از خواص لبو قرمز و چغندر چه می‌دانید؟ + جدول ارزش غذایی

لبو در واقع ریشه اصلی گیاه چغندر است.لبو به عنوان یک داروی گیاهی و رنگ خوراکی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. لبو سرشار از فولات و منگنز، تیامین، ریبوفلاوین، ویتامین B6، پانوتنیک اسید، کولین، بتایین، منیزیم، فسفر، پتاسیم، روی، مس و سلنیوم است.

پپتین موجود در لبو برای درمان افسردگی مفید بوده و تریپتوفان موجود در آن ذهن را آرام می کند. خواص لبو قرمز بسیار زیاد است که در ادامه این مطلب به آن‌ها اشاره می‌کنیم. در این مطلب از غفاری دایت به بررسی خواص چغندر، رابطه لبو و فشار خون بالا، خواص لبو برای پوست، خواص آب لبو قرمز خام و آب چغندر قرمز برای کبد چرب می‌پردازیم.

از خواص لبو قرمز و چغندر چه می‌دانید؟ + جدول ارزش غذایی

خواص لبو قرمز در طب سنتی چیست؟ چغندر قرمز یا همان لبو از خوراکی های خوشمزه ای است که در فصل پائیز و زمستان می توانید آن را به صورت بخار پز شده روی چرخ دستی ها در خیابان ها ببینید! جالب است بدانید این خوراکی خوشمزه و پر خاصیت علاوه بر ایران در سراسر دنیا نیز وجود دارد. لبو از مغذی ترین خوراکی هایی است که تا به حال خورده اید. به طور خلاصه می توان ۲۵ خاصیت لبو برای درمان بیماری ها را به شرح زیر در نظر گرفت:

  1. پائین آورنده فشار خون
  2. مفید برای قلب
  3. پیشگیری کننده از سرطان ها
  4. مفید برای کبد
  5. افزایش سطح انرژی بدن
  6. کمک به سلامت مغز
  7. کاهش دهنده التهاب
  8. مفید برای دیابتی ها و کاهش دهنده قند خون 
  9. پائین آورنده کلسترول بد
  10. بهبود گوارش
  11. مفید برای خانم های باردار
  12. کمک به سلامت چشم و پیشگیری از آب مروارید
  13. کمک به درمان کم خونی
  14. بهبود سلامت جنسی
  15. تقویت دندان ها و استخوان ها
  16. کمک به کاهش وزن
  17. خواص ضد پیری
  18. سلامت و جوانسازی پوست
  19. خواص آنتی اکسیدانی
  20. جلوگیری از رشد سلول های بدخیم و تومورها
  21. پیشگیری از پوکی استخوان 
  22. کمک به سلامتی ریه ها و جلوگیری از مشکلات تنفسی
  23. پیشگیری از سکته ای مغزی
  24. بهبود فرآیند رشد در کودکان و نوجوانان
  25. التیام سریعتر زخم ها و کبودی ها

جدول ارزش غذایی چغندر خام

جدول ارزش غذایی چغندر 
کالری 43
فیبر 2.80 گرم
آب 87.58 گرم
قند 6.76 گرم
کربوهیدرات  9.56 گرم
چربی 0.17 گرم
کلسترول 0
پروتئین 1.61 گرم 

خواص چغندر قرمز

خواص چغندر قرمز

لبو برای چی خوبه ؟ارزش غذایی لبو به لحاظ تامین ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن بسیار بالا است. چغندر حاوی مقدار زیادی ویتامین و مواد معدنی است. کالری بسیار کم و مقادیر ناچیزی کلسترول دارد. با مصرف چغندر می‌توانید از خواص چغندر قرمز برخوردار شوید و بدنی سالم داشته باشید. در اینجا برخی از خواص چغندر قرمز را بیان می‌کنیم.

