عوارض نوشیدنی های الکلی بر بدن

نوشیدن بیش از حد می تواند سیستم ایمنی بدن شما را ضعیف کند ، یکی از علائم کبد چرب است و بدن شما را به یک هدف بسیار آسان برای بیماری تبدیل کند. افرادی که به طور مزمن می نوشند در مقایسه با افرادی که زیاد نمی نوشند ، در معرض ابتلا به بیماری هایی مانند ذات الریه و سل قرار دارند. نوشیدن زیاد در یک مورد باعث کاهش سرعت بدن در دفع عفونت ها می شود. عوارض نوشیدنی های الکلی بر بدن

مغز و سیستم عصبی :

 الکل در مسیرهای ارتباطی مغز تداخل می کند و می تواند بر نحوه عملکرد مغز تأثیر بگذارد.  این اختلالات می تواند باعث تغییر خلق و خو و رفتار شود و تفکر درست و سالم و حرکت با هماهنگی و تعادل را دشوارتر می کند . یکی از ساده ترین راه ها برای درک تأثیر الکل بر بدن شما ، درک چگونگی تأثیر آن بر سیستم عصبی مرکزی است. تکلم نامرتب یکی از اولین نشانه هایی است که بیش از حد نوشیدن در پی دارد . الکل می تواند ارتباط بین مغز و بدن شما را کاهش دهد .

از آنجا که الکل باعث آسیب بیشتر به سیستم عصبی مرکزی می شود ، ممکن است احساس بی حسی و احساس سوزن سوزن شدن در پا و دست ایجاد کند . نوشیدن زیاد همچنین یادآوری خاطرات طولانی مدت را برای مغز شما دشوار می کند . همچنین توانایی شما برای انتخاب منطقی را کاهش می دهد. با گذشت زمان ، آسیب لوب پیشانی می تواند رخ دهد ، این ناحیه از مغز علاوه بر سایر نقش های حیاتی ، کنترل عاطفی ، حافظه کوتاه مدت و قضاوت را نیز بر عهده دارد . سو مصرف مزمن و شدید الکل همچنین می تواند باعث آسیب دائمی مغز شود.

عوارض نوشیدنی های الکلی بر بدن

قلب :

 نوشیدن زیاد در مدت زمان طولانی یا بیش از حد در یک مورد می تواند به قلب آسیب برساند ، و باعث مشکلاتی شود از جمله :

  • کاردیومیوپاتی ( بیماری مزمن عضله قلب )
  • کشیدگی و افتادگی عضله قلب
  • آریتمی
  • ضربان قلب نامنظم
  • سکته
  • فشار خون بالا

کبد

 نوشیدن زیاد الکل به کبد آسیب می رساند و می تواند منجر به مشکلات مختلف و التهابات کبدی شود:

  • استئاتوز ، یا کبد چرب
  • هپاتیت الکلی
  • فیبروز ( ضخیم شدن و زخم شدن بافت )
  • سیروز ( یک بیماری مزمن کبدی است که با تخریب سلول ها ، التهاب و ضخیم شدن رشته ای بافت مشخص می شود.  این عارضه به طور معمول در نتیجه اعتیاد به الکل یا هپاتیت است.)

لوزالمعده

 الکل باعث می شود لوزالمعده مواد سمی تولید کند که در نهایت می تواند منجر به پانکراتیت ، التهاب و تورم خطرناک رگهای خونی در لوزالمعده شود و از هضم مناسب جلوگیری کند.

·      مغز و سیستم عصبی :

سرطان

بر اساس بررسی های گسترده مطالعات تحقیقاتی ، یک توافق علمی قوی در مورد ارتباط بین نوشیدن الکل و چندین نوع سرطان وجود دارد. برنامه ملی سم شناسی وزارت بهداشت و خدمات انسانی ایالات متحده در گزارش خود در مورد مواد سرطان زا ، مصرف نوشیدنی های الکلی را به عنوان یک ماده سرطان زا برای انسان ذکر کرده است. شواهد تحقیق نشان می دهد که هرچه فرد الکل بیشتری بنوشد - بخصوص هرچه فرد مرتباً الکل بیشتری بنوشد - خطر ابتلا به سرطان مرتبط با الکل بیشتر است. بر اساس داده های سال 2009 ، حدود 3.5 درصد از کل مرگ های سرطانی در ایالات متحده (حدود 19 هزار و 500 مرگ) مربوط به الکل بوده است.

