خواص سیاه دانه و هرآنچه باید از آن بدانید

آیا از سیاه دانه در رژیم غذایی خود استفاده می کنید؟! شاید اگر با خواص سیاه‌دانه آشنا شوید، هیچگاه مصرف آن را ترک نکنید. بنابراین در این مطلب از غفاری دایت می‌خواهیم خواص مصرف سیاه دانه برای مو، خواص سیاه‌دانه برای چشم و خواص گیاه سیاه دانه برای لاغری را به شما بگوییم؛ پس تا پایان مطلب با ما همراه باشید. خواص سیاه دانه و هرآنچه باید از آن بدانید

خواص مصرف سیانه دانه 

شاید از خود بپرسید خاصیت سیاه دانه چیست؟ طریقه مصرف سیاه دانه چگونه است؟

  1. کاهش خارش و التهابات پوستی با روغن سیاه‌دانه
  2. درمان سرفه و خس خس سینه
  3. درمان تب یونجه
  4. کاهش حملات تشنج در کودکان مبتلا به صرع
  5. کاهش کلسترول
  6. درمان فشارخون بالا
  7. کاهش قند خون در افراد مبتلا به سندروم متابولیک
  8. کاهش علائم ترک اعتیاد
  9. درمان گلو درد و لوزه متورم
  10. کاهش افسردگی و استرس
  11. بهبود اختلالات خواب
  12. درمان نفخ، تهوع و اسهال
  13. مناسب رژیم‌های لاغری 
  14. درمان زخم معده
  15. کاهش ریزش مو و تقویت پوست سر

سیاه دانه

مهمترین خواص خوردن سیاه دانه چیست؟!

سیاه دانه برای چی خوبه؟ در این مقاله 8 مورد از تاثیرگذارترین خواص و فواید سیاه دانه، به علاوه اینکه چگونه می توانید آن را به رژیم غذایی خود اضافه کنید، مورد بحث قرار می گیرد.

۱. سرشار از آنتی اکسیدان

آنتی اکسیدان ها موادی هستند که رادیکال های آزاد مضر را خنثی می کنند و از آسیب اکسیداتیو به سلول ها جلوگیری می کنند. تحقیقات نشان می دهد که آنتی اکسیدان ها می توانند تأثیر قدرتمندی بر سلامت و بیماری داشته باشند.در واقع، برخی از مطالعات نشان می دهد که آنتی اکسیدان ها ممکن است در برابر چندین نوع بیماری مزمن، از جمله سرطان، دیابت، بیماری قلبی و چاقی محافظت کنند.ترکیبات متعددی که در کلونجی یافت می شوند، مانند تیموکینون، کارواکرول، تی آنتول و 4-ترپینئول، مسئول خواص آنتی اکسیدانی قوی آن هستند.یک مطالعه لوله آزمایشی نشان داد که اسانس کلونجی همچنین به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل می کند.با این حال، تحقیقات بیشتری لازم است تا مشخص شود آنتی اکسیدان های موجود در کلونجی چگونه بر سلامت انسان تأثیر می گذارد.
مطلب پیشنهادی: غذاهای سرطان زای حاوی رادیکال های آزاد کدامند؟
 

۲.کاهش کلسترول

کلسترول یک ماده چربی مانند است که در سراسر بدن شما یافت می شود. در حالی که به مقداری کلسترول نیاز دارید، مقادیر زیاد آن می تواند در خون شما جمع شود و خطر ابتلا به بیماری قلبی را افزایش دهد.ثابت شده است که کالونجی به ویژه در کاهش کلسترول موثر است.یک بررسی از 17 مطالعه نشان داد که مصرف مکمل سیاه‌دانه با کاهش قابل توجه کلسترول LDL کل و کلسترول بد و همچنین تری گلیسیرید خون همراه است.جالب اینجاست که همچنین مشخص شد که روغن بلالنجی تأثیر بیشتری نسبت به پودر دانه بلانجی دارد.
 
