از خواص و کاربردهای متنوع جوش شیرین چه می دانید؟!

جوش شیرین در واقع بی‌کربنات سدیم خالص است که واکنش جوشان دارد و دی اکسید کربن تولید می‌کند. از جوش شیرین در نوشیدنی‌های گازدار و درمان‌های ضداسیدی استفاده می‌شود و این درست همان واکنشی است که به عمل آمدن خمیر نان و شیرینی کمک می‌کند. کاربرد جوش شیرین فراوان است و برای سلامت نیز خواص و فواید بسیاری دارد که در ادامه به بررسی برخی از خواص جوش شیرین می‌پردازیم. در این مطلب از غفاری دایت که در رابطه با جوش شیرین است به بررسی مواردی از جمله جوش شیرین چیست، جوش شیرین برای گلودرد، جوش شیرین برای تسکین ناراحتی معده، جوش شیرین برای سرطان، جوش شیرین برای UTI، جوش شیرین برای درد نقرس، جوش شیرین برای سفید کردن دندان‌ها، فواید جوش شیرین برای پوست و تفاوت جوش شیرین با بکینگ پودر می‌پردازیم. از خواص و کاربردهای متنوع جوش شیرین چه می دانید؟!

جوش شیرین چیست

 

جوش شیرین چیست ؟

در پاسخ به این سوال که جوش شیرین چیست باید گفت جوش شیرین در واقع سدیم بی کربنات است و دارای خواص تخمیری است و باعث تولید کربن دی اکسید می‌شود. جوش شیرین یک ماده همه‌کاره است و خواص و فواید زیادی برای سلامتی نیز دارد. در ادامه به بررسی برخی از خواص جوش شیرین می‌پردازیم.

 

جوش شیرین برای تسکین ناراحتی معده

از جمله فواید جوش شیرین کمک به رفع و درمان ناراحتی معده است. جوش شیرین یک آنتی اکسیدان طبیعی است که می‌تواند موجب خنثی شدن اسید معده در سیستم گوارش می‌شود. جوش شیرین می‌تواند برای رفع و تسکین مشکلاتی مانند سوزش سر دل، گاز بیش از حد و نفخ مورد استفاده قرار بگیرد. برای این منظور باید نصف قاشق چای‌خوری جوش شیرین را با نصف لیوان آب مخلوط کنید و بلافاصله این ترکیب را بنوشید. نوشیدن این ترکیب روزانه سه تا چهار بار باید تکرار شود. همچنین برای رفلاکس اسید معده نیز می‌توان از جوش شیرین استفاده کرد. به این نکته توجه داشته باشید که از جوش شیرین فقط برای افراد بزرگسال استفاده شود و کودکان نباید از جوش شیرین استفاده کنند.

 

جوش شیرین برای گلودرد

یک کاربرد جوش شیرین که کاربردی سنتی در استفاده از جوش شیرین است، استفاده از جوش شیرین برای تسکین گلودرد است. درمان سریع گلو درد شامل التهاب، خارش، درد و یا تحریک گلو است که معمولا ناشی از یک عامل ویروسی بوده و می‌توات با روش‌های خانگی مانند جوش شیرین این مشکل را رفع و درمان کرد. برای این منظور به یک فنجان آب گرم، نصف قاشق چای‌خوری نمک و نصف قاشق چای‌خوری نوش شیرین اضافه کرده و با هم مخلوط کنید. این مخلوط را سه بار در روز بنوشید.

 

جوش شیرین برای سرطان

از دیگر خواص جوش شیرین می‌توان به تاثیر آن در از بین بردن سرطان اشاره کرد. جوش شیرین می‌تواند همراه با سلول‌های سرطانی به سرعت بدن را قلیایی کند در نتیجه میکروب‌ها را کشته و موحب از بین رفتن سرطان می‌شود. جوش شیرین موجب حفظ تعادل PH بدن در حالت مطلوب شده و در نتیجه باعث جلوگیری از گسترش سلول‌های سرطانی می‌شود. برای بهره مندی از این کاربرد جوش شیرین دو قاشق چای‌خوری آب لیمو، نصف قاشق سوپ خوری جوش شیرین را با هشت اونس آب مخلوط کنید و مخلوط حاصل را چهار مرتبه در روز بنوشید.

 

جوش شیرین برای UTI

عفونت مجاری ادراری که یک عفونت باکتریایی است بر دستگاه ادراری تاثیر می‌گذارد. عفونت مجاری ممکن است باعث درد شدید شود که تسکین این درد از فواید جوش شیرین است. برای بهره مندی از این کاربرد جوش شیرین کافی است به یک فنجان آب به مقدار یک قاشق چای خوری جوش شیرین اضافه کنید و با معده خالی این مخلوط را بنوشید. مصرف این مخلوط موجب رفع سوزش ادرار و همچنین کاهش اسیدیتیه ادرار که موجب درد است، می‌شود.

