خاویار و ۷ ماده معدنی ضروری برای سلامتی

خاویار یکی از خوشمزه‌ترین غذاهای دریایی از تخم نابارور شده ماهی‌های خاویاری به دست می‌آید و به دلیل ارزش غذایی گسترده‌ای که دارد، بسیار مورد توجه قرار گرفته است. خاویار به دلیل ارزش غذایی بالا در درمان بسیاری از بیماری‌ها موثر است‌. اگر دوست دارید در رابطه با خواص خاویار اطلاعات بیشتری به دست آورید، مطالعه این مطلب برای شما بسیار مفید خواهد بود. خاویار و ۷ ماده معدنی ضروری برای سلامتی

خاویار چیست؟

خاویار تخم ماهیان خاویاری است که به صورت پخته، خام و دودی مصرف می‌شود. ماهیان خاویاری یکی از اعضای خانواده تاس‌ماهیان (Acipenseridae) هستند که در آب‌های سرد و عمیق اقیانوس‌ها، دریاها و رودخانه‌ها زندگی می‌کنند.

خاویار انواع مختلفی دارد که بر اساس نوع ماهی، اندازه تخم‌ها و رنگ آن‌ها را در دسته‌های مختلف طبقه‌بندی می‌کنند. از مهم‌ترین انواع خاویار می‌توان به خاویار استرلیاد که از تخم‌های ماهی استرلیاد (Acipenser ruthenus) تهیه می‌شود و خاویار بلوگا که گران‌ترین و کمیاب‌ترین نوع خاویار است، اشاره کرد. خاویار بری و سوروگا دو مورد از دیگر خاویارهای محبوب بازار هستند که به دلیل ارزش غذایی بالا طرفداران بسیاری پیدا کرده‌اند.

ارزش غذایی خاویار

خاویار ارزش غذایی بسیار زیادی دارد و می‌تواند مواد مغذی و معدنی بدن را تامین کند. جالب است بدانید که با مصرف یک وعده خاویار می‌توانید انواع ویتامین‌های مورد نیاز بدن مانند B12، B44، A، B2، D، K و غیره را تامین کند.

خاویار منبعی سرشار از امگا۳ و اسید آمینه‌های ضروری بدن است و به دلیل داشتن کلسیم، پتاسیم، آهن، منیزیم، سلنیوم و غیره می‌تواند در درمان بیماری‌های بسیاری مورد استفاده قرار گیرد.

 خواص خاویار

کالری خاویار

تعداد کالری موجود در خاویار بستگی به نوع و اندازه خاویار و همچنین روش تهیه است. به طور کلی می‌توان گفت که میزان کالری خاویار ۴۲ کیلو کالری است. این موضوع باعث می‌شود تا از خاویار به عنوان یکی از بهترین مواد غذایی برای تامین کالری بدن یاد شود. ورزشکاران با قرار دادن خاویار در رژیم غذایی خود می‌توانند از مزایای گسترده مصرف آن برخوردار شوند.

مطلب پیشنهادی: بهترین رژیم غذایی ورزشکاران

مواد معدنی خاویار

خاویار حاوی مقادیر قابل توجهی از مواد معدنی است که برای سلامت بدن مفید است. برخی از مواد معدنی مهم که در خاویار پیدا می‌شوند عبارتند از:

۱. آهن: به عنوان عنصری که در تشکیل هموگلوبین، قسمتی از خون، نقش دارد.

۲. روی: برای ساخت و تعمیر بافت‌های بدن، سیستم ایمنی بدن و عملکرد ساماندهی ژنی اهمیت دارد.

۳. کلسیم: برای سلامت استخوان‌ها، عملکرد عضلات و عملکرد سلول‌های عصبی ضروری است.

۴. فسفر: برای انرژی دادن، ساخت و نگهداری استخوان‌ها و عملکرد عصبی مهم است.

۵. پتاسیم: برای تنظیم فعالیت عصبی و عملکرد عضلات ضروری است.

۶. سدیم: برای حفظ تعادل آبی در بدن، تنظیم فشار خون و عملکرد عصبی کاربرد دارد.

۷. منیزیم: برای انتقال اعصاب و عضلات، ساخت و نگهداری استخوان‌ها و تعادل هورمون‌ها اهمیت دارد.

