رژیم اورنیش ، رژیم درست و اصولی ؟!

آیا تا به حال نام رژیم اورنیش را شنیده‌اید؟! بسیاری از افراد به دنبال یک رژیم درست و اصولی هستند که در کنار کاهش وزن بتوانند سلامت خود را افزایش دهند. برخی از انواع رژیم لاغری وجود دارند که تاثیرات خاصی روی سلامتی افراد می‌گذارند و توسط تحقیقات پزشکی به ثبت رسیده‌اند؛ برای مثال رژیم اورنیش یک رژیم گیاهی است که توسط تحقیقات پزشکی، به‌عنوان یک درمان رژیمی برای کم کردن خطر ابتلا به ناراحتی‌های قلبی شناخته می‌شود. البته این رژیم برای آنکه بتواند به لاغری بیشتری منجر شود، باید همراه با ورزش انجام گردد. در ادامه می‌خواهیم در ارتباط با رژیم درست و اصولی یا همان رژیم لاغری اورنیش صحبت کنیم؛ پس تا پایان این مطلب با غفاری دایت همراه باشید.

رژیم اورنیش ، رژیم درست و اصولی ؟!

رژیم اورنیش چیست

 

رژیم لاغری اورنیش چیست ؟

رژیم لاغری اورنیش، نخستین بار توسط دکتر اورنیش تجویز شد که یک برنامه غذایی بسیار محدود کننده است و اغلب برای افرادی که به بیماری‌های قلبی دچار هستند، تجویز می‌شود. بیشترین حجم از این رژیم غذایی را سبزیجات و میوه پوشش می‌دهند و مصرف چربی‌ها در این رژیم لاغری بسیار محدود است؛ همچنین غلات کامل و حبوبات نیز در رژیم لاغری اورنیش مجاز هستند و افراد می‌توانند سفیده تخم مرغ و لبنیات از نوع کم چرب را در وعده‌های غذایی خود داشته باشند. با وجود آن‌که دکتر اورنیش معتقد است رژیم برای درمان بیماری‌هایی همچون دیابت، پروستات و مشکلات قلبی موثر است و می‌تواند به کاهش بروز ژن‌های مربوط به این بیماری کمک نماید؛ اما به دلیل محدودیت بالایی که دارد، انجام آن برای بسیاری از افراد دشوار است.

فواید رژیم درست و اصولی اورنیش

مهمترین فایده رژیم اورنیش کاهش وزن است. همچنین وجود میوه و سبزیجات و پروتئین در رژیم اورنیش سبب می‌شود، فرد کاهش وزن زیادی را تجربه نماید. افرادی که در طی پژوهش، به مدت یک ماه رژیم را پیگیری کردند، حدود ۳ کیلوگرم کاهش وزن داشتند. بسیاری از طرفداران رژیم گیاهی، اورنیش را یک رژیم درست و اصولی می‌دانند؛ زیرا بیشتر از سبزیجات و پروتئین‌های گیاهی تشکیل شده است. با این وجود این رژیم لاغری نمی‌تواند چربی مورد نیاز بدن را که یکی از مواد ضروری در مکانیسم‌های بدن است، تامین نماید.

کنترل انواعی از بیماری‌ها، از دیگر فواید رژیم اورنیش است. همانطور که گفته شد، می‌توان با تنظیم رژیم لاغری اورنیش برای افرادی که به بیماری‌های مزمن همچون دیابت، بیماری قلبی و چاقی مبتلا هستند ویا زمینه بروز آن را دارند، کمک کرد تا از این بیماری‌ها پیشگیری نمایند. با توجه به شباهتی که رژیم اورنیش به رژیم‌های گیاهخواری دارد، می‌توان استنباط کرد که بر روی کاهش خطر ابتلا به سرطان‌هایی همچون سرطان معده، روده، سرطان پروستات و سرطان پستان تاثیر دارد. در تحقیقات بر روی رژیم اورنیش نشان داده شد که تنظیم رژیم لاغری اورنیش می‌تواند سبب کاهش کلسترول بد، چربی خون و التهاب در بدن شود؛ که در نتیجه‌ی آن خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی کاهش می‌یابد.

