مهمترین فاکتورهای تعیین کننده وزن ایده آل در خانم ها و آقایان کدامند؟

اندازه گیری وزن ایده آل در خانم ها و آقایان به فاکتورهای مختلفی بستگی دارد که از آن جمله می توان به سن، قد، استخوان بندی، شاخص توده بدنی، میزان چربی های ضروری و ذخیره اشاره نمود. هر یک از این عوامل در کنار یکدیگر تعیین کننده محدوده وزنی سلامت و مناسب برای فرد مورد نظر می باشند. مهمترین فاکتورهای تعیین کننده وزن ایده آل در خانم ها و آقایان کدامند؟

وزن ایده آل خانم ها و آقایان چقدر است؟

سوالاتی زیادی در رابطه با وزن ایده‌آل خانم‌ها و آقایان پرسیده می‌شود. در واقع می‌توان گفت بسیاری از افراد دوست دارند بدانند که وزن ایده‌‌ال‌شان چقدر است تا برای دستیابی به آن تلاش کنند. در چنین شرایطی اولین فکری که به آن افراد می‌رسد، محاسبه شاخص توده بدنی یا BMI است. آیا به نظر شما همیشه با محاسبه شاخص توده بدنی می‌توان وزن ایده‌آل را یافت؟

قطعا خیر. فاکتورهای دیگری نیز بر روی وزن اثر می‌گذارد که در این مطلب به بررسی آن‌ها خواهیم پرداخت. بنابراین اگر دوست دارید وزن ایده‌آل خود را محاسبه کنید، مطالعه این مطلب از غفاری دایت گزینه مناسبی برای شما خواهد بود.‌ فاکتورهای مهمی که در تعیین محدوده وزنی ایده آل برای خانم ها و آقایان موثر هستند عبارتند از:

  • جنسیت
  • سن
  • قد
  • استخوان‌بندی
  • برای خانم‌ها
  • برای آقایان
  • روش‌های تعیین وزن خانم‌ ها و آقایان
  • تعیین وزن مناسب با اندازه‌گیری BMI یا شاخص توده بدنی
  • تعیین وزن مناسب با اندازه‌گیری نسبت دور کمر به ران (WHR)
  • تعیین وزن مناسب با اندازه‌گیری نسبت کمر به قد (WHTR)
  • تعیین وزن مناسب با اندازه‌گیری درصد چربی بدن
  • چربی ضروری
  • چربی ذخیره
  • نتیجه‌گیری

مطلب پیشنهادی: تفاوت های کاهش وزن آقایان و خانم ها

تعیین وزن متناسب با جنسیت

جنسیت

یکی از مهم‌ترین فاکتورهای اثرگذار بر وزن جنسیت است. به طور کلی می‌توان گفت بانوان نسبت به آقایان وزن کمتری دارند. چرا که اسکلت بدنی زنان نسبت به مردان کمتر است. البته این نکته را در نظر داشته باشید که مردان به طور طبیعی نسبت به زنان استخوان‌بندی قوی‌تر دارند و نسبت ماهیچه به چربی‌‌شان بیشتر است. همین موضوع نیز باعث می‌شود تا وزن مردان در بیشتر مواقع بیشتر از زنان باشد.

تاثیر سن بر وزن افراد

برخی از افراد تصور می‌کنند که سن به خصوص در بزرگسالی تاثیر چندانی بر وزن فرد ندارد، اما در واقعیت اینگونه نیست. با افزایش سن میزان چربی بدن افزایش یا به عبارتی حجم عضله کاهش می‌یابد. همین موضوع نیز باعث می‌شود تا از سن به عنوان یکی از مهم‌ترین فاکتورهای اثرگذار بر وزن یاد شود.

این نکته را نیز در نظر داشته باشید که لایف استایل افراد با افزایش سن تغییر می‌کند و ممکن است به دلیل تغییر در میزان خواب، استرس، فعالیت و غیره کاهش یا افزایش وزن را تجربه کنند.

اندازه گیری وزن متناسب با قد

قد از دیگر فاکتورهای اثرگذار بر وزن محسوب می‌شود. به طور کلی انتظار می‌رود با افزایش قد، وزن نیز افزایش یابد. چرا که در نتیجه بلندتر شدن قد درصد چربی و ماهیچه بدن نیز افزایش می‌یابد. لازم به ذکر است که در یک زن و مرد با قد یکسان مرد معمولا نسبت به زن وزن بیشتری دارد.

مطلب پیشنهادی: میانگین قد استاندارد مردان چقدر است؟

استخوان‌بندی

با بررسی نسبت اندازه مچ دست به قد می‌توانید فاکتور مهم دیگری به نام استخوان‌بندی را محاسبه کنید. به طور کلی استخوان‌بندی را به سه دسته استخوان‌بندی درشت، استخوان‌بندی متوسط و استخوان‌بندی ریزه تقسیم‌ می‌کنند. توجه داشته باشید که استخوان‌بندی فاکتور مهمی است که متخصصان تغذیه در هنگام بررسی وزن ایده‌آل شما حتما به آن توجه خواهند داشت.

