خواص بی نظیر صدف خوراکی برای سلامتی

صدف خوراکی Oysters از نرم تنان دو کفه ای است که یک غذای دریایی با ارزش غذایی بالا و مفید برای سلامتی به شمار می رود. زیرا منبع غذایی خوبی غنی از انواع ویتامین ها، اسیدهای چرب امگا ۳ و پروتئین است. همچنین مقادیر قابل توجهی سلنیوم، آهن و روی داخل صدف یافت می شود که به پیشگیری از ابتلا به بسیاری از بیماری ها کمک می نماید. خواص بی نظیر صدف خوراکی برای سلامتی

این آبزیان در نوع خوراکی خود دارای ابعاد نسبتا بزرگی هستند و زیستگاه اصلی آنها در اقیانوس آرام است. نحوه تغذیه آن نیز به گونه ای است که آلاینده های داخل آب ها را تصفیه کرده موجب بهبود کیفیت آب می شوند. به همین دلیل همزیستی مسالمت آمیزی با ماهیان و سایر آبزیان دارند. 

پوسته صدف خوراکی کاملا سفت است و گوشت داخل صدف، خوراکی می باشد. گوشت صدف خوراکی بسیار لذیذ و یک منبع غذایی ارزشمند است و فواید بسیاری برای سلامتی انسان را دارا می باشد. البته مصرف بیش از حد آن می تواند مضراتی نیز داشته باشد که در ادامه به بررسی آنها پرداخته ایم.

صدف همان گوش ماهی است؟

علیرغم شباهت زیادی که این دو نرم تن با یکدیگر دارند، متفاوت هستند. گوش ماهی ها دارای یک جفت چشم هستند که معمولا به رنگ آبی مشاهده می شود و می توانند محیط اطراف خود را زیر نظر بگیرند تا شکار نشوند. اما صدف ها فاقد چشم و در مقابل دارای یک عدد پا هستند که به وسیله آن می توانند در زیر شن و ماسه پنهان شوند. اما گوش ماهی فاقد این اندام است. 

ارزش غذایی و خواص صدف خوراکی

هر عدد صدف خوراکی متوسط دارای ۲۵ گرم گوشت است که حاوی ۴۱ کالری انرژی و مقدار بسیار کمی چربی است. همچنین دارای مقادیر قابل توجهی پروتئین، کربوهیدرات، پتاسیم، سدیم، روی، ویتامین های A و C همچنین کلسترول، کلسیم و آهن می باشد. به همین دلیل است که مصرف آن برای سلامتی بسیار مفید است و می تواند به روند بهبود بسیاری از بیماری ها کمک نماید. 

مواد مغذی موجود در صدف خوراکی

مقدار در هر ۱۰۰ گرم گوشت خام صدف

انرژی 

۸۱ کیلوکالری

چربی

۲.۳ گرم

پروتئین

۹.۵ گرم

پتاسیم

۱۶۷ میلی گرم

آهن

۵.۲ میلی گرم

سلنیوم

۷۷ میکروگرم

مس

۱.۵۶ میلی گرم

منیزیم

۲۲ میلی گرم

روی

۱۶.۵ میلی گرم

کربوهیدرات

۵ گرم

ویتامین B12

۱۶ میکروگرم

 

۱- میزان پروتئین موجود در صدف

با وجود کالری کمی که صدف دارد، حاوی مقادیر بالایی پروتئین است که به ایجاد احساس سیری طولانی تر در افراد کمک می نماید. به همین دلیل همانند سایر مواد غذایی حاوی پروتئین بالا می تواند برای رژیم های غذایی لاغری به ویژه در افراد دارای چربی های شکمی یک انتخاب عالی باشد. دریافت پروتئین به میزان کافی می تواند از چاقی و تجمع چربی ها به ویژه در ناحیه شکم جلوگیری کرده، به تقویت عضلات و بافت ماهیچه ها و ترمیم آنها کمک می نماید. 

۲- اسیدهای چرب غیر اشباع امگا ۳ در صدف

امگا ۳ نقش مهمی در سلامتی قلب و پیشگیری از ابتلا به پر فشاری خون در تمامی سنین و همچنین کنترل و تنظیم فشار خون دارد. البته از تاثیر مصرف منظم امگا ۳ برای سلامتی پوست و مو و پیشگیری از بیماری های التهابی به ویژه انواع سرطان ها و بیماری های مفصلی نظیر آرتریت روماتوئید نمی توان غافل شد. مصرف امگا ۳ احتمال سکته های قلبی و مشکلات عروقی را به طور قابل توجهی کاهش می دهد. 

