معرفی انواع آزمایش ریزش مو + ویتامین های مورد نیاز مو

ریزش مو اختلالی است که هم برای مردان و هم برای زنان ممکن است رخ دهد. در مردان، اکثر موارد ریزش مو به دلیل طاسی با الگوی مردانه که یک اختلال ارثی است اتفاق می افتد، در حالی‌که در مورد خانم‌ها چندین شرایط و تغییرات بدنی ممکن است باعث ریزش بیش از حد مو شود. تعدادی آزمایش تشخیصی وجود دارد که می توان برای فهمیدن دلیل واقعی ریزش مو در زنان انجام داد؛ زیرا به‌طور کلی به عنوان نشانه‌ای از سایر اختلالات در بدن اتفاق می‌افتد. بنابراین در صورت ریزش مو باید آزمایشات تشخیصی را انجام دهید. در این مطلب از غفاری دایت می‌خواهیم با انواع آزمایش ریزش مو آشنا شویم و بدانیم، چگونه علت ریزش مو را بفهمیم و از کجا بفهمیم ریزش مو هورمونی است؛ پس تا پایان این مطلب با ما همراه باشید. معرفی انواع آزمایش ریزش مو + ویتامین های مورد نیاز مو

چگونه علت ریزش مو را بفهمیم

 

چگونه علت ریزش مو را بفهمیم ؟!

درمان موثر ریزش مو با یافتن علت آن شروع می‌شود. برای تشخیص دقیق، مراجعه به یک متخصص پوست کمک می‌کند. این پزشکان اطلاعات عمیقی در مورد علل متعدد ریزش مو دارند و درمان علل مختلف را بررسی می‌کنند.

برای تعیین دقیق علت ریزش مو، متخصص پوست با جمع آوری اطلاعات شروع می‌کند. متخصص پوست شما از راه‌های زیر کمک می‌گیرد:

  • سوالات می‌ پرسد: مهم است که بداند چه مدت ریزش مو داشته‌اید و آیا به سرعت ایجاد شده است یا خیر.
  • به پوست سر، ناخن‌ ها و هر ناحیه دیگری که دچار ریزش مو شده است، دقت می‌ کند: این امتحان سرنخ‌های حیاتی در مورد آنچه در بدن اتفاق می‌افتد، ارائه می‌دهد.
  • سلامت موهای شما را آزمایش می‌ کند: کشیدن ملایم موهایتان به متخصص پوست شما می‌گوید که چگونه موهای شما در حال رشد است و اینکه آیا موهای شما مستعد شکستن است یا خیر.

اگر متخصص پوست شما مشکوک است که علت ریزش مو می‌تواند بیماری، کمبود ویتامین، عدم تعادل هورمونی یا عفونت باشد، ممکن است نیاز به آزمایش خون یا بیوپسی پوست سر داشته باشید. این آزمایشات را می‌توان در مطب متخصص پوست انجام داد. هنگامی که متخصص پوست شما این اطلاعات را دارد، اغلب ممکن است به شما بگوید که چه چیزی باعث ریزش مو شده است. گاهی اوقات، متخصص پوست شما به اطلاعات بیشتری نیاز دارد. اگر کسی بیش از یک علت داشته باشد، ممکن است این اتفاق بیفتد. به عنوان مثال، زنی ممکن است چند ماه پیش بچه‌دار شده باشد و این ممکن است باعث ریزش واضح مو شود. او همچنین ممکن است ریزش مو زودرس ارثی داشته باشد، که به راحتی قابل تشخیص نیست و شاید آزمایش ژنتیک ریزش مو آن را تشخیص دهد.

 

آزمایش ریزش مو

آیا موها خود به خود دوباره رشد می کنند؟

بله، موهای شما ممکن است خود به خود دوباره رشد کنند. این ممکن است اتفاق بیفتد اگر اخیراً:

  • بچه دار شده‌اید.
  • پس از یک بیماری بزرگ بهبود یافته‌اید یا تحت عمل جراحی قرار گرفته‌اید.
  • تحت درمان سرطان قرار گرفته‌اید.
  • ۹ کیلو یا بیشتر، وزن از دست داده‌اید.
  • یک مورد خفیف از بیماری به نام آلوپسی آره آتا برای شما ایجاد شده است که باعث می‌شود سیستم ایمنی بدن به فولیکول‌های مو حمله کند.
  • به تازگی از شر پسوریازیس پوست سر خود خلاص شده‌اید.

