آزمایش هورمون تحریک کننده تیروئید (TSH Test)

اختلال کم کاری یا پرکاری تیروئید، اختلالی شایع در بین زنان و مردان ایرانی است. تشخیص این بیماری و شناخت مسیر درمان آن پروسه پیچیده ای نداشته و امکان درمان با دارو و مراعات های شخصی وجود دارد. هنگامی که علائم و نشانه های پرکاری تیروئید یا کم کاری تیروئید و / یا بزرگ شدن تیروئید (گواتر) دارید یا گره تیروئید دارید (یک توده کوچک روی غده تیروئید که ممکن است جامد باشد و یا یک کیست پر از مایع) و یا هنگامی که تحت درمان اختلال تیروئید هستید، می توانید از آزمایش هورمون تحریک کننده تیروئید(TSH Test) استفاده کنید. این آزمایش برای کمک به تشخیص اختلالات تیروئید و نظارت بر درمان کم کاری و پرکاری تیروئید به کار می رود. گاهی اوقات از آزمایش TSH برای غربالگری نوزادان از نظر کم کاری تیروئید مادرزادی نیز استفاده می شود. این مقاله شناخت بهتری در این ارتباط به شما خواهد داد. آزمایش هورمون تحریک کننده تیروئید (TSH Test)

 

آزمایش هورمون محرک تیروئید (TSH) مقدار TSH در خون را اندازه گیری می کند. این هورمون توسط غده هیپوفیز تولید می شود که در قاعده مغز واقع شده است و مسئولیت تنظیم مقدار هورمون های ترشح شده توسط تیروئید را برعهده دارد.

 

چه نوع آماده سازی قبل از آزمایش مورد نیاز است؟

معمولا این آزمایش به هیچ گونه آمادگی پیش از اجرا نیاز ندارد. با این حال، برخی از داروها ، مولتی ویتامین ها و مکمل ها می توانند در آزمایش TSH تداخل ایجاد کنند، بنابراین در مورد هر داروی تجویز شده یا بدون نسخه و یا مکمل هایی که مصرف می کنید به پزشک خود اطلاع دهید. اگر داروی هورمون تیروئید را به عنوان درمان بیماری تیروئید مصرف می کنید، توصیه می شود قبل از مصرف دوز آن روز ، نمونه خون شما گرفته شود. به طور کلی توصیه می شود که از آزمایش تیروئید در بیماران بستری در بیمارستان خودداری شود یا تا زمان بهبودی فرد از بیماری حاد به تعویق بیفتد.

 

چه چیزی در آزمایش اندازه گیری می شود؟

هورمون محرک تیروئید (TSH) توسط غده هیپوفیز قدامی تولید می شود، اندام کوچکی که در زیر مغز و پشت حفره های سینوس قرار دارد. TSH  تیروئید، یک غده پروانه ای شکل کوچک که در داخل گردن قرار دارد را تحریک می کند و هورمون های تیروکسین (T4) و تری یدوتیرونین (T3) را در خون آزاد می کند. این آزمایش میزان TSH در خون را اندازه گیری می کند.

T4 و T3 به ​​کنترل میزان استفاده بدن از انرژی کمک می کند. بیشتر هورمون تولید شده توسط تیروئید T4 است. این هورمون نسبتاً غیرفعال است، اما در ترکیب با  T3 در کبد و سایر بافت ها بسیار فعال تر می شود.

TSH ، به همراه هورمون آزاد كننده تیروتروپی (TRH) ، كه از هیپوتالاموس آزاد  می شود، بخشی از سیستم بازخوردی را تشکیل می دهد كه بدن برای حفظ مقادیر پایدار هورمونهای تیروئید در خون استفاده می كند.

وقتی سطح هورمون تیروئید در خون کاهش می یابد، غده هیپوفیز در پاسخ به تحریک TRH ، TSH بیشتری تولید می کند. TSH به نوبه خود تیروئید را تحریک می کند تا T4 و T3  بیشتری تولید و آزاد کند.

وقتی سطح هورمون تیروئید در خون افزایش می یابد ، غده هیپوفیز TSH کمتری تولید می کند و تیروئید T4 و T3 کمتری تولید می کند.

