عوارض لیپوماتیک + واقعیت هایی درباره عمل لیپوماتیک

صرف نظر از مرد یا زن بودن بسیاری از افراد برای از بین بردن چربی‌های اضافی خود با استفاده از ورزش و رژیم ناتوان هستند (معمولاً برای بانوان بعد از بارداری این مشکل به‌وجود می‌آید). همه عاشق داشتن تناسب اندام و پیکری زیبا هستند و حاضرند برای دست‌یابی به استایل و اندام زیبا هر کاری را انجام دهند. امروزه با پیشرفت علم پزشکی روش‌های مفید و قطعی برای حذف چربی‌های که از بین بردن آن‌ها سخت است، بسیار کارساز است. لیپوماتیک (Lipomatic) یکی از این عمل‌های زیبایی است که انتخاب بسیاری از افراد برای از بین بردن چربی‌های اضافی است. اما به طور دقیق لیپوماتیک چیست و آیا عوارض لیپوماتیک ارزش انجام آن را دارد؟ عوارض لیپوماتیک + واقعیت هایی درباره عمل لیپوماتیک
لیپوماتیک چیست و چه عوارضی دارد؟
لیپوماتیک یک عمل جراحی کم تهاجمی است که به نسبت سایر عمل‌های پیکر تراشی زخم‌های کمتری را بر روی بدن بیماران ایجاد و بر جای می‌گذارد، البته عوارض لیپوماتیک کاملاً صفر نیست و این عمل نیز عوارض مختص به خود را دارد. در این مقاله قصد داریم تا در خصوص عمل لیپوماتیک، عوارض لیپوماتیک و ... . به‌طور کامل صحبت کنیم. اگر در خصوص این عمل شبه‌ ای در ذهنتان وجود دارد تا انتهای این مقاله که زمان مطالعه آن 10 دقیقه است در کنار ما باشید به شما این اطمینان را می‌دهیم که تمامی شبهات ذهنی شما برطرف خواهد شد. 
 

عمل لیپوماتیک چیست؟ 

این عمل یکی از انواع جراحی‌های لیپوساکشن است که به سبب سادگی، عوارض کم و نتایج مفید مورد استقبال بسیاری از افراد قرار گرفته است. عمل لیپوماتیک بر عکس بسیاری از روش‌های جراحی مانند ابدومینوپلاستی با برش‌های زیاد جراحی همراه نیست و به همین دلیل دوره نقاهت بسیار پایینی دارد. در این روش چربی‌های با استفاده از امواج فروصوت (غیر قابل شنیدن برای گوش انسان) به صورت مایع در خواهند آمد (به اصطلاح آب یا شل می‌شوند) و سپس با استفاده از ساکشن از بدن خارج خواهند شد. لوله‌های ساکشن از زخمی حدود یک میلی‌متر در زیر پوست و در کنار چربی‌های قرار می‌گیرند. 
 
 در طول این عمل به عروق شما و سلول‌های چربی هیچگونه آسیبی وارد نخواهد شد، بلکه در عمل لیپوماتیک شکم و پهلو سلول‌های چربی به‌طور کامل و بدون هیچ خطری از بدن خارج خواهند شد. در طول عمل جراح ابتدا به سراغ خارج کردن چربی‌های ذوب شده ‌می‌روند و در نهایت با استفاده از دستگاه خلأ به سراغ چربی‌های سخت خواهند رفت. بهتر است بدانید که عمل لیپوماتیک به نسبت عمل‌های پیکر تراشی سنتی به پوست شما آسیب وارد نخواهد کرد و به همین دلیل دوره نقاهت بعد از عمل در این روش بسیار کمتر از روش‌های سنتی است. 
 
بیشتر بخوانید: در این مطلب به بررسی انواع عمل های لاغری پرداختیم.
 