 

جوش شیرین برای درد نقرس

از بین بردن درد نقرس از دیگر خواص جوش شیرین است. از جمله مهم‌ترین علل بروز نقرس تولید اسید اوریک در بدن است که جوش شیرین می‌تواند مقدار اسید اوریک را کاهش دهد و برای درمان نقرس موثر و مفید باشد. برای بهره‌مندی از این کاربرد جوش شیرین کافی است نصف قاشق چای‌خوری جوش شیرین را در هشت اونس آب مخلوط کنید و بلافاصله این مخلوط را بنوشید. فقط توجه داشته باشید که حداکثر دوز ایمن مصرفی جوش شیرین روزانه چهار قاشق چای‌خوری است و اینکه جوش شیرین ممکن است موجب افزایش فشار خون شود و به همین دلیل پیش از مصرف حتما با پزشک متخصص مشورت کنید.

 

جوش شیرین برای سفید کردن دندان‌ها

از معروف ترین خواص جوش شیرین می‌توان به کاربرد جوش شیرین در سفید کردن دندان‌ها اشاره کرد. موش شیرین در بسیاری از خمیر دندان‌های تجاری موجود است. جوش شیرین به پاک شدن و حذف پلاک‌ها از دندان‌ها کمک می‌کند و موجب روشن شدن رنگ دندان‌ها می‌شود. برای بهره مندی از این خواص جوش شیرین می‌توانید مسواک مرطوب را داخل جوش شیرین قرار دهید و دندان‌هایتان را با این مسواک بشویید و سپس با خمیر دندان خود نیز بشویید، این کار را یک یا دو بار در هفته انجام دهید. یک راه دیگر برای استفاده از خواص جوش شیرین در سفید کردن دندان‌ها این است که جوش شیرین را با آب و یا آبلیمو ترکیب کرده و یک خمیر به دست آورید و دندان‌ها را با آن مسواک بزنید.

 

فواید جوش شیرین برای پوست

 

فواید جوش شیرین برای پوست

جوش شیرین برای پوست خواص و فواید فراوانی دارد که از جمله این خواص جوش شیرین می‌توان به رفع خارش پوست و بیرون راندن تیغ یا چوب تیز از پوست اشارع کرد. در ادامه به بررسی برخی از فواید جوش شیرین  می‌پردازیم.

 

جوش شیرین یک لایه بردار پوست

ازرجمله خواص جوش شیرین اسن است که قلیایی بوده و پوست را نرم می‌کند، سلول‌های مرده پوست را از بین برده و باکتری‌ها را نیز می‌کشد. برای بهره مندی از این کاربرد جوش شیرین کافی است مقدار کمی از جوش شیرین را با آب مخلوط کرده و یک خمیر به دست آورید و سپس این خمیر را روی صورت تمیز خود گذاشته و به کمک آن صورت خود را اسکراب کنید و بعد با آب گرم بشویید. سپس برای اطمینان از آن که منافذ صورت شما بسته شده باشد صورت خود را با آب سرد بشوویید.

 

جوش شیرین برای از بین بردن جوش‌های سرسیاه

جوش شیرین با گرانول‌های خوبی که دارد مانند یک اسکراب عمل کرده و موجب از بین رفتن جوش‌های سرسیاه می‌شود. برای بهره مندی از این کاربرد جوش شیرین کافی است یک قاشق چای‌خوری جوش شیرین و شکر را با دو قاشق غذاخوری آب مخلوط کرده تا خمیری به دست آورید. خمیر حاصل را روی مناطق مدنظر گذاشته و ماساژ دهید و سپس با آب گرم بشویید.

 

جوش شیرین برای آفتاب سوختگی

از دیگر فواید جوش شیرین این است که جوش شیرین می‌تواند بهبود آفتاب سوختگی را تسریع کند. برای این کاربرد از جوش شیرین کافی است یک حمام جوش شیرین داشته باشید.

 

خنثی کننده بو یخچال

این احتمال وجود دارد که برخی از غذاها در یخچال شما بیش از حد مورد استقبال قرار گرفته و شروع به فاسد شدن کرده باشند. این بو ممکن است مدت‌ها پس از خالی کردن و تمیز کردن یخچال به اطراف بماند.جوش شیرین ممکن است با خنثی کردن بوی بد، به تازگی یخچال بدبو کمک کند. جالب اینجاست که به جای پوشاندن بوی آنها، ذرات بو را از بین می برد.برای امتحان این ترفند، یک فنجان را با جوش شیرین پر کنید و آن را در پشت یخچال قرار دهید.

