لیپوماتیک چیست و چه عوارضی دارد؟!

ممکن است تا به حال دستگاه ترواسکالپ را شنیده باشید اما تا به حال نام عمل لیپوماتیک یا پیکر تراشی را شنیده‌اید؟! برای اینکه بتوانید کاندید این عمل زیبایی باشید و هیکل ایده‌آل خود را به‌دست آورید، چه ویژگی‌هایی باید داشته باشید؟! در غفاری دایت می‌خواهیم درباره اینکه لیپوماتیک چیست و عوارض لیپوماتیک کدام هستند، توضیح دهیم. تا پایان این مطلب با ما همراه باشید تا با هزینه لیپوماتیک یا پیکر تراشی نیز آشنا شوید.

لیپوماتیک چیست و چه عوارضی دارد؟!

عمل لیپوماتیک چیست ؟!

لیپوماتیک مانند لیپوساکشن یک عمل غیرتهاجمی برای برداشتن چربی اضافه است. لیپوماتیک که در اصطلاح پزشکان زیبایی به آن پیکرتراشی نیز گفته می‌شود، برای برداشتن چربی‌های موضعی در حد کم قابل استفاده است. در این روش شما برای از بین بردن چربی‌های موضعی می‌توانید اقدام کنید، ولی برای برداشتن چربی‌های اضافه در حد تغییر وزن زیاد نمی‌توان از این روش استفاده کرد. در لیپوماتیک برخلاف لیپوساکشن، هدف تغییر فرم و سایز در یک نقطه خاص است و همچنین در این روش چربی‌ها برداشته می‌شوند، سوزانده نمی‌شوند.

انجام عمل لیپوماتیک یک عمل سرپایی و کوتاه‌مدت است که در این روش به وسیله لوله دستگاهی به‌نام کانولا که از یک سوراخ کوچک  وارد پوست می‌شود، در نقطه مورد نظر با ایجاد حرکات لرزشی، سلول‌های چربی بدون روش لیزری و حرارتی خارج شده و به طور کامل در درون محفظه دستگاه جمع می‌شود. چون سلول‌ها تغییر شکل پیدا نکرده‌اند، می‌توان از سلول‌ها برای تزریق در نقاط دیگر بدن چنانچه احتیاج به بزرگ شدن داشته باشند، مثل سینه، باسنۀ، گونه‌ها و اندام‌های دیگر استفاده کرد.

پیکر تراشی

در لیپوماتیک عفونت کمتری ایجاد شده و محافظت از اعصاب و رگ ‌های خونی و ماهیچه‌ها بیشتر از روش لیپوساکشن است. چنانچه دچار چاقی بیش از اندازه هستید، عمل لیپوماتیک برای شما مناسب نیست و باید از سایر روش‌های جایگزین استفاده نمایید. از مزیت‌های این روش به نسبت لیپوساکشن، می‌توان به نکاتی همچون کم‌تر تهاجمی بدن لیپوماتیک، مدت استراحت کمتر پس از انجام عمل و همچنین دوره کوتاه‌تر استفاده از گن پس از عمل، اشاره کرد.

از سایر مزایای روش لیپوماتیک به نسبت لیپوساکشن همچنین می‌توان از عدم نیاز به نقاحت سخت و طولانی‌مدت، یکدست شدن لایه چربی زیر پوست بدون ایجاد برآمدگی، عدم ایجاد آمبولی، سریع‌تر و راحت‌تر جمع شدن پوست پس از عمل،  ایجاد ورم و خروج ترشح به میزان کمتر بعد از عمل نام برد.

