هپاتیت از سیر تا پیاز!!

هپاتیت، یکی از انواع بیماری‌هایی است که همواره شنیدن نام آن انسان را دچار اضطراب کرده و به این فکر فرو می‌برد که قرار است سال‌ها از یک بیماری بسیار سخت رنج کشیده و یا در نهایت به کام مرگ فرو رود. اما داشتن اطلاعات کافی و دقیق نسبت به راه‌های انتقال هپاتیت، درمان هپاتیت و سایر آزمایش های انجام شده برای تشخیص این ویروس مزمن می‌تواند بسیاری از نگرانی‌های ناشی از باورهای غلط را در افراد معدوم نماید. بیماری هپاتیت علایم خاصی دارد که از جمله آشناترین آن‌ها برای اکثر افراد وجود زردی در پوست یا سفیدی چشم‌ها است. برای دریافت پاسخ بسیاری از سوالات پیرامون بیماری مزمن هپاتیت، شناخت انواع آن و آشنایی با عواقب این ویروس بر روی کبد، لازم است ادامه این مطلب را مطالعه نمایید. هپاتیت از سیر تا پیاز!!

 

هپاتیت از سیر تا پیاز!!

انواع هپاتیت

هپاتیت انواع مختلفی شامل A، B، C،D و E  دارد. هپاتیت C خطرناک‌ترین نوع این ویروس است که روند آهسته‌ای در تخریب کبد دارد اما به طور کامل آن را از پا درآورده و فرد را با مشکلات حادی مواجه می‌سازد. 20 درصد از مبتلایان به بیماری مزمن کبدی ناشی از هپاتیت C، دچار سیروز کبدی می‌شوند. در بین انواع هپاتیت گونه A آن کمتر کشنده بوده و با روند درمانی آسان‌تری همراه است. اگرچه این نوع هپاتیت نیز به نوبه خود آسیب‌های جدی به کبد وارد می‌سازد اما در مقایسه با آنچه در سایر انواع هپاتیت رخ می‌دهد از خطر کمتری برخوردار است.

هپاتیت B نیز تا 85 درصد با بهبودی کامل همراه است. درواقع 15 درصد از مبتلایان به هپاتیت B ممکن است به سیروز کبدی دچار شوند.

هپاتیت D بر خلاف باور عموم مردم حتی از ایدز نیز خطرناک تر است. عامل بروز آن ویروس RNA بوده و بیمارانی که دچار هپاتیت B هستند را تهدید می‌کند.

خطرناک ترین نوع هپاتیت

همانطور که پیش‌تر اشاره شد، خطرناکترین نوع هپاتیت نوع  D آن است. این هپاتیت به دنبال نوع B بروز پیدا کرده و خود را نمایان می‌سازد. ویروس تکامل نیافته RNA که برای رشد و تکامل به ویروس هپاتیت B نیاز دارد، پس از رسیدن به تکامل بیمار را وارد بیماری هپاتیت D می‌سازد.

انواع هپاتیت

علائم هپاتیت

علائم هپاتیت ب

در صورتی که ویروس هپاتیت ب بیش از 6 ماه در بدن باقی بماند و بدن قادر نباشد با آن مقابله کند رفته رفته نشانه‌های ضعف در بدن نمایان می‌شود. لذا علائم هپاتیت ب به صورتی است که اگرچه فرد سالم به نظر می‌رسد اما از درون در جنگی میام ایمنی بدن و ویروس هپاتیت به سر می‌برد.

  • تب
  • مشاهده رنگ زرد در پوست
  • دل درد
  • تغییر رنگ سفیدی چشم به زرد
  • گلو درد و عوارضی شبیه به سرماخوردگی
  • تهوع
  • مفصل درد
  • بدن درد
  • پا درد

همگی از جمله علائم هپاتیت ب هستند.

علائم بیماری هپاتیت در زنان

زنان به دلیل داشتن رابطه جنسی با مرد آلوده می‌توانند به این بیماری دچار شوند. اگرچه نوع E این بیماری در اثر نوشیدن آب آلوده ظاهر می‌شود اما اغلب این بیمار در اثر داشتن رابطه جنسی با فرد بیمار پدید می‌آید.

علائم بیماری هپاتیت در زنان به شکل آنفولانزای خفیف نمایان می‌شود تا جایی که ممکن است خود فرد نداند که به این ویروس مبتلاست. سپس کم اشتهایی، کاهش وزن، تب خفیف، درد عضلانی شدید و درد در مفاصل، تهوع و دل دردهای بی دلیل به آن اضافه شده و فرد را روانه کلینیک می‌سازد.

علائم هپاتیت

عوارض هپاتیت

ایدز و هپاتیت

سوال اینجاست که چرا همیشه نام ایدز و هپاتیت با یکدگیر می‌آید؟ مگر این دو بیماری چه ارتباطی با یکدیگر دارند؟ از آنجایی که هپاتیت در دسته بیماری‌های خود ایمنی قرار دارد که سیستم ایمنی بدن را درگیر می‌کند با بیماری ایدز که یکی از شایع‌ترین و معروف‌ترین بیماری‌های خودایمنی است در یک دسته‌بندی قرار می‌گیرد. از این رو معمولا راه‌های انتقال آن‌ها یکی بوده و برای جلوگیری از هردوی آن‌ها راهکاریی مشابه پیشنهاد می‌شود.