۳- روی

از عناصر مهمی که برای پشتیبانی از عملکرد صحیح چندین ارگان در بدن ضروری است، می توان به روی اشاره کرده که برای تقویت سیستم ایمنی و عملکرد مناسب آنتی بادی ها بسیار نقش حیاتی دارد. همچنین به منظور بهبود زخم ها و رشد و نمو سایر بافت ها و اندام ها وجود روی در بدن حیاتی است. 

یکی از شناخته شده ترین فواید مصرف خوراکی، تقویت عملکرد جنسی در افراد است که موجب شده بسیاری از افراد صدف خوراکی را یک داروی تقویت کننده نیروی جنسی بدانند. مصرف صدف می تواند موجب افزایش ترشح هورمون مردانه تستوسترون شود که به سلامت جنسی مردان کمک می نماید. 

۴- آهن

کم خونی از مشکلات شایعی است که اکثر خانم ها با آن مواجه هستند که به واسطه کمبود آهن در بدن می تواند بروز نماید. صدف خوراکی حاوی مقادیر قابل توجهی آهن است که به تولید گلبول های قرمز خونی و عملکرد مناسب هموگلوبین کمک می نماید. همچنین یک منبع خوب برای تولید بسیاری از هورمون های حیاتی در بدن است که در فقدان آن مشکلات زیادی در سیستم عصبی، خون سازی، قاعدگی و … بروز خواهد کرد. 

۵- سلنیوم

عملکرد غده تیروئید به وجود مقدار کافی از سلنیوم وابسته است که در صورت عدم دسترسی به مقدار کافی از سلنیوم ممکن است با مشکلات کم کاری تیروئید و چاقی مواجه شوید. سلنیوم به کنترل متابولیسم بدن و سوخت و ساز کمک می نماید و به همین دلیل افرادی که به دنبال کاهش وزن هستند باید مقادیر کافی از آن را دریافت کنند. 

البته این عنصر ضروری برای بدن نقش مهمی در پیشگیری از ابتلا به سرطان ها و بیماری های قلبی نیز دارد که به واسطه خواص آنتی اکسیدانی قوی آن است. 

۶- ویتامین B12

از ویتامین های مهمی که باید روزانه از طریق مواد غذایی سالم تامین شود تا مغز عملکرد مناسبی داشته باشد و سلامت بافت های عصبی حفظ شوند، ویتامین ب ۱۲ است. این ویتامین از ایجاد مشکلات عصبی، خستگی و افسردگی در افراد جلوگیری می نماید و به تولید گلبول های قرمز خون در کنار آهن کمک می نماید. در نتیجه نقش موثری در پیشگیری از کم خونی نیز دارد.

۷- منیزیم

یکی از مواد معدنی که کاربرد چند گانه ای برای بدن دارد منیزیم است که می تواند سلامت بافت ها، ماهیچه ها همچنین سیستم عصبی را تضمین نماید.همچنین مصرف منیزیم در تنظیم فشار خون و افزایش سیستم ایمنی نیز نقش خواهد داشت. 

۸- پتاسیم

اگر به فشارخون بالا مبتلا هستید باید منابع غذایی دریافت کنید که حاوی مقادیر کافی پتاسیم است. همچنین این ماده معدنی ضروری در کلیه فرآیند های مهم و حیاتی بدن از جمله عملکرد ماهیچه ها از جمله ماهیچه های قلب، سیستم اعصاب و کلیه ها نقشی ضروری و کاملا حیاتی ایفا می نماید. 

مصرف صدف خوراکی چه مزایایی برای سلامتی دارد؟

علاوه بر ارزش غذایی بالای این آبزی کوچک، با مصرف آن در وعده های غذایی خود می توانید روند بسیاری از بیماری ها را تحت کنترل در آورده، برخی از آنها را به طور کامل درمان کنید. البته لازم به ذکر است سلامتی گوهر گرانبهایی است که بهترین راه حفظ آن پیشگیری به واسطه تغذیه سالم و سبک زندگی صحیح می باشد. 

