مهم ترین مضرات اسطوخودوس که نمی دانید!

اسطوخودوس گیاهی از تیره نعناعیان است و حدود ۴۰ نوع از آن وجود دارد؛ اما یک نوع آن که رایج‌ترین شکل آن است و به لوندر بریتانیایی معروف است در اروپا، آفریقا، مدیترانه و بخش‌هایی از آسیا یافت می‌شود. این گیاه کاربرد گسترده‌ای به خاطر مزایای بی‌شمارش دارد. چون رشد این گیاه زیاد است، در برخی مکان‌ها آن را به‌عنوان یک علف هرز می‌شناسند .در مطالب زیادی به خواص گیاه اسطوخودوس اشاره شده است و یکی از خواص اسطوخودوس برای مغز است. در این مطلب از غفاری دایت می‌خواهیم شما را با مضرات اسطوخودوس و همچنین طبع اسطوخودوس آشنا کنیم؛ پس تا پایان این مطلب با ما همراه باشید. مهم ترین مضرات اسطوخودوس که نمی دانید!

مهم ترین مضرات اسطوخودوس که نمی دانید!

 

اسطخودوس و خواص گیاهی آن

از مهم‌ترین تاثیرات و خواص گیاه اسطوخودوس می توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • کاهش اضطراب و استرس
  • درمان مشکلات خواب
  • ضدالتهاب قوی
  • مراقبت از پوست
  • توانایی ضدعفونی کنندگی
  • مراقبت از مو
  • محافظت از سلامت قلب
  • پیشگیری از مشکلات گوارشی

از خواص گیاه اسطوخودوس به‌صورت دمنوش برای خوردن، به‌صورت روغن آن برای مالیدن موضعی و حتی به‌صورت اسپری می‌توان استفاده کرد. از آنجایی‌که اسطوخودوس عطر ملایم و خوشی نیز دارد، از آن برای آروماتراپی و حتی در محصولات آرایشی بهداشتی و عطرسازی نیز بسیار استفاده می‌شود. از کلیه قسمت‌های اسطوخودوس یعنی برگ، گل و ریشه آن می‌توان استفاده کرد. البته هریک از بخش‌های آن در روش استفاده و خواص گیاه اسطوخودوس متفاوت هستند و باید در ارتباط با آن مطالعه کنید.

 

طبع اسطوخودوس از نظر طب سنتی

طبع اسطوخودوس از نظر طب سنتی گرم و خشک است؛ بنابراین برای افراد با طبع سرد و مرطوب بسیار مفید است و برای کسانی که دارای طبع گرم هستند با استفاده به میزان کمتر، تاثیر بهتر و عوارض کمتری دارد.

از نظر طب سنتی اسطوخودوس، آرام بخش اعصاب و تقویت کننده قوای جسمی و مغز است و برای درمان سردردهای با منشا سردی مفید است. از دیگر خواص اسطوخودوس برای مغز این است که تقویت کننده حافظه و تفکر است و مصفای روح یا پاک کننده روح است و حس شادی ایجاد می‌کند. استشمام بوی آن در کنار استفاده از مسکن، می‌تواند دردهای حتی پس از عمل جراحی را کاهش دهد. هنگامی که ضایعات دهانی پیش می‌آید، استفاده از دو قطره روغن اسطوخودوس سه بار در روز در قسمت ضایعه، می‌تواند زخم دهانی را بهبود بخشد.

اسطوخودوس جاروی مغز است؛ یعنی مغز را از مواد زائد و عوامل بیماری‌زا پاک می‌کند، موجب رفع سردی و رطوبت مغز می‌شود، در کاهش دردهای قاعدگی موثر است. همچنین مصرف شربت یا جوشانده آن در ابتدای صبح، باعث افزایش نشاط و رفع کسلی و خواب‌آلودگی می‌شود، در بیماری‌های کبد چرب، طحال و مجاری ادرار نیز به کار می‌رود، استفاده اسطوخودوس همراه با عسل برای تزکیه ذهن مفید است. یکی از خواص اسطوخودوس برای مغز در رعشه‌هایی است که منشاء آن مغز باشد و در سرگیجه و مشکلات ناشی از ضربه به سر نیز مفید است. سبب دفع بلغم می‌شود و درمانگر بیماری‌های سردی بلغمی مانند: آرتروز، روماتیسم و نقرس است. درمانگر خوبی برای سرماخوردگی و عفونت‌های بدن به حساب می‌آید، در تنگی نفس و پاکسازی ریه بسیار کارآمد است و همچنین به دلیل طبع اسطوخودوس، ضد نفخ و بادهای سرگردان بوده و درد سراسر بدن را کاهش می‌دهد.

