24 غذا که باعث سقط جنین می‌شوند

بارداری، آغاز سفری پرمهر و پرمسئولیت به سوی مادری است. در این دوران، بدن شما به عنوان خانه‌ای امن برای فرزندتان، نیاز به تغذیه‌ای سالم و متعادل دارد. مصرف میوه‌ها و سبزیجات تازه در صدر این رژیم غذایی قرار دارد. اما در کنار انتخاب‌های سالم، باید مراقب برخی از خوراکی‌ها هم باشید که می‌توانند برای سلامتی شما و جنینتان خطرناک باشند. 24 غذا که باعث سقط جنین می‌شوند

در این مقاله، به بررسی غذاهایی می‌پردازیم که در دوران بارداری باید از آن‌ها پرهیز کنید، به خصوص در سه ماهه اول که حساسیت دوران بارداری بیشتر است. با رعایت این نکات، می‌توانید سفری امن و لذت‌بخش را در دنیای مادری آغاز کنید. در ادامه مواد غذایی که ریسک سقط جنین را افزایش می دهند بررسی نموده ایم. 

کدام خوراکی‌ها احتمال سقط جنین را افزایش می‌دهند؟

یکی از علل سقط جنین، مصرف مواد غذایی خطرناک برای دوران بارداری است. از میان این نوع خوراکی ها به ۲۴ مورد از موثرترین آنها در سقط جنین اشاره کرده ایم.

  • آناناس
  • خرچنگ
  • زعفران
  • شیرین بیان
  • فست‌فود
  • جوانه خام
  • الکل
  • کنجد
  • جگر حیوانات
  • آلوئه ورا
  • پاپایا
  • مورینگا
  • کافئین
  • ماهی‌های با جیوه بالا
  • لبنیات پاستوریزه نشده
  • گیاهان دارویی
  • هلو
  • سیب‌زمینی جوانه‌زده
  • ادویه‌ها
  • غذاهای دریایی
  • سبزیجات نشسته و پوست‌کنده نشده
  • تخم‌مرغ و طیور
  • گوشت‌های فرآوری‌شده
  • سیب‌وحشی

مطلب پیشنهادی: تغذیه و ممنوعه های دوران بارداری را در این بخش از غفاری دایت بخوانید.

کدام مواد غذایی می توانند موجب سقط جنین شوند؟

بسیاری از بانوان به خصوص در دوران بارداری این سوال را مطرح خواهند کرد که چه غذاهایی موجب سقط جنین می‌شوند؟ از مهم‌ترین غذاهایی که باعث سقط جنین می‌شوند‌، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

آناناس موجب سقط جنین می شود

آناناس حاوی آنزیمی به نام بروملین است. برخی بر این باورند که بروملین می‌تواند باعث نرم شدن دهانه رحم (سرویکس) و شروع انقباضات زایمان زودرس شود که در نهایت منجر به سقط جنین گردد. با این حال، شواهد علمی کافی برای اثبات این ادعا وجود ندارد.

به نظر می‌رسد مصرف متعادل آناناس در اوایل بارداری بی‌خطر باشد. اما مصرف بیش از حد آن (معادل ۷ تا ۱۰ عدد آناناس کامل) می‌تواند منجر به خونریزی شود.

 

مصرف خرچنگ در بارداری خطرناک است؟

از مهم‌ترین غذاهایی که موجب سقط جنین می‌شود، می‌توان به خرچنگ اشاره کرد. این غذا منبع خوبی از کلسیم است، اما در عین حال، حاوی مقدار زیادی کلسترول نیز می‌باشد. برخی بر این باورند که مصرف زیاد کلسترول در دوران بارداری می‌تواند باعث انقباض رحم و خونریزی داخلی شود که خطر سقط جنین را افزایش می‌دهد.

با این وجود، تحقیقات بیشتری برای تایید این ادعا لازم است. در کل، احتیاط شرط عقل است. بهتر است در دوران بارداری مصرف خرچنگ را محدود کنید و یا با پزشک خود در این مورد مشورت نمایید.

 

زعفران خطر سقط جنین را افزایش می دهد

زعفران ادویه‌ای است که به مقدار کم برای طعم و رنگ بخشیدن به غذا استفاده می‌شود. با وجود خواص بی‌نظیر زعفران، مصرف بیش از حد آن در دوران بارداری می‌تواند موجب تحریک رحم و ایجاد انقباضات شود که احتمال سقط جنین را به دنبال دارد.

اگر بارداری حساسی را طی می‌کنید، بهتر است مصرف این ادویه را به طور کامل در این دوره کنار بگذارید.

