از عجایب خواص چلغوز برای لاغری و سلامتی چه می دانید؟!

در ابتدا در پاسخ به سوال چلغوز چیه باید گفت که چلغوز یک فحش و یا ناسزا نیست بلکه دانه صنوبر است و خواص بسیار فراوانی برای سلامت بدن دارد. دانه صنوبر و یا چلغوز در واقع دانه یا میوه درخت کاج است. نام چلغوز از چهل غوزه به معنای چهل دانه مخروط کاج برگرفته شده است. این کاج در مناطقی از جمله شرق افغانستان، شمال پاکستان، شمال غربی هند و همچنین مناطق شرقی و جنوب شرقی ایران می‌روید.

چلغوز یا دانه صنوبر در بین آجیل‌ها قرار می‌گیرد و فواید بسیاری برای سلامت بدن دارد که در ادامه به آن می‌پردازیم. در این مطلب ما همراه باشید تا پاسخی کامل برای سوال چلغوز چیه داشته باشید. در این مطلب از غفاری دایت که در رابطه با خواص چلغوز است به بررسی مواردی از جمله فواید چلغوز، خواص چلغوز برای افزایش میل جنسی و باروری، خواص چلغوز برای پوست، خواص چلغوز برای بهبود بینایی، خواص چلغوز برای کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی، چلغوز منبعی غنی از اسید‌ آمینه، خواص چلغوز برای لاغری و در نهایت منع مصرف چلغوز می‌پردازیم.

از عجایب خواص چلغوز برای لاغری و سلامتی چه می دانید؟!

فواید چلغوز

فواید چلغوز

چلغوز منبعی غنی از مواد مغذی، آنتی اکسیدان‌ها، اسیدهای چرب غیر اشباع، اسید آمینه‌های ضروری و مواد معدنی از جمله منیزیم، منگنز، فسفر، مس، روی، آهن و پتاسیم فراوانی است. علاوه بر این چلغوز سرشار از ویتامین‌ها از جمله ویتامین A، ویتامین E، ویتامین C و ویتامین‌های گروه B به ویژه ویتامین B3 یا نیاسین است. وجود این مواد مغذی چلغوز را به یک دانه بسیار مفید تبدیل کرده است از جمله خواص چلغوز می‌توان به مواردی مانند تنظیم و تعادل فشار خون، دفع سنگ مثانه، کاهش کلسترول بد، درمان کم خونی، تقویت سیستم ایمنی، سلامت کبد، دفع مواد زائد بدن، کاهش دردهای عضلانی، تقویت استخوان‌ها، افزایش انرژی، کاهش خستگی جسمانی، آرام بخشی، رفع بی‌خوابی، تقویت مادر باردار و کمک به رشد جنین اشاره کرد. در ادامه به بررسی برخی از خواص چلغوز می‌پردازیم.

 

خواص چلغوز برای افزایش میل جنسی و باروری

یکی از خواص چلغوز این است منبعی غنی از پروتئین و روی است که می‌تواند موجب افزایش میل جنسی و تحریک هورمون‌های جنسی شود. چلغوز یا دانه صنوبر سرشار از اسیدآمینه آرژینین است که این اسیدآمینه موجب افزایش بارورسازی مردان و زنان، افزایش تولید اسپرم و افزایش توانایی دستگاه تولید مثل می‌شود.

 

خواص چلغوز برای پوست

از دیگر خواص چلغوز این است که سرشار از آنتی اکسیدان‌ها است که موجب کاهش خطر ابتلا به استرس اکسیداتیو شده و از سلول‌ها در برابر آسیب رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند. این خاصیت از چلغوز یا دانه صنوبر از نشانه‌های پیری زودرس مانند چین و چروک جلوگیری می‌کند. چلغوز سرشار از ویتامین‌ها از جمله ویتامین E، ویتامین K، ویتامین A و اسید‌های چرب است‌ و به همین دلیل مصرف چلغوز می‌تواند نیاز روزانه ویتامین K و ویتامین E بدن را تامین می‌کند. مصرف فقط و فقط صد گرم دانه چلغوز، نوزده درصد از نیاز روزانه ویتامین K و سیزده درصد از نیاز روزانه ویتامین E بدن تامین را تامین می‌کند که این میزان می‌تواند به حفظ سلامت و شادابی پوست کمک کند.