در ادامه این فاکتور را بیشتر مورد بررسی قرار خواهیم داد.

برای خانم‌ ها

قد زیر ۱۵۸

بانوانی که قد زیر ۱۵۸ سانتی متر دارند، در صورت داشتن اندازه دور دست کمتر از ۱۳ سانتی متر استخوان‌بندی ریزه دارند. اگر این اندازه ۱۳ تا ۱۴ سانتی متر باشد، استخوان‌بندی فرد متوسط و در صورتی که اندازه دور مچ بالاتر از ۱۴ سانتی متر باشد استخوان‌بندی درشتی دارند.

قد بین ۱۵۸ تا ۱۶۷ سانتی متر

اگر قد بانو بین ۱۵۸ تا ۱۶۷ سانتی متر در صورتی که اندازه دور مچ او کمتر از ۱۵ سانتی متر باشد، دارای استخوان‌بندی ریزه است. چنانچه این اندازه بین ۱۶ تا ۱۷ سانتی متر باشد، استخوان‌بندی وی متوسط و اگر این اندازه بیشتر از ۱۷ سانتی متر باشد، وی دارای استخوان‌بندی درشت است.

قد بالای ۱۶۷ سانتی متر

بانوان بلند قدی که قدشان بیشتر از ۱۶۷ سانتی متر است در صورت داشتن اندازه دور مچ ۱۶ سانتی متر استخوان‌بندی‌شان ریزه محسوب می‌شود. اگر این اندازه بین ۱۶ تا ۱۷ باشد، استخوان‌بندی متوسط و چنانچه این اندازه بیشتر از ۱۷ شود استخوان‌بندی او درشت خواهد بود. البته بهتر است این بررسی‌ها توسط متخصصان تغذیه انجام گیرد.

برای آقایان

قد بالاتر از ۱۶۷ سانتی متر

ممکن است این سوال برای برخی از افراد پیش آید که بررسی استخوان‌بندی آقایان چگونه انجام می‌گیرد؟

در پاسخ به این سوال مهم باید بگوییم که استخوان‌بندی آقایان را نیز می‌توان با بررسی نسبت قد به اندازه دور مچ دست مشخص کرد. با این تفاوت که مردان اندازه دور مچ‌شان بیشتر است. به طور کلی اگر مردی با قد بالای ۱۶۷ سانتی متر مچ‌ دستش کمتر از ۱۶ سانتی متر باشد، گفته می‌شود که وی استخوان‌بندی ریزه‌ای دارد. اگر این اندازه بین ۱۶ تا ۱۷ سانتی متر باشد، استخوان‌بندی او متوسط و در صورتی که بیشتر از ۱۷ سانتی متر باشد گفته می‌شود که وی استخوان‌بندی درشتی دارد.

محاسبه وزن آیده آل خانم ها و آقایان

روش‌های تعیین وزن خانم‌ ها و آقایان

متخصصان تغذیه برای تعیین وزن ایده‌آل خانم‌ها و آقایان از روش‌های مختلفی استفاده می‌کنند. مهم‌ترین این روش‌ها به شرح زیرند:

۱- تعیین وزن مناسب با اندازه‌گیری BMI یا شاخص توده بدنی

شاخص توده‌بدنی یا BMI فاکتور مهمی است که افراد بر اساس آن می‌توانند وزن خود را محاسبه کنند. البته این نکته را در نظر داشته باشید که این فاکتور تنها به بررسی نسبت قد و وزن به یکدیگر می‌پردازد. بنابراین می‌تواند اطلاعات تقریبی به شما دهد و نسبت چربی‌ها به ماهیچه‌های بدن را در نظر نگیرد. به عنوان مثال اگر شما یک BMI یک فرد ورزشکار با میزان عضله زیاد را محاسبه کنید، ممکن است نشان دهد که وی دارای اضافه وزن است.

برای محاسبه شاخص توده بدنی وزن برحسب کیلوگرم بر قد به توان ۲ تقسیم‌ می‌شود. عدد به دست آمده بر اساس جدول زیر اطلاعات مناسب در رابطه با وزن شما را در اختیارتان قرار می‌دهد.

مطلب پیشنهادی: BMI چیست ؟

BMI کمتر از 18.5

 

لاغر و کمبود وزن

BMI بین 18/5 تا 25

 وزن مناسب

 BMI بالای 25 تا 29/9

اضافه وزن

 BMI بالای 30

چاقی مفرط

 

۲- تعیین بهترین وزن با اندازه‌گیری نسبت دور کمر به ران (WHR)

یکی دیگر از مهم‌ترین فاکتورهایی که می‌تواند در اندازه‌گیری وزن ایده‌آل به افراد کمک کند نسبت دور کمر تقسیم بر دور ران است‌.

