از خواص بی نظیر عرق بیدمشک غافل نشوید!

عرقیات یکی از پرمصرف‌ترین شکل‌های استفاده از گیاهان است، امروزه بیش از ۴۰ نوع گیاه دارویی در ایران وجود دارد که عرق‌گیری می‌شوند و در مصارف طبی مورد استفاده قرار می‌گیرند که از خواص آن‌ها می‌توان به مواردی اعم از ضد درد، ضد میکروب، ضد انگل، ضد قارچ، ضد اسپاسم و خاصیت آنتی‌اکسیدانی آن‌ها اشاره کرد.

به دلیل آن‌که عرقیات طبی درواقع رایحه، عطر یا اسانس گیاهانی هستند که آن را به آب اضافه می‌کنند، داروهای معطری هستند که رایحه آن‌ها می‌تواند گیرنده‌های عصبی بویایی را تحریک کند و بر روند ساخته‌شدن هورمون‌ها، حرارت بدن، سوخت‌وساز بدن، سطح هورمون‌های استرس، سامانه دفاعی بدن، افکار و رفتارهای عاطفی و جسمانی ما اثر بگذارند.

گیاه دارویی بیدمشک که نام دیگر آن سالیکس کاپری است گیاهی از نژاد بید که دارای سنبله‌های معطر است و دارای طبیعت سرد و تر است، بیدمشک درخت یا درختچه‌ای زینتی بوده که دارای گل‌های زرد کمرنگ دم‌گربه‌ای است و ارتفاع این درخت به 10 متر می‌رسد، عرق بیدمشک حاصل اسانس این گیاه است که علاوه بر این‌که برای معطر کردن شربت استفاده می‌شود، دارای خواص درمانی بالایی نیز است.

از خواص بی نظیر عرق بیدمشک غافل نشوید!

خوردن بیدمشک

بیدمشک چیست؟

بیدمشک گیاهی است ملین و تقویت‌کننده قلب، اعصاب و محرک قوای جنسی. این گیاه داروئی دستگاه گوارش را تقویت کرده و اشتها را افزایش می‌دهد. خوب است کمی درباره خود بیدمشک بدانیم.

محیط‌زیست: بیدمشک بومی منطقه اروپا و آسیای غربی و آسیای مرکزی است. بیدمشک منطقه کاملاً سایه را تحمل نمی‌کند و اغلب در زمین‌های باز، در حاشیه‌های جنگل یا جنگل‌های خلوت و در امتداد سواحل، رودخانه‌ها، دریاچه‌ها و جاده‌ها رشد می‌کند.

بیدمشک درختچه‌ای برگ‌دار یا درخت کوچکی است که متعلق به خانواده بیدمشک Salicaceae است. بیدمشک می‌تواند تا 10 متر رشد کند با تاج‌های عریض و تنه بزرگ تا یک متر. تنه و شاخه‌های آن دارای پوست‌های خاکستری‌رنگ و چوب سخت زرد و قرمز هستند. برگ نسبتاً بزرگ، سبز و طولی 3 تا 12 سانتیمتر است. گل‌ها به‌صورت نقره‌ای هستند و گل‌های بیدمشک ماده و نر را در درختان جداگانه رشد می‌دهند.

پس از گل‌دهی، گل‌های ماده کپسول سبز و مویی را تشکیل می‌دهند که حاوی دانه‌های کوچک متعددی است که در موها قرار دارد. اندازه کوچک دانه‌ها همراه با موها در پراکندگی کمک می‌کند. دانه‌ها نیاز به جوانه‌زنی دارند.

استفاده از قطعات گیاهی: عمدتاً پوستی است که ازنظر پزشکی استفاده می‌شود. جوانه‌ها، گل‌های بیدمشک جوان، شاخه‌های تازه و برگ‌ها می‌توانند خورده شوند.

عرق بیدمشک

خواص درمانی عرق بیدمشک

عرق بیدمشک در طب سنتی دارای خواص زیادی است که شامل:

 

عرق بیدمشک تقویت‌کننده قلب و اعصاب

خوردن بیدمشک و عرق بیدمشک به‌عنوان داروی مؤثر در تقویت قلب، آرام‌بخش و برطرف‌کننده درد و خستگی شهرت یافته است، به این منظور، نصف استکان عرق بیدمشک را با یک لیوان آب سرد مخلوط‌کنید و با کمی شکر یا عسل شیرین کرده و میل کنید. مصرف بیدمشک در جوانی مانع فشارخون در دوران پیری می‌شود، قبل از هر غذا یک استکان به‌صورت شربت میل کنید.