 

خواص چلغوز برای بهبود بینایی

یکی دیگر از خواص چلغوز وجود مقادیر بالایی از ویتامین A و لوتئین در آن است که می‌تواند به بهبود بینایی کمک کرده و از چشم‌ها در برابر بسیاری از بیماری‌ها محافظت کند. بر اساس مطالعات و تحقیقات صورت گرفته توسط محققان مصرف مواد غذایی سرشار از لوتئین در غذای رژیمی همانند چلغوز می‌تواند در جلوگیری از ابتلا به بیماری‌هایی نظیر تباهی لکه زرد یا دژنراسیون ماکولا بسیار تاثیرگذار و مفید باشد. دژنراسیون در ماکولا شایع‌ترین علت کوری در افراد مسن است و به همین دلیل مصرف چلغوز به آن‌ها توصیه می‌شود.

خواص چلغوز برای بهبود بینایی

خواص چلغوز برای کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی

کمک به حفظ سلامت قلب و پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های قلبی از دیگر خواص چلغوز است. مصرف چلغوز می‌تواند از تشکیل لخته‌های خونی در شریان‌ها جلوگیری کند. چلغوز حاوی چربی‌های اشباع نشده است و به همین دلیل می‌تواند موجب کاهش سطح کلسترول بد خون شود. از دیگر خواص چلغوز این است که دانه صنوبر یا چلغوز سرشار از اسیدهای آمینه ضروری مانند آرژینین است که موجب کاهش فشار خون می‌شود. علاوه بر این چلغوز سرشار از آنتی اکسیدان‌هایی است که از تجمع پلاک‌های چربی در شریان‌ها جلوگیری می‌کند و موجب بهبود گردش خون می شود. تمامی این خواص چلغوز این دانه را به یک گزینه مناسب برای پیشگیری از مشکلات قلبی تبدیل می‌‌‌کند. مصرف چلغوز موجب کاهش احتمال خطر ابتلا به بیماری‌هایی مانند چربی خون، فشار خون بالا و کلسترول خون شده و در نتیجه از این طریق خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی مانند سکته قلبی، تصلب شرایین و غیره نیز کاهش می‌یابد.

 

چلغوز منبعی غنی از اسید‌ آمینه

از دیگر خواص چلغوز می‌توان به این موضوع اشاره کرد که چلغوز منبعی غنی از اسید‌های آمینه ضروری است. چلغوز حاوی اسید آمینه آرژینین است که این اسید آمینه به کاهش سطح فشار خون بالا کمک کرده و دارای خواص آنتی اکسیدانی است. اسید آمینه لیزین از دیگر اسید‌های آمینه موجود در دانه چلغوز است که این اسید آمینه موجب تحریک هورمون رشد می‌شود و نیش مهمی در ساخت سلول‌های عضلانی دارد. اسید‌های آمینه نقش‌های فراوانی در بدن دارند که مهم‌ترین نقش آن‌ها تولید پروتئین‌ها است. بدن انسان توانایی ساخت این اسیدهای آمینه را ندارد و این اسیدهای آمینه ضروری می‌بایست از طریق مواد غذایی تامین شوند و از جمله مواد غذایی دارای این اسید‌های آمینه است دانه چلغوز است که منبعی غنی از اسیدهای آمینه و پروتئین است.

 

خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش می دهد

آجیل کاج حاوی پینولنیک اسید است که به حمایت از کلسترول سالم از جمله کاهش سطح کلسترول بد خون کمک می کند.آجیل کاج حاوی سطوح بالایی از چربی های تک اشباع، منیزیم و ویتامین E است که به کاهش سطح کلسترول لیپوپروتئین با چگالی کم (LDL) کمک می کند.
بیماری قلبی به یک اپیدمی جهانی و رو به رشد تبدیل شده است. در کشورهای توسعه یافته، بیماری قلبی همچنان بزرگترین عامل مرگ و میر و بزرگترین علت بار بیماری در کشورهای در حال توسعه است. در سال 2001، 7.3 میلیون مورد مرگ ناشی از بیماری قلبی گزارش شد.امروزه، افراد بیشتری انتخاب های سالم تری را برای کاهش و حتی پیشگیری از بیماری های قلبی و همچنین اجتناب از قرار گرفتن در آمار مرگ و میر انتخاب می کنند! و آجیل کاج درست در بالای لیست گزینه های سالم قرار دارد!
 

