همین حالا با ۵ بیماری کمبود ویتامین C مهم آشنا شوید!

اگر یک رژیم غذایی متعادل داشته باشید، بسیار آسان است که به اندازه کافی خواص ویتامین C مصرف کنید. زنان بالغ (که باردار یا شیرده نیستند) به ۷۵ میلی‌گرم و مردان به ۹۰ میلی‌گرم ویتامین C در روز نیاز دارند. فقط نصف فنجان فلفل دلمه‌ای قرمز خام یا ۴/۳ فنجان آب پرتقال این کار را انجام می‌دهند، در حالی‌که نصف فنجان بروکلی پخته شده نیز حداقل تا نیمی از نیاز شما را فراهم می‌کند. بدن شما ویتامین C نمی‌سازد یا ذخیره نمی‌کند، بنابراین باید هر روز آن را بخورید. شاید تا به‌حال در ارتباط با کمبود ویتامین C و ریزش مو و یا اثرات کمبود ویتامین ث در دهان شنیده باشید. این ویتامین اهمیت بسیاری دارد و به همین دلیل در این مطلب از غفاری دایت نه‌تنها اولین علامت کمبود ویتامین سی را به شما می‌گوییم، بلکه به ۵ بیماری کمبود ویتامین C اشاره می‌کنیم؛ پس تا پایان این مطلب با ما همراه باشید تا بدانید بیماری کمبود ویتامین سی چه نام دارد.

همین حالا با ۵ بیماری کمبود ویتامین C مهم آشنا شوید!

کمبود ویتامین ث در دهان

اولین علامت کمبود ویتامین سی

بسیاری از نشانه‌ها در بدن وجود دارند که به شما کمک می‌کنند پیش از ابتلا به ۵ بیماری کمبود ویتامین C، کمبود آن را متوجه شوید. هنگامی که آسیب می‌بینید، سطح ویتامین C در خون و بافت شما کاهش می‌یابد و‌ بدن شما برای ساخت کلاژن به آن نیاز دارد، پروتئینی که در هر مرحله از ترمیم پوست نقش دارد. همچنین ویتامین C به نوتروفیل‌ها، نوعی گلبول سفید که با عفونت مبارزه می‌کند، کمک می کند تا به خوبی کار کنند.

ویتامین C رگ‌های خونی شما را سالم نگه می‌دارد و به لخته شدن خون شما کمک می‌کند. کلاژن همچنین برای سلامت دندان‌ها و لثه‌ها ضروری است. یک مطالعه نشان داد که افراد مبتلا به بیماری لثه که به مدت ۲ هفته گریپ فروت خوردند، متوجه شدند که لثه‌هایشان خونریزی زیادی ندارد. تحقیقات اولیه ارتباطی بین سطوح پایین ویتامین C و مقادیر بیشتر چربی بدن، به ویژه چربی شکم پیدا کرده است. این ویتامین همچنین ممکن است در میزان چربی سوزی بدن برای انرژی نقش داشته باشد. افرادی که یک رژیم غذایی سالم با ویتامین C فراوان می‌خورند، ممکن است پوست نرم‌تری داشته باشند. یکی از دلایل احتمالی: از آنجایی که ویتامین C یک آنتی اکسیدان است، می‌تواند به محافظت از پوست شما در برابر رادیکال‌های آزاد کمک کند.

در یک مطالعه بسیار کوچک، ۶ نفر از ۷ مردی که سطوح پایین ویتامین C داشتند، گفتند که احساس خستگی و تحریک پذیری می‌کنند. این یک پیوند را نشان می‌دهد، اگرچه چیزهای دیگری می‌توانند نقش داشته باشند. مطالعه دیگری روی ۱۴۱ کارمند اداری نشان داد که دادن ویتامین C به آن‌ها باعث می‌شود در عرض ۲ ساعت کمتر احساس خستگی کنند، به‌خصوص اگر سطح آن‌ها در ابتدا پایین‌تر باشد. سپس این اثر تا پایان روز ادامه داشت.

