میگرن ، از علائم تا درمان سریع میگرن !

یکی از بدترین انواع سردردها میگرن است که به عنوان یک بیماری مزمن، می‌تواند بسیار آزاردهنده باشد و حتی در بسیاری از افرادی که به این بیماری مبتلا هستند، سبب اختلال در انجام امور روزانه شود. به همین دلیل کسانی که از میگرن رنج می‌برند و یا با کسی زندگی می‌کنند که این بیماری را دارد، همواره به دنبال یافتن درمان سردرد میگرنی هستند. در این مطلب از غفاری دایت می‌خواهیم راه‌های تشخیص میگرن و علت آن را به شما بگوییم و چند مورد درمان سریع را بررسی کنیم؛ پس تا پایان مطلب با ما همراه باشید. میگرن ، از علائم تا درمان سریع میگرن !

علائم میگرن چیست؟!

بیماری میگرن یک نوع سردرد است که اغلب آن را به صورت یک طرفه در سمت راست یا چپ سر احساس می‌کنند؛ البته این درد می‌تواند دو طرفه باشد و اغلب پیشانی، چشم و گیجگاه را درگیر می‌کند.

  • برخی علائم در افرادی که به بیماری میگرن مزمن دچار هستند، پیش از شروع میگرن به آن‌ها هشدار می‌دهد، این علائم در افراد مختلف، متفاوت است:
  • برخی از افراد ممکن است در گردن خود احساس سفتی و گرفتگی کنند و یا بیش از حد خمیازه بکشند؛
  • همچنین ممکن است به صورت ناگهانی بیش فعال و هایپر می‌شوند، درصورتی که به‌طور عادی این‌چنین نیستند.
  • در اشخاص دیگری، برعکس، پس از احساس خستگی و پایین بودن انرژی به وجود می‌آید.
  • افرادی که دچار افسردگی هستند نیز ممکن است به میگرن دچار شوند و یا تنها پیش از بروز دردهای میگرنی، احساس افسردگی کنند.
  • چنانچه فرد میگرنی در محیطی قرار بگیرد که نسبت به نور، بو و یا سر و صدا تحریک پذیر شود، نشان دهنده شروع سردرد میگرنی است.
  • مشکل در صحبت کردن
  • احساس سوزن سوزن ویا مور مور شدن
  • دیدن لکه‌های نور
  • شکل‌هایی در میدان دید و یا تاری دید موقت 

مطلب پیشنهادی: علائم سردرد های خطرناک

تشخیص علت میگرن

 

تشخیص میگرن به چه صورت است؟!

میگرن را اغلب به‌واسطه به‌دست آوردن تاریخچه بیمار، از طریق سوال پرسیدن تشخیص می‌دهند. افرادی که دارای این بیماری هستند، اغلب در خانواده نزدیک خود فرد دیگری نیز بیماری میگرن داشته است، یعنی به‌صورت ارثی منتقل شده است. از علائم میگرن که به پزشک در تشخیص کمک می‌کند: در زمان حمله های میگرنی به نور، صدا و بو حساس می‌شوند، دچار تهوع و استفراغ می‌شوند، احساس ضعف دارند و سر درد آن‌ها می‌تواند یک طرفه یا در جلوی سر و پیشانی باشد که این دردها بیشتر به صورت ضربان دار هستند. پزشک از طریق این علائم و اینکه سردرد بیمار تا چه حد مانع از انجام کارهای روزانه می‌شود، می‌تواند آن را تشخیص دهد.

ممکن است پزشک برای تشخیص، از MRI و سی‌تی‌اسکن سر استفاده کند و علت آن اغلب کمک به حذف سایر احتمالات، همچون وجود تومور در سر، وجود ساختار ناهنجار در مغز و یا سکته مغزی است. بنابراین تشخیص به صورت اختصاصی از طریق علائم آن صورت می‌گیرد.

علت میگرن

 

علت میگرن چه می‌تواند باشد؟!

علت میگرن در افراد مختلف، متفاوت است. در خانم‌ها ممکن است در زمان عادت ماهانه، به دلیل تغییراتی که در هورمون‌ها به وجود می‌آید قبل از این دوره یا در طول آن، به سردرد مبتلا شوند. همچنین تغییرات دمای هوا مثل گرمای شدید، سیگار کشیدن، مصرف الکل، تغییر فشار جوی، عدم مصرف میزان کافی آب در طول روز، اضطراب و استرس شدید، تغییر الگوی خواب، بوهای شدید و نامطبوع، استفاده از داروی خاص، نور زیاد ویا غیرمتعارف، گرسنگی بر اثر رد کردن وعده‌های غذایی، خستگی، مسافرت، یک غذای خاص و... می‌توانند برخی از علل بروز میگرن باشند.