عوارض لیپوماتیک

عوارض لیپوماتیک

یکی از عوارض لیپوماتیک، مدت زمان انجام عمل است؛ زیرا در این روش چون بر اثر تکان‌های شدید ویا ویبریشن دستگاه، چربی‌ها جدا می‌شوند؛ عمل طولانی‌مدت بوده و ممکن است پزشک و بیمار هردو خسته شوند. همچنین پزشکی که اقدام به عمل لیپوماتیک می‌کند باید حوصله، تخصص و دقت کافی داشته باشد تا نتیجه کار رضایت بخش باشد. لیپوماتیک برای برداشتن چربی‌های اضافه ران‌ها ، بازو‌ها و قسمت شکم مناسب است. دیگر عوارض لیپوماتیک این است که چون تحت بی‌حسی موضعی انجام می‌گیرد، ممکن است دچارعفونت قسمت جراحی شود. از سایر مشکلات و عوارض لیپوماتیک می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ایجاد مشکل برای کلیه یا قلب
  • گاهی اوقات ایجاد واکنش‌های آلرژیک
  • سوختگی پوست
  • افتادگی و شل شدن پوست
  • خارش پوست
  • بالارفتن دمای بدن
  • حالت تهوع
  • احساس ضعف
  • سرگیجه

پس از عمل لیپوماتیک بافت چربی زیر پوست شما خالی شده و این موجب شل شدن و افتادگی پوست می‌شود که برای برگشت آن باید از گن استفاده کرد و پس از عمل لیپوماتیک در قسمت شکم تا ۳ ساعت باید درازکش بود تا پوست شکم چروک برندارد.

لیپوماتیک ران

لیپوماتیک ران

گاهی اوقات شما وزن زیادی ندارید اما قسمت ران‌ها دارای شکل ایده‌آل شما نبوده و در بعضی محل‌های ران خود دارای توده‌های انباشته چربی هستید. در این صورت شما کاندید مناسبی برای عمل لیپوماتیک ران هستید. باید در نظر گرفت علاوه‌بر موارد فوق، برای اینکه بتوانید کاندید عمل لیپوماتیک ران باشید، باید پوست شما شل نباشد و همچنین خاصیت ارتجاعی خود را از دست نداده باشد. همچنین بیماری‌های زمینه‌ای همچون بیماری‌های قلبی، کلیوی و یا دیابت نداشته باشید؛ از هموفیلی رنج نبرید.

چون برای انجام عمل لیپوماتیک در نقاطی که دارای انباشت توده چربی هستند، سوراخ‌های ریز ایجاد می‌شود تا لوله (پروب) دستگاه از آن سوراخ‌ها وارد شود و عمل تخلیه چربی را انجام دهد؛ ممکن است پس از عمل در این نقاط دارای ترشح و عفونت باشید. در هر حال جای زخم سوراخ‌های ایجاد شده، تا مدتی همراه شماست و چنانچه ترمیم بدن شما دچار ضعف باشد، ممکن است در جای زخم دچار گوشت اضافه نیز بشوید.

همچنین امکان ایجاد کبودی طولانی‌مدت در منطقه‌ای که چربی آن تخلیه شده، وجود دارد ویا ممکن است در پاره‌ای مواقع دچار بی‌حسی‌های طولانی مدت در این نقاط باشید. اما از آنجا که از بین بردن این چربی‌های موضعی که بیشتر در قسمت‌های بالای ران وجود دارد، به روش‌های دیگر میسر نمی‌شود، انجام این روش و نتیجه آن برای کسانی که از بودن این چربی‌ها رنج می‌برند، قابل توجه و رضایت‌بخش است.

هزینه لیپوماتیک

لیپوماتیک غبغب

 
به لایه چربی اضافی که در زیر چانه جمع می‌شود، غبغب گفته می‌شود. عوامل مختلفی سبب بروز غبغب می‌شوند که از آن جمله می‌توان به رژیم غذایی ناسالم و افزایش وزن اشاره کرد. عوامل ژنتیکی هم می‌تواند در بروز غبغب مؤثر باشند. سن از دیگر عوامل مؤثر در بروز غبغب است. به طور کلی چربی اضافه در هر قسمتی از بدن که باشد ظاهر نازیبایی دارد، بنابراین داشتن غبغب برای بسیاری از افراد آزار‌دهنده محسوب می‌شود. افراد می‌توانند اقدامات لازم برای جلوگیری از بروز غبغب را انجام دهند، اما متأسفانه اگر غبغب ایجاد شده باشد روش‌های درمانی نظیر رژیم غذایی و ورزش نمی‌تواند تأثیرات زیادی در کاهش غبغب داشته باشد.
 
بهترین پیشنهاد به این افراد انجام یکی از انواع لیپوماتیک به نام لیپوماتیک غبغب است. انجام این عمل بیشتر به افرادی پیشنهاد می‌شود که از روش‌های مختلف کاهش چربی غبغب استفاده کرده‌اند، اما نتیجه‌ای نگرفته‌اند!
 