عوارض لیپوماتیک چیست؟

عوارض لیپوماتیک کدام است؟ 

عمل لیپوماتیک به نسبت سایر روش‌های ساکشن ساده‌تر است و به همین دلیل عوارض لیپوماتیک به نسبت سایر روش‌ها کم‌تر و برای افراد مشکلات کمتری را ایجاد خواهد کرد. اما با وجود این‌ها لیپوماتیک یک عمل جراحی غیر سرپایی است و مانند سایر جراحی‌های دیگر دارای عوارض و خطر‌های جانبی است. معمولاً پزشک‌های معالج و دستیارانش قبل از انجام عمل در یک جلسه توجیهی شما را از تمامی عوارض لیپوماتیک مطلع خواهند کرد و شما با علم به مزایا و عوارض این عمل تصمیم نهایی خود را برای عمل خواهید گرفت. با این وجود در این ادامه این مقاله قصد داریم تا شما را با تمامی عوارض لیپوماتیک (عوارض نادر و شایع) آشنا کنیم. 
 
 

عوارض شایع بعد از عمل لیپوماتیک

این عوارض لیپوماتیک معمولاً بعد از عمل دیده می‌شود و اگر با آن‌ها مواجه شدید به خود نگرانی را ندهید چرا که بعد از مدتی به‌طور کامل رفع خواهند شد. یکی از عوارض لیپوماتیک بروز کبودی و تورم در ناحیه عمل شده بعد از عمل است. این کبودی‌ها معمولاً طبیعی هستند و تا یک ماه بعد از عمل از بین خواهند رفت. در برخی از موارد مشاهده شده‌اند که کبودی‌های ناشی از عمل لیپوماتیک برای شش ماه باقی مانده‌اند.
 
وجود اسکار (جای زخم) بعد از عمل نیز یکی از عوارض لیپوماتیک است که بسیاری از افراد نسبت به آن حساس هستند. پزشکان برای خارج کردن چربی پوست شما را برش می‌دهند و در نتیجه جای زخم اجتناب ناپذیر است. در روز‌های اولیه بعد از عمل این اسکار‌ها قرمز رنگ هستند و بعد از مدتی تغییر رنگ خواهند داد و به کمتر به چشم خواهند آمد. 
 
در برخی از موارد مشاهده شده است که بیمار در اطراف ناحیه عمل شده احساس سوزن سوزن شدن یا بی‌حسی دارد، این عوارض لیپوماتیک در بین بیماران بسیار شایع است و معمولاً بعد 45 تا 60 روز از بین خواهد رفت و شما به حالت اول خود باز خواهید گشت. اگر این مشکل در طول این مدت رفع نشد یا بدتر شد به شما پیشنهاد می‌شود، موضوع را با جراح در میان بگذارید.
 
بیشتر بخوانید: در این مطلب به بررسی رژیم غذایی پس از ابدومینوپلاستی پرداختیم.
 
سوزن سوزن شدن شکم و پهلو از عوارض لیپوماتیک
 
التهاب در ناحیه جراحی شده نیز یکی دیگر از موارد مشاهده شده در بیماران است. ممکن است تا مدتی بعد از انجام عمل در نواحی که توسط پزشک برش به‌منظور خارج کردن چربی‌ها ایجاد شده است، ترشحاتی وجود داشته باشد. اگر عمل لیپوماتیک را برای مچ پا یا پا‌های خود انجام دهید، متورم شدن پا‌ها به خصوص در ناحیه مچ پا یکی از عوارض لیپوماتیک به حساب می‌آید. 
 
 

عوارض نادر عمل لیپوماتیک

در برخی از موارد نادر مشاهده شده است که عمل لیپوماتیک عوارض شدیدتری هم دارد که برخی از آن‌ها سلامتی شما را به‌خطر خواهند انداخت. به عنوان شخصی که می‌خواهد، این عمل را انجام دهد باید با این عوارض لیپوماتیک هر چند احتمال وقوع آن بسیار کم باشد، آشنا شوید. 
 
