خواص عرق نعناع + نحوه مصرف

خواص عرق نعناع بی‌شمار است. چراکه این فراورده، مواد و ترکیباتی با خاصیت ضد باکتریایی داشته و علاوه بر برخورداری از ویتامین‌های گروه ب، پتاسیم، کلسیم و آنتی اکسیدان‌های زیادی را نیز در خود جای داده است. وجود این مواد و ترکیبات کمک می‌کند تا با کمک این عرق بتوانید بسیاری از بیماری‌های خود را درمان کنید. از جمله این بیماری‌ها می‌توان به تب، سرماخوردگی و سرفه اشاره کرد. خواص عرق نعناع + نحوه مصرف

 در این مقاله از غفاری دایت به برخی از مهمترین خواص عرق نعناع اشاره کرده و نحوه مصرف آن را مرور و بررسی خواهیم نمود. پس اگر شما هم به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه هستید با ما همراه باشید.

شاخص ترین خواص عرق نعناع چیست؟

  • ضد نفخ 
  • ضد اسهال
  • رفع دل درد و ناراحتی های معده
  • درمان اسپاسم روده
  • موثر در سلامت دهان و دندان 
  • تقویت معده 
  • بهود فرایند هضم غذا
  • فعال کردن غدد بزاقی
  • بهبود عملکرد سیستم گوارش
  • خوش بو کننده دهان
  • درمان گرفتگی سینوس ها
  • درمان بی خوابی
  • درمان مشکلات تنفسی

خواص عرق نعنا

بهبود گوارش و عملکرد معده

یکی از مهمترین خواص عرق نعنا بهبود بخشی به سیستم گوارش و برطرف ساختن مشکلات آن است. با مصرف کردن این عرق گیاهی، میزان ترشح آنزیم‌های گوارشی افزایش پیدا می‌کند. به همین دلیل هضم غذا آسان‌تر می‌شود. 

از سوی دیگر عرق نعناع می‌تواند روده را تحریک کرده و جلوی بروز آسیب‌هایی از قبیل یبوست‌های شدید را بگیرد. مصرف این عرق گیاهی نقش قابل توجهی در آرامش بخشی به عضلات دارد. 

پس محصولی ضد التهاب محسوب شده و به دلیل داشتن فیبر می‌تواند دردهای ناشی از یبوست و یا سوء هاضمه را نیز درمان کند. یکی دیگر از مهمترین خواص عرق نعناع برطرف ساختن حالت تهوع است.

درمان سرماخوردگی

عرق نعناع در درمان سرماخوردگی نیز نقش موثر داشته و از دیرباز تاکنون برای دستیابی به این هدف مورد استفاده قرار می‌گیرد. بسیاری از افراد پس از اینکه احساس گلودرد و یا سرماخوردگی به آن‌ها دست می‌دهد از خواص این عرق گیاهی بهره‌مند می‌شوند.

چراکه این عرق نعنا حاوی منتول است. منتول عنوان ماده‌ای ضد عفونی کننده بوده که قدرت بسیار بالایی هم دارد. مصرف کردن عرق نعناع در این شرایط کمک می‌کند تا خلط‌ها به راحت‌ترین شکل ممکن از گلوی شما خارج شوند.

درمان آلرژی و حساسیت

نمی‌توان از خواص عرق نعناع صحبت کرد اما سخنی از خاصیت ضد آلرژیک آن به میان نیاورد. همان‌طور که می‌دانید آسم و یا آلرژی به یک نوع اختلال التهابی و مزمن گفته می‌شود که در مجاری هوایی به وجود آمده و بر اثر برخی از عوامل محیطی شکل می‌گیرد. 

از آنجایی که بعضی از افراد به صورت ژنتیکی مستعد بروز آسیب در نواحی و مجاری تنفسی هستند، این نوع اختلال التهابی می‌تواند به راحتی در آن‌ها به وجود آمده و یا علائم آن شدت پیدا کند. از جمله این علائم می‌توان به سرفه، تنگی نفس، خس خس سینه و .... اشاره کرد. 

عرق نعناع از یک ماده آنتی اکسیدانی قدرتمند که ضد التهاب نیز است به وجود آمده که اسید رزماریک نام دارد. وجود این ماده در این فراورده کمک می‌کند تا علائم آسم و آلرژی پس از مصرف آن کاهش پیدا کند. 

کاهش دردهای قاعدگی

بسیاری از افراد به ویژه بانوان خواص عرق نعناع را در خاصیت کاهش دردهای قاعدگی خلاصه می‌کنند. چراکه عرق نعنا را به عنوان یک نوع ضد اسماسم طبیعی و بسیار قدرتمند بارها و بارها مورد استفاده قرار داده‌ و آن را محصولی بسیار مناسب برای شل کنندگی عضلات می‌شناسند. 

با مصرف این عرق نقش قابل توجهی در شل کردن عضلات دیواره رحم خواهید داشت که در کاهش دردهای قاعدگی موثر است. یکی دیگر از خواص عرق نعناع برای بانوان تنظیم کردن هورمون‌ها است. 