همچنین گاهی جهت تشخیص این دو بیماری از یکدیگر لازم است که فرد آزمایشات مختلفی را در راستای هر دو ویروس به انجام برساند. راه‌های انتقال هر دوی این ویروس‌ها می‌تواند یکی از موارد زیر باشد:

  • تماس جنسی پرخطر و کنترل نشده
  • استفاده از سوزن و سورنگ آلوده
  • استفاده از تیغ آلوده که منجر به جراحت شود
  • تزریق خون آلوده
  • پیوند بافت عفونی

آیا هپاتیت کشنده است؟

ابتدایی‌ترین سوالی که احتمالا بیشتر افراد از خود می‌پرسند این است که آیا هپاتیت کشنده است؟ عده‌ای بر این پندار هستند که واکسن هپاتیت از بروز این بیماری جلوگیری می‌کند و یا اگر فردی هم به این بیماری دچار شود او را از کام مرگ نجات می‌دهد. اما آشنایی با کبد لازمه پاسخ به این سوالات است. کبد مسئولیت فیلتر کردن پاکسازی بدن از مواد مضر را بر عهده دارد. کلیه سلول‌های مرده، چربی‌های اضافی ناسالم، هورمون‌های آسیب‌زننده و سموم و مواد زائد بدن توسط کبد پاکسازی می‌شوند. به این ترتیب در صورتی که کبد نتواند کار خود را به درستی انجام دهد، کلیه سمومی که پیشتر توسط آن از بین رفته و در بدن پخش نمی‌شدند اکنون آزادانه در بدن به گردش درآمده و به بافت‌های مختلف آن آسیب می‌زنند.

در پاسخ به این سوال که آیا هپاتیت کشنده است یا خیر، نمی‌توان یک جواب مطلق ارائه کرد. بسیار دیده شده است که یک سرماخوردگی ساده به دلیل بروز اختلال در ریه جان فردی را گرفته است و از طرفی شخصی دارای هپاتیت سالیان سال تحت درمان و مراقبت به زندگی عادی خود ادامه داده است. بنابراین همه چیز به میزان سلامت و آمادگی بدن فرد مبتلا به ان ویروس و روند درمانی او بستگی دارد.

عوارض هپاتیت

راه های تشخیص هپاتیت

آزمایش هپاتیت

آزمایشات سرولوژیکی و تست الایزا روش‌های انجام آزمایش هپاتیت هستند. در آزمایشگاه سرولوژی، روش معتبر الایز را پیش می‌گیرند تا به کمک آن نسبت به وجود آنتی بادی در بدن مطمئن شوند. چرا که بدن ما در مواجه با عوامل عفونی آنتی‌بادی تولید می‌کند. این موضوع یعنی بدن از عملکرد سالمی برخوردار است. زمانی که در بدن آنتی بادی علیه یک ویروس خاص مشاهده شود، یعنی آن ویروس در بدن وجود داشته است یا همچنان در بدن وجود دارد. از همین رو وجود هپاتیت A، B، C و D مشخص می‌شود.

عکس هپاتیت

در صورتی که قصد دارید بدانید افراد مبتلا به هپاتیت چه تفاوت ظاهری با دیگران دارند، می‌توانید در گوگل به دنبال عکس هپاتیت گشته و رنگ تغییریافته سفیدی چشم، رنگ زرد پوست و دیگر مواردی که نمود بیرونی پیدا کرده‌اند را مشاهده نمایید. اما به یاد داشته‌باشید که وجود یکی از این علائم نمی‌تواند به تنهایی دلیل وجود هپاتیت در بدن فرد باشد.

 

مصرف برخی غذاها به‌خصوص چربی‌های ناسالم ویا عدم تحرک کافی، سبب تجمع چربی در کبد و ایجاد نوعی از هپاتیت می‌شود. برای پیشگیری از ایجاد کبد چرب، باید سبک زندگی خود را تغییر دهید، نه‌تنها به تناسب اندام و وزن ایده‌آل برسید؛ بلکه با افزایش تحرک، به خروج چربی از کبد خود کمک کنید .به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم از رژیم‌های بهاره غفاری استفاده کنید که نه‌تنها رژیم غذایی اصولی ارائه می‌دهد، بلکه می‌توانید ورزش مخصوص به خود را دریافت نمایید. برای آشنایی بیشتر با این رژیم‌ها بر روی       غفاری دایت کلیک کنید. چنانچه می‌خواهید همین حالا رژیم مناسب خود را دریافت نمایید، بر روی رژیم آنلاین من کلیک کنید.

 

 


دیدگاه کاربران
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
2 از 5 (18 نظر)

با افزودن دیدگاه خود ما را همراهی کرده و نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

افزودن دیدگاه