لیپوماتیک غبغب برای چه کسانی ممنوع است

ناگفته نماند که انجام انواع عمل لیپوماتیک برای برخی از افراد ممنوع است که از موارد ممنوعیت انجام لیپوماتیک غبغب می‌توان به این موارد اشاره کرد: 
  • افرادی که سیگار و دیگر دخانیات را مصرف می‌کنند
  • افرادی که حساسیت پوستی دارند
  • افرادی که از دارو‌های آسپرین و وارفارین استفاده می‌کنند
  • افرادی که سن خیلی کم یا سن خیلی زیاد دارند هم نمی‌توانند این عمل را انجام دهند. 
 بنابراین برای مؤثر بودن عمل باید قبل از تصمیم در مورد انجام دادن یا انجام ندادن عمل لیپوماتیک غبغب با پزشک متخصص در این زمینه مشورت کنید.
 
لیپوماتیک غبغب

موارد استفاده عمل لیپوماتیک

انجام عمل لیپوماتیک غبغب که یکی از انوع لیپوماتیک است بیشتر در این موارد استفاده می‌شود: 
  • برای برداشتن چربی‌های اضافه زیر چانه 
  • برای از بین بردن حالت افتادگی زیر چانه
  • برای از بین بردن برآمدگی زیر گردن
  • برای برداشتن چربی‌های اضافه‌ای که در قسمت گردن و چانه وجود دارد
  • این عمل در مواردی که عضلات فک ضعیف هست هم استفاده می‌شود. 
 
عمل لیپوماتیک غبغب یک عمل جراحی است که با استفاده از بی‌حسی موضعی هم قابل انجام شدن است. برای شروع عمل ناحیه مورد نظر که همان گردن است به درستی استریل می‌شود. سپس پزشک جراح با استفاده از ابزار‌های جراحی در قسمت‌های مشخص شده‌ای از گردن شکاف‌های ریز به وجود می‌اورد. سپس از طریق این شکاف‌ها لوله‌های‌ریزی که لوله‌های ساکشن هستند به بافت چربی غبغب وارد می‌شوند. در مرحله بعدی با ایجاد حرکات ارتعاشی چربی‌های اضافی تخریب و تجزیه شده و از طریق لوله‌ها تخلیه می‌شوند. بعد از تخلیه چربی از قسمت مورد نظر هم شکاف‌های ریز ایجاد شده بخیه خورده و زخم پانسمان می‌شود. 
 
در این نوع عمل از انواع عمل لیپوماتیک چربی‌های غبغب به طور کاملاً یکنواخت خارج شده و تعدا سلول‌های چربی جمع شده در زیر چانه کاهش پیدا می‌کند. 

عمل لیپوماتیک بازو

تجمع چربی ممکن است در قسمت‌های مختلف بدن فرد اتفاق بیفتد. به عنوان مثال یکی از قسمت‌هایی که تجمع چربی سبب از بین رفتن تناسب و زیبایی آن می‌شود، بازو است. تجمع چربی در ناحیه بازو ممکن است سبب شل و آویزان شدن بازو شود. برای برطرف کردن چربی بازو و از بین رفتن آویزان بودن این ناحیه می‌توانید از انواع لیپوماتیک به نام لیپوماتیک بازو استفاده کنید. این عمل با بی‌حسی موضعی و بهترین دستگاه لیپوماتیک انجام می‌شود در نتیجه نیاز نیست نگران بی‌هوشی عمل جراحی باشید. توجه داشته باشید که استفاده از روش‌های نوین بی‌حسی برای انجام این عمل جراحی سبب شده تا میزان خونریزی این عمل بسیار کاهش پیدا کند و این موضوع سبب شده انجام عمل لیپوماتیک بازو برای افراد کم خون خطر ساز نباشد.
 