متخصص پوست می‌تواند به شما بگوید که آیا موهای شما ممکن است دوباره شروع به رشد کنند یا نه. گاهی اوقات برای مشاهده رشد مجدد، باید تغییراتی ایجاد کنید که به شما گفته می‌شود.

 

انواع آزمایش ریزش مو

 

انواع آزمایش ریزش مو

برخی از انواع آزمایش ریزش مو هستند که پزشک درخواست می‌دهد و شامل موارد زیر هستند:

 

آزمایش هورمون برای ریزش مو

چندین هورمون وجود دارد که می‌توانید در صورت ریزش موی شدید آن‌ها را بررسی کنید. آزمایش هورمون برای ریزش مو شامل پرولاکتین، تستوسترون، DHEA، هورمون لوتئینیزه و هورمون محرک فولیکولی است.

 

تست سطح تیروئید برای ریزش مو

این یکی دیگر از مهم‌ترین تست‌هایی است که می‌توانید برای آن اقدام کنید. آن‌ها T3، T4 و TSH هستند. شما باید سطح این هورمون‌ها را بررسی کنید.

 

تست آهن سرم، فریتین سرم برای ریزش مو

این آزمایش‌ها می‌توانند به شما در تشخیص سطوح دقیق اجزایی مانند آهن سرم و فریتین سرم کمک کنند. ناهنجاری‌های فوق، یعنی کمبود این موارد در سرم، می‌تواند منجر به ریزش مو شود.

 

تست CBC برای ریزش مو

این آزمایش به طور کلی نتیجه شمارش کامل خون بدن شما را به شما می‌دهد و نشان می‌دهد آیا به کم‌خونی و به‌خصوص کم‌خونی ناشی از فقر آهن دچار هستید یا خیر.

 

تست VDL برای ریزش مو

مبتلا شدن به سیفلیس می‌تواند شما را به وضعیت ریزش مو برساند. بنابراین تست VDL می‌تواند در صورت وجود این بیماری برای تشخیص مهم باشد.

 

تست کشیدن مو برای ریزش مو

این یک آزمایش فیزیکی است که توسط پزشک برای شما انجام می‌شود. اگر با کشیدن مقدار کمی از مو توسط پزشک، بیش از سه تار مو ریزش کند، ریزش مو در نظر گرفته می‌شود.

 

بیوپسی از پوست سر برای ریزش مو

در این آزمایش، قسمت کوچکی از پوست سر پس از برداشتن آن از سر، زیر میکروسکوپ بررسی می‌شود که برای دانستن علت ریزش مو کمک می‌کند.

 

بنابراین، این‌ها آزمایش‌هایی هستند که در صورت ریزش موی بیش از حد، می‌توانید از آن استفاده کنید و آزمایش هورمونی برای ریزش مو در زنان بیشتر از سایرین اغلب درخواست می‌شود. بنابراین چنانچه می‌خواهید بدانید از کجا بفهمیم ریزش مو هورمونی است، تنها کافیست آزمایش مربوطه و علائم مرتبط را بررسی کنید. در بانوانی که زمینه ژنتیکی ندارند، اغلب اصلی ترین علل ریزش مو هورمونی هستند؛ به‌خصوص در زمانی که فرد باردار می‌شود و یا به دلایل مختلف سطح هورمون‌های زنانه در او به‌هم می‌ریزد. برای افرادی که به بیماری ژنتیکی دچار هستند به‌ندرت آزمایش ژنتیک ریزش مو می‌دهند؛ زیرا این مسئله را می‌توان در افراد دیگر خانواده جستجو نمود و در موارد محدودی ممکن است این آزمایش درخواست شود.

 

درمان ریزش مو

 

برای جلوگیری از ریزش مو چه بخوریم

1. اسفناج

در برخی موارد (به ویژه در زنان)، کمبود مواد معدنی علت ریزش مو است. کارولین جاکوب، متخصص پوست، ما سطوح پروتئین، آهن، ذخیره آهن، ویتامین D و تعدادی از آزمایشگاه‌های دیگر را بررسی می‌کنیم تا مطمئن شویم کمبودی ندارید.اسفناج سرشار از آهن است و حاوی سبوم است که به عنوان یک نرم کننده طبیعی برای مو عمل می کند. برگ سبز همچنین اسیدهای امگا 3، منیزیم، پتاسیم، کلسیم و آهن را تامین می کند. همه کمک می کنند تا موها براق، براق و مهمتر از همه از زهکشی خارج شوند.
 
