خواص گوجه فرنگی که از آن بی‌خبر هستید!

گوجه فرنگی خواص بسیاری برای بدن دارد و حاوی ارزش غذایی بالایی است که سبب می‌شود برای بدن بسیار مفید باشد. البت اغلب ما از خواص گوجه فرنگی تنها ویتامین C آن را می‌شناسیم؛ به همین دلیل در این مطلب از غفاری دایت به سراغ خواص گوجه فرنگی برای دیابت، خواص گوجه فرنگی در لاغری و... رفته‌ایم تا بررسی کنیم تا چه حد باید از گوجه فرنگی در رژیم غذایی خود استفاده کنیم؛ پس تا پایان این مطلب با ما همراه باشید. خواص گوجه فرنگی که از آن بی‌خبر هستید!

 

خواص گوجه فرنگی

 

خواص گوجه فرنگی برای بدن

گوجه فرنگی دارای میزان بالایی آنتی‌اکسیدان، روی، پتاسیم، فلور، ویتامین C، فیبر، ویتامین A و... است که در ادامه به بررسی این مواد و خواص گوجه فرنگی پرداخته‌ایم.

 

خواص گوجه فرنگی برای دیابت

از آنجا که گوجه فرنگی سرشار از انواع ویتامین‌ها است و کالری بسیار کمی دارد، برای انواع رژیم‌های غذایی مفید است؛ از جمله رژیم افراد دیابتی، که در هر دو نوع دیابت یک و دو استفاده از گوجه فرنگی به‌صورت پخته یا خام هیچ مانعی ندارد؛ تنها نمک نباید با آن استفاده کرد. همچنین از آب گوجه فرنگی نیز می‌توان به‌عنوان یک نوشیدنی و آب میوه استفاده کرد، زیرا کالری کم و قند پایینی دارد؛ اما باید توجه داشت که همچون دیگر مواد غذایی، در مورد مصرف آب گوجه فرنگی و گوجه فرنگی نیز باید حد تعادل را رعایت کرد.

یکی از مشکلات بیماران دیابتی چسبندگی در پلاکت‌ها است که به همین دلیل خطر ابتلا به تصلب شراین و بیماری‌های قلبی و عروقی و همچنین حملات سکته قلبی و مغزی را در بیماران مبتلا به دیابت نوع ۲ زیاد می‌شود؛ بنابراین بیماران دیابتی داروهای ضد انعقادی مصرف می‌کنند. در گوجه فرنگی، در ماده زرد رنگ ژله‌ای دور تخم‌های گوجه فرنگی، ماده‌ای وجود دارد که خاصیت ضد انعقادی دارد؛ بنابراین خواص گوجه فرنگی برای دیابت در تخم‌های گوجه فرنگی نیز وجود دارد که با مصرف گوجه فرنگی ویا آب گوجه فرنگی به بدن می‌رسد.

 

خواص گوجه فرنگی در بدنسازی

گوجه فرنگی علاوه بر ویتامین C زیادی که دارد، حاوی ماده اسید اورسولیک و توماتین است که به استحکام، قدرت و حفظ ماهیچه‌ها بسیار کمک می‌کند. این دو ماده موجب تحریک رشد و قدرت سلول‌های ماهیچه می‌شوند و از تحلیل رفتن و تضعیف آن‌ها جلوگیری می‌کند که سبب ایجاد خواص گوجه فرنگی در بدنسازی و ضرورت وجود آن رژیم‌ غذایی این افراد است. ویتامین C نیز خود باعث رفع خستگی و دفع سموم موجود در ماهیچه بر اثر کار و فعالیت می‌شود.

 

خواص گوجه فرنگی برای فشار خون

طبق تحقیقات انجام شده در کشورهای مختلف، بر روی خواص گوجه فرنگی برای فشار خون وبه‌خصوص مصرف آب گوجه فرنگی، در مدت یکسال، نتایج به دست آمده حاکی از آن است که مصرف روزانه حداقل یک فنجان آب گوجه فرنگی بدون نمک می‌تواند به کاهش فشارخون و کاهش کلسترول بد خون کمک کند و به این طریق در کاهش ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی موثر باشد.

 

خواص گوجه فرنگی برای پوست

 یکی از مهم‌ترین فواید گوجه فرنگی که با آن آشنا هستیم، خواص گوجه فرنگی برای پوست است. گوجه فرنگی علاوه‌بر ویتامین‌ها و مواد مختلفی که دارد، حاوی مقدار بسیار زیادی ویتامین C است. ویتامین C در رفع رادیکال‌های آزاد پوست، مقاوم سازی، رفع چین و چروک و بستن منفذهای باز و روشن نمودن پوست بسیار موثر است. چنانچه در پوست خود احساس  وجود منافذ باز یا لکه‌های تیره می‌کنید، با گذاشتن چند حلقه گوجه فرنگی روی پوست خودتان به‌صورت ماسک یا مالیدن افشره آن، می‌توانید از خواص گوجه فرنگی برای پوست استفاده ببرید. ویتامین C و A و لیکوپن موجود در گوجه فرنگینیز می تواند در رفع جوش‌های جوانی و آکنه بسیار موثر باشد .

به خاطر وجود ویتامین C زیاد و انواع ویتامین‌ها و آنتی‌اکسیدان‌های بالا در گوجه فرنگی، در بسیاری از ماسک‌های تقویتی و زیبایی پوست از آن استفاده می‌شود.

ویتامین C موجود در گوجه فرنگی در ساخت کلاژن برای پوست و رفع چین و چروک بسیار موثر است؛ همچنین در ضخیم و درخشان شدن موها و تقویت ناخن ها نیز تاثیر دارد.

