رژیم و تغذیه بیماران ام.اس

رژیم غذایی و رژیم لاغری، تغذیه بیماران ام.اس شامل میوه ها و سبزیجات، غلات، ماهی، لبنیات و آجیل و دانه ها و ... است. رژیم غذایی و تغذیه مناسب برای سلامتی، تناسب اندام و لاغری بیماران ام.اس باید طوری باشد که به افراد مبتلا به ام.اس جهت مدیریت علائم بیماری، کمک کند. رژیم غذایی و تغذیه مضر برای سلامت و تناسب اندام بیماران ام اس شامل چربی های ترانس، غذاهای سرخ کردنی، کربوهیدرات های تصفیه شده، الکل و گوشت های فرآوری شده میباشد.

رژیم و تغذیه بیماران ام.اس

رژیم و تغذیه بیماران ام.اس

 

رژیم و تغذیه بیماران ام.اس

بیماری ام.اس یکی از شایع ترین اختلالات عصبی است. این بیماری حدود 400000 بزرگسال ایالات متحده و بیش از 2.1 میلیون نفر در سراسر جهان را تحت تأثیر قرار داده و بین زنان دو تا سه برابر بیشتر از مردان شایع است.

این مقاله چگونگی تأثیر غذای رژیمی بر ام.اس را توضیح می دهد و راهنمایی برای تغییرات رژیم غذایی است که می تواند به مدیریت علائم آن کمک کند.

 

MS چیست؟

ام.اس نوعی اختلال خود ایمنی است که به تدریج پوشش های محافظتی که در اطراف رشته های عصبی قرار دارند را از بین می برد. به این پوشش ها غلاف میلین گفته می شود. با گذشت زمان، این بیماری می تواند به طور دائمی به اعصاب شما آسیب برساند و بر ارتباط بین مغز و بدن تأثیر بگذارد.

 

علائم MS شامل:

  • خستگی
  • سوزن سوزن شدن و بی حسی
  • اختلال عملکرد مثانه و روده
  • مشکلات حرکتی و اسپاستیک
  • اختلال بینایی
  • مشکلات یادگیری و حافظه

بیماری ام اس بسیار پیچیده است و نحوه پیشرفت بیماری از فردی به فرد دیگر متفاوت است. دانشمندان هنوز مطمئن نیستند که چه چیزی باعث بیماری MS می شود و چگونه می توان آن را درمان کرد.

اگرچه رژیم غذایی نمی تواند بیماری ام اس را درمان کند، اما برخی تحقیقات نشان می دهد که ایجاد تغییرات در رژیم غذایی به افراد مبتلا به ام اس کمک می کند تا علائم خود را بهتر کنترل کنند. این امر به نوبه خود ممکن است کیفیت زندگی آنها را بهبود بخشد.

 

 

رژیم و تغذیه بیماران ام.اس

چگونه رژیم غذایی بر ام اس تأثیر می گذارد؟

در حال حاضر، هیچ دستورالعمل رسمی غذایی برای مبتلایان به ام.اس وجود ندارد. هیچ دو نفر مبتلا به ام.اس به طور یکسان آن را تجربه نمی کنند. با این حال، دانشمندان بر این باورند که ترکیبی از عوامل ژنتیکی و محیطی ممکن است باعث بیماری شود و همچنین تغذیه می تواند تأثیرگذار باشد. این واقعیت که شیوع بیماری ام اس در کشورهای غربی بیشتر از کشورهای در حال توسعه است ، دلیل بر این است که رژیم غذایی ممکن است نقشی اساسی داشته باشد.

به همین دلیل دستورالعمل ها و توصیه های رژیم غذایی برای مبتلایان به ام اس باید کمک به مدیریت علائم برای بهبود کیفیت کلی زندگی باشد. رژیم غذایی ممکن است به چندین روش به MS کمک کند، از جمله با جلوگیری یا کنترل پیشرفت آن، کمک به مدیریت علائم آن و کاهش شعله ور شدن. در حالت ایده آل، یک رژیم غذایی برای MS باید سرشار از آنتی اکسیدان برای مقابله با التهاب، سرشار از فیبر برای کمک به حرکات روده، کلسیم و ویتامین D کافی برای مبارزه با پوکی استخوان و مقدار زیادی ویتامین و مواد معدنی برای مقابله با خستگی و تقویت سلامتی باشد. همچنین باید غذاهایی را که با التهاب مزمن و سایر پیامدهای ضعف سلامتی مرتبط هستند یا غذاهایی که فعالیتهای روزمره را برای فرد مبتلا به ام اس دشوارتر می کند، محدود کند.