به مدیریت دیابت کمک می کند

تحقیقات ثابت کرده است که مصرف روزانه آجیل به کنترل دیابت نوع 2 و پیشگیری از عوارض کمک می کند. علاوه بر این، مشکلات بینایی و سکته مغزی عوارض مرتبطی هستند که افراد مبتلا به دیابت از آن رنج می‌برند، اما با مصرف آجیل کاج با موفقیت قابل کنترل هستند. نشان داده شده است که مصرف مقدار کافی آجیل کاج در روز باعث بهبود کنترل گلوکز و کاهش سطح کلسترول بد می شود. علاوه بر این، آجیل کاج و سایر آجیل های درختی هم برای کنترل گلوکز و هم چربی خون مفید هستند.افزایش مصرف روغن های گیاهی و پروتئین در دیابت نوع 2 نیز یکی دیگر از مزایای دانه کاج در مدیریت علائم دیابت بدون افزایش وزن بیش از حد است.
 
 

خطر سرطان به میزان قابل توجهی کاهش می یابد

از آنجایی که آجیل کاج حاوی سطح قابل توجهی منیزیم است، یک ماده معدنی که خطر ابتلا به انواع مختلف سرطان را کاهش می دهد، از مصرف میان وعده های آجیل کاج سود قابل توجهی خواهد داشت!مطالعات مختلف انجام شده منجر به مصرف مکرر آجیل و کاهش خطر سرطان شد. یک مطالعه خاص نشان داد که کاهش منیزیم سرم به میزان 100 میلی گرم در روز منجر به افزایش 24 درصدی خطر سرطان پانکراس می شود. بنابراین، سطح منیزیم خون باید برای کاهش خطر سرطان افزایش یابد.
 
 

تقویت سلامت مغز

انتخاب شیوه زندگی هوشمندانه بهترین راه برای تقویت سلامت مغز است. پرهیز از نیکوتین و الکل و پیروی از یک رژیم غذایی سالم که شامل آجیل کاج است، می تواند از پیری یا زوال مغز جلوگیری کند.آهن، ماده معدنی موجود در آجیل کاج، برای سلامت مغز ضروری است زیرا اکسیژن را به خون ذخیره و انتقال می دهد. مطمئناً دلیلی عالی برای افزودن فوراً بیشتر آجیل کاج در رژیم غذایی خود است. دریافت رژیم غذایی منیزیم، که در آجیل کاج نیز رایج است، به عنوان بخشی از تحقیقات انجام شده برای کمک به بهبود در نوجوانان مبتلا به افسردگی و اختلالات اضطرابی نشان داده شد.
 
 

سیستم ایمنی قوی را ترویج می کند

روی یک ماده معدنی قابل توجه است که در آجیل کاج یافت می شود و مسئول بسیاری از فرآیندهای مهم در بدن از جمله عملکرد سیستم ایمنی است.از آنجایی که بدن انسان قادر به ذخیره این ماده مغذی ضروری نیست، بنابراین یک منبع مداوم روی از طریق رژیم غذایی مورد نیاز است و با این حال، یک دلیل عالی دیگر برای ... شما حدس زدید ... آجیل کاج را به رژیم غذایی خود اضافه کنید!
 