 

خواص گوجه فرنگی برای قلب

گوجه فرنگی حاوی مقدار زیادی آنتی‌اکسیدان به نام لیکوپن است. لیکوپن موجود در گوجه فرنگی در برابر رادیکال‌های آزاد، قوی‌تر از ویتامین E عمل می‌کند و چنانچه گوجه فرنگی به صورت پوره همراه با روغن زیتون مصرف شود، مقدار این آنتی‌اکسیدان در آن به‌شدت بالا می‌رود. طبق بررسی‌هایی که دانشمندان در دانشگاه کمبریج بر اثرات لیکوپن بر روی بیماران قلبی انجام دادند؛ معلوم شد که لیکوپن می‌تواند با اثرگذاری بر روی آندوتلیوم که به پوشش داخلی دیواره رگ‌ها گفته می‌شود، عملکرد رگ‌ها و خون رسانی به قلب را بهبود بخشیده و از خطرات قلبی و عروقی به‌شدت جلوگیری نماید. جالب است بدانید در این آزمایش‌ها اثر لیکوپن بر روی افراد سالم نیز بررسی شده است که هیچ تغییری ایجاد نکرده بود. از همین رو پزشکان معتقدند خواص گوجه فرنگی برای قلب، سبب شده است وجود آن در رژیم مدیترانه‌ای یکی از عوامل موثر در کاهش بیماری‌های قلب و عروق باشد.

 

مضرات گوجه فرنگی

 

خطرات جدی زیاد روی مصرف گوجه فرنگی

مانند تمام مواد غذایی، مصرف زیاد از حد گوجه فرنگی نیز عوارض ناخوشایندی را به همراه دارد. از جمله اینکه گوجه فرنگی حاوی مقدار زیادی مسدود کننده‌های بتا یا بتابلاکر است که نوعی ترکیبات درمانی هستند که برای مشکلات قلبی تجویز می‌شود. چنانچه گوجه‌فرنگی زیادی مصرف کنید، سطح این بتابلاکر در بدن شما بالا رفته و باعث می‌شود که سطح پتاسیم بدن به‌شدت افزایش پیدا کند و این افزایش پتاسیم باعث بروز مشکلاتی مثل مشکلات کلیوی شده و برای کسانی که دارای رفلاکس معده هستند نیز به‌علت خاصیت اسیدی که ایجاد می‌کند، سبب سوزش سردل و استفراغ خواهد شد.

 

خواص گوجه فرنگی در لاغری

2 مورد از فواید مهم گوجه فرنگی 

 

خاصیت آنتی اکسیدانی دارد:

اولین عنصر در میان فواید گوجه فرنگی خاصیت آنتی اکسیدانی آن است. گوجه فرنگی در از بین بردن رادیکال های آزاد که برای سلامت انسان مضر هستند بسیار موثر است زیرا حاوی مقادیر زیادی لیکوپن به عنوان یک آنتی اکسیدان است. این مزیت گوجه‌فرنگی را می‌توان حتی از محصولات گوجه‌فرنگی عملیات حرارتی شده مانند کچاپ نیز به‌دست آورد. با این حال، هیچ جایگزینی برای گوجه فرنگی طبیعی و تازه وجود ندارد.

 

از سلامت چشم پشتیبانی می کند:

ویتامین A موجود در گوجه فرنگی می تواند به بهبود سلامت چشم و جلوگیری از شب کوری و دژنراسیون ماکولای مرتبط با سن کمک کند. ویتامین A یک آنتی اکسیدان قوی است که می تواند از بتاکاروتن اضافی در بدن ایجاد شود. بسیاری از مشکلات بینایی می توانند به دلیل اثرات منفی رادیکال های آزاد رخ دهند و بنابراین ویتامین A، یک آنتی اکسیدان قوی موجود در گوجه فرنگی، می تواند به پیشگیری از آنها کمک کند.

 

خواص گوجه فرنگی در لاغری

ویتامین C علیرغم آنکه مواد آنتی‌اکسیدانی زیاد و ویتامین‌های مختلفی دارد، حاوی آب زیاد و کالری بسیار کم و کربوهیدرات پایین و قند کم است؛ از این رو در رژیم‌های غذایی متفاوت، برای کاهش وزن، تنظیم فشارخون و کاهش چربی‌ها استفاده می‌شود. در رژیم‌هایی که برای کاهش وزن استفاده می‌کنیم، یکی از مواد  مناسب که می‌تواند انواع ویتامین‌ها را بدون ایجاد اضافه وزن به بدن شما برساند، گوجه فرنگی است. در رژیم غذایی مدیترانه‌ای که امروز بهترین رژیم برای جلوگیری از بیماری‌های قلبی عروقی و اضافه وزن است، گوجه فرنگی نقش عمده‌ای دارد.

با این‌حال تنها مصرف زیاد گوجه فرنگی در رژیم غذایی، نمی‌تواند شما را به وزن ایده‌آل برساند؛ بلکه باید در سبک زندگی خود از نظر نوع و میزان غذای مصرفی و همچنین افزایش تحرک، تغییر ایجاد کنید. با کمک رژیم‌های بهاره غفاری که یک مشاور تغذیه حرفه‌ای است، می‌توانید به این هدف دست پیدا کنید. برای تغییر سبک زندگی خود، همین حالا بر روی رژیم من کلیک کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این رژیم‌ها بر روی غفاری دایت کلیک نمایید.

 

 

دیدگاه کاربران
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
3 از 5 (21 نظر)

با افزودن دیدگاه خود ما را همراهی کرده و نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

افزودن دیدگاه