 

جوش شیرین برای آکنه

از جمله خواص جوش شیرین داشتن خواصی از جمله خواص ضد التهابی است و موجب کاهش درد و تورم می‌شود و از این طریق به رفع و درمان آکنه کمک می‌کند. برای استفاده از این خواص جوش شیرین باید ملسک جوش شیرین را روی موضع مدنظر بمالید و پس از چند دقیقه بشورید.

 

جوش شیرین برای تسکین نیش زدگی و گزیدگی

از دیگر فواید جوش شیرین می‌توان به تاثیر جوش شیرین در تسکین نیش زدگی و گزیدگی اشاره کرد. برای تسکین تورم ناشی از نیش زدگی و گزیدگی کافی است خمیری از ترکیب جوش شیرین و آب به دست آورده و روی موضع مدنظر بمالید.

 

جوش شیرین به عنوان دئودرانت

از جوش شیرین می‌توان به جای دئودرانت‌های شیمیایی استفاده کرد. جوش شیرین می‌تواند بوی نامطبوع زیر بغل را از بین برده و لکه‌ای را روی لباس یا بدن نمی‌گذارد. همچنین استفاده از جوش شیرین می‌تواند موجب سفید شدن زیر بغل شود. کمی خمیر جوش شیرین از مخلوط آب و جوش شیرین آماده کنید و به عنوان دئودرانت به زیر بغل خود بزنید و پس از مدتی بشویید.

 

جوش شیرین برای درمان بثورات‌های گرمایی

از دیگر خواص جوش شیرین تاثیر آن در درمان بثورات گرمایی است. برای بهره‌مندی از این خواص جوش شیرین کافی است یک پارچه را در ظرف آب حاوی جوش شیرین قرار داده و سپس آب اضافی پارچه را بگیرید و آن را روی پوست آسیب دیده قرار دهید. اجازه دهید برای مدت زمان بیست دقیقه بماند و چند بار در روز این کار را تکرار کنید.

 

تفاوت جوش شیرین با بکینگ پودر چیست

 

تفاوت جوش شیرین با بکینگ پودر

از بیکینگ پودر و جوش شیرین در پخت غذا یا خوراکی‌هایی که نیاز به فعل و انفعالات خاص دارند مورد استفاده قرار می‌گیرند. از جمله کاربرد‌های جوش شیرین و بکینگ پودر می‌توان به تهیه نان مخصوصا نان‌های حجیم، انواع کیک و شیرینی اشاره کرد. اما بکینگ پودر و جوش شیرین تفاوت‌هایی با هم دارند. از جمله تفاوت‌های جوش شیرین و بکینگ پودر می‌توان به این مورد اشاره کرد که جوش شیرین اصولا طعم تلخی دارد؛ اما تلخی بیکینگ پودر کمتر است. جوش شیرین معمولا در مواردی به کار می‌رود که نیاز به پخت طولانی ندارد؛ اما بیکینگ پودر برای مواردی که به زمان پخت بیشتری نیاز دارند، مورد استفاده قرار می‌گیرد. طول عمر بیکینگ پودر حدود نه تا دوازده ماه است و باید در جای خشک و خنک و البته در ظرف در بسته نگهداری شود ولی جوش شیرین طول عمر نامشخص دارد و این ماده هم باید در جای خشک و خنک و ظرف در بسته نگهداری شود. مقدار مصرف جوش شیرین برای صد و چهل میلی لیتر مایع، پنج گرم است و مقدار مصرف بیکینگ پودر برای صد و بیست و پنج گرم آرد، پنج گرم است.

با وجود آن‌که جوش شیرین خواص زیادی دارد، اما کاربردهای ویژه‌ای داشته و نباید بیش از حد مصرف شود؛ به همین دلیل باید میزان متعادلی از آن را مصرف نمود. این مسئله برای انواع مواد غذایی باید رعایت شود و به همین دلیل است که به یک رژیم غذایی اصولی همچون رژیم‌های بهاره غفاری نیاز داریم. این رژیم‌ها بدون حذف مواد غذایی به شما کمک می‌کنند تا نه‌تنها به وزن ایده آل برسید؛ بلکه سلامتی خود را بهبود داده و سلامتی و تناسب اندام را در کنار یکدیگر داشته باشید. برای کسب اطلاعات بیشتر بر روی غفاری دایت و برای دریافت رژیم اختصاصی خود بر روی رژیم آنلاین من کلیک نمایید.

 

 

دیدگاه کاربران
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
3 از 5 (63 نظر)

با افزودن دیدگاه خود ما را همراهی کرده و نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

افزودن دیدگاه