 

2. تخمه آفتابگردان

تخمه آفتابگردان سرشار از ویتامین B5 (معروف به اسید پانتوتنیک) است که به جریان خون در پوست سر و رشد مو کمک می کند. بر اساس گزارش بالینی و تجربی درماتولوژی، کمبود اسید پانتوتنیک به عنوان یک ماده مغذی مرتبط با ریزش مو شناسایی شده است. فقط یک اونس از دانه ها 20 درصد از ویتامین DV شما را تامین می کند.
 

3. ماهی قزل آلا

بدن انسان می تواند کارهای دیوانه وار زیادی انجام دهد، مانند تبدیل نور خورشید به ویتامین D تقویت کننده استخوان. با این حال، چیزی که نمی تواند انجام دهد، ساخت اسیدهای چرب امگا 3 است. علاوه بر کمک به تناسب اندام و عاری از بیماری، امگا 3 به شما کمک می کند تا موها را رشد داده و آنها را براق و پر نگه دارید.امگا 3 ضد التهاب است. اگر التهابی دارید که باعث ریزش مو می شود، آنها می توانند کمک کنند.» بهتر است امگا 3 را از منابع طبیعی مانند سالمون و ماهی های آب سرد مانند ساردین و ماهی خال مخالی دریافت کنید.
 

4. چغندر

این ریشه قرمز یاقوتی سرشار از مواد شیمیایی طبیعی به نام نیترات است، این مواد شیمیایی ممکن است به بهبود گردش خون کمک کنند، که ممکن است اکسیژن و مواد مغذی را به فولیکول های مو برساند.
 

5. بلغور جو دوسر

جو دوسر سرشار از بتا گلوکان است که نوعی فیبر محلول است. به گفته دکتر دبه، ریزش موی مردانه و زنانه اغلب با مقاومت به انسولین همراه است. به دلیل غلظت بالای فیبر، بلغور جو دوسر یکی از مواد غذایی است که به بهبود حساسیت بدن به انسولین کمک می کند.
 

6. فلفل دلمه ای قرمز

ویتامین C از شکنندگی و شکستن موها جلوگیری می کند.این خوراکی باعث رشد قابل توجه مو در زنان با نازک شدن موقت مو می شود. اگرچه ما اغلب به پرتقال به عنوان بهترین منبع ویتامین C فکر می کنیم، فقط نیمی از یک فلفل دلمه ای قرمز متوسط 158 درصد از DV این ماده مغذی را تامین می کند.
 

7. تخم مرغ

تخم مرغ مملو از ویتامین B به نام بیوتین است که به رشد مو و تقویت ناخن های شکننده کمک می کند. از میان گروهی از زنان مبتلا به ریزش مو، کمبود این ویتامین می تواند منجر به ریزش مو شود. سایر منابع خوب بیوتین: بادام، آووکادو و ماهی قزل آلا.
 

برای جلوگیری از ریزش مو چه بخوریم

ویتامین برای ریزش موی شدید

1. ویتامین A

اگر موهای شما وز، کم رنگ است و تنها با یک حرکت برس مو می شکند، باید ویتامین A را در رژیم غذایی خود بگنجانید. اساساً، ویتامین A برای تولید سبوم در پوست سر شناخته شده است که رطوبت را قفل می کند و موهای شما را برای تقویت رشد تغذیه می کند.
 
بهترین منابع ویتامین A: اسفناج، هویج، گوجه فرنگی، سیب زمینی شیرین، شیر، تخم مرغ، انبه، پاپایا و هندوانه.
 