یکی از مهمترین فواید رژیم اورنیش، تاکید آن به ورزش کردن است که نه‌تنها به هدف کاهش وزن و لاغری کمک می‌کند، بلکه برای کنترل بیماری‌هایی همچون دیابت و بیماری‌های قلبی موثر است. انواع ورزش‌هایی که می‌توان در رژیم اورنیش استفاده کرد، ترکیبی است از ورزش‌های هوازی و تمرینات قدرتی و انعطاف. با این‌حال به دلیل کاهش چربی در رژیم غذایی، بسیاری از افراد از توان جسمانی کافی برای ورزش کردن برخوردار نیستند؛  و نداشتن انرژی، احساس خستگی و گرسنگی مانع از انجام ورزش می‌شود.

 

فواید رژیم درست و اصولی

 

غذاهای مجاز و غیرمجاز در رژیم اورنیش

غذاهای مجاز

غذاهای مجاز در رژیم اورنیش شامل انواع میوه‌ها همچون سیب، موز، زردآلو، توت، کیوی، گلابی، پرتقال و‌... است. سبزیجاتی همچون انواع کلم، انواع فلفل‌ها، کدوسبز، سیر، اسفناج، پیاز و حبوباتی همچون لوبیا قرمز، عدس، نخود و... جزء مهمی از رژیم اورنیش هستند. همچنین افرادی که تحت رژیم لاغری قرار دارند، می‌توانند انواع غلات کامل، یعنی کینوا، گندم سیاه، جوی دوسر، برنج‌ قهوه‌ای و جو مصرف نمایند و می‌توانند پروتئین مورد نیاز بدن خود را از مواد کم چربی، همچون سفیده تخم مرغ، پنیر توفو و شاهدانه به دست آورند. انواع گیاهان و ادویه‌های گیاهی همچون سیر، زیره، جعفری، ریحان، دارچین، زردچوبه، جوز هندی و... نیز در رژیم اورنیش مجاز هستند.

غذاهای محدودشده

برخی از انواع غذاها را می‌توان به میزان بسیار محدود در روز مصرف کرد؛ برای مثال انواع آجیل‌ها و دانه‌ها به دلیل داشتن چربی، باید به میزان سه بعدی وعده کوچک ویا حتی کمتر در روز مصرف شوند،این دانه‌ها شامل دانه یا بذر کتان، بادام، بادام هندی، گردو و... هستند. مصرف غذاهای بسته بندی شده، چنانچه کم چرب باشند همچون غلات سبوس دار و کراکرهای سبوس‌دار ویا مصرف محصولات لبنی فاقد چربی همچون ماست و شیر بدون چربی به میزان دو وعده یا کمتر در روز مشکلی ندارد. مصرف نوشیدنی‌های کافئین‌دار همچون قهوه یا چای نیز باید به میزان کم و روزانه دو فنجان باشد. کربوهیدرات‌های تصفیه‌شده نیز باید حداکثر دو وعده در روز مصرف شوند که شامل بیسکویت، نان سفید، برنج، عسل، شکر قهوه‌ای، شکر سفید، کراکر، پاستا سفید و... هستند. مصرف چربی‌ها همچون روغن زیتون، کانولا، زیتون، روغن نارگیل و کره و انواع غذاهای فرآوری شده همچون چیپس، چوب شور و انواع فست فودها و کیک‌ها نیز باید محدود گردند.

غذاهای ممنوع

برخی از غذاها به صورت کلی در رژیم اورنیش ممنوع هستند که شامل انواع گوشت، همچون گوشت گوساله، بز و بره؛ انواع غذاهای دریایی شامل سالمون، ماهی تن، ساردین، میگو و گوشت پرندگان شامل مرغ، بوقلمون، اردک و غاز است. همچنین با وجود آن‌که می‌توان به میزان کم سفیده تخم مرغ در روز مصرف کرد؛ اما مصرف زرده تخم مرغ به‌صورت کامل ممنوع است. با توجه به ممنوعیت مصرف انواع گوشت قرمز و گوشت پرندگان و غذاهای دریایی، بسیاری از گیاهخواران می‌توانند از این رژیم پیروی کنند.

