کولیت روده و درمان خانگی کولیت روده !

کولیت روده یک بیماری دستگاه گوارش است که ممکن است افرادی به آن مبتلا باشند، اما هنوز علامتی بروز نداده باشند. نام دیگر کولیت روده، کولیت اولسراتیو ویا کولیت زخمی است. در بیماری کولیت روده، غشای داخلی روده بزرگ که سطح آن را پوشانده است، آسیب می‌بیند و در حقیقت کولون را درگیر می‌کند و در اغلب موارد این آسیب مربوط به انتهای روده یعنی بخش رکتوم یا راست روده و کولون سیگموئید است، با این وجود ممکن است حتی کل طول روده بزرگ را تحت تاثیر قرار دهد که شرایط را برای بیمار دشوار می‌سازد. با افزایش وسعت ناحیه آسیب دیده در روده، شدت علائم برای بیمار نیز افزایش می‌یابد. در این مطلب از غفاری دایت به سراغ کولیت روده رفته‌ایم تا با علائم این بیماری و همچنین درمان خانگی کولیت روده آشنا شویم؛ پس تا پایان این مطلب با ما همراه باشید. کولیت روده و درمان خانگی کولیت روده !

علل و علائم کولیت روده در بیماران

اغلب بیماران مبتلا به کولیت روده، در خانواده خود این بیماری را داشته‌اند و به‌نوعی ژنتیکی به ارث برده‌اند. با این حال دلیل قطعی آن مشخص نیست. اما ممکن است به دلیل باکتری‌های دستگاه گوارش باشد که به‌طور طبیعی در آن حضور دارند اما بدن برخی افراد واکنش شدیدی به آن‌ها نشان می‌دهد. همچنین ممکن است به دلیل ابتلا به ویروس یا یک باکتری خاص، فرد به این بیماری دچار شود.

همان‌طور که گفته شد، شدت علائم در افراد مختلف، متفاوت است. علائم رایج و شایع آن که تقریبا در تمام بیماران دیده می‌شود، گرفتگی یا درد شکمی و خونریزی از رکتوم و اسهال است. اما این تنها علائم کولیت روده نیست و برخی از افراد علائمی همچون تب، کاهش وزن سریع و از دست دادن اشتها ویا لاغری ناگهانی داشته باشند. همچنین ممکن است بر روی عملکرد سایر اندام‌ها تاثیر بگذارد و برای مثال سبب ایجاد درد در مفاصل ویا مشکل در چشم شود ویا خود را به‌صورت بیماری در کبد نشان دهد. البته همه افراد علائم کولیت روده ندارند و ممکن است برخی تا سنین بالا هیچ علامتی بروز ندهند ویا علائم آن‌ها به‌صورت موقتی بروز کند و از بین برود؛ با این حال ۱۰ تا ۱۵ درصد افراد نیز همواره این علائم را بروز می‌دهند و با مشکلات گوارشی دست‌وپنجه نرم می‌کنند.

علائم کولیت روده

تشخیص کولیت روده

برای تشخیص از سه راه کلی استفاده می‌کنند که شاید دقیق‌ترین آن استفاده از کولونوسکوپی باشد. در این روش پزشک یک ابزاری که سر آن دوربین و نور داشته باشد را به درون روده می‌فرستد و چنانچه نیاز ببیند، از بافت روده نمونه‌برداری می‌کند. همچنین در آزمایش خون می‌توانند وجود التهاب ویا عفونت را نشان می‌دهد و به تشخیص کمک می‌کند. روش دیگر نیز که کمکی تشخیص کولیت روده است، آزمایش مدفوع از لحاظ وجود گلبول سفید و خون در مدفوع است. این آزمایش‌ها به پزشک کمک می‌کنند تا احتمال ابتلا به بیماری‌های مشابهی همچون کورون و سندروم روده تحریک پذیر و... را رد کرده و نتیجه‌گیری راحت‌تری داشته باشد.

اهمیت تشخیص کولیت روده به دلیل دشواری‌هایی است که این بیماری برای فرد ایجاد می‌کند. علائم کولیت روده که پیشتر گفته شد، سبب می‌شود افراد با مشکلات گوارشی روبه‌رو شوند و همچنین در صورت ابتلا به اسهال، به دفعات متعدد تا ۲۰ بار در روز مجبور به رفع مزاج شوند که دشواری‌هایی دارد. مهم‌ترین دلیل برای تشخیص کولیت روده، امکان تبدیل آن به سرطان روده است که می‌تواند خطر زیادی برای زندگی فرد داشته باشد.