پس اگر شما هم از جمله افرادی هستید که قاعدگی‌تان به هم ریخته و یا نامنظم است و یا هورمون‌هایتان عملکرد صحیحی ندارند می‌توانید از خواص عرق نعناع بهره‌مند شده و این مشکلات خود را برطرف سازید.

کاهش وزن و لاغری

بدون شک یکی از مهم‌ترین خواص عرق نعناع دستیابی به کاهش وزن و لاغری است. اگر می‌خواهید با کمک این نعنا به این هدف دست پیدا کنید، باید یک ربع قبل از غذا و پس از صرف آن، نصف استکان عرق نعناع مصرف کنید. این عرق می‌تواند میزان و جریان چربی سازی در بدن را با کاهش مواجه سازد. 

مصرف این عرق طبیعی گیاهی نقش قابل توجهی هم در گرم کردن و افزایش حرارت معده دارد. به همین دلیل می‌تواند فرایند هضم غذا در معده را بهبود بخشیده و آن را افزایش دهد و از این طریق هم روند چربی سازی را با کاهش مواجه کند. 

همان‌طور که می‌دانید افرادی که دچار سردی معده هستند با عوارض و آسیب‌هایی از قبیل یبوست نیز دست و پنجه نرم می‌کنند و یا از نفخ معده رنج می‌برند. با مصرف عرق نعناع و گرم شدن معده این مشکلات نیز برطرف خواهند شد.

خواص عرق نعناع

درمان سردردهای تنشی و میگرن

از آنجایی که در ترکیبات عرق نعناع ماده‌ای به نام منتول وجود دارد، پس مصرف این عرق طبیعی می‌تواند نقش موثری در درمان سردردهای تنشی و میگرن داشته باشد. در واقع وجود منتول در این عرق گیاهی عامل موثری برای افزایش  گردش خون در بدن است که احساس خنکی هم به همراه دارد. 

به طور کلی عرق نعناع به عنوان شل کننده عضلات و تسکین دهنده‌ای موثر عمل می‌کند. به همین ترتیب هم می‌تواند سردردهای تنشی و عصبی شما را کاهش دهد. 

خوشبو کردن دهان

یکی از مهمترین خواص عرق نعناع نقش قابل توجه آن در خوشبو کردن دهان است. همان‌طور که می‌دانید عرق نعناع از بوی بسیار دلپذیر و مطبوعی برخوردار شده است. 

از سوی دیگر این فراورده طبیعی خواص ضد باکتریایی و ضد میکروبی نیز دارد. پس می‌تواند به صورت همزمان هم دهان شما را خوشبو سازد و هم به از بین رفتن میکروب‌ها و باکتری‌های ایجاد کننده پلاک دندانی کمک کند.

بهبود بخشی به گرفتگی سینوس‌ها

یکی از مهمترین خواص عرق نعناع خاصیت ضد باکتریایی و ضد ویروسی آن است. این محصول از خواص ضد التهابی نیز برخوردار شده به همین دلیل می‌تواند با عفونت‌های موجود در سینوس‌ها مبارزه کرده و از رشد و گسترش یافتن آن‌ها جلوگیری به عمل آورد. وجود ترکیب منتول در این عرق گیاهی نیز کمک می‌کند تا جریان هوا به راحتی در بینی حرکت و رفت و آمد داشته باشد.

درمان بی‌خوابی 

همان‌طور که پیش از این نیز اشاره شد یکی از مهمترین خواص عرق نعناع تاثیر قابل توجه آن در شل کردن عضلات و خاصیت تسکین و آرامش بخشی است. از آنجایی که در ترکیبات این عرق کافئین به چشم نمی‌خورد، پس می‌توانید از آن برای درمان کم خوابی استفاده کرده و اختلالات خواب را درمان کنید.

برطرف ساختن مشکلات تنفسی

یکی از مهمترین خواص عرق نعناع برطرف ساختن مشکلات تنفسی است. این محصول از رایحه‌ای بسیار قدرتمند برخوردار شده که می‌تواند به برطرف ساختن گرفتگی بینی و گلودرد کمک کند و به پاکسازی و دفع رطوبت از ریه و مجاری تنفسی دست بزند.

نحوه مصرف عرق نعناع

با وجود فراوان بودن خواص عرق نعناع زمانی می‌توانید از این مزایا برخوردار شوید که به نحوه صحیح مصرف آن دقت داشته باشید. لازم به ذکر است که برای مصرف این عرق روش و شیوه قطعی خاصی مطرح نمی‌شود. چراکه نحوه و روش مصرف و میزان آن تابع عوامل و شرایط مختلفی است. 

برای نمونه نوع بیماری و مشکل شما طریقه مصرف عرق نعنا و یا حتی میزان و مقدار صحیح آن را متفاوت می‌سازد. حتی این امکان وجود دارد که برای مصرف این عرق گیاهی در رده‌های گوناگون سنی و یا حتی جنسی طریقه مصرف خاصی توصیه شود.


دیدگاه کاربران
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
3 از 5 (21 نظر)

با افزودن دیدگاه خود ما را همراهی کرده و نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

افزودن دیدگاه