  • مراقبت از پوست: چغندر منبع غنی از ویتامین و مواد معدنی است و می‌تواند پوست را نرم‌تر و سفید‌تر بکند. خواص لبو قرمز و چغندر برای پوست نا محدود است.
  • استحکام استخوان و دندان: چغندر غنی از کلسیم است. کلسیم یکی از مواد معدنی است که وجود آن برای داشتن استخوان‌ها و دندان‌های سالم و محکم ضروری است.
  • جلوگیری از پوکی استخوان: نیترات موجود در چغندر در بدن به نیتریک اسید تبدیل می شود. یکی از بیماری‌هایی که نیتریک اسید از آن جلوگیری می‌کند، پوکی استخوان است.
  • تقویت قوای جنسی: چغندر دارای مقدار چشم‌گیری از یک ماده معدنی به نام بروم است که بروم به تولید هورمون‌های جنسی کمک می‌کند. خواص چغندر می‌تواند باعث افزایش میل جنسی، افزایش باروری و تحریک اسپرم شود.
  • کمک به هضم: چغندر به علت داشتن فیبر بسیار بالا می‌تواند به هضم کمک کند.
  • کنترل میزان کلسترول: از دیگر خواص لبو قرمز کنترل میزان کلسترول است. اگر به‌طور منظم چغندر مصرف کنید، فیبر محلول در آن‌ می‌تواند به کاهش و کنترل کلسترول بد که دلیل اصلی بیماری‌های قلبی شناخته شده اند، کمک کند.

خواص چغندر

خواص چغندر در بیماری‌ ها

  • کاهش التهاب: چغندر دارای ماده‌ای به نام کولین است که می‌تواند حرکات عضلانی، خواب، یادگیری و حافظه را تقویت کند. این مواد مغذی با جذب چربی  باعث انتقال امواج عصبی شده و التهاب مزمن را کاهش می‌دهد.
  • کمک به پیشگیری از سرطان: چغندر دارای رنگدانه بتاسیانین است که میتواند از رشد سلول های سرطانی جلوگیری کند. نیترات‌های که به عنوان مواد نگهدارنده در گوشت استفاده می‌شوند، احتمال دارد با ترکیب شدن در بدن منجر به تشکیل ترکیبات نیتروسامین شوند که در بدن به سرطان تبدیل می‌شوند. آب چغندر به کاهش یا جهش سلول‌های ناشی از این ترکیبات کمک میکند. چغندر برای جلوگیری از سرطان‌های کولن، ریه و پوست موثر است.
  • کمک به داشتن چشم‌های سالم: بتا کاروتن یک شکل از ویتامین A که در چغندر وجود دارد به جلوگیری از آب مروارید که عمدتا افراد مسن را تحت تاثیر قرار می‌دهد، کمک می‌کند. همچنین باعث جلوگیری از ماکولار که در سالمندان وجود دارد، می‌شود.
  • مراقبت از کبد: چغندر غنی از کلسیم، بتایین، ویتامین‌های B، آهن و آنتی اکسیدان است که برای کبد چرب بسیار مفید هستند. خواص لبو قرمز به کاهش سنگ صفرا کمک می‌کند. فیبر موجود در چغندر کمک می‌کند تا سموم به درستی از بدن خارج شود. علاوه‌بر این چغندر همچنین حاوی روی و مس است که از سلول های کبد محافظت می‌کند.
  • عملکرد قلب: خواص چغندر کلسترول بد را کاهش و کلسترول خوب را افزایش می‌دهد. چغندر حاوی بتایین است و به کاهش سطح هموسیستئین کمک می‌کند. با مصرف چغندر شرایطی مانند آترواسکلوروز، حملات قلبی و سکته مغزی به میزان چشم‌گیری کاهش می‌یابد.
  • کمک به کاهش نواقص زایمان: چغندر غنی از فولات‌های ویتامین B است و به شکل‌گیری ستون فقرات کودک کمک میکند. از همین رو چغندر میتواند در رژیم غذایی زنان باردار گنجانده شود. کمبود فولات می‌تواند موجب برخی از عوارض مانند نقص در لوله‌های عصبی شود که به معنی نقص در مغز، ستون فقرات یا نخاع است.
  • جلوگیری از مشکلات تنفسی: چغندر حاوی ویتامین C است که این ویتامین یک آنتی اکسیدان قوی است که برای سیستم ایمنی بدن مفید است. چغندر دارای بتاکاروتن طبیعی است که به جلوگیری از سرطان ریه که یکی از مشکلات تنفسی است، کمک می‌کند.