افراد زیادی می‌توانند متقاضی انجام عمل لیپوماتیک باشند، از جمله کسانی که به دلیل افزایش یا کاهش ناگهانی وزن در زمان کوتاه دچار چربی اضافه در ناحیه بازو شده‌اند. انجام این عمل به افرادی که بعد از کاهش وزن دچار افتادگی پوست در ناحیه بازو شده‌اند هم پیشنهاد می‌شود. تمامی افراد بالای 18 سال به شرط تشخیص پزشک متخصص می‌توانند این عمل جراحی را انجام دهند. 
 
مدت زمان انجام دادن عمل جراحی لیپوماتیک بازو در حدود 1 الی 3 ساعت به طول می‌انجامد. یک عمل جراحی نیمه تهاجمی محسوب می‌شود به همین دلیل دوره نقاهت کمتری دارد. افرادی که عمل جراحی لیپوماتیک بازو را انجام می‌دهند تنها به 24 الی 48 ساعت استراحت نیاز دارند و بعد از گذشت این مدت زمان در صورت نبود مشکل می‌توانند فعالیت‌های روزانه خود را انجام دهند. از دیگر مراقبت‌های بعد از این عمل جراحی هم باید به استفاده از لباس‌های مخصوص گن دار به مدت 2 هفته بعد از عمل جراحی اشاره کرد. با وجود آسان بودن مراقبت‌های بعد از عمل لیپوماتیک رعایت کردن آن‌ها از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و هر گونه بی‌توجهی در این مورد می‌تواند آسیب‌های جبران ناپذیری در پی داشته باشد. 
 
توجه داشته باشید که بعد انجام عمل لیپوماتیک بازو ممکن است به مدت 24 الی 48 ساعت محل برش خونابه پس دهد. در صورت بروز چنین موردی باید مواظب محل زخم باشید و اجازه دهید خونابه از زخم خارج شود. خروج خونابه از محل زخم به کاهش کبودی و تورم بازو کمک می‌کند. 
لیپوماتیک بازو

لیپوماتیک شکم و پهلو

لیپوماتیک شکم یکی دیگر از انواع عمل لیپوماتیک است که برای برداشتن چربی اضافه ناحیه شکم و پهلو انجام می‌شود. انجام این عمل جراحی بیشتر به افرادی توصیه می‌شود که در مجموع تناسب اندام دارند و فقط در ناحیه شکم و پهلو آن‌ها چربی اضافه وجود دارد. توجه داشته باشید که عمل لیپوماتیک شکم و پهلو اولین گزینه برای رفع چربی‌های اضافه شکم و پهلو نیست! فرد در ابتدا بهتر است از سایر روش‌ها نظیر رژیم غذایی و ورزش استفاده کند و در صورت مؤثر نبودن این روش‌ها به سراغ انجام عمل جراحی برود. اگر شرایط لازم برای انجام لیپوماتیک شکم و پهلو رو دارید بهتر است بدانید که این عمل با بهترین دستگاه لیپوماتیک انجام می‌شود و با رعایت مراقبت‌های قبل و بعد از عمل می‌توانید در مدت زمان کوتاه‌تری به نتیجه دلخواه خود برسید.
 
 

پنج نکته ای که باید در مورد لیپوساکشن بدانید چیست؟

1. همه چربی ها یکسان ایجاد نمی شوند

دو نوع چربی وجود دارد که در مورد لیپوساکشن معده بسیار مهم هستند: چربی زیر جلدی و چربی احشایی.

چربی زیر جلدی، چربی‌های لرزان و قابل نیشگون گرفتن است که درست در زیر پوست قرار دارد. به طور کلی بی ضرر است، اما از نظر زیبایی می تواند نامطلوب باشد. چربی احشایی در داخل حفره شکمی ذخیره می شود. از نظر بصری، می توان آن را به عنوان «شکم آبجو» معمولی شناسایی کرد - سفت و سفت است و افرادی که چربی احشایی زیادی دارند گاهی اوقات به عنوان «چاق لاغر» شناخته می شوند. همچنین برای سلامت کلی شما بسیار بدتر از چربی زیر پوستی است. همه سلول‌های چربی هورمون‌ها را ترشح می‌کنند، اما از آنجایی که چربی احشایی در کنار اندام‌های شما ذخیره می‌شود، به احتمال زیاد در عملکرد اندام‌ها اختلال ایجاد می‌کند، که می‌تواند منجر به مقاومت بیشتر به انسولین (دیابت نوع ۲)، فشار خون بالاتر، سطح کلسترول بد (LDL) بالاتر شود. در جریان خون شما و افزایش خطر ابتلا به بیماری قلبی و سکته مغزی.