 

درمان خانگی کولیت روده

 

درمان خانگی کولیت روده

درمان کولیت روده به دلیل عدم آگاهی کامل از دلیل بروی کولیت روده، به‌طور کامل امکان‌پذیر نیست و در حقیقت پزشکان تلاش می‌کنند علائم این بیماری را درمان کنند تا کیفیت زندگی وی افزایش یابد و همچنین با کمک به کاهش آسیب‌ها، از پیشرفت این بیماری و تبدیل آن به سرطان، پیشگیری کنند. با این‌حال رژیم غذایی و رژیم لاغری  و سبک زندگی سالم می‌‌تواند به میزان زیادی در افزایش رضایت فرد از وضعیت جسمانی خود موثر باشد. در ادامه چند روش درمان خانگی کولیت روده را بررسی می‌کنیم.

زنجبیل برای کولیت روده

استفاده از زنجبیل برای کولیت روده بسیار آسان است. در حقیقت لازم است یک چای زنجبیل طبیعی تهیه نمایید. برای این‌کار، زنجبیل را رنده کرده و ‌۲ قاشق غذاخوری از آن را در یک فنجان آب به مدت ۱۰ دقیقه بجوشانید. سپس می‌توانید برای طعم‌دهی از عسل و آب‌لیمو استفاده کنید. این چای را در طول هفته به دفعات میل کنید تا تاثیر زنجبیل برای کولیت روده را مشاهده کنید.

بابونه برای کولیت روده

برای استفاده از خواص بابونه برای کولیت روده، باید چای بابونه کاملا طبیعی تهیه نمایید و از مصرف چای آماده پرهیز نمایید. برای تهیه چای بابونه برای کولیت روده، گل بابونه را به میزان ۳ قاشق چای‌خوری به یک فنجان آب داغ اضافه کرده و اجازه دهید ۱۰ دقیقه بماند. سپس چای خود را از صافی رد کرده و میل نمایید. مصرف این چای ۳ بار در روز توصیه می‌شود. البته نیازی نیست هر روز مصرف گردد، زیرا در صورت مصرف مکرر و طولانی‌مدت بابونه، تاثیرات منفی خواهد داشت. همچنین در صورتی که به بابونه حساسیت دارید، این چای را مصرف نکنید.

 

درمان کولیت روده

سایر انواع درمان خانگی کولیت روده

خوراکی‌های مختلفی برای درمان خانگی کولیت روده وجود دارند، همچون آلوئه‌ورا، چای سبز، پوست اسفرزه، روغن زیتون، آب سبوس گندم و... . نکته مهم‌تر در کنار مصرف این مواد غذای رژیمی سبک زندگی سالم و کاهش عواملی است که سبب ایجاد علائم کولیت روده می‌شود. برای مثال در برخی از افراد کولیت روده عصبی است و به همین دلیل این افراد برای پیشگیری از بروز علائم کولیت روده عصبی باید سطح استرس خود را در زندگی کاهش دهند. همچنین کاهش لبنیات و انجام ورزش می‌توانند مفید باشند. در این بیماران باید پروتئین و ویتامین C به میزان کافی مصرف شود.

برای درمان خانگی کولیت روده بهتر است وعده‌های غذایی را کوچک‌تر کنید و دفعات وعده‌های غذایی خود را افزایش دهید. برای مثال چهار تا شش وعده در روز میل کنید. همچنین باید بدن خود را با مصرف آب کافی و حتی آب گوشت هیدراته نگه‌دارید. بهتر است از نی استفاده نکنید و آرام غذا بخورید تا هوا هنگام غذا خوردن وارد نشود. همچنین غذاهایی که وضعیت شما را تشدید می‌کند را یادداشت کنید و آن‌ها را از لیست غذاهای خود حذف نمایید. گریل کردن، بخارپز کردن و آب‌پز کردن غذاها سبب می‌شود، هضم آن‌ها راحت‌تر شده و علائم کولیت روده شما کاهش یابند.

افرادی که به دلیل کولیت روده دچار لاغری شده‌اند، نیاز دارند از یک مشاور تغذیه حرفه‌ای برای پیشگیری از لاغری بیش از حد کمک بگیرند ویا به کمک یک مشاور حرفه‌ای رژیم مناسبی دریافت کنند تا به آن‌ها آسیبی نرسیده و در عین حال با بهبود سبک زندگی، سبب ارتقای سلامتی آن‌ها شود. به همین دلیل رژیم‌های بهاره غفارری طرفداران زیادی دارند. برای آشنایی با رژیم‌های بهاره غفاری بر روی غفاری دایت کلیک کنید و چنانچه می‌خواهید همین حالا رژیم خود را دریافت نمایید بر روی رژیم من کلیک نمایید تا نوعی از رژیم که نیاز دارید را دریافت کنید.

 

دیدگاه کاربران
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
3 از 5 (13 نظر)

با افزودن دیدگاه خود ما را همراهی کرده و نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

افزودن دیدگاه