هر چه اندازه به دست آمده در این تقسیم بیشتر باشد، فرد وزن بیشتری دارد. توجه داشته باشید که بالا رفتن WHR می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی را افزایش دهد. اگر اندازه به دست آمده در زنان ۰.۸۰ یا پایین‌تر از آن باشد آن‌ها در دسته افراد کم خطر قرار می‌گیرند. اندازه ۰.۸۱ تا ۰.۸۵ خطر متوسط و ۰.۸۶ یا بالاتر از آن خطر بالا را نشان می‌دهد. در مردان نیز اندازه ۰.۹۵ یا پایین‌تر از آن خطر کم، ۰.۹۶ تا ۰/۱ متوسط، ۱.۰ یا بالاتر از آن خطر زیاد را نشان می‌دهد.

۳- تعیین وزن مناسب با اندازه‌گیری نسبت کمر به قد (WHTR)

اندازه‌گیری نسبت دور کمر به قد یکی دیگر از روش‌های محبوبی است که برای بررسی وزن مورد استفاده قرار می‌گیرد. اگر عدد به دست آمده در این تقسیم کمتر از 0/5 باشد نشان می‌دهد که وزن شما ایده‌آل است و خطری شما را تهدید نمی‌کند. اما اگر این عدد بیشتر باشد لازم است تا به فکر کاهش وزن باشید چرا که در خطر ابتلا به بیماری‌های بسیاری مانند بیماری‌های قلبی و عروقی، چربی خون، قند خون و سرطان هستید. در چنین شرایطی کمک گرفتن از یک متخصص تغذیه می‌تواند به شما بسیار کمک کند.

۴- تعیین با اندازه‌گیری درصد چربی بدن

با تقسیم وزن چربی به وزن کلی می‌توانید درصد چربی را محاسبه کنید و بر اساس آن وزن ایده‌آل خود را مشخص کنید. چربی‌های بدن را به طور کلی به دو دسته چربی‌های ضروری و غیر ضروری تقسیم‌بندی می‌کنند. در ادامه اطلاعات بیشتری در رابطه با این چربی‌ها در اختیار شما قرار خواهیم داد.

چربی ضروری

چربی ضروری به نوعی چربی گفته می‌شود که بدن انسان قادر به تولید آن نیست و باید از طریق رژیم غذایی تامین شود. اسیدهای چرب امگا ۳ و امگا ۶ دو نوع چربی ضروری هستند که برای سلامت بدن ضروری هستند.عدم دریافت این چربی از طریق رژیم غذایی بدن می‌تواند سلامت فرد را به خطر بیاندازد. به عبارتی می‌توان گفت که این چربی نه تنها ضرری برای بدن ندارد، بلکه بدن برای تندرستی بیشتر به آن نیازمند است.

مطلب پیشنهادی: چربی های سالم و ناسالم برای بدن

وزن آیده آل چقدر است

چربی ذخیره چیست؟

چربی ذخیره بدن (Body fat) نوعی بافت چربی است که در زیر پوست و اطراف اندام‌های داخلی بدن ذخیره می‌شود. این چربی‌ها به عنوان منبع انرژی در مواقعی که بدن به کالری بیشتری نیاز دارد، استفاده می‌شوند. چربی ذخیره بدن همچنین به محافظت از اندام‌های داخلی، تنظیم دمای بدن و تولید هورمون‌ها کمک می‌کند.

میزان این چربی به عوامل مختلفی مانند سن، جنسیت، ژنتیک و سطح فعالیت بدنی بستگی دارد. باید بدانید که به طور کلی، میزان چربی ذخیره بدن در مردان بیشتر از زنان است. توجه داشته باشید که افزایش بیش از اندازه این چربی می‌توان خطرات بسیار زیادی برای انسان داشته باشد.

نتیجه‌گیری

در این مطلب به بررسی وزن ایده‌ال خانم‌ها و آقایان پرداختیم و گفتیم که چه فاکتورهایی می‌توانند بر وزن اثرگذار باشند. شما می‌توانید با توجه به اطلاعاتی که در این مطلب به دست آورده‌اید در کمترین زمان ممکن وزن ایده‌آل خود را محاسبه کنید.

اگر وزن شما با وزن ایده‌آلی که باید داشته باشید، متفاوت است، هیچ جای نگرانی نیست. متخصصان مجموعه ما نهایت تلاش خود را به کار می‌گیرند تا به شما کمک کنند که به وزن ایده‌التان دست یابید و اندامی زیباتر و جذاب‌تر داشته باشید. شما می توانید برای دریافت بهترین رژیم غذایی متناسب با شرایط و استخوان‌بندی خود می‌توانید روی تجربیات و تخصص متخصصان غفاری دایت حساب کنید.


دیدگاه کاربران
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
3 از 5 (6 نظر)

با افزودن دیدگاه خود ما را همراهی کرده و نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

افزودن دیدگاه