2. لیپوساکشن معده به بیهوشی عمومی نیاز ندارد

این برای تمام نواحی بدن صادق است، اما قبلاً اینطور نبود! در واقع، هنوز جراحانی هستند که روش قدیمی را با استفاده از بیهوشی عمومی ترجیح می دهند، به خصوص زمانی که در مورد شکم صحبت می کنیم. چه جراح شما فقط از بیهوشی عمومی یا بی حسی موضعی استفاده کند، احتمالاً از روش تامسنت استفاده خواهد کرد که برای سال‌ها استاندارد طلایی برای لیپوساکشن ایمن و مؤثر بوده است.

روش تامسنت لیپوساکشن معده شامل پر کردن ناحیه چربی بین پوست و حفره شکم با چیزی است که به آن مایع تومسنت می گویند - مخلوطی از سالین و اپی نفرین، با بی کربنات سدیم به عنوان بافر. محلول نمکی لایه چربی زیر پوست را تا زمانی که بزرگ و سفت شود (یا انقباض) پر می‌کند و مجسمه‌سازی آن را آسان‌تر می‌کند – به همین دلیل است که این روش گاهی اوقات لیپواسکالپچر نامیده می‌شود. اپی نفرین به عنوان یک منقبض کننده عروق عمل می کند و رگ های خونی را در ناحیه منقبض می کند تا کبودی و از دست دادن خون را کاهش دهد.

اگر جراح شما لیپوساکشن معده را با استفاده از بی حسی موضعی انجام می دهد، لیدوکائین (یک عامل بی حس کننده) را نیز به مایع متورم کننده اضافه می کند. این به جراحان امکان می دهد بدون خواباندن بیماران لیپوماتیک را انجام دهند و خطرات ناشی از بیهوشی عمومی را کاهش می دهد و به طور کلی این روش را ایمن تر می کند. روش تامسنت با بی حسی موضعی همان چیزی است که ما در اینجا در مرکز لیپو هیوستون استفاده می کنیم.

 

3. مراقب شل شدن پوست و آویزان شکم باشید

با افزایش سن، میزان کلاژن تولید شده توسط بدن کاهش می‌یابد، که در نتیجه خاصیت ارتجاعی پوست کاهش می‌یابد - به این معنی که پوست شما مانند گذشته به عقب برنمی‌گردد. اکنون سن اشتباهی برای لیپوساکشن وجود ندارد! اما توجه داشته باشید، هر چه سن شما بالاتر باشد، احتمال شلی پوست بیشتر می شود، به خصوص در مورد لیپوماتیک معده.

 

4. چربی به اطراف حرکت نمی کند (اما شما هنوز هم می توانید وزن اضافه کنید)

لیپوساکشن یک سرمایه گذاری در بدن شماست و مانند هر سرمایه گذاری دیگری نیاز به حفظ و نگهداری دارد. لیپوساکشن معده از افزایش وزن در معده شما جلوگیری نمی کند و مطمئناً مانع افزایش وزن شما نمی شود. اگر اضافه وزن داشته باشید، معده شما همچنان لاغرتر از آنچه در غیر این صورت بود خواهد بود! به یاد داشته باشید که لیپوساکشن یک راه حل کاهش وزن نیست و نباید مانند آن استفاده شود.

 

5. شکم شش تکه در باشگاه (و آشپزخانه) ساخته شده است.

احتمالاً این عبارت را شنیده اید که "عضلات شکمی در آشپزخانه ساخته می شوند، نه در باشگاه." و حقیقت زیادی در آن وجود دارد. اگر مقدار زیادی چربی زیر پوستی دارید، مهم نیست که عضلات شکم شما چقدر بزرگ و قوی هستند، آنها ظاهر نمی شوند.

ایا لیپوساکشن چربی زیر پوست را از بین می برد؟ پس چرا همه کسانی که لیپوساکشن می‌کنند شکم شش تکه ندارند؟

پاسخ بسیار ساده است: عضلات شکم هم در آشپزخانه و هم در باشگاه ساخته می شوند. یا در مورد لیپوماتیک معده، باشگاه و اتاق عمل.