الگوهای روشنی بین مصرف الکل و ابتلا به انواع سرطان های زیر پدید آمده است :

سرطان سر و گردن

مصرف الکل یکی از عوامل اصلی خطر ابتلا به برخی سرطان های سر و گردن است ، به ویژه سرطان های حفره دهان ( به استثنای لب ها ) ، حلق ( گلو ) و حنجره ( جعبه صدا ) . افرادی که روزانه 50 گرم یا بیشتر الکل مصرف می کنند ( تقریباً 3.5 نوشیدنی در روز یا بیشتر ) در مقایسه با افرادی که الکل مصرف نمی کنند حداقل دو تا سه برابر بیشتر در معرض خطر ابتلا به این سرطان ها هستند. علاوه بر این ، خطرات این سرطان ها در میان افرادی که این مقدار الکل مصرف می کنند و همچنین از دخانیات استفاده می کنند ، به طور قابل توجهی بیشتر است .

سرطان مری

مصرف الکل یک عامل خطر عمده برای نوع خاصی از سرطان مری به نام کارسینوم سلول سنگفرشی مری است . بعلاوه ، مشخص شده است که در افرادی که کمبود آنزیمی را که متابولیسم الکل است ، به ارث می برند ، خطرهای سرطان سلول سنگفرشی مری مربوط به الکل افزایش می یابد .

سرطان کبد

مصرف الکل یک فاکتور مستقل برای خطر ابتلا به سرطان کبد ( و کارسینوم سلولهای کبدی ) است . ( عفونت مزمن با ویروس هپاتیت B و ویروس هپاتیت C از دیگر دلایل عمده سرطان کبد است )

سرطان سینه

بیش از 100 مطالعه اپیدمیولوژیک ارتباط بین مصرف الکل و خطر سرطان سینه در زنان را بررسی کرده است. این مطالعات به طور مداوم افزایش خطر ابتلا به سرطان سینه را در ارتباط با افزایش مصرف الکل پیدا کرده اند. متاآنالیز 53 مورد از این مطالعات ( كه در مجموع 58000 زن مبتلا به سرطان سینه  را شامل می شد ) نشان داد كه زنانی كه بیش از 45 گرم الكل در روز می نوشند (تقریباً سه نوشیدنی) در مقایسه با افرادی که الکل مصرف نمی کنند یک و نیم برابر بیش تردر معرض خطر ابتلا به سرطان سینه قرار دارند که یک خطر نسبتاً زیاد به حساب می آید . بر طبق این مطالعه خطر سرطان سینه در تمام سطوح مصرف الکل بیشتر است : به ازای هر 10 گرم الکل مصرفی در روز ( کمی کمتر از یک نوشیدنی ) ، محققان افزایش 7 درصدی در خطر ابتلا به سرطان سینه را مشاهده کردند .

مطالعه میلیون وومن در انگلستان ( که بیش از 28000 زن مبتلا به سرطان سینه را شامل می شود ) تخمین خطر ابتلا به سرطان سینه در سطح پایین و متوسط مصرف الکل را اخیرا کمی بیشتر ارائه کرده است : هر 10 گرم الکل که در روز مصرف می شود با 12 درصد افزایش خطر ابتلا به سرطان سینه همراه است .

سرطان روده بزرگ

 مصرف الکل با افزایش نسبی خطر سرطان روده بزرگ و راست روده ارتباط دارد.  بررسی متا آنالیز در 57 مطالعه گروهی و موردی شاهدی است که ارتباط بین مصرف الکل و خطر سرطان روده بزرگ را نشان می دهد که افرادی که به طور منظم 50 گرم یا بیشتر الکل در روز می نوشند ( تقریبا 3.5 نوشیدنی ) یک و نیم برابر خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ دارند در مقایسه با افرادی که نمی نوشند یا بصورت گاه به گاه مصرف می کنند . به ازای هر 10 گرم الکل مصرفی در روز ، کمی افزایش (7 درصد) در خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ وجود دارد.

 

سرطان

حرف آخر

در پایان باید اشاره کرد تأثیر الکل بر بدن از همان لحظه نوشیدن اولین جرعه شروع می شود . اثرات تجمعی نوشیدن شراب ، آبجو یا نوشیدنی های الکلی می تواند صدمات زیادی به بدن وارد کند . نوشیدن به شدت سیستم ایمنی طبیعی بدن را کاهش می دهد این امر مبارزه با میکروب ها و ویروس های مهاجم را برای بدن دشوارتر می کند و عامل فزاینده ای برای ابتلا به بیماری های بسیاری به حساب می آید .


دیدگاه کاربران
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
4 از 5 (5 نظر)

با افزودن دیدگاه خود ما را همراهی کرده و نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

افزودن دیدگاه