  • احتمال بروز عفونت بعد از عمل جراحی
 
اگرچه احتمال بروز عفونت‌های شدید بعد از عمل لیپوماتیک بسیار نادر است، اما در برخی از موارد نادر مشاهده شده است که بیمار بعد از عمل دچار عفونت‌های بیمارستانی شده است و برای او دردسر‌های به‌وجود آمده است. عفونت‌های به‌وجود آمده در این حالت معمولاً دو نوع سطحی و پیشرفته هستند. عفونت‌های سطحی به سرعت از بین خواهند رفت، اما عفونت‌های پیشرفته ممکن است مشکل ساز شوند چرا که این عفونت‌های می‌توانند به بافت‌های بدن بیمار حمله کنند. 
 
  • آمبولی
یکی دیگر از عوارض لیپوماتیک که احتمال وقوع آن کم ولی بسیار خطرناک است، آمبولی است. عارضه آمبولی زمانی رخ می‌دهد که چربی‌های آب شده در بدن به جای تخلیه وارد بدن می‌شوند و باعث تنگ و مسدود شدن رگ‌های بیمار خواهد شد. معمولاً آمبولی به دلیل کم تجربگی و عدم مهارت پزشک یا استفاده از دستگاه‌های نه چندان پیشرفته لیپوماتیک اتفاق خواهد افتاد. 
 
بیشتر بخوانید: در این مطلب به بررسی لاغری موضعی با شاک ویو پرداختیم.
 
عفونت بعد از عمل لیپوماتیک
البته باید بدانید که دستگاه‌های امروزی بسیار پیشرفته هستند و امکان بروز آمبولی تا حدود زیادی کاهش یافته است. به یاد داشته باشید که پزشک معالج شما تعیین‌کننده نتیجه عمل جراحی و عوارض بعد از آن است، پس در انتخاب آن دقت کنید و تمام جوانب را در نظر بگیرید. 
 
  • امکان بازگشت چربی ها
بسیاری از کلینک‌های زیبایی و پزشکان معالج روش‌های پیکر تراشی (نه تنها لیپوماتیک) را بدون بازگشت می‌دانند، اما باید بدانید که هیچ روش صد درصدی و قطعی برای خلاصی همیشگی از شر چربی‌ها وجود ندارد. بعد از انجام عمل لیپوماتیک چربی‌های زیادی از بدن شما خارج خواهد شد و شما در همان روز عمل تغییرات را در اندام خود حس خواهید کرد. این کاهش چربی‌های بدن و لاغری شما نیاز به مراقبت دارد و شما باید رژیم غذایی مناسب و ورزش منظم را در برنامه روزانه خود جای دهید تا دوباره چاق نشوید. 
 
  • آسیب به سیستم ایمنی 
یکی دیگر از عوارض عمل لیپوماتیک شکم و پهلو وارد شدن آسیب به سیستم ایمنی است. همان‌طور که در بالا اشاره شد، برای انجام لیپوماتیک از امواج فروصوت استفاده می‌شود و در صورتی‌که طول موج این امواج یا مدت زمان وارد شدن این امواج به بدن زیاد باشد، منجر به وارد شدن آسیب به سیستم ایمنی بدن خواهد شد. 
 
  • نکروز پوست 
نکروز پوست یکی از عوارض لیپوماتیک است که در صورت بروز آن شما را به دردسر خواهد انداخت. نکروز پوست یا پوست مردگی اگر در بدن بیمار رخ دهد، پزشک را مجبور به انجام یک عمل جدید به منظور خارج کردن پوست مردن و جایگزینی با پوست جدید خواهد کرد. 
 
  • سروما
یکی دیگر از عوارضی که بعد از جراحی لیپوماتیک ممکن است برای بیمار به وجود آید، سروما است. معمولاً این عارضه به دلیل عدم رعایت مراقبت‌های بعد از عمل توسط بیمار رخ خواهد داد. سروما به دلیل عدم چسبیدن پوست شکم به عضله‌های شکم و ایجاد یک فضای خالی در زیر پوست به وجود خواهد آمد. بعد از عمل پزشک معالج برای جلوگیری از به‌وجود آمدن این عارضه از بیمار می‌خواهد که برای مدت زمان مشخصی از گن استفاده کنند. عدم رعایت و نپوشیدن گن بعد از جراحی از عمده‌ترین دلایل به‌وجود آمدن سروما بعد از عمل است. 
 