با این حال، فقط پودر دانه باعث افزایش سطح کلسترول خوب شد.مطالعه دیگری بر روی 57 فرد مبتلا به دیابت نشان داد که مصرف مکمل بلانجی به مدت یک سال باعث کاهش کلسترول تام و LDL می شود و در عین حال کلسترول HDL را افزایش می دهد.در نهایت، یک مطالعه بر روی 94 فرد مبتلا به دیابت یافته‌های مشابهی داشت و گزارش داد که مصرف روزانه 2 گرم کلونجی به مدت 12 هفته باعث کاهش کلسترول کل و LDL می‌شود.

 

۳. خواص مبارزه با سرطان را دارد

کالونجی سرشار از آنتی اکسیدان است که به خنثی کردن رادیکال های آزاد مضری که ممکن است در ایجاد بیماری هایی مانند سرطان کمک کنند، کمک می کند. مطالعات لوله آزمایش نتایج چشمگیری در مورد اثرات بالقوه ضد سرطانی کلونجی و تیموکینون، ترکیب فعال آن، یافته است.به عنوان مثال، یک مطالعه لوله آزمایش نشان داد که تیموکینون باعث مرگ سلولی در سلول های سرطانی خون می شود. مطالعه دیگری در لوله آزمایش نشان داد که عصاره کلونجی به غیرفعال کردن سلول های سرطان سینه کمک می کند. سایر مطالعات لوله آزمایش نشان می دهد که بلونجی و اجزای آن ممکن است در برابر چندین نوع سرطان دیگر از جمله سرطان پانکراس، ریه، دهانه رحم، پروستات، پوست و روده بزرگ نیز موثر باشد. با این حال، هیچ مدرکی در مورد اثرات ضد سرطانی کلونجی در انسان وجود ندارد. مطالعاتی لازم است تا بررسی شود که آیا بلونجی وقتی به عنوان ادویه استفاده می شود یا به عنوان مکمل مصرف می شود، فوایدی برای مبارزه با سرطان دارد یا خیر.
 
 

۴. می تواند به کشتن باکتری ها کمک کند

باکتری های عامل بیماری مسئول لیست طولانی عفونت های خطرناک از عفونت گوش تا ذات الریه هستند.برخی از مطالعات لوله آزمایش نشان داده‌اند که بلانجی ممکن است خواص ضد باکتریایی داشته باشد و در مبارزه با گونه‌های خاصی از باکتری‌ها موثر باشد.یک مطالعه از کلونجی به صورت موضعی بر روی نوزادان مبتلا به عفونت پوستی استافیلوکوک استفاده کرد و نشان داد که به اندازه یک آنتی بیوتیک استاندارد مورد استفاده برای درمان عفونت های باکتریایی موثر است مطالعه دیگری استافیلوکوکوس اورئوس مقاوم به متی سیلین را که یک سویه از باکتری است که درمان آن دشوار است و به آنتی بیوتیک ها مقاوم است، از زخم های بیماران دیابتی جدا کرد.
 
کالونجی در بیش از نیمی از نمونه ها، باکتری ها را به روشی وابسته به دوز از بین برد.چندین مطالعه دیگر در لوله آزمایش نشان داده اند که سلونجی می تواند به مهار رشد  و همچنین بسیاری از گونه های دیگر باکتری کمک کند.با این حال، مطالعات انسانی محدود است و تحقیقات بیشتری لازم است تا بررسی شود که چگونه کلونجی ممکن است روی گونه‌های مختلف باکتری در بدن تأثیر بگذارد.
 
 

۵. می تواند به محافظت از کبد کمک کند

کبد یک اندام فوق العاده مهم است. سموم را حذف می کند، داروها را متابولیزه می کند، مواد مغذی را پردازش می کند و پروتئین ها و مواد شیمیایی تولید می کند که برای سلامتی حیاتی هستند. چندین مطالعه امیدوارکننده روی حیوانات نشان داده‌اند که کلونجی ممکن است به محافظت از کبد در برابر آسیب و آسیب کمک کند. در یک مطالعه، به موش‌ها یک ماده شیمیایی سمی، با یا بدون کلونجی تزریق شد.
 