با مصرف صدف لاغر شوید!

 با توجه به اینکه صدف ها دارای کالری و چربی کمی هستند و در مقابل سرشار از پروتئین می باشند، یک وعده غذایی سالم و مفید برای افرادی هستند که از رژیم های کاهش وزن پیروی می نمایند. به ویژه رژیم های غذایی بر پایه پروتئین بالا که می توانند افراد را به مدت طولانی تری سیر نگه دارند و از تجمع چربی در بدن جلوگیری نمایند. 

در رژیم های لاغری که موسوم به کالری شمار هستند، صدف یک مزیت مهم دارد و آن هم میزان کالری کم آن در مقابل پروتئین بالا است. بطوریکه میزان کالری دریافتی از مصرف صدف تقریبا نصف میزان کالری دریافتی از همان میزان گوشت مرغ در یک وعده غذایی است.

مقاله پیشنهادی: مزایا و معایب رژیم های کالری شماری

قلب و عروق سالم و تنظیم فشار خون

برای داشتن قلب سالم و پیشگیری از حملات قلبی و انواع بیماری های عروقی خوب است در برنامه غذایی خود مصرف صدف را نیز بگنجانید. زیرا امگا ۳ موجود در این آبزی ارزشمند می تواند فرد را از خطر بیماری های قلبی عروقی در امان نگه دارد و به کاهش فشار خون افراد کمک نماید. 

کلسترول بد یا LDL از مهمترین عواملی است که می تواند موجب انسداد عروق شود که اسیدهای چرب امگا ۳ می توانند با افزایش میزان کلسترول خوب و مفید در بدن، میزان کلسترول بد و مضر را در افراد کاهش دهند. 

همچنین پتاسیم و منیزیمی که در صدف به مقدار کافی وجود دارد مستقیما بر کاهش فشار خون موثر هستند و خطر سکته های قلبی را به طور قابل توجهی کاهش می دهند. البته آهن موجود در صدف نیز به انجام وظیفه خون رسانی و انتقال اکسیژن بیشتر به سلول ها توسط قلب، کمک می نمایند. 

سیستم ایمنی قوی و کارآمد

برای آنکه سیستم ایمنی شما بتواند در برابر بیماری های مختلف با منشا میکروبی، ویروسی و از همه مهمتر رادیکال های آزاد مقاومت نماید به مقادیر بالایی آنتی اکسیدان های طبیعی نیاز دارد. با مصرف صدف می توانید مقادیر بالایی از آنتی اکسیدان ها را برای بدن خود تامین کنید و با استفاده از ویتامین ها و سایر مواد مغذی موجود در آن در برابر نفوذ عوامل خارجی بیماری زا مصون باشید. 

در واقع آنتی اکسیدان ها با مهار رادیکال های آزاد از تاثیر مخربی که روی سلول ها دارند جلوگیری می نمایند. برخی مواد معدنی موجود در صدف به ویژه روی و سلنیوم به جذب هر چه بیشتر آنتی اکسیدان ها در بدن کمک می کنند. در نتیجه به طور مستقیم بر کاهش احتمال ابتلا بر انواع سرطان ها موثر خواهند بود. 

پوست سالم و بدون آکنه و جوش 

جالب است بدانید صدف به دلیل خواص ضد التهابی و ضد میکروبی که دارد می تواند شبیه به یک آنتی بیوتیک طبیعی عمل کرده، از بروز آکنه و جوش های چرکی بزرگ جلوگیری نماید. همچنین جوش هایی که دارای عامل میکروبی هستند را درمان کرده، منافذ باز پوست را تمیز نماید. در نتیجه پوستی شفاف تر و سالم تر بدون جوش و آکنه خواهید داشت. 

ویتامین های A, B1, D, C, B2 و E که به مقدار بالا در صدف وجود دارند برای داشتن پوستی سالم، شاداب و فاقد چین و چروک ضروری هستند. همچنین مواد معدنی مهمی نظیر تیامین، منگنز، نیاسین، منیزیم، ریبوفلاوین و آهن که به کلاژن سازی در پوست کمک کرده، روند پیری پوست را به تعویق می اندازند. همگی این عناصر ارزشمند را می توانید در گوشت صدف های خوراکی پیدا کنید. 