مطلب پیشنهادی: تکرر ادرار در بارداری نشانه چیست؟

شیرین بیان

از دیگر مواد غذایی که موجب سقط در دوران بارداری می‌شود، می‌توان به شیرین بیان اشاره کرد.‌ این گیاه حاوی ماده‌ای به نام گلیسیرین است که می‌تواند باعث برهم خوردن تعادل هورمونی در بدن شود و به طور بالقوه خطر سقط جنین را افزایش دهد. زنان باردار برای کاهش این ریسک بهتر است از مصرف شیرینی‌های حاوی شیرین بیان و مکمل‌هایی که عصاره شیرین بیان دارند، خودداری کنند.

به یاد داشته باشید که داشتن یک رژیم غذایی سالم و متعادل در دوران بارداری از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. این رژیم غذایی باید شامل گروه‌های مختلف غذایی باشد تا تمام ویتامین‌ها و مواد مغذی مورد نیاز برای رشد جنین تامین شود. کلید داشتن یک بارداری سالم، رعایت تعادل است. مصرف بیش از حد هر ماده غذایی می‌تواند برای بارداری مضر باشد.

افزایش ریسک سقط جنین

مصرف فست‌فودها را کنترل کنید

فست‌فودها سرشار از کالری، چربی و قند هستند اما مواد مغذی کمی نیز دارند. مصرف بیش از حد قند در دوران بارداری می‌تواند خطر ابتلا به دیابت بارداری، افزایش وزن و مشکلات قلبی را برای مادر به همراه داشته باشد. همچنین، ریسک به دنیا آمدن نوزاد با وزن بالا را افزایش می‌دهد. به همین دلیل متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند در دوران بارداری سعی کنید مصرف انواع فست فود را محدود کنید.

 

جوانه خام برای جنین خطرناک است؟

جوانه‌ها، به ویژه جوانه انواع مختلف حبوبات مانند یونجه، شبدر، تربچه و ماش، در میان مردم ایران طرفداران زیادی دارند. اما باید توجه داشته باشید که جوانه خام می‌تواند حاوی باکتری سالمونلا باشد. این باکتری می‌تواند باعث مسمومیت غذایی شود که در دوران بارداری خطرناک است. بنابراین، مصرف جوانه‌ها تنها به صورت پخته شده برای زنان باردار بی‌خطر است.

 

الکل احتمال سقط را  افزایش می دهد

مصرف الکل در دوران بارداری به هیچ وجه توصیه نمی‌شود. الکل می‌تواند به طور مستقیم بر رشد مغز جنین تأثیر منفی بگذارد و خطر سقط جنین، زایمان زودرس و تولد نوزاد مرده را افزایش دهد. الکل همچنین می‌تواند منجر به بروز ناهنجاری‌های مادرزادی در صورت، نقص‌های قلبی و مشکلات ذهنی در نوزاد شود.

الکل یکی از نوشیدنی‌های مضر در دوران بارداری است که می‌تواند احتمال سقط را افزایش دهد.

 

کنجد بالا برنده ریسک سقط جنین است

کنجد از دیگر خوراکی‌های افزایش دهنده ریسک سقط جنین است.  دانه کنجد، چه سیاه و چه سفید، در دوران بارداری باید به مقدار کم مصرف شود. مصرف کنجد همراه با عسل به خصوص در اوایل بارداری می‌تواند مشکلاتی ایجاد کند.

 

مصرف جگر حیوانات را محدود کنید

جگر حیوانات سرشار از ویتامین A است. بنابراین، مصرف آن به میزان دو بار در ماه برای زنان باردار مضر نیست و باعث سقط جنین نمی‌شود. اما مصرف بیش از حد آن در دوران بارداری می‌تواند منجر به تجمع بیش از حد رتینول در بدن شود که بر سلامت جنین تأثیر منفی می‌گذارد.

 

آلوئه ورا

آلوئه ورا به دلیل فواید بسیار برای سلامتی شناخته شده است. برخی از زنان باردار ممکن است به اشتباه در دوران بارداری اقدام به خوردن آلوئه ورا کنند. این کار کاملاً اشتباه است، زیرا آلوئه ورا حاوی آنتراکینون‌ها است که نوعی ملین بوده و باعث انقباضات رحمی و خونریزی لگن می‌شود و در نهایت می‌تواند منجر به سقط جنین گردد.  استفاده از ژل موضعی آلوئه ورا روی پوست در دوران بارداری بی‌خطر است.