رابطه لبو و فشار خون بالا

لبو برای چی خوبه ؟لبو حاوی نیترات است. نیترات فشار خون را پایین می‌‌آورد و خطر بیماری قلبی و سکته را کاهش می‌‌دهد. نیترات در بدن انسان به اکسید نیتریک تبدیل می‌شود و به بدن کمک می‌کند تا رگ‌های خونی استراحت کنند و از این طریق جریان خون را بهبود می‌بخشند. در این حالت فشار خون کاهش می‌یابد. این اتفاق که نشان‌دهنده ارتباط لبو و فشار خون بالا است، چندین ساعت بعد از مصرف چغندر فورا اتفاق می‌افتد.

در مطلب نوشته شده از غفاری دایت به خواص آویشن از جمله خواص آویشن برای قاعدگی و... پرداخته ایم پیشنهاد میشود برای اطلاعات بیشتر به لینک مربوطه مراجعه نمایید.

خواص لبو برای پوست

  • درمان جوش و آکنه: آب چغندر خواص ضد التهابی قوی دارد و برای درمان آکنه و جوش صورت مفید است. برای درمان جوش و آکنه هر روز صورت خود را با ترکیب آب چغندر و سرکه بشویید.
  • ضد چروک: لبو حاوی آنتی اکسیدان است که چین و چروک پوست را کاهش می‌دهد و به جوان‌سازی پوست کمک می‌کند.
  • درمان لکه‌های پوستی: برای درمان لکه‌های پوستی از فواید چغندر قرمز برای پوست استفاده کنید و به‌صورت منظم آب لبو بنوشید.

در این مطلب از غفاری دایت به برخی از خواص میخک از جمله خواص میخک برای زنان، خواص میخک برای مو و پوست میپردازیم برای اطلاعات بیشتر به مقاله نوشته شده مراجعه نمایید.

خواص آب لبو قرمز خام

خواص آب لبو قرمز خام

چغندر یا لبو قرمز بافت سفت و محکمی دارد، می‌توانیم آب آن را گرفته و بنوشیم. آب لبو شیرین و خوشمزه است و هم سرشار از ویتامین‌ها و مواد مغذی است. لبو را هم به‌صورت خام و هم پخته می‌توانید استفاده کنید. اما به طور کلی خواص آب لبو خام برای سلامتی و کاهش فشارخون و رفع مشکلات مربوط به قلب و عروق بیشتر است. 

خواص لبو پخته چیست؟

خاصیت لبو قرمز پخته نیز فراوان است. و حتی برگ‌های آن خوراکی هستند. در هنگام پخت، رنگ و خواص آن وارد آب می‌شود. به همین دلیل نوشیدن آب لبو یا استفاده از آن به‌صورت خام در سالاد فایده بیشتری دارد. برخی از خواص آب لبو قرمز خام را در زیر بیان می‌کنیم.