 لازم است بدانید که خاویار همچنین منبع غنی از ویتامین‌های گروه E  و K هستند که به تقویت سیستم ایمنی و بهبود گردش خون کمک می‌کنند.

کالری خاویار

پروتئین و اسید آمینه خاویار

خاویار منبعی بسیار غنی از پروتئین و اسیدهای آمینه هستند. جالب است بدانید خاویار شامل تمام اسیدهای آمینه اساسی است که بدن نیازمند آن‌ها است و نمی‌تواند آن‌ها را به صورت مستقل تولید کند. از مهم‌ترین این پروتئین‌ها و اسیدهای آمینه می‌توان به آسپارتیک، گلوتامیک اسید، هیستیدین، آلانین، تیروزین، والین، تریپتوفان، لوسین، لیزین و غیره است که بدن را بسیار مقاوم خواهد کرد.

چربی‌های ضروری خاویار

خاویار منبعی بسیار خوب از انواع چربی‌های ضروری می‌باشد. این چربی‌ها شامل اسیدهای چرب امگا-۳ و امگا-۶ هستند که برای سلامت قلب و عروق، عملکرد مغز و سایر فعالیت‌های بدن بسیار مفیدند. همین موضوع باعث می‌شود تا مصرف خاویار نقش بسیار زیادی در تامین انرژی بدن داشته باشد. البته زیاده‌روی در مصرف خاویار به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود.

 چربی های ضروری خاویار

مهم‌ترین خواص خاویار

خاویار خواص و مزایای بسیار زیادی دارد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱- سلامت پوست و مو

خاویار به واسطه پروتئین‌های بسیاری که دارد می‌تواند در سلامت پوست و مو مفید واقع شود. در واقع می‌توان گفت این امکان برای شما فراهم است تا با مصرف خاویار مانع از ریزش مو شوید و آسیب‌دیدگی‌ها را ترمیم کنید. خاویار همچنین به پرپشتی موهای شما بسیار کمک خواهد کرد.

تحقیقات نشان داده است که مصرف خاویار می‌تواند نقش بسیار زیادی در کاهش چین و چروک‌های پوستی داشته باشد و به زیبایی و جوانی پوست بسیار کمک کند.

۲- تقویت سیستم ایمنی

مواد مغذی و معدنی موجود در خاویار نقش بسیار زیادی در تقویت سیستم ایمنی شما خواهد داشت. شما می‌توانید با قرار دادن خاویار در رژیم غذایی خود شانس ابتلا به بسیاری از بیماری‌هایی که در اثر ضعف سیستم ایمنی به وجود می‌آیند را کاهش دهید. انتظار می‌رود با مصرف خاویار بتوانید از بیماری‌های ویروسی و باکتریایی رهایی یابید.  

 خاویار برای چی خوبه

۳- جلوگیری از ابتلا به سرطان

تحقیقات انجام شده نشان داده است که مصرف خاویار و فرآورده‌های آن می‌تواند نقش بسیاری در جلوگیری از ابتلا به سرطان داشته باشد. حتی افرادی که از بیماری سرطان رنج می‌برند نیز می‌توانند با قرار دادن خاویار در رژیم غذایی خود، نقش بسیار زیادی در درمان این بیماری داشته باشند.

۴- بهبود بیماری‌های قلبی و عروقی

خاویار می‌تواند ریسک ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی را کاهش دهد و نقش بسیاری در درمان این بیماری‌ها داشته باشد. این ماده غذایی می‌تواند به سرعت گردش خون را افزایش دهد و در درمان اختلالات خونی نیز مفید باشد.

۵- درمان افسردگی و بیماری‌های روانی

اگر از افسردگی و سایر بیماری‌های روانی رنج می‌برید، باید بدانید که مصرف خاویار می‌تواند نقش بسیار زیادی در درمان این عارضه داشته باشد. تحقیقات بسیاری در این باره انجام شده که نشان می‌دهد شما با استفاده از خاویار می‌توانید ریسک ابتلا به افسردگی را کاهش دهید. بنابراین مصرف خاویار به تمامی کسانی که نگران سلامت روح و روان خود هستند، بسیار مناسب است.