از آنجایی که ویتامین C چندین تاثیر مرتبط با سیستم ایمنی شما دارد، نباید تعجب کنید که بدانید احتمال ابتلا به بیماری بیشتر است و ممکن است زمان بهبودی سخت‌تری داشته باشید. شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد ویتامین C می‌تواند از شما در برابر بیماری‌هایی مانند ذات‌الریه و عفونت‌های مثانه محافظت کند. حتی ممکن است احتمال بیماری قلبی و برخی از انواع سرطان را کاهش دهد.

بنابراین خونریزی لثه یا ایجاد مشکلات در پوست، احساس خستگی زیاد، دیر خوب شدن زخم و... اولین علامت کمبود ویتامین سی هستند.

 

5 بیماری کمبود ویتامین C

 

چه کسانی بیشتر به کمبود ویتامین C دچار می‌شوند؟!

محتمل‌ترین افراد شامل افرادی با رژیم غذایی نامناسب، مبتلا به بیماری کلیوی که دیالیز می‌شوند، مصرف کنندگان زیاد الکل و سیگاری‌ها هستند. برای کمک به ترمیم آسیب‌های ناشی از رادیکال‌های آزاد که هنگام سیگار کشیدن ایجاد می‌شوند، به ۳۵ میلی‌گرم ویتامین C اضافی در روز نیاز دارید. اگر جزو افرادی هستید که ویتامین C کافی دریافت نمی‌کنند، در عرض ۳ ماه متوجه علائم آن خواهید شد.

چه کسانی بیشتر به کمبود ویتامین C دچار می‌شوند؟!

۵ بیماری کمبود ویتامین C

وقتی صحبت از حفظ بدن سالم می شود، مواد مغذی و مواد معدنی ما نقش مهمی ایفا می کنند. رژیم غذایی ما باید متعادل و سالم باشد. گفته می شود، ویتامین C یکی از ضروری ترین مواد مغذی است که برای عملکرد سالم بدن ما ضروری است. علاوه بر اینکه مسئول تشکیل صحیح کلاژن در بدن است، برای رشد استخوان، سلامت رگ های خونی و بهبود زخم نیز مهم است. به همین دلیل است که کمبود ویتامین C می تواند منجر به بسیاری از بیماری ها شود که ممکن است عوارض بیشتری ایجاد کند و مهم‌تر از کمبود ویتامین سی و ریزش مو باشد.

 

اسکوروی

بیماری کمبود ویتامین سی چه نام دارد؟! اسکوربوت یا اسکوروی بارزترین بیماری مرتبط با کمبود ویتامین سی است. این نشان دهنده کمبود شدید ویتامین C در رژیم غذایی است که منجر به کبودی، خونریزی لثه، ضعف، خستگی، بثورات پوستی و موارد دیگر می‌شود. علائم هشدار دهنده اولیه ممکن است شامل خستگی غیر قابل توضیح، کاهش اشتها، تحریک پذیری و درد مفاصل باشد. در صورت عدم درمان، می‌تواند باعث کم خونی، التهاب لثه، خونریزی پوستی و... شود.

 

پرکاری تیروئید

پرکاری تیروئید یکی از ۵ بیماری کمبود ویتامین C است و زمانی است که غده تیروئید هورمون‌های اضافی ترشح می‌کند. ویتامین C همراه با سایر مواد مغذی حیاتی برای سلامت تیروئید شما مهم است. گفته می‌شود، کمبود طولانی‌مدت ویتامین C می‌تواند منجر به ترشح بیش از حد هورمون‌ها از غدد تیروئید، پرکاری تیروئید، علائمی مانند کاهش وزن ناخواسته، تپش قلب، افزایش اشتها، عصبی بودن، لرزش، تغییر در الگوی قاعدگی در زنان و... شود.

