فولات + تفاوت اسید فولیک و فولات چیست؟!

فولات شاید یکی از ویتامین فولات کمتر شناخته شده است که در آزمایشات پزشکی ویا مسائل درمانی نام آن را کمتر می‌شنویم؛ اما متخصصین از اهمیت آن آگاه هستند و اهمیت بسیار زیادی برای بدن دارد. در غفاری دایت می‌خواهیم این ویتامین فولات مهم را به شما معرفی کنیم؛ پس تا پایان این مطلب با ما همراه باشید تا بدانیم منابع فولات کدام هستند و علائم کمبود فولات چیست؟! فولات + تفاوت اسید فولیک و فولات چیست؟!

اسید فولیک

فولات چیست؟!

ویتامین فولات چیست؟

فولات که همان ویتامین B9 است، در بدن برای سنتز و بازسازی DNA، تقسیم سلولی، بلوغ گلبول‌های قرمز، کمک به شکل گرفتن متیونین (که یک اسید آمینه است و برای ساخت پروتئین‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد) لازم است. بدن برای حفظ سلامت خود همواره در حال ساخت و تولید DNA است و فولات نقش موثری در ساخت آن دارد؛ پس برای کمک به عملکرد بدن در هر زمینه‌ای به فولات نیازمندیم و میزان مورد نیاز آن در بدن با توجه به سن متفاوت است:

از بدو تولد تا شش ماهگی ۶۵ میکروگرم

۷ تا ۱۲ ماهگی ۸۰ میکروگرم

 ۱ تا ۳ سالگی ۱۵۰ میکروگرم

 ۴ تا ۸ سالگی ۲۰۰ میکروگرم

۹ تا ۱۳ سالگی ۳۰۰ میکروگرم

۲۴ تا ۱۸ سالگی ۴۰۰ میکروگرم

بزرگسالان ۴۰۰ میکروگرم

خانم های باردار ۶۰۰ میکروگرم

خانم های شیرده ۵۰۰ میکروگرم

فولات با اسید فولیک تفاوت‌هایی دارند. کمبود فولات در بدن باعث کاهش فعالیت مغز می‌شود. مطالعات نشان داده که کمبود اسید فولیک می‌تواند با افسردگی رابطه مستقیم داشته باشد، بنابراین در هنگام مصرف داروهای ضدافسردگی استفاده از مکمل‌های اسید فولیک می‌تواند به بهبود وضع بیمار کمک زیادی بکند.

فولات چیست؟!

تفاوت اسید فولیک و فولات

اسید فولیک چیست؟

بسیاری از متخصصین و کارشناسان بهداشت، اسید فولیک و فولات را یکسان در نظر می‌گیرند؛ اما باید توجه داشته باشید که اسید فولیک در حقیقت یک نسخه مصنوعی اکسید شده فولات است و فولات همان ویتامین B9 محلول در آب است. همانطور که می‌دانید، این ویتامین فولات در سبزی‌های با برگ سبز تیره، جگر گاو و دیگر مواد غذایی یافت می‌شود. در واقع اسید فولیک جایگزین پایدار و ارزان برای فولات در مکمل‌های غذایی است. اگرچه از نظر ما یکسان باشند؛ اما بدن تفاوت فولات و اسید فولیک را به خوبی درک می‌کند.

تفاوت اسید فولیک و فولات

نقش فولات در بدن

فولات در موارد زیر بسیار موثر است؛ در ادامه چند نمونه نقش فولات در بدن را آورده‌ایم:

 به کاهش فاکتورهای خطرزا برای قلب کمک می‌کند

 بهبود کنترل قند خون در افراد دیابتی

 کمک به باروری در افرادی که از روش‌های باروری استفاده می‌کنند.

 کمک به کاهش شاخص‌های التهاب در بدن

 تقویت غدد ادرنال برای مدیریت استرس

 تسکین سیستم عصبی

 پشتیبانی از سلامت مغز

 کاهش ناراحتی در بیماران مبتلا به نارسایی کلیه

هنگامی که فولات در بدن کم باشد، برای به انجام رسیدن نقش فولات در بدن، می‌توان از مکمل‌های فولات که در بازار موجود است، استفاده کرد. معمولاً این مکمل‌ها به شکل 5-MHTF وجود دارند که این 5-MHTF در واقع شکل فعال فولات در بدن است و باعث می‌شود که جذب فولات در بدن سریع‌تر انجام شود؛ چون فولات وقتی که از طریق دستگاه گوارش جذب می‌شود، در کنار آنزیم MTHFR به فولات 5-MHTF تبدیل می‌شود؛ پس با مصرف آن به‌صورت مکمل جذب آن‌را بالا می‌بریم. 5-MHTF یک نمک پایدار کلسیم است و توسط بدن به‌صورت مطلوب جذب می‌شود و در مقایسه با اسید فولیک از فعالیت فیزیولوژیک و فراهم زیستی بالاتری برخوردار است.

منابع فولات

منابع فولات

سبزیجات تیره رنگ مثل اسفناج خام که یک فنجان آن ۲۶۳ میکروگرم (۶۵ درصد نیاز بدن) فولات دارد؛ کاهو و سبزی خردل نیز از دیگر منابع سرشار از فولات هستند. یک فنجان مارچوبه نیز ۲۶۳ میکروگرم فولات دارد و جزو منابع فولات محسوب می‌شود. کلم بروکلی هر فنجان آن ۵۷ میکروگرم فولات دارد.

