خواص عرق کاسنی ، از سیستم ایمنی + لاغری تا درمان جوش!

یکی از گیاهان معروف در طب سنتی کاسنی است که عرقی که از آن تهیه می‌کنند خواص درمانی بسیاری دارد و به همین دلیل در ایران کمتر خانه‌ای را می‌توان پیدا کرد که عرق کاسنی نداشته باشد. یکی از نکات جالب در ارتباط با گیاهی که عرق کاسنی را از آن می‌گیرند، رشد آسان آن در اغلب انواع آب‌وهوا است؛ ینابراین کشت آن بسیار ساده است، به‌طوری که می‌توان گیاه آن را که در اطراف جاده رشد کرده نیز پیدا کرد. خواص عرق کاسنی ، از سیستم ایمنی + لاغری تا درمان جوش!

از آنجایی که عرق کاسنی در طب سنتی خواص بسیاری دارد، در این مطلب از غفاری دایت به سراغ خواص عرق کاسنی برای مردان و نکاتی درباره اینکه عرق کاسنی را کی بخوریم، رفته‌ایم؛ طبع کاسنی سرد است یا گرم؟ طبع عرق کاسنی سرد و خنک است. برخی از مهمترین فواید عرق کاسنی برای سلامتی عبارتند از:

  • کمک به سلامت مردان
  • تنظیم قند خون
  • تقویت سیستم ایمنی
  • کمک به پاکسازی بدن 
  • پر خاصیت برای زنان 
  • مفید برای بیماران دیابتی
  • کاهش دهنده استرس

مطلب پیشنهادی: با روش های مدیریت استرس آشنا شوید

خواص عرق کاسنی

خواص عرق کاسنی و ارزش غذایی آن

احتمالا براتون سوال پیش آمده که عرق کاسنی برای چی خوبه؟ با وجود آن‌که بیشتر حجم عرق کاسنی را آب تشکیل می‌دهد؛ ارزش غذایی عرق کاسنی به‌قدری زیاد است که می‌توان در در همان حجم، ویتامین‌هایی همچون ویتامین K، ویتامین E، ویتامین B6، ویتامین C و ویتامین A را یافت. همچنین مواد معدنی همچون منگنز، کلسیم، منیزیم، آهن، اسید فولیک، روی و پتاسیم نیز در این عرق گیاهی به مقدار فراوان وجود دارند.

البته کالری عرق کاسنی نیز در حدود ۷۲ است که به ما این اجازه را می‌دهد تا به راحتی در رژیم لاغری و  رژیم غذایی خود از آن استفاده کنیم نگران اضافه وزن و چاقی نباشیم.

۱- خواص عرق کاسنی برای مردان

فواید عرق کاسنی بسیار زیاد است و به‌جز خواص خاص آن برای خانم‌ها، سایر خواص عرق کاسنی برای مردان و زنان، هر دو، تاثیر دارد. به همین دلیل همه افراد می‌توانند از این عرق گیاهی پرخاصیت استفاده کنند. به دلیل بالاتز بودن احتمال سکته‌های قلبی در آقایان، از خواص عرق کاسنی برای مردان می‌توان به افزایش سلامت قلب اشاره کرد که با کاهش کلسترول بد در خون، از رسوب آن در رگ‌ها و درنتیجه ایجاد سکته، جلوگیری می‌کند و این به دلیل وجود انولین در عرق کاسنی است.

همچنین وجود آنتی‌اکسیدان‌هایی همچون فنل‌های گیاهی، از آریتمی قلب و ایجاد لخته و ترومبوز جلوگیری می‌کند که در نتیجه‌ی آن، از بروز سکته قلبی پیشگیری می‌شود.

۲- کمک به تنظیم قند خون

انولین موجود در ریشه کاسنی می‌تواند به تجزیه کربوهیدرات‌ها در روده و رشد باکتری های مفید در آن ناحیه کمک کند. همچنین از خواص عرق کاسنی برای قند خون که به دلیل انولین ایجاد می‌شود، افزایش حساسیت بافت‌ها و به‌خصوص عضلات در جذب قند از خون است که در نتیجه‌ی آن قند از خون جذب شده و نیاز به انسولین کاهش می‌یابد.

از تخم گشنیز معمولا به عنوان ادویه استفاده می‌شود. خواص تخم گشنیز فراوان است برای آشنایی بیشتر به مقاله مربوطه مراجعه نمایید.

۳- تقویت کننده سیستم ایمنی

از بهترین خواص کاسنی تاثیر آن بر عملکرد سیستم ایمنی می باشد. ویتامین‌های موجود رد عرق کاسنی، همچون ویتامین C سبب تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود. همچنین طی تحقیقاتی، تاثیر عرق کاسنی در کاهش چند گونه خطرناک باکتری به اثبات رسیده است. آنتی‌اکسیدان‌های موجود در عرق کاسنی نیز می‌توانند خطر ابتلا به سرطان‌ها و همچنین پیری و تخریب سلول در اثر آسیب رادیکال‌های آزاد را به‌شدت کاهش دهند. در کنار خاصیت ضدسرطان بودن، عرق کاسنی به درمان و کاهش التهاب در بدن کمک می‌کند، که در نتیجه‌ی آن بسیاری از بیماری‌ها همچون آرتروز که درنتیجه التهاب بافت‌ها به وجود می‌آیند درمان می‌شوند.

