مهم ترین خواص تره فرنگی و طبع آن را اینجا بخوانید!

تره فرنگی از جمله گیاهان دارویی بومی مدیترانه و خاورمیانه است که نام علمی این گیاه Allium ampeloprasum است. تره فرنگی سبزی از سرده والک است و از خانواده نرگسیان است. از تره فرنگی می‌توان به صورت خام و پخته برای تهیه سوپ تره فرنگی، انواع سس و سالاد، تره فرنگی پلو، خورش تره فرنگی، کوکو تره فرنگی و املت سبزیجات استفاده کرد. تره فرنگی خواص و فواید فراوانی دارد که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

در این مطلب از غفاری دایت که در ارتباط با خواص تره فرنگی است به بررسی خواص درمانی تره فرنگی، خواص تره فرنگی برای فشار خون، خواص تره فرنگی برای دیابت، خواص تره فرنگی برای پوست، خواص تره فرنگی برای مو، خواص تره فرنگی برای چشم، خواص تره فرنگی برای سرملخوردگی، خواص تره فرنگی برای یبوست، خواص تره فرنگی برای درمان کم خونی، خواص تره فرنگی برای معده و دستگاه گوارش، خواص تره فرنگی برای درمان بیماری‌های التهاب مزمن، خواص تره فرنگی برای پوکی استخوان، خواص تره فرنگی برای سرطان، خواص تره فرنگی برای پارکینسون و آلزایمر، خواص تره فرنگی برای لاغری، ارزش غذایی تره فرنگی و در نهایت عوارض تره فرنگی می‌پردازیم.

مهم ترین خواص تره فرنگی و طبع آن را اینجا بخوانید!

طبع تره فرنگی

طبع تره فرنگی

طبع تره فرنگی گرم و خشک است.

 

تفاوت پیازچه با تره فرنگی

تره فرنگی از پیازچه بزرگ‌تر است. طعم پیازچه تندتر است و طعم تره فرنگی به نسبت شیرین‌تر و ملایم‌تر است. کلاهک سفید پیازچه مانند پیاز لایه لایه است اما کلاهک سفید تره فرنگی لایه‌های زیادی ندارد. برگ‌های تره فرنگی مانند تره است و صاف و مسطح است اما برگ‌های پیازچه لو‌له‌ای شکل هستند.

 

تفاوت تره با تره فرنگی

تره و تره‌فرنگی از نظر شکل برگ شباهت‌هایی دارند و برگ هر دو مسطح و صاف هستند اما تفاوت تره فرنگی و تره این است که انتهای برگ‌های تره فرنگی یک پیاز سفید وجود دارد.

 

مشخصات تره فرنگی خوب

از جمله مشخصات تره فرنگی خوب می‌توان به ساقه سفید متوسط و برگ‌هایی سبز و بدون لک اشاره کرد.

خواص تره فرنگی

خواص درمانی تره فرنگی

گیاه دارویی تره فرنگی سرشار از انواع آنتی اکسیدان‌ها و فلاونوئید‌ها، ویتامین K، ویتامین B6، ویتامین E، ویتامین A، ویتامین C، فولات، تیامین، منگنز، مس، آهن، کلسیم، منیزیم و اسیدهای چرب امگا ۳ است. خواص تره فرنگی برای سلامتی بسیار فراوان است. در ادامه به ربررسی برخی از خواص تره فرنگی می‌پردازیم.

 

ارزش غذایی تره فرنگی

میزان ارزش غذایی تره فرنگی در ۱۰۰ گرم از این گیاه به صورت زیر است:

  • کالری : ۶۱
  • قند : ۳/۹ گرم
  • پروتئین : ۱/۵ گرم
  • کربوهیدرات : ۱۴ گرم
  • چربی : ۰/۳ گرم
  • فیبر : ۱/۸ گرم

 

خواص تره فرنگی برای فشار خون

تره فرنگی غنی از فلاونوئید است که حضور و وجود این فلاونوئید‌ها موجب افزایش تولید اکسید نیتریک می‌شود و به این دلیل موجب رقیق شدن خون و همزمان آرام شدن رگ‌ها خونی می‌شود و به این طریق موجب کاهش فشار خون می‌شود.