بیشتر بخوانید: در این مطلب به بررسی هزینه لاغری با دستگاه پرداختیم.
 
مشکلات پس از عمل لیپوماتیک
  • ایجاد ناهمواری در پوست
در برخی از مواقع مشاهده شده است که پوست بیمار بعد از عمل دچار ناهمواری‌های ناخوشایند و آزار‌دهنده‌ای شده است که بیمار را ناچار به انجام اقدامات ترمیمی خواهد کرد. وجود ناهمواری‌های پوست از جمله عوارض لیپوماتیک که سلامتی شما را به‌خطر نمی‌اندازد، ولی زیبایی بدن شما را تحت تأثیر قرار خواهد داد. 
 
  • بروز عوارض در بدن به دلیل تخلیه زیاد چربی 
متأسفانه در برخی از بیماران که دارای سطح چربی زیاد در بدن خود هستند، بعد از انجام عمل و خارج کردن چربی‌های اضافی دچار برخی مشکلات خواهند شد. عوارض لیپوماتیک ناشی از دست دادن چربی زیاد در بدن برای این افراد بسیار سخت و سنگین است و این افراد را با مشکلاتی مواجه خواهد کرد. 
 
  • از جمله دیگر عوارض لیپوماتیک می‌توان به عوارض دارو‌های بیهوشی، درد‌های شدید، جمع شدن مایعات در زیر پوست و افتادگی پوست بعد از عمل اشاره کرد. 
 
سخن پایانی
 
در این مقاله سعی شد تا توضیحات مختصری در خصوص عمل جراحی لیپوماتیک داده شود و بیشتر تمرکز تیم تحقیقاتی و نویسنده ما بر روی معرفی عوارض عمل لیپوماتیک بود. در این مقاله در ابتدا به شایع‌ترین عوارض لیپوماتیک اشاره شد و بعد از معرفی این عوارض به سراغ معرفی نادرترین عوارض لیپوماتیک نیز رفتیم. امیدواریم که مجموعه تلاش ما و همکارانمان سبب آشنایی هرچه بیشتر شما با عوارض لیپوماتیک شده باشد. 
 
به عنوان نکته پایانی لازم به ذکر است که این عمل تماماً عوارض نیست و مزایایی بسیار زیادی دارد، از جمله اینکه، تعداد برش‌های (سوراخ‌های) که در این روش بر روی بدن بیمار به منظور خارج کردن چربی (لوله یا کانولا) داده می‌شود، بسیار محدود است و همین طور زمان انجام این عمل جراحی نسبتاً کوتاه است. 
 
عوارض این روش به نسبت روش سنتی ساکشن بسیار کمتر است. پزشک جراح نقش بسیار مهمی در عمل لیپوماتیک (تمامی عمل‌های پیکر تراشی) دارد و درصورتی که از مهارت کافی و لازم برخوردار نباشد به نتایج دلخواه خود دست پیدا نخواهید کرد. به شما پیشنهاد می‌شود تا قبل از انجام این عمل در خصوص پزشک و سطح پیشرفته بودن دستگاه ساکشن مورد استفاده توسط دکتر به خوبی تحقیق کنید تا خدایی نکرده بعد از انجام عمل (تحمل درد‌های شدید و پرداخت هزینه‌های عمل) دچار پشیمانی و خسارت غیر قابل جبرانی نشوید. اگر شما هم در خصوص عوارض لیپوماتیک یا تجربه انجام این عمل را دارید در قسمت دیدگاه‌ها با ما به اشتراک بگذارید تا ما و سایر مراجعه‌کنندگان صفحه از دانش شما بهره‌مند شویم. 
 

دیدگاه کاربران
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
3 از 5 (12 نظر)

با افزودن دیدگاه خود ما را همراهی کرده و نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

افزودن دیدگاه