 

خواص عرق بیدمشک برای دیابت

جالب است بدانید که گیاه بیدمشک سرشار از مواد مغذی همچون پتاسیم، سدیم، فسفر، آهن، کلسیم، منیزیم، سلنیوم، روی و مس است. این گیاه اسیدآمینه‌هایی مثل فولیک اسید، اسید‌های چرب امگا 3، پروتئین، اسید سیتریک و آنتی‌اکسیدان دارد. تحقیقات نشان می‌دهد که عرق بیدمشک قند خون را پایین می‌آورد، بنابراین افرادی که مبتلا به دیابت یا قند خون بالا هستند،

می‌توانند از خواص آن بهره ببرند. پتاسیم موجود در این گیاه به تنظیم فشارخون هم کمک می‌کند. اگر فشار بالایی دارید، خوردن بیدمشک و عرق بیدمشک برای شما مناسب است. شما می‌توانید عرق بیدمشک را به انواع شربت‌های سنتی اضافه کنید و از نوشیدن آن لذت ببرید. یکی از آن‌ها شربت گل سرخ است.

 

خواص عرق بیدمشک برای پوست

خوردن بیدمشک و عرق بیدمشک حاوی مقدار زیادی کراتولیتیک است. این ماده ضایعات پوستی را ترمیم می‌کند و سلول‌های مرده پوست را از بین می‌برد. افرادی که منافذ باز بر روی صورت خوددارند، می‌توانند عرق بیدمشک را هم بنوشند و هم آن را با آب ترکیب کرده و بر روی پوست خود با یک پنبه تمیز بمالند. ترکیبات موجود در گیاه بیدمشک، منافذ باز را کوچک می‌کند و آلودگی‌ها را از سطح پوست صورت پاک می‌کند. سالیسین موجود در عرق بیدمشک، ترشح چربی پوست را کاهش می‌دهد و جوش‌های سرسیاه را در خود حل می‌کند.

با خوردن بیدمشک و عرق بیدمشک از به وجود آمدن جوش و آکنه پیشگیری کنید و بعد از مدتی پوستی صاف و شفاف داشته باشید. سم‌زدایی و تصفیه خون یکی دیگر از خواص عرق بیدمشک برای کبد چرب و پوست صورت است.

خاصیت عرق بیدمشک

خواص عرق بیدمشک برای کم‌خونی

عارضه کم‌خونی دلایل مختلفی دارد. کم‌خونی شما ممکن است به دلیل کمبود آهن و فولیک اسید باشد. در برخی موارد هم کم‌خونی و پایین بودن تعداد هموگلوبین خون یک بیماری ژنتیکی است و نیاز به درمان پزشکی دارد. لازم به یادآوری است که برای پیشگیری از کم‌خونی در دوران بارداری، شما باید یک غذای رژیمی سالم و مغذی داشته باشید.

مصرف برخی دم‌نوش‌ها و عرقیات گیاهی ممکن است به کاهش خطر کم‌خونی کمک کند، اما این روش‌ها درمان قطعی نیستند. گیاه بیدمشک آهن و فولیک اسید دارد و می‌تواند برای پیشگیری از کم‌خونی مفید باشد.

 

خواص عرق بیدمشک در بارداری

مصرف گیاهان دارویی مختلف در دوران بارداری ممکن است عوارض جدی بر روی مادر و جنین داشته باشد. در این دوران حساس، بیشتر سعی کنید که مایعات کافی بنوشید، استراحت و تحرک کافی داشته باشید و از غذاهای مضر دوری‌کنید. هنوز تحقیقات کافی بر روی بی‌ضرر بودن عرق بیدمشک در دوران بارداری انجام‌نشده و در مواردی ممکن است احتمال سقط‌جنین و تولد نوزاد نارس را بالا ببرد.

یکی از مهم‌ترین خواص این گیاه، کمک به کاهش افسردگی و تغییر خلق‌وخوی در دوران بارداری است. استفاده از عرق بیدمشک همچنین یبوست ناشی از افزایش پروژسترون را کم و به بهبود خواب شما در دوران بارداری کمک می‌کند.

 

خواص عرق بیدمشک در رژیم‌های غذایی

 

خواص عرق بیدمشک برای لاغری

کاهش وزن سریع مسیری طولانی و پرفرازونشیب است که تنها با مصرف یک ماده غذایی نمی‌توان آن را پشت سر گذاشت. بعید است که مصرف یک خوراکی خاص مثل انواع عرقیات گیاهی و دم‌نوش‌ لاغری شم را لاغر کند.