بیماران MS چه مواردی را مصرف کنند؟

یک رژیم غذایی مناسب MS باید به افراد مبتلا به MS کمک کند تا علائم خود را مدیریت کنند. به طور خاص، باید به کنترل پیشرفت بیماری کمک کند و هدف آن به حداقل رساندن تأثیرات علائم رایج MS بر کیفیت زندگی بیماران باشد. در اینجا لیستی از غذاها برای استفاده در یک رژیم غذایی مناسب بیماران MS وجود دارد:

میوه ها و سبزیجات: همه میوه ها و سبزیجات تازه

غلات: کلیه غلات مانند جو دو سر ، برنج و کینوا

آجیل و دانه ها: همه مغزها و دانه ها

ماهی: همه ماهی ها ، به ویژه ماهی های تازه و ماهی های روغنی چرب ، مانند ماهی آزاد و ماهی خال مخالی ، زیرا سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 و ویتامین D هستند

گوشت و تخم مرغ: تخم مرغ و همه گوشت های تازه مانند گوشت گاو ، مرغ ، گوشت بره و غیره

محصولات لبنی: مانند شیر ، پنیر ، ماست ، کره

چربی ها: چربی های سالم ، مانند روغن زیتون ، بذر کتان ، نارگیل و آووکادو

غذاهای غنی از پروبیوتیک: مانند ماست ، کفیر ، کلم ترش ، و کیمچی

نوشیدنی ها: آب ، چای های گیاهی

گیاهان و ادویه ها: همه گیاهان و ادویه های تازه

چگونه رژیم غذایی بر ام اس تأثیر می گذارد؟

 

غذاهایی که باید از آنها اجتناب کنید

در حالی که یک رژیم غذایی مناسب MS به بسیاری از گزینه های سالم و لذیذ اجازه می دهد، هنوز برخی از گروه های غذایی وجود دارد که باید برای کمک به مدیریت علائم MS محدود کنید. بیشتر این غذاها با التهاب مزمن در ارتباط هستند. این مواد شامل گوشت های فرآوری شده، کربوهیدرات های تصفیه شده، چربی های ترانس و نوشیدنی های شیرین شده با شکر هستند. در اینجا لیستی از مواد غذایی وجود دارد که در صورت ابتلا به ام اس از مصرف آنها اجتناب می کنید:

گوشت های فرآوری شده: مانند سوسیس، کالباس، گوشت های کنسرو شده و گوشت های نمکی، دودی یا پخته شده.

کربوهیدرات های تصفیه شده: مانند نان سفید، ماکارونی، بیسکویت و توتیلا آرد

غذاهای سرخ شده: مانند سیب زمینی سرخ کرده، مرغ سرخ شده و دونات

غذاهای ناسالم: مانند فست فود، چیپس سیب زمینی و غذاهای راحت و منجمد

چربی های ترانس: مانند مارگارین، روغن های گیاهی هیدروژنه

نوشیدنی های شیرین شده با شکر: مانند نوشیدنی های انرژی زا و ورزشی، نوشابه  و چای شیرین

الکل: مصرف تمام نوشیدنی های الکلی را در صورت امکان محدود کنید

برخی از افراد مبتلا به ام اس ممکن است به بیماری سلیاک مبتلا باشند؛ در این صورت، تمام غذاهای حاوی گلوتن مانند غذاهای حاوی گندم، جو و چاودار اجتناب کنید.

سایر نکات رژیم غذایی برای کمک به بیماری ام اس

علاوه بر دستورالعمل های رژیم غذایی بالا، افراد مبتلا به ام اس ممکن است بخواهند نکات غذایی زیر را برای کمک به مدیریت علائم خود در نظر بگیرند.

 

مطمئن شوید که به اندازه کافی غذا می خورید: کم کالری خوردن باعث خستگی می شود.

وعده های غذایی خود را از قبل آماده کنید: اگر وقت دارید، وعده های غذایی بسته بندی شده می توانند بعداً به شما در صرفه جویی انرژی کمک کنند. این خصوصاً می تواند مفید باشد اگر غالباً خسته هستید.

آشپزخانه خود را مرتب کنید: غذا ، ظروف و سایر تجهیزات را در مناطقی قرار دهید که تمیز کردن آنها برای شما آسان است. این به شما در صرفه جویی در انرژی کمک می کند.

 

با کلیک بر روی رژیم لاغری آنلاین، همین حالا رژیم خود را دریافت کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر بر روی غفاری دایت کلیک نمایید.

 

 

دیدگاه کاربران
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
3 از 5 (6 نظر)

با افزودن دیدگاه خود ما را همراهی کرده و نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

افزودن دیدگاه