چشمان سالم و بینایی قوی با مصرف صدف

ویتامین های A، گروه B و ویتامین E‌ که در صدف وجود دارند به تقویت بینایی افراد کمک می نمایند و از بروز آب مروارید و سایر بیماری های چشمی در افراد جلوگیری می نمایند. 

پیشگیری از افسردگی و اختلالات خلقی

دو عامل موثر بر کنترل افسردگی و بهبود خلق و خو در افراد، همچنین پیشگیری از خستگی مفرط، اسیدهای آمینه و پروتئین هستند که بر روی فعالیت سیستم عصبی و مغز تاثیر بسزایی دارند. در نتیجه با مصرف صدف که حاوی مقادیر بالایی از اسیدهای آمینه ضروری و مفید برای بدن است در کنار پروتئین می توانید به بهبود خلق و خو در افراد و کاهش علائم افسردگی کمک نمائید. 

کمک به تراکم استخوان ها و پیشگیری از پوکی استخوان 

تراکم استخوان ها با افزایش سن به طور طبیعی کاهش پیدا می کند که با انجام فعالیت های منظم ورزشی و تغذیه صحیح می توان روند آن را به تعویق انداخت. مواد غذایی که حاوی کلسیم و کوفاکتورها هستند می توانند از بروز پوکی استخوان در سنین بالا پیشگیری نمایند. 

همچنین احتمال شکستگی استخوان ها را کاهش داده به ترمیم استخوان های آسیب دیده کمک می نمایند. صدف حاوی مقادیر کافی کلسیم است که می تواند نیاز روزانه یک فرد بزرگسال را به خوبی تامین نماید. با مصرف آن می توانید از آسیب های مفصلی و بیماری هایی نظیر آرتروز نیز پیشگیری نمائید. 

درمان بی خوابی و افزایش سطح انرژی بدن

بسیاری از افراد در طول زندگی خود حداقل یکبار با مشکل بی خوابی مواجه شده اند که به دلیل عدم بازیابی مناسب مغز و کاهش کارایی آن می تواند بروز نماید. به منظور افزایش سطح انرژی کلی بدن به واسطه یک خواب با کیفیت می توانید از مواد معدنی مهمی نظیر منیزیم و روی در رژیم غذایی خود بهره ببرید که در صدف خوراکی نیز یافت می شوند. 

بنابراین با کمک به خوابی با کیفیت می توانید روند پیری سلول ها را کند کنید و پوستی شاداب تر و جوانتر و ظاهری زیبا بدون چین و چروک و لکه های پوستی داشته باشید. همچنین مصرف ماهی در صورتی که به میزان کافی در رژیم غذایی گنجانده شده باشد می تواند ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز برای افزایش سطح انرژی کلی بدن را تامین نماید. 

مضرات صدف برای سلامتی

علاوه بر کلیه خواص و فوایدی که مصرف این آبزی سخت پوست برای بدن دارد، برخی افراد ممکن است در صورت استفاده از آن با واکنش های آلرژیک یا علائمی نظیر تنگی نفس، حساسیت های پوستی یا مشکلات گوارشی مواجه شوند. برخی از عوارض مصرف زیاد صدف عبارتند از:

  • ابتلا به عفونت باکتریایی ویب ریو در صورت مصرف صدف به صورت خام

  • واکنش های آلرژیک نظیر ورم زبان، دردهای شکمی و مشکلات گوارشی، شوک آنافیلاکتیک در موارد حادتر

  • مشکلات گوارشی و دردهای شکمی، اسهال و استفراغ

جمع بندی

صدف از غذاهای دریایی خاصی است که همواره در کشورهای مختلف به عنوان یک غذای کامل مصرف شده است. منابع سرشار پروتئین و چربی های سالم و مواد معدنی موجب گردیده که مصرف صدف علاوه بر طعم لذیذ شبیه به ماهی که دارد، بسیار مفید نیز باشد. 

بنابراین در صورت دسترسی به این آبزی نرم تن خوش طعم و پرخاصیت، از فواید آن برای سیستم ایمنی، قلب و عروق و کمک به کاهش وزن غافل نشوید. 

مقاله پیشنهادی: خواص ارزشمند میگو برای سلامتی

 

دیدگاه کاربران
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
3 از 5 (2 نظر)

با افزودن دیدگاه خود ما را همراهی کرده و نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

افزودن دیدگاه