بنابراین یکی دیگراز خواص تره فرنگی کنترل سطح فشار خون است.

 

خواص تره فرنگی برای دیابت

آنزیم آمیلاز، آنزیمی است که وظیفه تجزیه کربوهیدرات‌های پیچیده را به قند دارد. تره فرنگی با مهار این آنزیم آمیلاز موجب کاهش سرعت گلوکز در خون می‌شود و در مبتلایان به دیابت نوع ۲ خطر افزایش قند خون را کاهش می‌دهند.

تره فرنگی حاوی آلیسین است که وجود آلیسین خطر و احتمال ابتلا به سندرم متابولیک و نوروپاتی دیابتی را کاهش می‌دهد.

 

خواص تره فرنگی برای پوست

یکی از خواص تره فرنگی دیورتیک بودن آن است. تره فرنگی با دفع مواد زائد و پاکسازی بدن و اندام‌ها بخصوص کبد موجب پاکسازی پوست صورت هم می‌شود. از دیگر خواص تره فرنگی برای پوست می‌توان به درمان آکنه، جوش صورت اشاره کرد.همچنین تره فرنگی روند پیر شدن و چین و چروک پوست را به تاخیر انداخته و خاصیت جوان‌سازی برای پوست دارد.

تره فرنگی سرشار از ویتامین C، ویتامین E و بتاکاروتن است که این‌ها موجب نی‌شوند تا تره فرنگی همانند یک ضد آفتاب طبیعی عمل کند. همچنین تره فرنگی می‌تواند موجب خنثی سازی رادیکال‌های آزاد شده و از پوست در برابر اشعه ماورا بنفش محافظت می‌کند.

 

خواص تره فرنگی برای مو

تره فرنگی حاوی آهن و ویتامین C است که این آهن و ویتامین C موجب بهبود گردش جریان خون در بدن می‌شود و به همین دلیل فولیکول‌های مو را تقویت کرده و با تقویت فولیکول‌های مو سبب افزایش رشد مو شده و از زیرش مو‌های شما جلوگیری می‌کند.

 

خواص تره فرنگی برای چشم

لوتئین و زاکسانتین موجود در تره فرنگی موجب تقویت بینایی می‌شود. از خواص تره فرنگی می‌توان به کاهش خطر ابتلا به آب مروارید و دژنراسیون ماکولا مرتبط با سن اشاره کرد.

 

خواص تره فرنگی برای سرماخوردگی

از بهترین درمان‌های طبیعی برای سرماخوردگی و آنفلاونزا و تب یونجه می‌توان به تره فرنگی اشاره کرد. تره فرنگی غنی از ویتامین C و ویتامین A است که این ویتامین‌ها موجب تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شوند و با تقویت ایمنی فرد بیمار احتمال و خطر ابتلا به سرماخوردگی و بیماری‌های عفونی دیگر را کاهش می‌دهند. بنابراین یکی از خواص تره فرنگی این است که می‌تواند در درمان سرماخوردگی موثر و مفید باشد.

 

خواص تره فرنگی برای یبوست

تره فرنگی حاوی مقادیر بالای فیبر است و فیبر موجود در آن می‌تواند به بهبود حرکات روده کمک کند که این موضوع برای پیشگیری از ابتلا به یبوست و همچنین درمان یبوست بسیار موثر و مفید است‌.

 

خواص تره فرنگی برای درمان کم خونی

تره فرنگی حاوی مقادیر بالای آهن و ویتامین‌های گروه B است که موجب افزایش گلبول‌های قرمز خون می‌شوند و از این طریق برای درمان کم خونی فقر آهن و آنمی موثر و کمک کننده خواهد بود‌.