 

پاپایا

پاپایای کال حاوی ترکیباتی است که خاصیت ملین داشته و می‌تواند زایمان زودرس را به همراه داشته باشد. همچنین، دانه‌های پاپایا سرشار از آنزیم‌هایی هستند که باعث انقباضات رحمی شده و خطر سقط جنین را افزایش می‌دهند. به همین دلیل نام این میوه در میان خوراکی‌های مضر در دوران بارداری قرار می‌گیرد.

خوراکی های موثر بر سقط جنین

مورینگا

زنان باردار در مصرف مورینگا نیز باید احتیاط به خرج دهند. این گیاه حاوی آلفا-سیتوسترول است که می‌تواند برای بارداری مضر باشد. با وجود این، گیاه نام برده منبع خوبی از آهن، پتاسیم و ویتامین‌ها است و مصرف آن در حد محدود اشکالی ندارد.

اگر سابقه سقط جنین دارید، بهتر است از مصرف این گیاه صرفه نظر کنید.

 

کافئین کمتری مصرف کنید

تحقیقات نشان داده است که مصرف کافئین در حد متعادل در دوران بارداری بی‌خطر است. با این حال، برای زنان باردار بهتر است در مصرف کافئین احتیاط کنند، زیرا سطوح بالای کافئین در دوران بارداری می‌تواند منجر به سقط جنین یا کم‌وزنی نوزاد شود. علاوه بر این، کافئین خاصیت ادرارآور خفیفی دارد، بنابراین باید در حد اعتدال مصرف شود. کافئین نه تنها در قهوه، بلکه در چای، شکلات و برخی نوشیدنی‌های انرژی‌زا نیز وجود دارد.

مطلب پیشنهادی: علل عدم تحمل کافئین و خوراکی های جایگزین چیست؟

ماهی‌های با جیوه بالا برای جنین خطرناکند

زنان باردار باید در مصرف ماهی دارای جیوه زیاد دقت کنند. اگر در دوران بارداری به سر می‌برید، بهتر است از مصرف ماهی‌هایی با جیوه بالا مانند ماهی خاوی، اره‌ماهی، مارلین، کوسه، ماهی کاشی، ماهی شمشیر و ماهی تن چشم‌درشت خودداری کنید. مصرف بیش از حد جیوه می‌تواند بر رشد مغز و سیستم عصبی جنین تأثیر منفی بگذارد شانس سقط جنین را دو برابر کند.

 

لبنیات پاستوریزه نشده میل نکنید

شیر پاستوریزه نشده و پنیرهایی مانند گورگونزولا، موزارلا، فتا و بری می‌توانند حاوی باکتری‌های مضری مانند لیستریا مونوسیتوژنز باشند که برای بارداری خطرناک است. مصرف این فراورده‌های لبنی می‌تواند منجر به عوارض جدی در دوران بارداری شود. به همین دلیل ضروری است در مصرف آن‌ها دقت به خرج دهید.

 

گیاهان دارویی برای زنان باردار خطرناک هستند

گیاهان دارویی دسته دیگری از مواد خوراکی هستند که در هنگام بارداری باید از مصرف آن‌ها پرهیز کنید.‌ متخصصان بر این باورند که برخی از گیاهان مانند سنتلا می‌تواند بر روی رشد جنین تاثیر گذاشته و موجب افزایش خطر سقط جنین شود. بهتر است در دوران بارداری مصرف خودسرانه هر نوع گیاه دارویی را کنار بگذارید.

 

هلو

هلو از دیگر خوراکی‌هایی است که مصرف آن در دوران بارداری باید با حساسیت زیادی روبه‌رو شود.

مصرف این میوه در دوران بارداری، به ویژه در مقادیر زیاد، می‌تواند باعث ایجاد گرمای بیش از حد در بدن و منجر به خونریزی داخلی شود.  زنان باردار بهتر است قبل از مصرف، پوست هلو را جدا کنند، زیرا کرک‌های روی آن می‌توانند باعث سوزش و خارش گلو گردند.

 

سیب‌زمینی‌ جوانه‌زده نخورید!

زمانی که سیب‌زمینی برای مدت طولانی استفاده نشود، جوانه‌های کوچک سبزی روی آن ایجاد می‌شود. مصرف چنین سیب‌زمینی‌هایی برای زنان باردار مضر است. سیب‌زمینی‌های جوانه‌زده حاوی سولانین هستند که می‌تواند رشد جنین را مختل کنند و شرایط را برای سقط درمانی یا خودبه‌خودی فراهم نمایند.