  • تنظیم وزن: آب لبو کالری کمی دارد و فاقد چربی است. مصرف آب لبو قرمز خام می‌تواند به کاهش وزن و لاغری کمک کند.
  • به‌عنوان رنگ مو: آب لبو قرمز، رز و چای سیاه را با یکدیگر مخلوط کنید و از ریشه تا انتهای مو بزنید و پس از چند دقیقه بشویید.
  • پیشگیری از زوال عقلی: از خواص آب لبو قرمز خام این است که به بهبود جریان اکسیژن در مغز کمک می‌کند و موجب کند شدن زوال عقل می‌شود. غلظت بالای نیترات موجود در آب چغندر به این روند کمک می‌کند.
  • افزایش سطح هموگلوبین: مصرف منظم آب لبو می‌تواند باعث افزایش سطح هموگلوبین شود و از این طریق از کم‌خونی جلوگیری کند. تولید و افزایش سطح هموگلوبین نیاز به آهن، فولات و ویتامین B12 دارد، که لبو منبع بسیار غنی از آهن است. به همین دلیل افرادی که دچار آنمی هستند، پیشنهاد می‌شود که از خواص لبو قرمز در غذای رژیمی خود استفاده کنند.
  • کمک به جلوگیری از سرطان: یکی از خواص آب لبو قرمز خام جلوگیری از سرطان است. آب لبو دارای خواص ضد سرطانی است. سلول‌های سرطانی به سطح کم اکسیژن واکنش نشان می‌دهند، که آب چغندر می‌تواند این کمبود اکسیژن را جبران کند.
  • کمک به درمان ورم مفاصل: چغندر باعث جذب بسیار زیادی از کلسیم می شود و با تقویت بافت ها و مفاصل، به درمان و جلوگیری از ورم مفاصل کمک می کند.
  • سم زدایی: دفع سموم و سم زدایی به عملکرد بهتر بدن کمک می‌کند. از خواص لبو قرمز این است که کمک می‌کند تا بدن سم زدایی کند. ترکیب خاصی به نام بتالین که در لبو وجود دارد، به بدن کمک می‌کند تا سموم را دفع کند.
  • بهبود استقامت بدن: آب لبو به گردش بهتر اکسیژن در عضلات کمک می کند. گردش بهتر اکسیژن در عضلات به بهبود استقامت و عملکرد بدن می شود.
  • جلوگیری از ریزش مو: کمبود پتاسیم رابطه مستقیمی با ریزش مو دارد. پتاسیم ماده مغذی است که برای رشد مو بسیار مهم است و در آب لبو وجود دارد.

پیشنهاد میشود به مطلب نوشته شده از غفاری دایت که در آن به، خواص دانه چیا پرداخته ایم و به شما می‌گوییم که چگونه با دانه چیا لاغر شویم؟  مراجعه نمایید.

خواص لبو قرمز

چغندر و کنترل وزن

چغندر غنی از فیبر است و کالری کمی دارد. افراد از چغندر در رژیم غذایی کاهش وزن سریع و لاغری  استفاده می‌کنند چون خواصی دارد که  می‌تواند در برابر چربی مبارزه کند. همچنین خواص لبو قرمز به هیدراته نگهداشتن بدن و سم زدایی آن کمک می‌کند. از این طریق هم به لاغری و هم به داشتن پوستی درخشان کمک می‌کند.

همانطور که گفته شد از خواص لبو قرمز این است که به کاهش وزن کمک می‌کند و مصرف آب لبو نیز همین خاصیت را دارد. با این‌وجود تنها مصرف یک ماده غذایی نمی‌تواند شما را به وزن دلخواه برساند، بنابراین برای رسیدن به وزن دلخواه، باید از یک رژیم لاغری اصولی استفاده نمایید. رژیم‌های بهاره غفاری ویژگی‌های خاصی دارند که به شما این امکان را می‌دهند تا به راحتی به تناسب اندام برسید و در کنار آن سلامتی خود را حفظ کرده و ارتقا دهید. از ویژگی‌های این رژیم می‌توان به عدم حذف مواد غذایی و ایجاد محدودیت شدید اشاره کرد.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این رژیم‌ها بر روی غفاری دایت کلیک نمایید و چنانچه می‌خواهید همین حالا رژیم خود را دریافت نمایید، بر روی رژیم آنلاین من کلیک نمایید.

 

دیدگاه کاربران
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
3 از 5 (50 نظر)

با افزودن دیدگاه خود ما را همراهی کرده و نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

افزودن دیدگاه