احتمالاً فردی را با شکم صاف می شناسید یا دیده اید. آنها چربی زیادی در اطراف شکم خود ندارند، و شاید شما بتوانید تعریف عضلانی را ببینید، اما آنها چیزی که ما سیکس پک می نامیم را ندارند. چربی احشایی نیز می تواند نقشی داشته باشد – همانطور که قبلاً نشان دادیم، اگر چربی احشایی زیادی دارید، ممکن است در نهایت شکم شما صاف نباشد. اما بدون ایجاد عضلات شکم قوی از طریق ورزش و تمرینات وزنه، نباید انتظار داشته باشید که از روش لیپوماتیک خود عضلات شکمی ایجاد کنید.

هزینه لیپوماتیک

این روش چون یک روش زیبایی به حساب می‌آید، تحت هیچ نوع بیمه‌ای قرار نمی‌گیرد و بیمار باید شخصاً کلیه هزینه‌های آن را پرداخت نماید. با توجه به حجم چربی که برداشته می‌شود؛ یعنی مدت زمانی که شما در اتاق عمل قرار می‌گیرید، هزینه‌های اتاق عمل، بی‌حسی، پزشک متخصص و... تغییر می‌کند. همچنین میزان دستمزد پزشکی که عمل لیپوماتیک را انجام می‌دهد و بسته به تجربه و کارایی او، متفاوت است.

پس از عمل لیپوماتیک شما به مقداری دارو نیازمند دارید که هزینه آن نیز به این عمل اضافه می‌شود. با این همه با توجه به اینکه این عمل به‌صورت فوری انجام شده و تاثیر آن را نیز به‌صورت آنی متوجه می‌شوید و یک عمل موضعی است؛ برای بیماران عمل جذابی محسوب می‌شود و بسیاری از افراد هزینه آن را متقبل می‌شوند.‌ همواره در نظر داشته باشید که این عمل برای کاهش وزن مناسب نیست و تنها برای پیکر تراشی و ایجاد تناسب اندامی مناسب و حذف چربی‌های موضعی مثل ران، شکم، بازوها، قسمت زانوها، چانه و غبغب و بالای سینه‌ها  مناسب  است.

عمل لیپوماتیک و رژیم لاغری

عمل لیپوماتیک ویا رژیم لاغری ؟!

همانطور که در بخش قبل گفته شد، عمل لیپوماتیک در کاهش وزن افراد تاثیر چندانی ندارد و همچنین این عمل برای افرادی که از اضافه وزن زیادی رنج می‌برند، مناسب نیست. عمل لیپوماتیک یا پیکر تراشی، همانطور که از نام آن نیز پیداست؛ می‌تواند تنها عدم تناسب و چربی اضافه در برخی قسمت‌های بدن را از بین ببرد و به‌نوعی در افرادی که وزن خود را کم کرده‌اند اما چربی‌های انباشته دارند؛ تناسب اندام ایجاد کنند. به همین دلیل بهتر است اول سبک زندگی خود را اصلاح کنید و یک رژیم لاغری اصولی و سلامت را دنبال کنید تا به وزن دلخواه برسید و سپس به سراغ این عمل زیبایی بروید.

رژیم‌های بهاره غفاری شما را به آسانی به این هدف می‌رساند و در کنار آن می‌توانید هرگونه نگرانی نسبت به سلامتی خود را فراموش کنید؛ زیرا رژیم‌های لاغری بهاره غفاری تنها به تناسب اندام شما اهمیت نمی‌دهند، بلکه سلامتی و شادی شما در اولویت قرار دارند. چنانچه دوست دارید زودتر کاندید عمل لیپوماتیک شوید ویا بدون انجام عمل به هیکل دلخواه خود برسید، همین حالا با کلیک بر روی رژیم من، رژیم غذایی اختصاصی خود را دریافت کنید. همچنین می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر با کلیک بر روی غفاری دایت، به سایت اصلی بروید.

 

 

 


دیدگاه کاربران
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
3 از 5 (21 نظر)

با افزودن دیدگاه خود ما را همراهی کرده و نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

افزودن دیدگاه