۴- فواید عرق کاسنی در پاکسازی بدن

عرق کاسنی می‌تواند به بهبود عملکرد کلیه‌ها کمک کند که به دلیل خاصیت ادرارآوری عرق کاسنی است. با افزایش ادرار نه‌تنها ایجاد بیماری‌هایی همچون سنگ کلیه به‌شدت کاهش پیدا می‌کند، بلکه عفونت‌های خفیف دستگاه تناسلی، به‌خصوص در خانم‌ها به‌شدت کاهش یافته و حتی درمان می‌شود. از دیگر فواید عرق کاسنی، کمک به درمان یبوست است. فیبر موجود در کاسنی، به هضم غذا و کارکرد بهتر باکتری‌های روده کمک می‌کند که در نتیجه‌ی آن یبوست و بسیاری از بیماری‌های گوارشی از بین می‌روند.

بادام زمینی یک ماده غذایی مقوی است که سرشار از ویتامین‌ها و بسیار است، پیشنهاد میکنیم برای اطلاعات بیشتر به مقاله خواص بادام زمینی مراجعه نمایید.

۵- خواص عرق کاسنی برای زنان چیست؟

یکی از مهم‌ترین فواید عرق کاسنی، بهبود چربی و گرمای کبد است که در طب سنتی نیز به آن اشاره شده و طبع عرق کاسنی را طبع خنک می‌شناسند. بسیاری از خواص عرق کاسنی برای زنان به دلیل فواید آن در بهبود عملکرد کبد است. با بهبود عملکرد کبد که یکی از اعضای مهم در تولید هورمون‌های بدن است، ارتباط عرق کاسنی و قاعدگی اثبات می‌شود. عرق کاسنی می‌تواند به تنظیم هورمون‌ها کمک کند و درنتیجه در تنظیم سیکل‌های ماهانه خانم‌ها اهمیت داشته باشد. خواص عرق کاسنی برای رحم ثابت شده است. زیرا یک محرک قوی و تنظیم کننده سیکل قاعدگی بانوان است. 

البته تنها عرق کاسنی و قاعدگی با هم در ارتباط نیستند؛ بلکه افرادی که به دلیل گرم شدن کبد چرب، به جوش صورت و آکنه مبتلا شده‌اند، نه‌تنها به کمک طبع خنک عرق کاسنی به کاهش جوش صورت کمک می‌کنند؛ بلکه می‌توانند از خاصیت کاهش التهاب عرق کاسنی برای جوش نیز استفاده کنند. خاصیت کاسنی برای جوش به‌قدری زیاد است که از آن در تهیه ماسک‌های خانگی نیز استفاده می‌کنند.

۶- مفید برای دیابت

مطالعات نشان داده اند که عصاره ریشه کاسنی می تواند سطح آدیپونکتین، پروتئینی که سطح گلوکز خون را تنظیم می کند، افزایش دهد. این می تواند به تاخیر یا جلوگیری از شروع زودهنگام دیابت کمک کند.

۷- عرق کاسنی برای کبد چرب

مصرف عرق کاسنی برای درمان گیاهی کبد چرب بسیار توصیه شده است. زیرا کاسنی تولید صفرا را افزایش می دهد و در نتیجه حرکت صفرا را تسهیل می نماید. در نتیجه تخلیه کبد از صفرا ساده تر انجام می شود. کلیه این روند به بهبود عملکرد و سلامت کبد کمک می نماید. در نتیجه سلول های کبدی تقویت شده و درمان می شوند. البته خواص ضد التهابی کاسنی نیز می تواند به درمان خانگی کبد چرب کمک شایانی نماید. 

۸- خواص خواص عرق کاسنی برای پوست چیست؟

گیاه کاسنی برای پوست بسیار مفید است و مصرف آن موجب روشن شدن پوست می گردد. ضمن آنکه افرادی که از اگزما رنج می برند می توانند با مصرف عرق کاسنی آن را درمان کنند. این گیاه با درمان کبد چرب و تصفیه خون به داشتن پوستی شفاف و بدون لک کمک می نماید. 

۹- کاهش دهنده استرس

اینکه آیا ریشه کاسنی به طور مستقیم استرس را کاهش می دهد یا خیر هنوز مورد مطالعه قرار گرفته است. با این حال، به دلیل طعم آن، اغلب از آن برای تهیه نوشیدنی استفاده می شود که می تواند جایگزین قهوه شود. مطالعات نشان می دهد که مصرف بیش از حد قهوه (کافئین) می تواند استرس را تشدید کند. مصرف مکرر کافئین، همراه با استرس، می تواند سطح کورتیزول فرد را افزایش دهد و بیشتر باعث مشکلاتی شود.

بعضی از افراد به طور طبیعی بدون هیچ دلیل مشخصی احساس سردی بیش از دیگران می‌کنند. پیشنهاد میشود برای دانستن علت سردی بدن به لینک مراجعه نمایید.

