مکمل پروبیوتیک چیست و موارد مصرف آن کدام است؟!

این روزها نام مواد پروبیوتیک را بسیار می‌شنویم و دلیل آن تحقیقاتی است که بر روی این مواد انجام شده است. می‌دانید پروبیوتیک‌ها چه چیزهایی هستند؟! چرا مصرف قرص یا مکمل پروبیوتیک لازم است؟! در این مطلب از غفاری دایت می‌خواهیم به بررسی مکمل پروبیوتیک بپردازیم و بگوییم علائم کمبود پروبیوتیک، عوارض کپسول پروبیوتیک، موارد مصرف کپسول پروبیوتیک و همچنین دلایل کاهش باکتری‌های مفید در روده چه هستند؛ پس تا پایان این مطلب با ما همراه باشید. مکمل پروبیوتیک چیست و موارد مصرف آن کدام است؟!

میکروبیوم چیست

 

میکروبیوم و پروبیوتیک چیست؟

در سطح بافت، داخل بافت‌ها و مایعات بدن ما مجموعه‌ای از میکروب‌ها که شامل باکتری‌ها و قارچ‌ها هستند، زندگی می‌کنند. به این میکروب‌ها یا مجودات زنده میکروسکوپی که برای سلامتی ما اهمیت بسیار زیادی دارند، میکروبیوم می‌گوییم. برخی از شرایط و مواد ممکن است تعادل میکروبیوم را در بدن ما به‌هم بزند و به همین دلیل سلامتی ما به خطر می‌افتد. برخی شرایط نیز سبب تغییر میکروب‌های مفید به بیماری‌زا می‌شوند که البته به ندرت اتفاق می‌افتد.

پس از اینکه متوجه شدیم میکروبیوم چیست؛ باید با مفهوم پروبیوتیک آشنا شویم. در تعریف پروبیوتیک به موجودات زنده و فعال میکروسکوپی گفته می‌شوند که مصرف آن‌ها از طریق گوارش به تغییر شرایط میکروبیوم دستگاه گوارش شما کمک می‌کند و این کمک در جهت افزایش سلامتی است. بسیاری از افراد به میکروبیوم‌های دستگاه گوارش، باکتری‌های مفید روده نیز می‌گویند. وجود این محیط میکروبیوم در دستگاه گوارش از چند جهت اهمیت دارد، زیرا باعث پیشگیری از رشد و تکثیر باکتری‌های بیماری‌زا می‌شود و علاوه‌بر آن با انجام اعمالی همچون تجزیه فیبر سبب عملکرد بهتر و گوارش صحیح غذا کمک می‌شود.

 

علائم کمبود پروبیوتیک

 

فواید کپسول یا قرص پروبیوتیک 

 

کمک به تعادل باکتری‌های مفید بدن:

پروبیوتیک ها شامل باکتری های "خوب" هستند. اینها میکروارگانیسم‌های زنده‌ای هستند که در صورت مصرف می‌توانند فواید سلامتی داشته باشند.تصور می‌شود که این مزایا ناشی از توانایی پروبیوتیک‌ها برای بازگرداندن تعادل طبیعی باکتری‌های روده است.عدم تعادل به این معنی است که تعداد زیادی باکتری بد وجود دارد و باکتری خوب کافی نیست. این می تواند به دلیل بیماری، داروهایی مانند آنتی بیوتیک ها، رژیم غذایی نامناسب و موارد دیگر رخ دهد.عواقب آن می تواند شامل مشکلات گوارشی، آلرژی، مشکلات سلامت روان، چاقی و موارد دیگر باشد.پروبیوتیک ها معمولا در غذاهای تخمیر شده یافت می شوند یا به عنوان مکمل مصرف می شوند. علاوه بر این، به نظر می رسد که آنها برای اکثر مردم بی خطر هستند.

 

پیشگیری و درمان اسهال:

پروبیوتیک ها به دلیل توانایی خود در جلوگیری از اسهال یا کاهش شدت آن به طور گسترده ای شناخته شده اند.اسهال یکی از عوارض جانبی رایج مصرف آنتی بیوتیک است. این به این دلیل رخ می دهد که آنتی بیوتیک ها می توانند بر تعادل باکتری های خوب و بد در روده تأثیر منفی بگذارند.چندین مطالعه نشان می دهد که استفاده از پروبیوتیک با کاهش خطر اسهال مرتبط با آنتی بیوتیک مرتبط است.در یک مطالعه، محققان دریافتند که مصرف پروبیوتیک ها اسهال مرتبط با آنتی بیوتیک را تا 42 درصد کاهش می دهد.پروبیوتیک ها همچنین می توانند به سایر اشکال اسهال که با آنتی بیوتیک ها مرتبط نیستند کمک کنند.یک بررسی بزرگ از 35 مطالعه نشان داد که گونه‌های خاصی از پروبیوتیک‌ها می‌توانند طول مدت اسهال عفونی را به طور متوسط ​​25 ساعت کاهش دهند.پروبیوتیک ها خطر اسهال مسافران را تا 8 درصد کاهش می دهند. آنها همچنین خطر اسهال ناشی از علل دیگر را تا 57 درصد در کودکان و 26 درصد در بزرگسالان کاهش دادند.اثربخشی بسته به نوع و دوز پروبیوتیک مصرفی متفاوت است.

