از فواید طالبی برای کاهش وزن و سلامتی چه می دانید؟!

طالبی یکی از میوه‌های تابستانی است که فواید و خواص بسیاری دارد. طالبی سرشار از ویتامین‌های A و C است. طالبی را با نام‌های مانند خربزه فارسی، خربزه تخم قندی، خربزه تلخ و خربزه راک نیز می‌شناسند. طالبی حاوی کربوهیدرات ها (قند)، پروتئین و آب است. طالبی همچنین سرشار از ویتامین‌های از جمله ویتامین A، بتاکاروتن، ویتامین B1، ویتامین B2، ویتامین B6، ویتامین B9، ویتامین‌ C و ویتامین K است. طالبی همجنین سرشار از مواد معدنی ماننو پتاسیم، کلسیم، آهن، منیزیم، فسفر و روی است. در ادامه به بررسی برخی از فواید طالبی می‌پردازیم. در این مطلب از غفاری دایت که در رابطه با فواید طالبی است به بررسی مواردی از جمله خواص طالبی از نظر طب سنتی، طالبی و دیابت، فواید طالبی برای کلیه، خواص طالبی در بارداری، خواص طالبی برای قلب، خواص طالبی برای کودکان، خواص طالبی برای کبد، خواص طالبی برای ریه، خواص طالبی برای اسپرم، خواص طالبی برای پوست، خواص طالبی برای مو، طالبی و کاهش وزن کالری طالبی و خواص تخمه طالبی می‌پردازیم.

از فواید طالبی برای کاهش وزن و سلامتی چه می دانید؟!

خواص طالبی از نظر طب سنتی

 

خواص طالبی از نظر طب سنتی

متخصصان طب سنتی بر این باورند که طلبی طبعی گرم و تر دارد و از این رو مصرف این میوه تابستانی و بهره مندی از خواص طالبی برای افراد با مزاج سرد بسیار عالی است. طالبی با داشتن مواد مغذی و املاح و مواد معدنی که در خود دارد فواید و خواص بسیاری برای بدن و حفظ سلامت دارد. از جمله خواص طالبی می‌توان به تاثیر آن در کاهش وزن، کنترل دیابت، پیشگیری از سرطان، تسکین دستگاه گوارش، حفظ سلامت کلیه، کنترل فشار خون و غیره اشاره کرد. در ادامه به بررسی برخی از خواص طالبی می‌پردازیم.

 

طالبی و دیابت

از دیگر فواید طالبی کمک به کنترل سطح قند خون است. یکی از علل بیماری دیابت مصرف بیش از اندازه خوراکی‌های چرب و شیرین است. مصرف طالبی موجب احساس سیری شده و از این طریق می‌تواند از دیابت جلوگیری کند. علاوه بر این طالبی با بهبود سوخت و ساز انسولین مرتبط است یعنی موجب کاهش نوسان سطح قند خون و کنترل آن می‌شود. طالبی موجب کاهش شدت اکسیداسیون  بر روی کلیه شده و می‌تواند از این طریق از بیماری‌های بیشتر مرتبط با کلیه‌ها جلوگیری کند.

 

فواید طالبی برای کلیه

از دیگر فواید طالبی تاثیر این میوه در حفظ سلامت کلیه‌ها است. طالبی دارای خاصیت ادرار آور بوده و یک میوه دیوریتیک است. طالبی با خاصیت دیوریتیک خود موجب افزایش حجم و دفع ادرار در طول روز می‌شود و از این طریق موجب افزایش فعالیت کلیه‌ها شده و مواد سمی و زائد را دفع می‌کند. مصرف ترکیب طالبی با آبلیمو هر روز صبح پیش از صرف صبحانه می‌تواند موجب حفظ سلامتی و افزایش سلامتی کلیه‌ها شود.

 

خواص طالبی در بارداری

یکی از فواید طالبی این است که این میوه منبعی غنی از مواد مغذی بوده و از بارداری سالم حمایت می‌کند. طالبی یک بمب انرژی برای خانم‌های باردار است. طالبی یک منبع غنی از ویتامین C و ویتامین A است. وجود ویتامین C موجب تقویت سیستم ایمنی بدن شده و این از دیگر فواید طالبی است. طالبی حاوی فولات است که فولات برای زنان باردار بسیار مفید است. فولات موجب کاهش نرخ تولد نوزادان ناقص می‌شود. طالبی می‌تواند از بروز نواقص عصبی در نوزادان جلوگیری کرده و همچنین طالبی توانایی تضمین سلامت نوزادان را بدون هیچ عوارض جانبی دارد. بنابراین یکی دیگر از فواید طالبی خواص این میوه در بارداری و سلامت نوزادان است.

 

خواص طالبی برای قلب

طالبی حاوی آدنوزین است که از رسوبات خون که موجب بروز حمله قلبی می‌شود جلوگیری می‌کند. آدنوزین می‌تواند در سرکوب کردن سلول های خونی مزاحم به بدن کمک کرده و از این طریق موجب کاهش خطر احتمال حملهی قلبی می‌شود. همچنین طالبی حاوی لیکوپن است که لیکوپن موجب کاهش بروز حملات قلبی شده و موجب می‌شود تا شما قلب سالمی داشته باشید. وجود پتاسیم در طالبی که برای سلامت و بهبود عملکرد قلب ضروری است از دیگر فواید طالبی محسوب می‌شود. پتاسیم از دیگر مواد معدنی مفید در طالبی است. طالبی با داشتن فیبر، آنتی اکسیدان‌های قوی، ویتامین C و پتاسیم برای حفظ سلامت قلب بسیار مفید است. از جمله فواید طالبی این است که با داشتن فیبر می‌تواند موجب کاهش فشار خون و کاهش کلسترول شده و از این طریق به سلامت قلب کمک می‌کند.