تخم سیاه دانه سمیت این ماده شیمیایی را کاهش داد و از آسیب کبد و کلیه محافظت کرد. مطالعه حیوانی دیگری نیز یافته‌های مشابهی داشت که نشان می‌دهد بلونجی از موش‌ها در برابر آسیب ناشی از کبد در مقایسه با گروه کنترل محافظت می‌کند.یک بررسی، اثرات محافظتی کالونجی را به محتوای آنتی اکسیدانی و توانایی آن در کاهش التهاب و استرس اکسیداتیو نسبت داد. با این حال، مطالعات بیشتری برای اندازه گیری اینکه چگونه بلونجی ممکن است بر سلامت کبد در انسان تأثیر بگذارد، مورد نیاز است.
 

۶. می تواند در تنظیم قند خون کمک کند

قند خون بالا می تواند علائم منفی بسیاری از جمله افزایش تشنگی، کاهش وزن ناخواسته، خستگی و مشکل در تمرکز را ایجاد کند.اگر در درازمدت کنترل نشود، قند خون بالا می‌تواند منجر به عواقب جدی‌تری مانند آسیب عصبی، تغییرات بینایی و کندی بهبود زخم شود.برخی شواهد نشان می‌دهند که بلانجی می‌تواند به ثابت نگه داشتن قند خون و در نتیجه جلوگیری از این عوارض جانبی خطرناک کمک کند.
 
یک بررسی از هفت مطالعه نشان داد که مکمل‌های بلانجی سطوح ناشتا و میانگین قند خون را بهبود می‌بخشد.به طور مشابه، مطالعه دیگری روی 94 نفر نشان داد که مصرف روزانه کلونجی به مدت سه ماه به طور قابل توجهی قند خون ناشتا، میانگین قند خون و مقاومت به انسولین را کاهش می دهد.
 

۷. ممکن است از زخم معده جلوگیری کند

زخم معده زخم‌های دردناکی هستند که زمانی ایجاد می‌شوند که اسیدهای معده لایه مخاط محافظی را که معده را می‌پوشاند، می‌خورند.برخی تحقیقات نشان می‌دهند که بلانجی می‌تواند به حفظ پوشش معده و جلوگیری از تشکیل زخم کمک کند.در یک مطالعه حیوانی، 20 موش صحرایی مبتلا به زخم معده با استفاده از بلونجی درمان شدند. نه تنها در حدود 83 درصد از موش‌ها اثرات شفابخش داشت، بلکه تقریباً به اندازه یک داروی معمولی که برای درمان زخم معده استفاده می‌شود مؤثر بود.
 
مطالعه حیوانی دیگری نشان داد که کلونجی و اجزای فعال آن از ایجاد زخم جلوگیری می کند و از پوشش معده در برابر اثرات الکل محافظت می کند.به خاطر داشته باشید که تحقیقات فعلی محدود به مطالعات حیوانی است. تحقیقات بیشتری برای تعیین اینکه چگونه کلونجی ممکن است بر رشد زخم معده در انسان تأثیر بگذارد، مورد نیاز است.
 

۸. به راحتی به روال خود اضافه کنید

راه های مختلفی برای اضافه کردن بلونجی به رژیم غذایی شما وجود دارد.با طعم تلخی که به عنوان ترکیبی بین پونه کوهی و پیاز توصیف می شود، اغلب در غذاهای خاورمیانه و جنوب آسیا یافت می شود.معمولاً به آرامی برشته می شود و سپس آسیاب می شود یا به طور کامل استفاده می شود تا به نان یا غذاهای کاری طعم بدهد.برخی از افراد نیز دانه ها را به صورت خام می خورند یا با عسل یا آب مخلوط می کنند.
 