 

بهبود سلامت روان:

تعداد فزاینده ای از مطالعات سلامت روده را به خلق و خو و سلامت روان مرتبط می کند.هم مطالعات حیوانی و هم انسانی نشان می دهد که مکمل های پروبیوتیک می توانند برخی از اختلالات سلامت روان را بهبود بخشند.بررسی 15 مطالعه انسانی نشان داد که مصرف مکمل با سویه‌های بیفیدوباکتریوم و لاکتوباسیلوس به مدت 1 تا 2 ماه می‌تواند اضطراب، افسردگی، اوتیسم، اختلال وسواس فکری-اجباری (OCD) و حافظه را بهبود بخشد.یک مطالعه 70 کارگر شیمیایی را به مدت 6 هفته تحت نظر داشت. کسانی که 100 گرم ماست پروبیوتیک در روز مصرف می کردند یا روزانه یک کپسول پروبیوتیک مصرف می کردند، مزایایی برای سلامت عمومی، افسردگی، اضطراب و استرس داشتند.همچنین در مطالعه ای روی 40 بیمار مبتلا به افسردگی، فواید آن مشاهده شد.مصرف مکمل های پروبیوتیک به مدت 8 هفته باعث کاهش سطح افسردگی و کاهش سطح پروتئین واکنشی C (نشانگر التهاب) و هورمون هایی مانند انسولین در مقایسه با افرادی شد که پروبیوتیک مصرف نمی کردند.

 

قرص پروبیوتیک

 

 

علائم کمبود پروبیوتیک

برخی از عوامل ممکن است سبب تغییر تعادل میکروبیوم در بدن ما شود که در نتیجه نیازمند مصرف مواد غذایی پروبیوتیک می‌شویم. این شرایط شامل موارد زیر است:

  • انواعی از بیماری‌ها
  • مصرف آنتی بیوتیک‌ها
  • رژیم لاغری و رژیم غذایی نامناسب و مصرف مواد غذایی با ارزش غذایی پایین
  • رشد باکتری‌های غیر مفید در بدن

همچنین وجود پروبیوتیک‌ها و مصرف مکمل پروبیوتیک در بدن فواید بسیار زیادی دارد که شامل موارد زیر است:

  • درمان مشکلات گوارشی ناشی از عفونت یا مصرف آنتی بیوتیک
  • بهبود علائم سندروم روده تحریک پذیر
  • تقویت سیستم ایمنی بدن
  • کاهش التهاب و آلرژی
  • بهبود خلق‌وخو و کاهش استرس و اضطراب

در تحقیقاتی که انجام شده است، دانشمندان به این نتیجه رسیده‌اند که عوارض کپسول پروبیوتیک در صورت مصرف زیاد، بسیار جزیی است. با این‌حال تحقیقات در حال کامل شدن هستند و نمی‌توان به نتایج آن به‌طور کامل اتکا کرد. در هر صورت به دلیل قیمت مکمل پروبیوتیک که چندان ارزان قیمت نیست، بسیاری از افراد از مصرف بیش از حد کپسول و قرص‌های مواد پروبیوتیک خودداری می‌کنند و درنتیجه به مشکلات گوارشی جزیی ناشی از زیاده‌روی در مصرف مکمل پروبیوتیک دچار نمی‌شوند.

علائم کمبود پروبیوتیک در بدن اغلب به مشکلات گوارشی مربوط می‌شود؛ برای مثال مشکلاتی همچون یبوست، اسهال، سندروم روده تحریک پذیر و... از این موارد هستند. بنابراین با توجه به علائم کمبود پروبیوتیک در بدن، ممکن است پزشک مصرف مواد غذایی حاوی پروبیوتیک و مکمل پروبیوتیک را تجویز کند که بهتر است طبق تجویز پزشک، درمان خود را کامل کنید تا این علائم کاهش پیدا کنند.