بهتر است تا حد امکان افرادی که به میگرن دچار می‌شوند، علت را در اطراف خود کاهش دهند تا دفعاتی که دچار سردرد شدید می‌شوند، کاهش یابد. برای مثال تنظیم خواب، منظم کردن زمان مصرف وعده‌های غذایی، کنترل استرس و عدم مصرف غذایی که در آن‌ها ایجاد سردرد میگرنی می‌کند، می‌تواند از بروز آن تا حدی جلوگیری کند. غذاهایی که باعث تحریک این عارضه می‌شوند اغلب نوشیدنی‌های الکلی، غذاهایی که مواد نگهدارنده زیادی دارند، تیرامین و برخی ادویه‌ها هستند. با این‌که مصرف کافئین برای برخی از افراد ممکن است تحریک کننده میگرن باشد؛ اما به صورت کلی مصرف یک فنجان قهوه در روز، اغلب مشکل ایجاد نمی‌کند.

مطلب پیشنهادی: عدم تحمل کافئین

درمان سریع میگرن

 

راهکارهای درمان سریع 

به صورت کلی می‌توان برای کاهش دردهای میگرنی از مسکن‌ها و ضدالتهاب‌هایی استفاده کرد که برای دریافت آن‌ها از داروخانه نیازی به نسخه نیست، استامینوفن و ایبوپروفن نمونه‌ای از این داروها هستند. برخی از قرص‌ها که به صورت اختصاصی قرص میگرن عصبی محسوب می‌شوند، همچون تیتان و ارگوتامین برای این درد تجویز می‌شوند که خود آن‌ها ممکن است عوارضی داشته باشند؛ همچنین میزان پاسخگویی این قرص‌ها نیز در افراد مختلف، متفاوت است.

یکی از راه‌های درمان با طب سنتی، استفاده از طب سوزنی است. طب سوزنی چینی، در بسیاری از مواقع باعث کاهش درد در این افراد می‌شود؛ اما به‌صورت علمی نمی‌توان تاثیر آن را صد در صد دانست.

برخی از افراد ممکن است طبق نظر پزشک، داروهایی برای پیشگیری از سردرد شدید دریافت کنند؛ به عنوان مثال داروهایی که برای فشارخون، افسردگی و یا تشنج تجویز می‌شوند؛ می‌توانند به عنوان پیشگیری‌کننده عمل ‌کنند. همچنین در بسیاری از افراد بوتاکس در کاهش حملات میگرنی نقش موثری داشته است.

جالب است بدانید اغلب با بالا رفتن سن، شدت حملات کاهش پیدا می‌کند و گاهی در حد سرگیجه‌های خفیف برای فرد ایجاد می‌شود یا ممکن است تعداد حملات کاهش پیدا کند که این مسئله اغلب پس از سن ۶۰ سالگی رخ می‌دهد.

سردرد در کودکان نیز ممکن است در سن بلوغ خود را به صورت سردرد نشان دهد، که این در حدود ۵٪ از افراد اتفاق می‌افتد. کودکان درد معده که به آن میگرن شکمی می‌گویند و استفراغ مکرر را بروز می‌دهند. همچنین ممکن است به سرگیجه خوش خیم دچار شوند. کودکانی که به میگرن شکمی دچار می‌شوند و یا افرادی که بر اثر درد شدید سر، دچار استفراغ می‌شوند، نمی‌توانند مسکن مصرف کنند و این ممکن است زمان درد آن‌ها را طولانی‌تر کند و مجبور به استفاده از مسکن های تزریقی شوند.

میگرن

 

ارتباط میگرن و رژیم لاغری

جالب است بدانید افراد بر اثر اضافه وزن دچار میگرن می‌شوند؛ زیرا چاقی می‌تواند ۸۱% خطر ابتلا به میگرن را افزایش دهد. به همین دلیل استفاده از یک رژیم لاغری اصولی می‌تواند به این افراد کمک کند تا از حملات میگرنی خود کم کنند. همچنین برخی از افراد ممکن است در اثر مصرف مواد غذایی که در رژیم‌های مختلف وجود دارد ویا حجم کم غذا، دچار اود میگرن شوند. به همین دلیل برای اقدام به رژیم گرفتن لازم است از مشاور تغذیه‌ای کمک بگیرید که این شرایط را درک کند، تا بتونید متناسب با وضعیت خود رژیم غذایی اختصاصی دریافت کنید.

بهاره غفاری، یکی از بهترین مشاوران تغذیه، می‌تواند به شما برای داشتن یک رژیم اختصاصی کمک کند؛ تنها کافی است بر روی رژیم لاغری کلیک کنید ویا با کلیک بر روی غفاری دایت مستقیم به سایت هدایت شوید تا اطلاعات کافی به دست آورید.

 


دیدگاه کاربران
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
3 از 5 (4 نظر)

با افزودن دیدگاه خود ما را همراهی کرده و نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

افزودن دیدگاه