جالب ترین خواص نخود را اینجا بخوانید!

نخود که در دسته حبوبات قرارردارد یک گیاه یک ساله است. نخود یکی از قدیمی‌ترین و مقوی‌ترین حبوبات است. از نخود برای تهیه انواع سالاد، سس، نان و غیره استفاده می‌شود. یکی از خواص نخود این است که حاوی مقادیر بالای فیبر است و از این طریق به سلامت دستگاه گوارش نیز کمک می‌کند و از بیماری‌های قلبی عروقی جلوگیری می‌کند. نخود سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی است و به همین دلیل برای سلامت بدن مفید است. در این مطلب از غفاری داست که در ارتباط با خواص نخود است به بررسی مواردی مانند خواص درمانی نخود، خواص نخود برای پوست، خواص نخود برای مو، خواص نخود برای رفع موهای زائد، خواص نخود برای قند خون، خواص نخود برای کاهش کلسترول، خواص نخود برای بهبود قلب و عروق، خواص نخود برای سلامت استخوان، خواص نخود برای سنگ کلیه، خواص نخود برای خواب آرام، خواص نخود برای زنان باردار و جنین، خواص نخود برای لاغری، آب نخود برای چی خوبه، طبع نخود و در نهایت مضرات نخود می‌پردازیم. جالب ترین خواص نخود را اینجا بخوانید!

خواص نخود

 

خواص درمانی نخود

نخود حاوی مواد معدنی و مواد مغذی از جمله منیزیم، کلسیم، اسید فولیک، روی، آهن، فسفر، پتاسیم، ویتامین  B6 ، ویتامین C و آنتی اکسیدان‌ها است که این‌ها خواص نخود برای سلامتی را فراهم می‌کنند‌. در ادامه به بررسی برخی از خواص نخود می‌پردازیم.

 

نواص نخود برای پوست

نخود سرشار از منگنز است و منگنز ماده‌ای است که موجب بهبود سلامت پوست شده و موجب کاهش خطوط و چین و چروک پوست می‌شود. منگنز به پوست کمک می‌کند تا برای مبارزه با هجوم رادیکال‌های آزاد انرژی تولید کند و از این طریق از ایجاد چین و چروک ممانعت کند. منگنز موجب افزایش توانایی پوست برای نگهداری آب می‌شود. با کمک نخود می‌توانید ماسکی برای روشن شدن پوست و لایه برداری از آن تهیه کنید. برای لایه برداری پوست ترکیب آرد نخود با زردچوبه بسبار مفید و موثر است. این ترکیب موجب بهبود بافت پوست شده و پوست را مرطوب می‌کند. برای تهیه این ماسک باید ابتدا آرد نخود، زردچوبه و ماست یا شیر را با هم مخلوط کنید و خمیر حاصل شده را روی پوست صورت خود بگذارید و اجازه دهید برای مدت زمان ده تا پانزده دقیقه روی پوست صورت شما مانده و سپس صورت خود را بشویید.

همچنین نخود برای کاهش لکه‌های حاصل از پیری نیز مفید است. برای بهره مندی از این خواص نخود باید ابتدا به خوبی نخود را بپزید و بعد له کنید و به نخود‌های له شده کمی آب اضافه کنید تا شکل خمیری نرمی به خود بگیرد. این خمیر به دست آمده را روی پوست صورت و دست خود بمالید. از دیگر خواص نخود تاثیر مهم آن در درمان لکودرما است. برای کاهش لکه‌های سفید لکودرما باید ابتدا یک فنجان نخود را همراه با هشت گرم تریفالا چورنا و آب خیس کنید و اجازه دهید این مخلوط ۲۴ ساعت استراحت کند. بعد از جوانه زدن از آن استفاده کنید.

 

خواص نخود برای مو

نخود سرشار از ویتامین‌های  A، B و E است و علاوه بر ویتامین‌ها حاوی اسید چرب امگا۶ است که این‌ها می‌توانند موجب افزایش رشد‌ مو‌ها شوند. این مواد مغذی موجود در نخود موجب حفظ سلامت پوست سر می‌شوند و گردش خون در پوست سر را افزایش می‌دهند. از دیگر خواص نخود کمک به درمان شوره سر است. برای درمان شوره سر به کمک نخود باید شش قاشق غذاخوری از آرد نخود را با آب ترکیب کنید تا یک خمیر به دست آید، خمیر حاصل شده را روی موهای خود بگذارید و اجازه دهید چند دقیقه بماند و سپس آبکشی کنید. این کار موجب رفع شوره سر و جلوگیری از عفونت می‌شود.

 

خواص نخود برای رفع موهای زائد صورت

برای از بین بردن و براشتن موهای زائد صورت می‌توانید زردچوبه و آرد نخود و کمی آب را ترکیب کنید تا یک ترکیب خمیری به دست آید. خمیر حاصل شده را مانند اسکراب روی پوست صورت بگذارید و اجازه دهید برای مدت زمان پانزده دقیقه روی پوست شما باقی بماند و سپس بشویید. برای حاصل شدن نتیجه یک ماه به صورت مرتب از این ترکیب استفاده کنید.

 

خواص نخود برای قند خون

بدن کربوهیدرات‌های پیچیده را به تدریج هضم می‌کند و آن‌ها را به عنوان انرژی ذخیره می‌کند و بعدا از آن‌ها استفاده می‌کند. نخود سرشار از این کربوهیدرات‌های پیچیده است. برخی از کربدهیدرات‌ها قند خون را به سرعت افزایش داده و منجر به نوسانات می‌شوند اما کربوهیدرات‌های موجود در نخود اینگونه نیستند.