 

خواص طالبی برای کودکان

از فواید طالبی می‌توان به دارا بودن مقادیر بالایی از فیبر، فولاسین (ماده مغذی برای رشد و تکامل هموگلوبین)، ویتامین A و ویتامین C اشاره کرد. وجود این مواد مغذی طالبی را به یک میوه بسیار مفید و مناسب برای کودکان تبدیل کرده است.

 

خواص طالبی برای کبد

یکی از فواید طالبی این است که یک میوه زود هضم است و سرشار از فیبر است. طالبی دارای طبیعتی گرم و تر است و از این رو می‌تواند برای درمان سوء مزاج سرد کبد که موجب کم خونی و بلغم می‌شود مفید بوده و این مشکل را درمان کند. سوء مزاج سرد کبد بر اثر آلودگی هوا، خواب نامناسب و متابولیسم ناقص که ایجاد کننده‌ی رادیکال‌های آزاد است اتفاق می‌افتد. طالبی حاوی آنتی اکسیدان‌ها بوده و می‌تواند با رادیکال‌های آزاد مبارزه کرده و آن‌ها را خنثی کند.

 

خواص طالبی برای ریه

گفتیم یکی از فواید طالبی این است که سرشار از ویتامین C بوده و به همین دلیل برای درمان عفونت‌ها مفید است. ویتامین C برای بهبود گردش خون و اکسیژن رسانی به اندام‌های بدن بسیار ضروری است. در تابستان گرما موجب تعریق زیاد شده و املاح زیادی از بدن دفع می‌شود، طالبی می‌تواند از سلامتی بدن حمایت کند. یکی دیگر از فواید طالبی وجود مقادیر بالای پتاسیم در آن است که پتاسیم به عنوان یک ماده‌ی ضروری در انقباض عضلات و تقویت عملکرد سیستم تنفسی بدن بسیار نفید و تاثیرگذار است.

 

خواص طالبی برای اسپرم

طالبی حاوی آمینو اسیدی به نام آمینو اسیر آرژنین است. این آمینو اسید باعث جلوگیری از ضخیم شدن دیواره‌ی شریان‌ها شده و محرک بسیار خوبی برای هورمون رشد است. از دیگر کاری‌های آمینو اسید آرژنین از التهاب بدن و ورم آن جلوگیری می‌کند و این خواص طالبی موجب افزایش قدرت باروری در آقایان می‌شود.

 

خواص طالبی برای پوست

از جمله ویتامین‌های مفید برای محافظت پوست از اثرات منفی آفتاب و ترمیم غشای آسیب دیده و تولید کلاژن ویتامین A رتینول است. مصرف طالبی، برای تأمین سلامتی پوست در تابستان که آفتاب با تمام قدرت بر زمین می‌تابد، بسیار ضروری و کمک کننده است.

 

خواص طالبی برای مو

از دیگر فواید طالبی کمک به حفظ سلامت موها است. طالبی دارای ویتامین A است و با کمک این ویتامین به مرطوب نگه‌داشتن پوست سر و مو کمک می‌کند. علاوه بر این طالبی با داشتن ویتامین C یک عامل بسیار مفید در ساخت کلاژن است.

خواص تخمه طالبی

تخمه طالبی یک منبعی غنی از فیبر بوده و از این رو برای حفظ سلامت روده‌های و افزایش حرکت دودی روده مفید است. وجود مقادیر بالای فیبر در تخمه کدو همچنین به کاهش وزن و لاغری کمک می‌کند. از دیگر خواص تخمه طالبی این است که خلط اضافه و احتقان را دفع می‌کند. تخم طالبی منبع عالی آنتی اکسیدان از جمله ویتامین C و E است و از این رو برای درمان و پیشگیری از سرطان‌ها مفید است. تخمه طالبی موجب کاهش کلسترول خون شده و به حفظ سلامت ناخن و مو کمک می‌کند.

 

فواید طالبی و کاهش وزن

 

طالبی و کاهش وزن

طالبی کالری بسیار کمی دارد. همچنین از دیگر خواص طالبی داشتن میزان بالایی آب و مواد مغذی است و از این رو یک گزینه مناسب برای کاهش وزن است. طالبی سرشار از فیبر بوده و مصرف آن موجب احساس سیری می‌شود و از این طریق از پرخوری جلوگیری کرده به کاهش وزن و لاغری کمک می‌کند. از این‌رو رژیم طالبی از رژیم‌های طالبی پر طرفدار است.

 

کالری طالبی

صد گرم از میوه طالبی دارای کالری معادل ۳۴ کالری است. طالبی از جمله میوه‌های مناسب برای رژیم غذایی کاهش وزن است. رژیم طالبی از جمله رژیم‌های غذایی برای کاهش وزن است.

یا وجود آنکه طالبی و کاهش وزن با یکدیگر در ارتباط هستند، اما به تنهایی نمی‌تواند شما را به وزن ایده‌آل برساند. به همین دلیل نیاز است از یک رژیم غذایی متعادل و اصولی همچون رژیم‌های بهاره غفاری پیروی نمایید؛ زیرا این رژیم‌ها به شما کمک می‌نمایند ‌نه‌تنها به وزن مناسب برسید؛ بلکه در کنار تناسب اندام، سلامتی خود را ارتقا دهید. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این رژیم‌ها و کارایی آن‌ها بر روی غفاری دایت کلیک نمایید و چنانچه می‌خواهید همین حالا رژیم غذایی خود را دریافت نمایید، بر روی رژیم اختصاصی من کلیک نمایید.

 

 

دیدگاه کاربران
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
2 از 5 (11 نظر)

با افزودن دیدگاه خود ما را همراهی کرده و نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

افزودن دیدگاه