آنها را همچنین می توان به بلغور جو دوسر، اسموتی یا ماست اضافه کرد.علاوه بر این، این روغن گاهی اوقات رقیق می شود و به صورت موضعی به عنوان یک درمان طبیعی استفاده می شود که گفته می شود رشد مو را افزایش می دهد، التهاب را کاهش می دهد و برخی بیماری های پوستی را درمان می کند.در نهایت، مکمل ها به شکل کپسول یا ژل نرم برای دوز سریع و غلیظ کلونجی در دسترس هستند.

خواص سیاه دانه

خواص سیاه دانه در طب اسلامی

طبق مدارک به دست آمده از پیامبر (ص) و حضرت امام رضا علیه السلام هر دو از خواص سیاه دانه در طب اسلامی ذکر کرده‌اند. پیامبر فرموده‌اند سیاه دانه برای همه دردها به جز مرگ داروست. امام رضا (ع) هم فرموده‌اند برای درمان سرماخوردگی بوییدن گل نرگس و سیاهدانه مداواست.

روغن سیاه دانه به دو صورت خوراکی و غیرخوراکی در عطاری‌ها موجود است. از روغن سیاه‌دانه به صورت خوراکی می‌توان برای کاهش قند خون، تعادل فشار خون و التهاب لثه‌ها و کلیه و مجاری ادرار استفاده کرد. از روغن سیاه دانه به صورت مالیدنی می‌توان برای برطرف کردن آرتروز و دردهای روماتیسمی استفاده کرد. مصرف مخلوط دانه سیاه با عسل برای رفع سرگیجه و درد گوش نیز پیشنهاد شده است. از خواص سیاه ‌دانه می‌توان برای بهبود بیماری دیابت نوع ۲ و همچنین در بیماری‌های صرع مقاوم به داروهای شیمیایی، در آسم، فشار خون بالا و حتی درمان سرطان روده بزرگ استفاده کرد.

خواص دانه سیاه برای زنان که می خواهند از بارداری جلوگیری کنند نیز ثابت شده است. از طرفی سیاهدانه قاعده آور است و به افزایش شیر مادرن نیز کمک می کند. 

خواص سیاه دانه برای مو

از خواص سیاه دونه برای مو می‌توان به جلوگیری ویا درمان ریزش مو اشاره کرد. برای جلوگیری از ریزش موها و رویاندن موهای ریخته شده، پودر سیاه دانه و حنا را در روغن سوسن مخلوط کرده و روی سر خود مالیده، پس از یک تا دو ساعت بشورید و هفته‌ای دوبار اینکار را انجام دهید. مداومت در انجام آن، باعث رشد موهای ریخته شده و تقویت موها می‌گردد. از روغن سیاهدانه بصورت خالص و یا مخلوط با روغن‌های دیگر مثل زیتون ویا نارگیل ویا کرچک و حتی آب لیمو می‌توان برای تقویت، رشد، جلوگیری از ریزش، نرم و شفاف شدن و جلوگیری از شوره سر استفاده کرد.

خوردن عسل و روغن سیاهدانه نیز برای جلوگیری از ریزش مو و تقویت موی شما موثر است. برای این روش کافیست یک قاشق چای خوری روغن سیاهدانه همراه با یک قاشق غذاخوری عسل را در یک لیوان آب مخلوط کنید و بنوشید.

 

خواص دانه سیاه برای چشم

از آنجا که سیاهدانه دارای ویتامین‌ها، مواد معدنی و اسیدهای چرب لازم برای بدن است و دارای خواص آنتی‌اکسیدانی بالاست؛ برای تمام اعضای بدن از جمله چشم فوایدی دارد که می‌توان به دو صورت خوراکی و مالیدنی از آن استفاده کرد. برای مصرف خوراکی کافی است یک قاشق چای خوری پودر سیاه دانه به همراه یک قاشق عسل را در لیوانی آب مخلوط کرده و بنوشید. همچنین برای مالیدن آن کافیست از روغن سیاه‌دانه خوراکی دور چشم خود با سرانگشت از نقطه‌ی گیجگاهی تا روی استخوان حدقه بمالید. از استفاده کردن هرگونه روغن و یا ماسک در نزدیکی پلک‌ها و مژه‌ها خودداری نمایید.

