خواص سدر برای سلامتی و لاغری، درمان بیماری ها

سدر یا پودر درخت کنار یکی از مهم‌ترین محصولاتی است که در طب سنتی از جایگاه خاص و ویژه‌ای برخوردار است. جالب است بدانید که درخت کنار یک درخت همیشه سبز است که با نام علمی Ziziphus spina-christi شناخته می‌شود این درخت که از تیره عنابیان است یکی از بهترین گیاهان دارویی شناخته می‌شود. گفتنی است که تمامی قسمت‌های این گیاه اعم از شاخه، برگ، دانه و میوه دارای مواد معدنی و مغزی فراوان هستند. خواص سدر برای سلامتی و لاغری، درمان بیماری ها

خواص سدر

 اثرگذاری بالای این گیاه بر روی ارگان‌های مختلف بدن باعث می‌شود تا با استفاده از آن بتوان بیماری‌های بسیاری را درمان و از ابتلا به امراض زیادی نیز جلوگیری کرد. اگر دوست دارید در رابطه با خواص سدر اطلاعات بیشتری به دست آورید، مطالعه این مطلب از مجله غفاری دایت می‌تواند برای شما بسیار مفید باشد.

درخت کنار

درخت کنار یکی از درخت‌های همیشه سبز و بلند قامت است که تقریبا بین ۵ تا ۲۰ متر رشد می‌کند و بیشتر در آفریقا و آسیا دیده می‌شود. در کشورمان ایران نیز این درخت در شهرهای نیمه جنوبی و گرمسیری مانند فارس، سیستان و بلوچستان، خوزستان و هرمزگان بسیار دیده می‌شود.

سدر یک گیاه با طبع سرد و خشک است که در صورت رشت کافی مزه فوق‌العاده‌ای دارد. این گیاه بسیار شبیه زالزالک است و از روی، آهن، پتاسیم، منیزیم، فسفر، کلسیم، ویتامین D۳، ویتامین C و K برخوردار است. جالب است بدانید که کنار از ترکیبات شیمیایی مانند بتاسیتوسترول، تانن، ساپونین ابلین لاکتون، هیدروکربن‎‌های اشباع شده و غیره برخوردار است.

مطلب پیشنهادی: ویتامین های مهمی که در بدن ساخته نمی شوند

خواص سدر

۱- خواص سدر برای پوست

عصاره خواص بسیار زیادی برای پوست دارد. همین موضوع نیز باعث می‌شود تا در شرکت‌های آرایشی و بهداشتی برای تهیه انواع محصولات مراقبتی از این گیاه استفاده شود. در ادامه به بررسی برخی از مزایای سدر برای پوست خواهیم پرداخت:

 

ضد قارچ و ضد باکتری

 برخی تحقیقات نشان داده‌اند که عصاره سدر می‌تواند خاصیت ضد قارچ و ضد باکتری داشته باشد. به همین دلیل نیز می‌توان از این گیاه برای مبارزه با عفونت‌های پوستی مانند قارچ پوست و عفونت باکتریایی استفاده کرد.

ضد پیری

سدر سرشار از آنتی‌اکسیدان است‌ که باعث می‌شوند تا پوست از تاثیرات رادیکال‌های آزاد ناشی از عوامل آلودگی و آفت‌های محیطی محفوظ بماند. از آنجایی که این عوامل می‌توانند باعث پیری زودرس و لک‌های پوست شوند، گفته می‌شود که سدر دارای قابلیت ضد پیری است.

مرطوب کنندگی

سدر دارای خصوصیت مرطوب‌کنندگی است و می‌تواند پوست را نرم و لطیف کند. مصرف محصولات پوستی حاوی سدر می‌تواند باعث احیای و نرم‌کنندگی پوست شود.

ضد التهاب و ضد عفونی کننده

 عصاره سدر همچنین خواص ضد عفونی کننده و ضد التهابی دارد که می‌تواند به کاهش التهابات پوستی مانند جوش، آکنه و خارش کمک کند.

ترمیم زخم

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های سدر که باعث تمایز آن نسبت به سایر گیاهان دارویی شده است، توانایی ترمیم زخم است‌. گفتنی است که پودر گیاه کنار می‌تواند کمک کند تا زمان‌های شما در کمترین زمان ممکن بهبود یابند. به طور کلی می‌توان گفت که استفاده از سدر یا محصولات مراقبتی ساخته شده با استفاده از این گیاه کمک می‌کند تا شما پوستی جوان‌تر، زیباتر و درخشان‌تر داشته باشید.

خواص سدر برای پوست

۲- خواص سدر برای مو

سدر همچنین دارای خواص گسترده‌ای برای مو است که نباید از آن غافل شد. مهم‌ترین مزایای استفاده از سدر یا محصولات مراقبتی ساخته شده با این گیاه به شرح زیر است:

تقویت موها

 از جمله خواص سدر برای مو می‌توان به تقویت ریشه موها اشاره کرد. مصرف این ماده طبیعی سبب افزایش ضخامت موها و جلوگیری از شکنندگی و آسیب‌دیدگی آنها می‌شود.

پیشگیری از ریزش مو

استفاده از ماسک‌ها و محصولات مو حاوی سدر می‌تواند به پیشگیری از ریزش مو کمک کند. به همین دلیل در صنعت آرایشی و بهداشتی برای ساخت محصولات ضد ریزش از این گیاه استفاده می‌شود.