 

موارد مصرف کپسول پروبیوتیک

 

موارد مصرف کپسول پروبیوتیک

برای اینکه با موارد مصرف کپسول پروبیوتیک آشنا شویم، باید بدانیم خواص این مواد تنها به مشکلات گوارشی مربوط نمی‌شوند؛ بلکه تناسب اندام و سلامت قلب و مغز نیز می‌تواند از خاصیت مصرف مکمل پروبیوتیک باشد. همچنین این مواد در سلامت کلی بدن نیز تاثیر دارند.

یبوست

یکی از موارد مصرف کپسول پروبیوتیک، ابتلای افراد به یبوست است. به دلیل عدم کارکرد صحیح دستگاه گوارش و باکتری‌های مفید روده اتفاق می‌افتد. ابتلا به یبوست، تنها دستگاه گوارش را تحت تاثیر قرار نمی‌دهد؛ بلکه یبوست سبب ایجاد بیماری‌های بسیاری می‌شود که کوچک‌ترین آن چاقی، اضافه وزن و مشکلات پوستی است. از انواع مکمل پروبیوتیک مناسب برای یبوست می‌توان به بی لاکتیک، کپسول پایلوشات، قطره بایولاکت، بی لانگسام و... اشاره کرد.

 

اسهال

اسهال از موارد مصرف کپسول پروبیوتیک است که ممکن است یکی از عوارض سندروم روده تحریک پذیر نیز باشد. مواد پروبیوتیک در کاهش تعداد دفعات دفع در اسهال عفونی ناشی از مسمومیت غذایی و التهاب روده نیز موثر است که به آن آنفولانزای معده نیز می‌گویند. از انواع پروبیوتیک که برای اسهال استفاده می‌شود، می‌توان به سویه‌های لاکتوباسیلوس اسیدوفیلوس، بولگاریسوس و رامنوسوس جی‌جی اشاره کرد. یک مکمل پروبیوتیک مناسب برای درمان اسهال، قرص لاکتول است.

 

پس از مصرف آنتی بیوتیک

یکی از عوارض ناشی از مصرف آنتی بیوتیک، کاهش باکتری‌های مفید روده است که به سلامت دستگاه گوارش آسیب می‌زند و سبب اسهال و یبوست می‌گردد. مصرف مکمل پروبیوتیک به شکل قرص یا کپسول سبب می‌شود تعادل باکتری‌های مفید روده که بر اثر مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها، بهم خورده است، به حالت قبل بازگردد. انواع پروبیوتیک مناسب برای اسهال پس از مصرف آنتی بیوتیک، قرص لاکتول و کپسول دیلیست است.

 

سندروم روده تحریک پذیر

سندروم روده تحریک پذیر یک بیماری روده است که می‌تواند سبب ایجاد یبوست، اسهال، نفخ، درد شکم و حالت تهوع و... شود؛ بنابراین برای فرد ایجاد ناراحتی می‌کند. در تحقیقاتی که بر روی افراد مبتلا به سندروم روده تحریک پذیر انجام شد، برخی از انواع پروبیوتیک در کاهش علائم یبوست و اسهال تاثیر داشتند و برخی دیگر سبب کاهش نفخ شدند؛ اما برای تاثیر کامل برای سندروم روده تحریک پذیر نیاز به تحقیقات بیشتری است.

 

سلامت کلی بدن

مکمل‌ها می‌توانند در سلامت قلب تاثیر داشته باشند و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش دهند که از طریق کاهش کلسترول بد خون و افزایش کلسترول خوب اتفاق می‌افتد. همچنین مواد پروبیوتیک با کاهش فشار خون به سلامت قلب کمک می‌کنند. سویه‌هایی همچون لاکتوباسیلوس اسیدوفیلوس در کاهش سطح کلسترول موثر هستند.

شاید برای شما نیز جالب باشد، بدانید تاثیری که باکتری‌های مفید روده در هضم و آزاد کردن اسیدهای چرب با زنجیره کوتاه دارند، به سلامت مغز و دستگاه عصبی کمک می‌کند. طی تحقیقات به اثبات رسیده است که مصرف پروبیوتیک‌ها اختلالات عصبی همچون اضطراب، افسردگی، اوتیسم، وسواس فکری-عملی و حتی ضعف حافظه را کاهش می‌دهد.