از دیگر منابع فولات نیز می‌توان به دانه‌ها اشاره کرد که شامل موارد زیر است:

دانه‌های آفتابگردان

آجیل به‌خصوص بادام زمینی و بادام

خانواده مرکبات نیز می‌توانند دیگر منابع فولات باشند. همچنین میوه‌های زیر نیز از منابع فولات محسوب می‌شوند:

توت فرنگی

تمشک

موز

هلو

آووکادو

همچنین حبوباتی همچون عدس ، لوبیا و نخود فرنگی نیز دارای فولات هستند.

علائم کمبود فولات

علائم کمبود فولات

فولات در تولید گلبول‌های قرمز و بلوغ آن‌ها بسیار موثر است؛ بنابراین کمبود آن مانع  سنتز درست DNA می‌شود و این باعث می‌شود که بدن با کمبود اکسیژن مواجه شود. از سایر علائم کمبود فولات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 کم خونی ناشی از کمبود گلبول قرمز

 خستگی، ضعف و تحریک‌پذیری

 سردرد

 تنگی نفس 

 دشواری در تمرکز

از آنجایی که سلول‌های موجود در دهان و پوست به طور مرتب با سلول‌های جدید جایگزین می‌شوند، کمبود فولات در بدن سبب ایجاد زخم‌های کوچک در دهان ویا روی زبان، تغییر رنگ و رنگ پریدگی پوست، تغییر رنگ ناخن‌ها و سفید شدن زودرس مو می‌شود.

 افراد معمولاً دارای رژیم لاغری و رژیم غذایی متنوعی هستند و فولات در خیلی از منابع گیاهی و حیوانی وجود دارد؛ بنابراین به‌طور معمول افراد ب علائم کمبود فولات دچار نمی‌شوند؛ اما افرادی که از رژیم غذایی نادرست استفاده می‌کنند، مثلاً به مصرف الکل اعتیاد دارند یا در رژیم غذایی آن‌ها تنوع میوه‌ها و سبزی‌ها دیده نمی‌شود یا در دستگاه گوارش خود دچار مشکلی هستند از جمله: سیلیاک و بیماری‌های التهابی روده، ممکن است به کمبود فولات در اثر عدم جذب درست آن دچار شوند. در مراحل اولیه بارداری نیز بانوان به مقدار بیشتری فولات نیاز دارند که عدم توجه به این مسئله می‌تواند موجب کاهش آن در بدن مادر و ایجاد مشکلات هم برای او و هم برای نوزاد شود.

 توجه داشته باشید که استفاده از سبزیجات با برگ‌های سبز تیره و انواع میوه‌ها می‌تواند به تامین فولات بدن کمک کند و در اغلب موارد نیازی به مصرف مکمل‌های دارویی نیست.

علائم کمبود فولات

 دلایل کمبود فولات

از آنجایی که فولات یک ویتامین فولات محلول در آب است، بنابراین در بدن ذخیره نمی‌گردد و ممکن است که کمبود آن در مدت زمان کوتاهی شکل بگیرد؛ اما با غذای رژیمی مناسب می‌توانیم هر روز آن را دریافت کنیم و از این کمبود فولات جلوگیری کنیم .

دلایل کمبود فولات در بدن شامل: مصرف زیاد از حد الکل که موجب دفع فولات می‌شود ویا یک بیماری جهش ژنتیکی که از جذب ویا تبدیل ماده مغذی به شکل قابل استفاده جلوگیری کند؛ از آن جمله می‌توان به بیماری کرون، بیماری سلیاک، انواع سرطان و مشکل حاد کلیوی که نیاز به دیالیز دارد، اشاره کرد.

همچنین عوارض جانبی برخی از داروها می‌تواند موجب کمبود فولات در بدن گردد، داروهایی مثل: فنی توئین، تری متوپریم-سولفامتوکسازول، متوترکسات، سولفاسالازین از آن جمله هستند.

درمان کمبود فولات

درمان کمبود فولات

با توجه به اینکه فولات در بیشتر مواد غذایی مورد مصرف ما وجود دارد، می‌توانیم با استفاده از یک رژیم غذایی مناسب از کمبود آن جلوگیری کنیم. چنانچه پس از بررسی‌های پزشکی به این نتیجه رسیدید که به کمبود فولات مبتلا هستید، برای درمان کمبود فولات می‌توانید زیر نظر پزشک از مکمل‌های فولات یا اسید فولیک استفاده نمایید. با این وجود نمی‌توان تاثیر رژیم غذایی را نادیده گرفت؛ به همین دلیل بهتر است برای دریافت رژیم‌های لاغری و سایر انواع رژیم‌ها از مشاورینی کمک بگیرید که سلامتی شما و تامین مواد معدنی و ویتامین‌ها را در رژیم‌های خود در نظر می‌گیرند. بهاره غفاری یکی از بهترین مشاورین تغذیه است که به شما برای رسیدن به تناسب اندام کمک می‌کند و در کنار آن نه‌‌تنها به سلامتی شما اهمیت می‌دهد، بلکه تفاوت‌های فردی شما را نیز در نظر می‌گیرد.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره رژیم‌های بهاره غفاری بر روی غفاری دایت کلیک کنید و چنانچه تمایل دارید همین حالا رژیم اختصاصی خود را دریافت نمایید؛ بر روی رژیم لاغری آنلاین کلیک نمایید.

 

دیدگاه کاربران
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
3 از 5 (9 نظر)

با افزودن دیدگاه خود ما را همراهی کرده و نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

افزودن دیدگاه