2. بیوتین

نازک شدن مو به موهای ضعیف و موهای ضعیف اشاره دارد به این معنی که احتمالاً در نهایت با ریزش بیشتر مو و در نتیجه نازک شدن بیشتر مواجه خواهید شد. بیوتین یا ویتامین B یکی از بهترین ویتامین ها در مورد ساق پا است.
هنگامی که شما کمبود بیوتین دارید، بدن شما قادر به تولید گلبول های قرمز خون کافی نیست و به همین دلیل اکسیژن کمتری از پوست سر شما عبور می کند. به همین دلیل پوست سر شما به خوبی تغذیه نمی شود و دچار ریزش مو می شوید.کمبود بیوتین همچنین می تواند منجر به آلوپسی شود که یک مشکل رایج ریزش مو است. پیشنهاد می شود مقاله خواص توت فرنگی را مطالعه کنید.
 
بهترین منابع بیوتین: زرده تخم مرغ، بادام، بادام زمینی، گردو، شیر، پنیر و ماست.
 

3. ویتامین C

ویتامین C نه تنها سیستم ایمنی بدن شما را تقویت می کند، بلکه رادیکال های آزاد را که مانع رشد موهای شما می شوند، کنترل می کند. اگر رژیم غذایی غنی از ویتامین C داشته باشید، آنتی اکسیدان های موجود در آن از مشکلات پوست سر جلوگیری می کند و همچنین رادیکال های آزاد را ریشه کن می کند و ریزش مو را کاهش می دهد.
 
بهترین منابع ویتامین C: مرکبات مانند پرتقال، لیموترش شیرین، آملا، توت فرنگی.
 

4. ویتامین D

کمبود ویتامین D نیز می تواند منجر به آلوپسی شود. در زنان، معمولاً به عنوان ریزش مو با الگوی زنانه شناخته می شود، گیرنده های ویتامین D به تشکیل فولیکول های جدید مو کمک می کنند که منجر به رشد تارهای موی جدید می شود. به همین دلیل، پچ طاس رشد مو را از سر می گیرد.
 
بهترین منابع ویتامین D: زرده تخم مرغ، ماهی (سالمون)، قارچ، جو دوسر، شیر سویا و توفو.
 

5. ویتامین E

ویتامین E تقریباً روی خطوطی مشابه ویتامین C عمل می کند. این ویتامین همچنین سرشار از آنتی اکسیدان است و به کاهش استرس اکسیداتیو و ریزش مو کمک می کند.
 
بهترین منابع ویتامین E: اسفناج، کلم بروکلی، بادام، فندق، بادام زمینی، روغن جوانه گندم، انبه و کیوی.
 

ویتامین برای ریزش موی شدید

درمان ریزش مو

پس از آن‌که با انواع آزمایش ریزش مو آشنا شدیم، باید بدانیم برای درمان ریزش مو، چنانچه آزمایش هورمونی برای ریزش مو در زنان نشان داد که تغییرات هورمونی مسبب این موضوع بوده است، باید از پزشک کمک گرفت تا سطح هورمون‌ها را به حالت تعادل بازگرداند. چنانچه اصلی ترین علل ریزش مو، یعنی به‌هم خوردن هورمون‌ها نبود؛ و فرد به بیماری خاصی دچار نباشد و علت ژنتیکی نداشته باشد؛ در اغلب افراد ممکن است به دلیل کمبود مواد معدنی و ویتامین‌ها در بدن باشد که به دلیل رژیم‌های غذایی غیراصولی و کاهش وزن سریع شدید در مدت زمان کم اتفاق می‌افتد. این افراد باید از مکمل‌های غذایی برای جبران کمبود مواد مغذی استفاده کنند و در صورتی که تمایل دارند وزن خود را کاهش دهند، از رژیم‌های اصولی همچون رژیم‌های بهاره غفاری استفاده کنند.

رژیم‌های بهاره غفاری مواد غذایی را به‌صورت شدید محدود یا حذف نمی‌کنند تا بتوانید انواع مواد مغذی را جذب نمایید و به همین دلیل می‌توانید تناسب اندام و سلامتی را در کنار یکدیگر داشته باشید و نتایج رژیم برای شما طولانی‌مدت باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این رژیم‌ها بر روی غفاری دایت و برای دریافت رژیم اصولی و اختصاصی خود بر روی رژیم لاغری آنلاین کلیک نمایید.

مترجم: ریحانه ساده طهرانی | ترجمه از aad.org و trutestlab.com

 

 

دیدگاه کاربران
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
4 از 5 (7 نظر)

با افزودن دیدگاه خود ما را همراهی کرده و نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

افزودن دیدگاه