 

ادویه‌ها

ادویه‌ها به غذا طعم می‌دهند. اما بهتر است از مصرف برخی ادویه‌ها مانند  شنبلیله، آشغ (زیره سیاه)، سیر، دارِه‌ی‌‌عبادی (فرشته‌خوش) و نعناع فلفلی در دوران بارداری اجتناب شود. این ادویه‌ها می‌توانند باعث تحریک رحم شده و منجر به انقباضات، زایمان زودرس و سقط جنین شوند. همچنین ممکن است باعث رقیق شدن خون و خونریزی در دوران بارداری شوند.

 

غذاهای دریایی

برخی از غذاهای دریایی مانند صدف، سنجد، ساشیمی، سوشی و میگو ممکن است با لیستریا آلوده باشند که می‌تواند منجر به مشکلات بارداری مانند زایمان زودرس یا سقط جنین شوند. توصیه می‌شود فقط غذاهای دریایی که به خوبی پخته شده‌اند را  مصرف کنید.

این دسته غذاها در رستوران‌های خارج از کشور معمولا به صورت نیم پخت سرو می‌شوند.

 

سبزیجات نشسته و پوست‌کنده نشده

سبزیجات با برگ سبز برای زنان باردار مفید هستند. اما سبزیجات خام یا نشسته می‌توانند حاوی توکسوپلاسموز گوندی، یک انگل رایج باشند که باعث بیماری توکسوپلاسموز می‌شود. در صورت ابتلا، زن باردار می‌تواند این بیماری را به جنین خود انتقال دهد. بنابراین، قبل از مصرف، خیساندن سبزیجات در آب نمک تمیز و شستن آن‌ها زیر آب جاری ضروری است. زنان باردار باید سبزیجات را به خوبی بشویند، پوست بکنند و بپزند. همچنین، از شسته و خشک شدن کامل ظروف استفاده‌شده اطمینان حاصل کنید.

 

تخم‌مرغ و طیور

تخم‌مرغ و طیور نیز در لیست غذاهای حساس در دوران بارداری قرار می‌گیرد. در واقع می‌توان گفت مصرف تخم‌مرغ و طیور در دوران بارداری نیازمند احتیاط است. تخم‌مرغ می‌تواند حاوی باکتری سالمونلا باشد که منجر به مشکلاتی مانند مسمومیت غذایی، اسهال، تب، درد روده و حتی سقط جنین شود. برای از بین بردن باکتری‌ها و بی‌خطر کردن مصرف، تخم‌مرغ را به طور کامل بپزید تا سفیده و زرده آن سفت شوند. زنان باردار همچنین باید از مصرف اگ‌نوگ، مایونز خانگی، موس، سوفله و اسموتی حاوی تخم‌مرغ خام اجتناب کنند.

خوراکی های خطرناک برای جنین

گوشت‌های فرآوری‌شده می توانند مسمومیت غذایی ایجاد کنند

مصرف گوشت‌های فرآوری‌شده مانند سوسیس، کالباس، پاته، گوشت چرخ‌کرده، سالامی، گوشت‌های آماده (دلایل) و پپرونی در دوران بارداری ایمن نیست. دلیل این امر، وجود باکتری‌هایی مانند توکسوپلاسموز گوندی، لیستریا یا سالمونلا در این فرآورده‌های گوشتی است که می‌توانند مسمومیت غذایی ایجاد کنند. زنان باردار به طور ویژه باید از مصرف گوشت خام یا نیم‌پخته پرهیز کنند، زیرا باکتری‌های موجود در آن‌ها می‌توانند باعث مشکلات جدی مانند سقط جنین، زایمان زودرس یا تولد نوزاد مرده شوند. بنابراین، پختن کامل گوشت و گرم کردن مجدد آن قبل از مصرف، ضروری است.

 

سیب‌وحشی برای زنان بارداری مضر است

سیب وحشی از دیگر خوراکی‌های مضر بارداری است.

مصرف این میوه در دوران بارداری توصیه نمی‌شود. به عبارتی می‌توان گفت ماهیت اسیدی و ترش این میوه می‌تواند باعث انقباضات رحمی شده و منجر به زایمان زودرس یا سقط جنین گردد.

 

نتیجه‌گیری

در این مطلب به بررسی غذاهایی که می‌تواند خطر سقط جنین را افزایش دهد، پرداختیم. بهتر است در دوران بارداری نظارت بیشتری بر روی تغذیه خود داشته باشید. همچنین اگر نمی‌دانید رژیم غذایی‌تان باید شامل چه‌ موادی باشد، توصیه می‌شود با متخصصان ما در غفاری دایت مشورت کنید تا یک رژیم غذایی مناسب با شرایط شخصی‌تان برای شما در نظر گرفته شود.


دیدگاه کاربران
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
4 از 5 (2 نظر)

با افزودن دیدگاه خود ما را همراهی کرده و نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

افزودن دیدگاه