چرا باید خاویار بخوریم

۶- تقویت استخوان‌

خاویار تاثیر بسیار زیادی در تقویت عضلات و استخوان‌ها دارد. به همین دلیل افرادی که خاویار را در رژیم غذایی خود قرار می‌دهند، کمتر دچار دردهای عضلانی و استخوانی می‌شوند و جسه‌ای قوی و تنومند خواهند داشت. همین موضوع باعث می‌شود تا برخی از متخصصان استفاده از روغن مالشی خاویار را به کسانی که از دردهای اسکلتی رنج می‌برند، توصیه کنند.

مطلب پیشنهادی: درمان درد مفاصل

 نحوه مصرف خاویار

خاویار به دو شکل خوراکی و موضعی مصرف می‌شود. برای مصرف خوراکی می‌توانید دانه‌های خاویار را با سایر مواد غذایی ترکیب کرده و پس از آماده‌سازی نوش جان کنید.

جهت استفاده موضعی از خاویار می‌توانید روغن خاویار را به ناحیه مورد نظر ماساژ دهید و از خواص گسترده آن برخوردار شوید.

ارزش غذایی خاویار

عوارض جانبی خاویار

مصرف خاویار نیز مانند هر مواد غذایی دیگر یک سری عوارض جانبی را به همراه خواهد داشت که نباید از آن غافل شوید. از مهم‌ترین عوارض جانبی مصرف خاویار می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

●        آلرژی: خاویار حاوی پروتئین‌هایی است که می‌توانند باعث واکنش‌های آلرژیک در برخی افراد شوند. علائم آلرژی به خاویار ممکن است شامل خارش، تورم، کهیر، خارش پوستی، گرفتگی و آبریزش بینی، سرفه، خس خس سینه و در موارد شدید آنافیلاکسی خود را نشان دهد.

●        افزایش سطح کلسترول: خاویار حاوی چربی اشباع بالایی است که می‌تواند باعث افزایش سطح کلسترول در خون شود. اگر کلسترول بالایی دارید، باید مصرف خاویار را محدود کنید.

●        افزایش وزن: کالری بالای خاویار باعث می‌شود تا بسیاری از افراد پس از مصرف زیاد آن دچار افزایش وزن شوند. بنابراین اگر کنترل وزنتان برایتان بسیار مهم است حتما باید در مصرف خاویار صرفه‌جویی کنید.

●        اختلالات گوارشی: برخی از افراد پس از مصرف خاویار ممکن است علائمی مانند ناراحتی معده، نفخ و اسهال را تجربه کنند. البته این موضوع بیشتر زمانی دیده می‌شود که شما در مصرف خاویار زیاده‌روی کنید.

موارد منع مصرف خاویار

اگر به خاویار یا سایر غذاهای دریایی آلیاژ دارید بهتر است از مصرف این ماده غذایی صرفه نظر کنید. با اینکه مصرف خاویار در دوران بارداری بسیار مفید است اما زیاده‌روی در مصرف به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود. در واقع می‌توان گفت زیاده‌روی در مصرف خاویار می‌تواند خطراتی مانند سقط جنین، اختلالات گوارشی و چربی خون را به همراه داشته باشد.

مطلب پیشنهادی: چربی خون و انواع آن 

موارد منع مصرف خاویار

نتیجه‌گیری

در این مطلب به بررسی خواص خاویار پرداختیم و گفتیم که قرار دادن خاویار در رژیم غذایی شما چه فوایدی خواهد داشت. اگر دوست دارید از مزایای گسترده خاویار برخوردار شوید، قرار دادن این ماده در رژیم غذایی ایده بسیار خوبی خواهد بود.

همچنین اگر از بیماری خاصی رنج می‌برید و می‌خواهید با هدف درمان خاویار نوش جان کنید توصیه می‌شود حتما با متخصصان تغذیه مشورت داشته باشید تا بهترین برنامه غذایی برای درمان شما در نظر گرفته شود. برای خرید یک رژیم غذایی بدون دردسر میتوانید از مجموعه غفاری دایت که یکی از بهترین‌ها در زمینه تنظیم و ارائه رژیم غذایی است کمک بگیرید.

 

دیدگاه کاربران
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
4 از 5 (6 نظر)

با افزودن دیدگاه خود ما را همراهی کرده و نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

افزودن دیدگاه