همانطور که پیشتر گفته شد, پروبیوتیک‌ها می‌توانند برای بهبود آلرژی، عفونت و سرطان‌ها کمک کننده باشند و از طریق افزایش سیستم ایمنی بدن کمک می‌کنند بسیاری از بیماری‌ها و مشکلات سیستم ایمنی کاهش پیدا کند. برای مثال در کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های تنفسی در زمان عفونت‌های مجاری ادراری و همچنین پیشگیری از التهاب لثه کمک کننده هستند. از مکمل‌های پروبیوتیک کمک کننده به تقویت دستگاه ایمنی، می‌توان به قرص بیون ۳، کپسول کامفورتی فیکس و قرص مکیدنی لاکتوگام اشاره کرد.

همچنین مصرف پروبیوتیک می‌تواند به‌صورت کلی برای سلامت بدن مفید باشد. البته تاثیرات آن در کنار رژیم غذایی صحیح و ورزش کردن نمود پیدا می‌کند. یکی از بهترین انواع مکمل پروبیوتیک برای سلامت کلی بدن، مکمل پروبیوتیک فمی لاکت است. مکمل پروبیوتیک فمی لاکت میزان کافی از انواع پروبیوتیک و پری‌بیوتیک برای کل اعضای خانواده را تامین می‌کند.

 

مصرف مکمل پروبیوتیک

 

غذاهای دارای پروبیوتیک

شما کاملاً می توانید میکروب های مفید بدن خود را از غذاهایی که می خورید افزایش دهید. برخی غذاها دارای پروبیوتیک (باکتری های خوب) هستند و می توانند برای سلامت میکروبیوم شما مفید باشند.
 
این غذاها را می توان در هر لحظه از روز وارد رژیم غذایی تان کرد. حتی ممکن است در حال حاضر به طور مرتب آنها را بخورید و متوجه نباشید که آنها حاوی پروبیوتیک هستند. شما می خواهید برچسب غذا را برای "فرهنگ های زنده و فعال" بررسی کنید. چند پیشنهاد فقط برای برخی از غذاهای غنی از پروبیوتیک که می توانید به رژیم غذایی خود اضافه کنید و برخی اوقات آنها را امتحان کنید عبارتند از:
 
برای صبحانه سعی کنید:
 
  • ماست
  • اب دوغ
  • نان خمیر مایه

برای ناهار سعی کنید:

  • پنیر کوتاژ
  • کومبوجا
  • تمپه

برای یک میان وعده، سعی کنید:

  • ترشی تخمیر شده

برای شام امتحان کنید:

  • کلم ترش تخمیر شده
  • کیمچی
  • سوپ میسو
مطمئن شوید که هر بار که برای غذا خوردن می نشینید، همچنان یک وعده غذایی متعادل و سالم ایجاد می کنید. اگرچه افزودن غذاهای غنی از پروبیوتیک به رژیم غذایی شما آسیبی به شما نمی رساند، تعادل همچنان کلیدی است. افزودن بیش از حد فقط یک ماده غذایی، بدن شما را از بهره مندی از مزایای گروه های غذایی دیگر باز می دارد.
 

غذاهای پروبیوتیک

 

کاهش وزن

یکی از موارد مصرف کپسول پروبیوتیک کمک به کاهش وزن است. برخی از سویه‌های باکتریایی می‌توانند با کنترل جذب چربی و کالری در روده، به کاهش وزن سریع و کاهش میزان چربی شکم کمک کنند و طی تحقیقات اثبات کرده‌تند باکتری‌هایی همچون لاکتوباسیلوس گاسری برای دستیابی به این هدف موثر بوده‌اند. با وجود آنکه عوارض کپسول پروبیوتیک در صورت مصرف زیاد آن، اعلام نشده است؛ اما با توجه به قیمت مکمل پروبیوتیک و همچنین تاثیر زمان‌بری که بر روی کاهش وزن دارند، سبب می‌شود بسیاری از افراد از این مکمل‌ها استفاده نکنند و استفاده از رژیم غذایی و ورزش کردن را اولویت قرار دهند. البته مصرف مکمل پروبیوتیک نیز باید در کنار سبک زندگی سالم، یعنی رژیم غذایی اصولی و ورزش کردن صورت بگیرد تا بهترین نتیجه را ایجاد کند. به همین دلیل انواع رژیم‌های لاغری اصولی همچون رژیم بهاره غفاری که در کنار رژیم غذایی ورزش و مناسب نیز ارائه می‌دهد و بدون محدود کردن بیش از حد مواد غذایی، به تناسب اندام و سلامتی شما کمک می‌کند؛ طرفداران بسیاری دارد. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این رژیم‌ها، بر روی غفاری دایت و برای دریافت رژیم خود، بر روی رژیم آنلاین من کلیک کنید.

 

 

دیدگاه کاربران
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
3 از 5 (23 نظر)

با افزودن دیدگاه خود ما را همراهی کرده و نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

افزودن دیدگاه