کاهش وزن، نیازمند داشتن یک رژیم غذایی سالم و تحرک کافی است. برای اینکه وزن متعادلی داشته باشید، باید خوراکی‌های چرب و شیرین را به حداقل برسانید. شما همچنین باید در طول روز دست‌کم نیم ساعت پیاده‌روی منظم انجام دهید. عرق بیدمشک یکی از عرقیات مفید است که به افزایش اشتها کمک می‌کند، بنابراین مصرف آن باعث لاغری نخواهد شد.

عرق کاسنی در کاهش اشتها تاثیراتی دارد، اما اگر قصد لاغر کردن دارید، عرق بیدمشک به شما کمک نمی‌کند.

 

خواص عرق بیدمشک برای چاقی

افرادی که کمبود وزن‌دارند، معمولاً به دنبال سریع‌ترین راه برای چاقی هستند. یکی از رایج‌ترین مشکلات این افراد، لاغری صورت است. پیش از هر چیز، لازم است بدانید که چاقی موضعی وجود ندارد. هیچ ماده غذایی به‌تنهایی نمی‌تواند باعث چاقی صورت یا قسمت‌های مختلف بدن شود. افزایش وزن هم باید اصولی انجام شود و در کنار تغذیه سالم، ورزش کنید تا دچار عوارضی مثل دیابت و مشکلات قلبی نشوید.

مصرف عرقیات گیاهی مثل عرق بیدمشک به شما کمک می‌کند، اشتهای ازدست‌رفته خود را برگردانید. عرق بیدمشک یک نوشیدنی مفید و سالم است که می‌توانید آن را با گلاب ترکیب کنید و برای افزایش میل به غذا بنوشید.

بیدمشک

طبع عرق بیدمشک چیست؟

در طب سنتی به مصرف عرقیات گیاهی بسیار توصیه می‌شود. یکی از مهم‌ترین نکاتی که باید در این زمینه توجه کنید، طبع آن‌ها است. افراد دارای مزاج‌های مختلفی هستند. طب سنتی باور دارد که خوردن غذاهای سرد برای افرادی که سردمزاج هستند باعث بیماری می‌شود. پیش از اینکه خوراکی‌های مختلف را امتحان کنید، باید با مزاج خود آشنا شوید. با شناخت مزاج خود می‌توانید غذاها و نوشیدنی‌های سازگار با شرایط بدنی خود را انتخاب کنید.

طبیعت عرق بیدمشک سرد و مرطوب است، به همین دلیل خواص زیادی در فصل تابستان دارد و به رفع گرمازدگی کمک می‌کند. افرادی که مزاج گرم و خشک دارند، با مصرف آن به حفظ تعادل بدن خود کمک می‌کنند. مصرف عرق بیدمشک سردرد ناشی از گرم‌مزاجی را از بین می‌برد و مصرف آن به تسکین اعصاب و ایجاد آرامش کمک می‌کند. جالب است بدانید این عرق باعث تقویت قوای جنسی می‌شود و تب شدید را پایین می‌آورد.

البته باید یادآور شد که مصرف بیش‌ازاندازه عرق بیدمشک باعث ایجاد اسهال می‌شود، زیرا این گیاه یک ملین قوی است. به همین دلیل ممکن است باعث دفع آهن بیشتری از بدن شما شود و بیماری کم‌خونی را تشدید کند. یکی از علائم دفع آهن، تیره بودن رنگ مدفوع است. در صورت داشتن این علائم، مصرف عرق بیدمشک را متوقف کنید و به پزشک مراجعه کنید

عرق بیدمشک را بیشتر در دوران سرماخوردگی و عفونت برای کاهش تب، بعد از خوردن یک غذای پر ادویه با طبع گرم و زمانی که دچار بی‌اشتهایی هستید، بخورید.

همان‌طور که گفته شد بعضی از عرقیات برای لاغری و برخی برای چاقی مفید هستند و البته قبل از مصرف آن‌ها باید با متخصص تغذیه مشورت کرد تا به نتیجه مطلوب برسیم. سایت غفاری دایت یکی از سایت‌های تخصصی در خصوص تغذیه است که می‌توان با خیال راحت از برنامه‌های غذایی آن استفاده کرد و به نتیجه رسید. کافی است به قسمت رژیم من در این سایت مراجعه کرده و برنامه را دریافت کنید.

 

دیدگاه کاربران
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
3 از 5 (36 نظر)

با افزودن دیدگاه خود ما را همراهی کرده و نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

افزودن دیدگاه