 تغذیه موها

سدر حاوی ویتامین‌ها، مواد معدنی و آنتی‌اکسیدان‌های طبیعی است که به تغذیه و تقویت موها کمک می‌کند. به عبارتی می‌توان گفت استفاده از این گیاه باعث می‌شود تا هر آنچه را که مو‌ برای سالم ماندن و زیبایی به آن احتیاج دارد، در اختیارش قرار گیرد.

جلوگیری از شوره سر

اثر ضد شوره سدر باعث می‌شود که استفاده از محصولات مو حاوی این عصاره، پوست سر را تمیز و بدون شوره کند.

 نرم کردن موها

درمان خشکی و آسیب‌دیدگی مو و افزایش نرمی از دیگر مزایای استفاده از سدر برای مو است.

سدر برای چی خوبه

۳- درمان لاغری با سدر

یکی از مهم‌ترین خواص سدر که نباید از آن غافل شد، درمان لاغری است. افرادی که از کاهش وزن شدید رنج می‌برند، می‌توانند با جوشاندن عصاره سدر یک معجون فوق‌العاده برای درمان لاغری خود بسازند و به افزایش وزن خود کمک کنند. اگر از لاغری رنج می‌برید، بهتر است حتما از متخصصان تغذیه‌ای که در این زمینه فعالیت دارند، کمک بگیرید تا بهترین برنامه درمانی برای شما در نظر گرفته شود.

۴- فواید سدر برای قلب

سدر شانس ابتلا به بیماری‌های قلبی به خصوص سکته را کاهش می‌دهد. به همین دلیل کسانی که مصرف سدر را در رژیم غذایی خود قرار می‌دهند، بسیار کمتر از سایر افراد به بیماری‌های قلبی و عروقی مبتلا می‌شوند و می‌توانند نقش بسیاری در درمان چربی خون، کم خونی و انسداد عروق کرونری خود داشته باشند.

۵- مفید برای کلیه و کبد

از دیگر خواص سدر می‌توان به بهبود سلامت کلیه و کبد اشاره کرد. کسانی که مصرف سدر را در رژیم غذایی خود قرار می‌دهند، بسیار کمتر از سایر افراد در خطر ابتلا به بیماری‌های کلیوی قرار می‌گیرند و می‌توانند از بروز سنگ و شن کلیه جلوگیری کنند. علاوه بر این باید بدانید که مصرف سدر می‌تواند در درمان بیماری‌ها و نارسایی‌های کبد نیز مفید باشد و به درمان کبد چرب کمک کند.

۶- فواید سدر برای اعصاب و روان

تحقیقات بسیار زیاد انجام شده نشان می‌دهد که سدر خواص بسیار زیادی برای اعصاب و روان دارد و می‌تواند به بهبود اختلالات عصبی و روانی کمک کند. بنابراین افرادی که از افسردگی، اضطراب و سایر بیماری‌های روحی رنج می‌برند، می‌توانند با استفاده از این گیاه به آرامش روحی دلخواه خود دست یابند.

۷- مفید برای زنان

از مهم‌ترین خواص سدر برای بانوان می‌توان به بهبود سلامت رحم و تخمدان، افزایش قدرت باروری و کاهش دردهای دوران قاعدگی اشاره کرد. البته لازم است بدانید که سدر ریسک ابتلا به کیست‌های رحم و تخمدان را نیز به طور قابل توجهی کاهش می‌دهد.  

مطلب پیشنهادی: علائم و راهکارهای درمانی کیست تخمدان

۸- فواید سدر برای مردان

تحقیقات انجام شده نشان داده است که عصاره سدر مزایای بسیار زیادی برای مردان دارد و می‌تواند به بهبود سلامت جنسی کمک کند.

کسانی که استفاده از عصاره سدر را در رژیم غذایی خود قرار می‌دهند بسیار کم‌تر از سایر افراد دچار پروستات می‌شوند. علاوه بر این مصرف سدر در مردان می‌تواند کیفیت اسپرم را افزایش دهد.

۹- سایر خواص سدر برای سلامتی

از دیگر خواص سدر در سلامتی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بهبود دستگاه گوارش
  • بهبود قوای جنسی
  • درمان ضعف
  • درمان ناباروری
  • افزایش قدرت بینایی
  • بهبود سلامت عضلات و استخوان‌ها
  • جلوگیری از ابتلا به سرطان
  • کاهش درد دندان

نتیجه‌گیری

در این مطلب به بررسی خواص سدر پرداختیم و اطلاعات لازم را در این زمینه ارائه دادیم. بنابراین می‌توان گفت قرار دادن این گیاه در رژیم غذایی می‌تواند نقش بسیار زیادی در سلامت فردی داشته باشد. اگر می‌خواهید از سدر برای لاغری یا درمان امراض گفته شده استفاده کنید، باید این نکته را در نظر داشته باشید که استفاده از سدر به تنهایی نمی‌تواند در لاغری و درمان بیماری‌های گفته شده، نقش چندانی داشته باشد. بهترین راهکار این است که از متخصصان مجموعه ما یا غفاری دایت یک رژیم غذایی متناسب با شرایط خود دریافت کنید تا در کمترین زمان ممکن به هدف خود دست یابید.

مطلب پیشنهادی: نکات مهم رژیم لاغری سریع


دیدگاه کاربران
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
5 از 5 (1 نظر)

با افزودن دیدگاه خود ما را همراهی کرده و نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

افزودن دیدگاه