روغن اسطوخودوس را می‌توان به صورت ماساژ پوستی استفاده کرد؛ اما دقت فرمایید مصرف زیاد آن ممکن است ایجاد حساسیت پوستی کند .

 

مضرات اسطوخودوس

 

مضرات اسطوخودوس

در مورد مضرات اسطوخودوس، مورد خاصی ذکر نشده و تنها مورد آن مربوط به طبع اسطوخودوس است که چون گرم و خشک است، استفاده بیش از حد آن برای افراد گرم مزاج، ممکن است ناخوشایند باشد و مصلح آن نیز استفاده از کتیرا و سکنجبین است. البته یکی دیگر از خواص اسطوخودوس که ممکن است در استفاده بیش از حد از آن ایجاد شود، کاهش فشار خون است و افراد نباید به دلیل استرس و ناراحتی بیش از حد از این ماده دارویی استفاده نمایند. برای آن‌که درگیر مضرات اسطوخودوس ناشی از احساس گیجی و خواب‌آلودگی نشوید، از رانندگی و انجام کارهایی که به دقت نیاز دارند، پس از مصرف آن، خودداری کنید. زیرا ایجاد حادثه پس از مصرف این گیاه، گرچه به‌طور مستقیم از مضرات اسطوخودوس نیست، اما موردی است که نیاز به توجه بیشتری دارد.

 

مضرات اسطوخودوس در بارداری

علیرغم تعداد زیاد خواص گیاه اسطوخودوس، از آنجایی‌که بارداری یک حالت استثنائی و متفاوت در بدن ایجاد می‌کند، استفاده از هر نوع داروی گیاهی و شیمیایی باید زیر نظر پزشک باشد؛ اما آنچه مسلم است استفاده از برای پیشگیری از مضرات اسطوخودوس در بارداری، مصرف آن به میزان زیاد ممنوعیت دارد و ممکن است به رشد جنین صدمه بزند.

 

طبع اسطوخودوس

 

نحوه و میزان مصرف اسطوخودوس

اسطوخودوس به‌صورت روغن، اسانس و گیاه خشک موجود است. استفاده از روغن ویا اسانس آن به‌صورت خوراکی اکیداً ممنوع است و مصرف آن به‌صورت خوراکی از مضرات اسطوخودوس است که در صورت پیش‌آمد، حتماً باید به اورژانس مراجعه کرد. از روغن آن در ماساژ و استفاده در خارج از بدن و از اسانس آن در آروماتراپی استفاده می‌شود. مصرف خوراکی اسطوخودوس فقط از گل ویا برگ‌های آن و به‌صورت دمنوش است. از بخور آن نیز می‌توان استفاده کرد که همچون اسپری و اسانس آن عمل کرده و سبب ایجاد آرامش در بدن می‌شود.

یکی از خواص اسطوخودوس برای مغز کاهش استرس و اضطراب است که درنتیجه آن افراد بسیاری به پرخوری عصبی روی می‌آورند. بنابراین چنانچه شما نیز دچار پرخوری عصبی هستید، بهتر است پس از آگاهی از مضرات اسطوخودوس که در بخش قبل گفتیم، از مصرف آن بهره‌مند شوید و احساس اضطراب و استرس را در خود کاهش دهید. سپس با کنترل پرخوری عصبی خود از یک رژیم لاغری اصولی استفاده کنید تا وزن خود را کاهش داده و به تناسب اندام دلخواه برسید. همچنین به دلیل تحت تاثیر قرار گرفتن اعصاب ممکن است افراد دچار کم‌خوری عصبی شوند، در این حالت، یا به دلیل احساس بدی است که در خود دارند ویا به دلیل درد معده، از خوردن دست می‌کشند و درنتیجه وزن آن‌ها کمتر از وزن متناسب با قدشان است. برای بهبود این وضعیت، بهتر است با مصرف اسطوخودوس، از این حالات تنشی کم کرده و سپس با استفاده از رژیم چاقی به وزن دلخواه برسید. رژیم‌های بهاره غفاری شما را برای رسیدن به وزن دلخواه ویا تثبیت آن کمک می‌کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر بر روی غفاری دایت و برای دریافت رژیم خود، بر روی رژیم آنلاین من کلیک نمایید.

 

 

دیدگاه کاربران
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
3 از 5 (17 نظر)

با افزودن دیدگاه خود ما را همراهی کرده و نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

افزودن دیدگاه