 

خواص تره فرنگی برای معده و دستگاه گوارش

گفتیم یکی از خواص تره فرنگی داشتن فیبر در مقادیر بالا است. این فیبر موجود در تره فرنگی به هضم غذا کمک می‌کند و موجب تقویت و سلامت معده و دستگاه گوارش می‌شود.

 

خواص تره فرنگی برای درمان بیماری‌های التهابی مزمن

یکی دیگر از خواص تره فرنگی داشتن ویتامین K است که به این گیاه دارویی خاصیت ضدالتهابی بخشیده است. تره فرنگی با داشتن خاصیت ضد التهابی می‌تواند خطر ابتلا به برخی بیماری‌های التهابی مزمن از جمله دیابت، چاقی و آرتریت روماتوئید کاهش دهد.

 

خواص تره فرنگی برای پوکی استخوان

ویتامین K از جمله ویتامین‌های موجود در تره فرنگی است که استخوان‌ها را تقویت می‌کند و خطر ابتلا به پوکی استخوان را در خانم‌ها و آقایان کاهش می‌دهد.

 

خواص تره فرنگی برای سرطان

یکی دیگر از خواص تره فرنگی این است که دارای آنتی اکسیدان‌ها و پلی فنول‌ها است که موجب پیشگیری از تشکیل تومورهای بدخیم در بدن می‌شود و خطر و احتمال ابتلا به سرطان‌هایی مانند سرطان پروستات، سرطان روده بزرگ و سرطان تخمدان را کاهش می‌دهند.

 

خواص تره فرنگی برای پارکینسون و آلزایمر

تره فرنگی حاوی منیزیم، فسفر و فولات است و این مواد موجب می‌شوند تا تره فرنگی موجب بهبود تمرکز، تقویت حافظه و توانایی مغز برای پردازش اطلاعات شود و همچنین باعث کاهش خطر ابتلا به بیماری‌هایی مانند زوال عقل، آلزایمر و پارکینسون شود.

عوارض تره فرنگی

عوارض تره فرنگی

تره فرنگی در کنار خواص و فوایدی که برای سلامت بدن دارد عوارضی نیز دارد. در برخی افراد مصرف تره فرنگی می‌تواند موجب بروز حساسیت و آلرژی شود. اگزالات یکی از مواد موجود در تره فرنگی است‌. مقادیر بالای اگزالات موجود در تره فرنگی سبب تشدید علائم بیماری در بیماران مبتلا و درگیر با سنگ کیسه صفرا و سنگ کلیه می‌شود.

خواص تره فرنگی برای لاغری

خواص تره فرنگی برای لاغری سریع

یکی از خواص تره فرنگی این است که از سبزیجات کم کالری و فاقد چربی است و در لاغری و کاهش وزن مفید و کمک کننده است. تره فرنگی حاوی مقادیر بالای فیبر است که فیبر موجود در آن موجب کاهش اشتها می‌شود و درنتیجه از پرخوری و خوردن تنقلات جلوگیری می‌کند و به روند کاهش وزن کمک می‌کند.

با وجود خواص تره فرنگی برای لاغری، نمی‌توان تنها با مصرف تره فرنگی توقع داشت به وزن ایده آل برسیم. برای رسیدن به وزن ایده آل نیاز است از یک رژیم غذایی اصولی و تحرک کافی استفاده کنید. رژیم‌های بهاره غفاری همان رژیم غذایی اصولی و ورزش مناسب که به دنبال آن هستید را به شما ارائه می‌دهد و می‌توانید بدون حذف مواد غذایی و رژیم‌های دشوار، به وزن ایده آل و تناسب اندام برسید. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این رژیم‌ها بر روی غفاری دایت و برای دریافت رژیم غذایی خود بر روی رژیم لاغری آنلاین کلیک نمایید.

 

دیدگاه کاربران
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
2 از 5 (5 نظر)

با افزودن دیدگاه خود ما را همراهی کرده و نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

افزودن دیدگاه