 

کمک به کاهش وزن

پینولنیک اسید، یک چربی طبیعی که در آجیل کاج یافت می شود، کوله سیستوکینین و پپتید شبه گلوکاگون  را تامین می کند، که هورمون هایی هستند که به مغز هشدار می دهند که معده پر است.یک مطالعه نشان داد که زنانی که اسید پینولنیک مصرف می‌کردند اشتها کاهش می‌یابد و مصرف غذا تا 36 درصد کاهش می‌یابد. بنابراین، با اضافه کردن آجیل کاج به رژیم غذایی، می توان به راحتی به نتایج کاهش وزن سریع دست یافت.آجیل کاج سالم می تواند به شما کمک کند برای مدت طولانی تری احساس سیری کنید و از خوردن میان وعده های غیر ضروری در غذاهای ناسالم فرآوری شده جلوگیری کنید.

 

ارتقا سلامت پوست

پروتئین در آجیل کاج غلیظ است و باعث تقویت موهای سالم و قوی می شود، شکستگی را کاهش می دهد و موها را درخشان می کند و همچنین ویتامین E که برای تقویت رشد مو و حفظ سلامت پوست سر مشهور است.آجیل کاج منبعی غنی از ویتامین E است، بنابراین حتما باید آجیل کاج را به عنوان بخشی از رژیم غذای  سالم و رژیم مو اضافه کنید، به خصوص اگر دچار ریزش و نازک شدن مو هستید.ویتامین E و آنتی اکسیدان های موجود در آجیل کاج نیز به کاهش و مبارزه با علائم پیری کمک می کند. استفاده از روغن دانه کاج به صورت موضعی پوست را تغذیه می کند و در برابر بسیاری از بیماری های رایج پوستی محافظت می کند.
 
 

کمک به هضم غذا

فسفر در آجیل کاج به وفور یافت می شود و پس از کلسیم، یک ماده مغذی ضروری در بدن است. فسفر علاوه بر تشکیل استخوان و دندان سالم برای هضم غذا ضروری است.فسفر با خنثی کردن اسیدها PH ثابتی را در بدن حفظ می کند. علاوه بر این، فسفر یک الکترولیت است که یبوست، اسهال و نفخ را کاهش می دهد.

منع مصرف چلغوز

منع مصرف چلغوز

چلغوز دارای طبعی بسیار گرم است و به همین دلیل مصرف چلغوز یا دانه صنوبر به افرادی که دارای مزاج گرم خشک و مزاج سوداوی و صفراوی هستند، به هیچ وجه توصیه نمی‌شود.

خواص چلغوز برای لاغری

خواص چلغوز برای لاغری

یکی از خواص چلغوز این است که حاوی چربی‌های غیر اشباع است که این این چربی‌ها موجب ترشح هورمون کوله‌سیستوکینین که یک هورمون پپتیدی معده-روده‌ای است و به هضم پروتئین و چربی کمک می‌کند، در دستگاه گوارش می‌شود. هورمون کوله‌سیستوکینین موجب ایجاد احساس سیری شده و درنتیجه باعث کاهش اشتها شده و از پرخوری جلوگیری می‌کند. فیبر‌های رژیمی موجود در چلغوز نیز به کاهش اشتها و جلوگیری از پرخوری و همچنین بهبود هضم و کاهش یبوست کمک می‌کند. همه این موارد به کاهش وزن سریع و لاغری در اثر مصرف چلغوز کمک کننده است.

با وجود آن‌که چلغوز برای لاغری اهمیت دارد، اما نمی‌تواند به تنهایی برای رسیدن به وزن ایده آل کافی باشد؛ به همین دلیل است که باید از یک رژیم سالم و اصولی همچون رژیم‌های بهاره غفاری پیروی نمود. این رژیم‌ها اختصاصی هستند و هیچ ماده غذایی را حذف نمی‌کنند؛ به همین دلیل به سلامتی شما آسیبی نمی‌زنند و به شما کمک می‌کنند بدون آسیب رسیدن به سلامتی، تا مدت زیادی این رژیم‌ها را ادامه دهید. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره رژیم‌های بهاره غفاری، بر روی غفاری دایت و برای دریافت رژیم غذایی خود بر روی رژیم آنلاین من کلیک نمایید.

 

دیدگاه کاربران
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
3 از 5 (19 نظر)

با افزودن دیدگاه خود ما را همراهی کرده و نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

افزودن دیدگاه