فواید سیاه دانه

خواص سیاه دانه برای لاغری

از آنجا که خواص سیاه دانه باعث کنترل قند خون و تنظیم کربوهیدرات‌ها می‌شود؛ در کاهش وزن بسیار موثر است. همچنین این گیاه با داشتن مقدار زیادی مواد معدنی، ریزمغذی‌ها، ویتامین‌ها و انواع اسیدهای چرب مورد نیاز بدن و آنتی‌اکسیدان‌ها در حفظ سلامتی بدن در رژیم‌ها نیز موثر است. سیاه‌دانه سرشار از فیبر و آنتی‌اکسیدان است که می‌تواند به دفع مواد سمی و پرکردن معده و ایجاد احساس سیری در شما کمک کند. از طرفی دانه سیاه می‌تواند از نفخ جلوگیری کرده و یکی از عوامل موثر در کاهش کلسترول و تری گلیسیرید خون ‌باشد.

مطلب پیشنهادی: خواص سیاه دانه با عسل برای لاغری

خواص سیاه دانه علاوه بر کاهش چربی شکمی، موجب تقویت حافظه، بهبود سلامت قلب و کاهش فشارخون و تسکین دردهای مفصلی و سردردهای عصبی و کنترل دیابت نیز می‌شود. می‌توانید سیاه‌دانه را بسته به ذائقه خودتان به صورت دانه‌های ساییده شده یا به صورت روغن استفاده کنید. چنانچه مایل به استفاده از آن‌ها هستید، باید یک قاشق چایخوری دانه ساییده شده به همراه یک قاشق عسل را در نصف لیوان آب حل کنید و میل نمایید. در صورت تمایل به استفاده کردن از حالت روغنی آن، باید یک قاشق چای خوری روغن آن را با کمی عسل مخلوط کرده و همراه با آب میل نمایید.

عوارض سیاه دانه چیست؟

اما چه کسانی نباید سیاه دانه بخورند ؟ عوارض جویدن سیاه دانه چیست؟

  • یکی از مضرات سیاه‌دانه این است که می تواند باعث کند شدن و یا جلوگیری از انقباض رحم شود. بنابراین بهتر است که مقادیر مصرف را در دوران بارداری کنترل کنید. 
  • مصرف این گیاه برای کودکان نباید بیش از مقادیر توصیه شده باشد. 
  • این گیاه می‌تواند روند لخته شدن خون را کاهش و خونریزی را افزایش دهد.
  • برای افراد مبتلا به دیابت مصرف این گیاه باید کنترل شده باشد، زیرا سطح قند خون را کاهش می‌دهد.
  • مصرف این گیاه برای افرادی که فشار خون پایین دارند توصیه نمی‌شود.
  • برخی عوارض سیاه دانه برای معده نیز گزارش شده است که بسیار نادر می باشد. 

رژیم لاغری

البته همانطور که تمام مشاوران تغذیه گفته‌اند تنها مصرف یک ماده غذایی نمی‌تواند شما را به تناسب اندام و وزن ایده‌آل برساند؛ بلکه باید یک رژیم غذایی سالم و تحرک کافی را به‌عنوان سبک زندگی خود انتخاب کنید تا مطابق آن نه‌تنها به تناسب اندام برسید، بلکه سلامت خود را حفظ کرده و ارتقا دهید. به همین دلیل پیشنهاد ما به شما استفاده از رژیم‌های لاغری بهاره غفاری است که به شما کمک می‌کند بدون آسیب رساندن به سلامت خود، رژیم اختصاصی خود را دریافت نمایید و مطابق آن به وزن ایده‌آل خود برسید. برای دریافت رژیم لاغری خود همین حالا بر روی رژیم لاغری من کلیک نمایید. برای کسب اطلاعات بیشتر بر روی غفاری دایت کلیک کنید.

 

دیدگاه کاربران
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
3 از 5 (25 نظر)

با افزودن دیدگاه خود ما را همراهی کرده و نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

افزودن دیدگاه