 

 

 

اختلالات پرکاری و کم کاری تیروئید

هنگامی که هر سه اندام (هیپوتالاموس ، هیپوفیز و تیروئید) به طور طبیعی کار می کنند، تولید تیروئید برای حفظ سطح نسبتاً پایدار هورمون های تیروئید در خون تنظیم می شود.

اگر تیروئید مقدار زیادی T4 و T3 آزاد کند، فرد مبتلا ممکن است علائم مرتبط با تیروئید پرکار (پرکاری تیروئید) مانند ضربان قلب سریع، کاهش وزن، عصبی بودن، لرزش دست، تحریک چشم و مشکل خواب را تجربه کند. بیماری گریوز شایع ترین علت پرکاری تیروئید است. این بیماری یک اختلال خود ایمنی مزمن است که در آن سیستم ایمنی فرد مبتلا ، آنتی بادی هایی تولید می کند که مانند TSH عمل می کنند ، گیرنده TSH را متصل و فعال می کند و منجر به تولید مقادیر بیش از حد هورمون تیروئید می شود. در پاسخ ، هیپوفیز TSH کمتری تولید می کند که معمولاً منجر به پایین آمدن آن در سطح خون می شود.

در صورت کاهش تولید هورمون های تیروئید (تیروئید کم کار یا کم کاری تیروئید) ، فرد ممکن است علائمی مانند افزایش وزن، خشکی پوست، یبوست، عدم تحمل سرما و خستگی را تجربه کند. تیروئیدیت هاشیموتو شایع ترین علت کم کاری تیروئید در ایالات متحده است. یک بیماری خود ایمنی مزمن که در آن پاسخ ایمنی باعث التهاب و آسیب به تیروئید و همچنین تولید آنتی بادی می شود. با این حال، آنتی بادی ها باعث کم کاری تیروئید نمی شوند. تشخیص آنتی بادی های مربوط به تیروئید نشان می دهد که خود ایمنی تیروئید وجود دارد. این آنتی بادی ها را می توان در بیماری گریوز یا تیروئیدیت هاشیموتو تشخیص داد. در تیروئیدیت هاشیموتو، تیروئید میزان کمی هورمون تیروئید تولید می کند. در پاسخ، هیپوفیز به طور معمول TSH بیشتری تولید می کند، که معمولاً منجر به پایین آمدن آن در سطح خون می شود.

با این حال، سطح TSH به تنهایی همیشه سطح هورمون تیروئید را پیش بینی یا منعکس نمی کند. بعضی از افراد مبتلا به هیپوفیز نوعی TSH غیرطبیعی تولید می کنند که به درستی کار نمی کند. آنها غالباً علی رغم داشتن سطح TSH در حد طبیعی یا حتی به میزان خفیف. دارای کم کاری تیروئید هستند.

 

 

 

 

 

علائم و نشانه های پرکاری تیروئید ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • افزایش ضربان قلب
  • اضطراب
  • کاهش وزن
  • مشکل خوابیدن
  • لرزش در دستان
  • ضعف
  • اسهال (گاهی اوقات)
  • حساسیت به نور ، اختلالات بینایی
  • در اطراف چشم ممکن است پف کرده باشد ، خشکی ، تحریک و در بعضی موارد برآمدگی چشم وجود داشته باشد.
  • بی نظمی قاعدگی در زنان

 

 

 

 

 

علائم و نشانه های کم کاری تیروئید ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • افزایش وزن
  • پوست خشک
  • یبوست
  • عدم تحمل سرما
  • ریزش مو
  • خستگی
  • مشکلات باروری در زنان


    برای کسب اطلاعات بیشتر درباره رژیم‌های بهاره غفاری بر روی غفاری دایت کلیک نمایید و چنانچه می‌خواهید همین حالا رژیم اختصاصی خود را دریافت نمایید، بر روی رژیم آنلاین من کلیک کنید.

دیدگاه کاربران
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
2 از 5 (3 نظر)

با افزودن دیدگاه خود ما را همراهی کرده و نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

افزودن دیدگاه