 

مضرات رژیم اورنیش

 

مضرات رژیم اورنیش

رژیم اورنیش نیز با وجود تاثیر و فوایدی که در سلامتی افراد دارد، اما می‌تواند مضرات و معایبی نیز داشته باشد. از مضرات رژیم اورنیش می‌توان به نبود چربی‌های سالم در این رژیم اشاره کرد. به‌طور طبیعی افراد باید روزانه حداقل ۲۰ تا حداکثر ۳۵ درصد از کالری روزانه خود را از چربی دریافت کنند؛ اما در رژیم لاغری اورنیش تنها برای تامین ۱۰ درصد از کالری بدن، چربی مصرف می‌شود. با این‌وجود برای جذب ویتامین‌های محلول در چربی و انجام بسیاری از مکانیسم‌های بدن نیازمند دریافت چربی‌های سالم هستیم. همچنین به دلیل حذف منابع پروتئینی همچون گوشت قرمز و سفید، نمی‌توان اسیدآمینه‌های ضروری و مورد نیاز بدن را تامین نمود.

دیگر معایب رژیم اورنیش کمبود مواد مغذی است؛ ویتامین ‌ای محلول در چربی و اسیدهای آمینه که در بخش قبل ذکر شد، جزو مواد مغذی هستند که در رژیم اورنیش به میزان کمتری تامین می‌شوند. همچنین در پژوهش‌ها به این نتیجه رسیده‌اند که بسیاری از مواد مغذی، همچون پروتئین، ویتامین B12، زینک و کلسیم را نمی‌توان به میزان کافی از رژیم‌های گیاهی دریافت نمود و افرادی که از رژیم‌های گیاهخواری پیروی می‌کنند نیز اغلب با کمبود این مواد روبرو می‌شوند. برای تامین مواد مغذی برای بدن، نیازمند مصرف غذاهای جانوری هستید و‌یا می‌توانید از مولتی ویتامین‌ها استفاده نمایید. با این وجود مصرف ویتامین‌ها به صورت دارو نیز به دلیل شیمیایی بودن ماهیت آن‌ها، مضرات خود را دارد.

ویژگی‌های رژیم درست و اصولی

با وجود آنکه رژیمی همچنین رژیم اورنیش می‌تواند به سلامت بدن و پیشگیری از بسیاری از بیماری‌ها کمک کند؛ اما نمی‌توان آن را کاملاً بدون عیب دانست و به‌عنوان یک رژیم درست و اصولی معرفی کرد. در حقیقت یک رژیم درست و اصولی به شما کمک می‌کند تمام مواد مغذی مورد نیاز خود را در طی روز از مواد غذایی دریافت کنید و در عین حال با کنترل کالری دریافتی و در کنار آن ورزش کردن، به وزن ایده آل خود برسید. رژیم اصولی، با تغییر سبک زندگی، نه‌تنها سلامتی را برای شما به ارمغان می‌آورد، بلکه به شما کمک می‌کند به تناسب اندام و وزن ایده آل خود برسید. این موارد از ویژگی‌های رژیم غفاری دایت است. به همین دلیل متخصصان تغذیه پیشنهاد می‌کنند به‌جای پیروی از رژیم‌هایی که برای شما اختصاصی نیستند و دستور آن را از فضای اینترنت ویا از تجربه افراد غیرمتخصص به‌دست می‌آورید، تحت رژیم لاغری یک مشاوره تغذیه حرفه‌ای، همچون بهاره غفاری، قرار بگیرید. برای آشنایی بیشتر با رژیم‌های بهاره غفاری بر روی غفاری دایت کلیک کنید و چنانچه می‌خواهید همین حالا رژیم لاغری اختصاصی خود را دریافت نمایید، بر روی رژیم آنلاین من کلیک کنید.

 


دیدگاه کاربران
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
5 از 5 (1 نظر)

با افزودن دیدگاه خود ما را همراهی کرده و نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

افزودن دیدگاه