 

آنمی

گنجاندن ویتامین C در رژیم غذایی بسیار مهم است. جدا از سایر فواید، ویتامین C به جذب آهن کمک می‌کند که برای جلوگیری از بیماری‌هایی مانند کم خونی، که نتیجه کاهش تعداد یا کیفیت گلبول‌های قرمز در بدن شما است، حیاتی است؛ بنابراین آنمی یا همان کم خونی، یکی از ۵ بیماری کمبود ویتامین C است. علائم ممکن است شامل خستگی، رنگ پریدگی، تنگی نفس، سرگیجه، کاهش وزن و... باشد.

 

خونریزی لثه

وقتی صحبت از سلامت دندان شما می‌شود، ویتامین C بسیار حیاتی است. نه تنها دندان‌های شما را تقویت می‌کند، بلکه از لثه‌ها نیز محافظت می‌کند. بنابراین کمبود ویتامین ث در دهان می‌تواند منجر به خونریزی لثه و بیماری لثه شود و یکی دیگر از ۵ بیماری کمبود ویتامین C را ایجاد کند.

 

بیماری‌های پوستی

ویتامین C نقش مهمی در حفظ سلامت پوست دارد. این ماده دارای خواص آنتی اکسیدانی است و نقش کلیدی در تولید کلاژن ایفا می‌کند، پروتئینی که به وفور در بافت‌های همبند مانند پوست، مو، مفاصل و... وجود دارد و برای سلامت پوست بسیار مهم است. گفته می‌شود، کمبود ویتامین C که به نام اسکوربوت نیز شناخته می‌شود، می‌تواند منجر به ضایعات پوستی شود. علائم اولیه شامل لکه‌های خونریزی زیر جلدی کوچک است.

 

برای کمبود ویتامین C چی بخوریم

 

برای کمبود ویتامین C چی بخوریم ؟!

گنجاندن غذاهای غنی از ویتامین C در رژیم غذایی بهترین راه برای درمان این بیماری است. مرکبات، سبزیجات غنی از ویتامین C را به‌صورت عمده مصرف کنید. از سیگار کشیدن باید اجتناب کرد؛ زیرا مطالعات ثابت کرده است که افراد سیگاری میزان ویتامین C را در بدن خود کاهش داده‌اند. مکمل‌های ویتامین C را نیز می‌توان در نظر گرفت، اما قبل از مصرف با پزشک خود مشورت کنید.

حالا که متوجه شدیم برای کمبود ویتامین C چی بخوریم و با ۵ بیماری کمبود ویتامین C آشنا شدیم و تاثیر آن بر روی چربی سوزی و تجمع چربی را متوجه شدیم؛ باید بدانید که یک رژیم غذایی اصولی کمک می‌کند، نه‌تنها نیاز به ویتامین C، بلکه نیاز به انواع ویتامین‌ها در طی روز تامین شود. به همین دلیل است که رژیم‌های لاغری غفاری دایت طرفداران زیادی دارند؛ زیرا هیچ ماده غذایی را حذف نمی‌کند و در نتیجه شما تمام مواد مغذی مورد نیاز خود را به‌صورت روزانه دریافت می‌کنید و در کنار آن با تنظیم کالری دریافتی، به وزن ایده آل می‌رسید. با رژیم‌های بهاره غفاری، می‌توانید تناسب اندام و سلامتی را در کنار یکدیگر داشته باشید. برای کسب اطلاعات بیشتر بر روی غفاری دایت و برای دریافت انواع رژیم‌های اختصاصی، بر روی رژیم آنلاین من کلیک نمایید.

مترجم: ریحانه ساده طهرانی | ترجمه از webmd.com و timesofindia.indiatimes.com

 


دیدگاه کاربران
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
3 از 5 (4 نظر)

با افزودن دیدگاه خود ما را همراهی کرده و نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

افزودن دیدگاه