 

خواص نخود برای کاهش کلسترول

یکی دیگر از خواص نخود این است که موجب کاهش سطح کلسترول بد می‌شود. نخود با داشتن دیس لیپیدمی از تجمع کلسترول در بدن جلوگیرب می‌کند. سطح کلسترول بد یعنی LDL را با جای دادن سه چهارم فنجان نخود در غذای رژیمی خود می‌توانید کاهش دهید. با کاهش سطح کلسترول بد نرخ ابتلا به سکته و بیماری‌های قلبی نیز کاهش می‌یابد.

 

خواص نخود برای بهبود قلب و عروق

نخود با کاهش سطح کلسترول بد می‌تواند به رفع مشکلات قلبی عروقی کمک کند. نخود با داشتن فیبر تمام چربی‌های اطراف اندام‌ها از جمله قاب را جمع آوری کرده و موجب بهبود سلامت قلب می‌شود.

 

خواص نخود برای سلامت استخوان

نخود مقادیر مناسبی از آهن و کلسیم را دارد. همچنین مواد مغذی دیگری نیز دارد که در سلامت و استحکام استخوان موثر است. نخود همچنین حاوی فسفات لست که فسفات و کلسیم از مهم‌ترین مواد برای ساخت استخوان‌ها هستند. البته توجه کنید که زیاده روی در مصرف فسفر و کلسیم موجب از بین رفتن استخوان می‌شود.

 

خواص نخود برای سنگ کلیه

یکی دیگر از خواص نخود این لست که در صورت مصرف نخود می‌توان از بروز سنگ کلیه جلوگیری کرد. نصف فنجان نخود را در آب خیس کنید و یک شب آن را کنار بگذارید و روز بعد آن‌ را همرله با عسل میل کنید تا از ابتلا به سنگ کلیه جلوگیری کنید.

 

خواص نخود برای خواب آرام

نخود حاوی اسید آمینه‌های تریپتوفان و سرتونین که ایت دو اسید آمینه برای خواب ضروری هستند.  مصرف روزانه نخود می‌تواند منجر به خوابی آرام شود.

 

خواص نخود برای زنان باردار و جنین

نخود غنی از فولات است که فولات یک ناده ضروری برای زنان باردار است و همچنین فولات در رشد درست مغز جنین موثر و مفید است.

 

آب نخود برای چی خوبه

 

آب نخود برای چی خوبه

آب نخود دارای طبعی گرم و خشک است و خواص فراوانی دارد. آب نخود باعث تقویت نیروی جنسی می شود.

برای بیماری‌های کلیه و مثانه و مالیخولیایی مفید است. آب نخود به تثبیت کلسیم استخوان‌ها کمک می‌کند و برای تقویت عضلات و جلوگیری از اسپاسم مفید است. آب نخود دارای فسفر است و به همین دلیل تقویت کننده سلول های مغزی است. همچنین حاوی اسید فولیک و آهن است و می تواند به درمان کم‌خونی کمک کند. از دیگر خواص آب نخود این است که آب نخود ملین است و در تخلیه و پاکسازی روده‌ها موثر است و از یبوست جلوگیری می‌کند.

سرشار از ویتامین‌های گروه B است در نتیجه برای داشتن انرژی و جلوگیری از سستی و خستگی مفید است. اگر چندماه به صورت مستمر از آب نخود استفاده کنید تاثیر آن را برای جلوگیری از ریزش مو مفید خواهید دید.

آب نخود پخته برای درمان سرفه و عفونت ریوی مفید است و گرفتگی صدا را درمان می‌کند و مجاری ادراری را ضد عفونی می کند. آب نخود برای کاهش تورم لثه ها مفید است و برای بیماری های ناشی از بلغم و سودا مفید است.

 

طبع نخود

طبع نخود گرم و خشک است. از مصلح‌های نخود می‌توان به شوید اشاره کرد. زیره، سکنجبین، خشخاش، گلنگبين، نمک و پودر خردل مصلح‌های نخود هستند.

 

مضرات نخود

 

مضرات نخود

نخود سرشار از فواید و خواص است اما نباید در مصرف آن زیاده روی کنید. یکی از مضرات نخود این است که نخود نفاخ است و می‌تواند موجب نفخ معده شود. همچنین یکی دیگر از مضرات نخود این است که نخود دیر هضم است و در برخی افراد که معده حساسی دارند می‌تواند موجب بروز مشکلاتی شود. برای از بین بردن نفخ معده باید آن را برای چند ساعت در آب خیس کنید.

 

خواص نخود برای لاغری

 

خواص نخود برای لاغری

یکی از خواص نخود کمک به کاهش وزن سریع است. نحود حاوی مقادیر بالایی از پروتئین و فیبر است که موجب احساس سیری شده و از خوردن تنقلات و مواد اضافه و رساندن کالری اضافی به بدن جلوگیری می‌کند. همجنین کالری نخود بسیار کم است و نخود موجب تنظیم سطح قند خون شده و از این طریق موجب تولید انرژی از طریق سوختن چربی حاصل شده و موجب کاهش وزن می‌شود.

با وجود خواص نخود برای لاغری، بدون یک رژیم غذایی اصولی نمی‌توان به وزن ایده آل رسید. رژیم‌های بهاره غفاری، رژیم‌های اصولی هستند که بدون حذف مواد غذایی به شما کمک می‌کنند نه‌تنها رژیم غذایی، بلکه سبک زندگی خود را سالم کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر بر روی غفاری دایت و برای دریافت رژیم غذایی خود، بر روی رژیم لاغری آنلاین کلیک نمایید.

 

 

دیدگاه کاربران
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
3 از 5 (38 نظر)

با افزودن دیدگاه خود ما را همراهی کرده و نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

افزودن دیدگاه