عرق کاسنی را کی بخوریم

۱۰- عرق کاسنی برای لاغری شکم موثر است

خاصیت عرق کاسنی برای لاغری بسیار مورد توجه قرار می گیرد. زیرا این گیاه حاوی مقادیر بالایی فیبر است که به هضم بهتر و سریع تر مواد غذایی و تخلیه کامل معده و روده ها کمک می نماید. ضمن آنکه ضد یبوست است و یبوست نیز یکی از عوامل ابتلا به چاقی می باشد. بنابراین با گنجاندن این ماده غذایی مفید می توانید به کاهش اشتها و لاغری به ویژه در ناحیه شکم کمک نمائید. 
 
عرق بید کاسنی که ترکیبی از عرق این دو گیاه است نیز به رفع حرارت بدن و درمان تب و همچنین درمان کبد چرب کمک می نماید. 

عرق کاسنی را کی بخوریم ؟

زمان مشخصی برای میل کردن عرق کاسنی وجود ندارد؛ با این وجود چنانچه فردی هستید که طبع گرمی دارید ویا با خوردن برخی از مواد غذایی کورک می‌زنید، در پاسخ عرق کاسنی را کی بخوریم؟! باید بگوییم بهترین زمان آن پس از میل کردن غذاهای گرم است که می‌تواند به‌عنوان مصلح عرق کاسنی عمل کنند. همچنین برای استفاده از آن برای پوست نیز می‌توانید در روزهای گرم سال، مقداری عرق کاسنی و گلاب را در یک اسپری کوچک به همراه داشته باشید و در صورت التهاب صورت خود، بر روی پوست اسپری کنید.

قورمه سبزی یک غذای اصیل، مجلسی و تاریخی برای ایرانیان به حساب می‌ آید برای خرید سبزی این غذای خوشمزه به مقاله سبزی قرمه سبزی مراجعه نمایید.

عوارض عرق کاسنی

عوارض عرق کاسنی چیست؟

مضرات عرق کاسنی چیست؟ با وجود تعدد خواص عرق کاسنی، هیچ ماده غذایی کاملا بی‌ضرر نیست. برای اشاره به عوارض عرق کاسنی باید بگوییم، در زمان بارداری و شیردهی به هیچ‌وجه از آن استفاده نکنید و در صورت تمایل بالا به مصرف آن، حتما اب پزشک خود مشورت کنید؛ زیرا در زمان بارداری می‌تواند احتمال خونریزی و سقط جنین را افزایش دهد. همچنین چنانچه به گل محمدی، گل مروارید ویا گل همیشه بهار آلرژی دارید، ممکن است به عرق کاسنی نیز واکنش‌های آلرژیک بروز دهید.

درگز عوارض عرق کاسنی مربوط به مصرف آن در صورت ابتلا به سنگ کیسه صفرا است؛ چنانچه به مشکلات صفراوی و کیسه صفرا دچار هستید ویا سابقه آن را دارید، برای طریقه مصرف عرق کاسنی با پزشک مشورت نمایید.

گیاه کیالک که نام علمی آن Crataegus است از خانواده گل رز با گل سرخیان است برای آشنایی با خواص عرق کیالک به لینک مورد نظر مراجعه نمایید.

کاهش وزن

فواید عرق کاسنی برای کاهش وزن

عرق کاسنی خواص بسیاری برای سلامتی دارد که به آن‌ها اشاره شد؛ ولی جالب است بدانید یکی از فواید عرق کاسنی برای کاهش وزن سریع است. موارد موجود در عرق کاسنی و به‌خصوص الیگوفروکتوزها، به کاهش ترشح هورمون گرلین کمک می‌کند. هورمون گرلین، هورمون مربوط به احساس گرسنگی است که با کاهش آن، فرد احساس سیری و عدم میل به غذا پیدا می‌کند و این موضوع سبب کاهش وزن افراد می‌شود.

با این وجود نمی‌توان تنها با مصرف یک ماده غذایی، بدون ایجاد تغییر کلی در غذای رژیمی و همچنین افزایش تحرک انتظار کاهش وزن قابل توجه و رسیدن به وزن ایده‌آل را داشته باشید.برای تناسب اندام، باید از یک رژیم لاغری اصولی پیروی کنید؛ به همین دلیل ما به شما، رژیم لاغری بهاره غفاری را پیشنهاد می‌دهیم که نه‌تنها نوع مواد غذایی را محدود نکرده و درنتیجه سلامت شما را به خطر نمی‌اندازد؛ بلکه به شما کمک می‌کند تا با کاهش حجم معده خود، پس از رسیدن به وزن دلخواه، آن را طولانی‌مدت نگه‌دارید.

برای دریافت رژیم غذایی خود، همین حالا بر روی رژیم آنلاین غفاری کلیک کنید و برای کسب اطلاعات بیشتر درباره رژیم‌ها، بر روی غفاری دایت کلیک نمایید.


دیدگاه کاربران
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
3 از 5 (74 نظر)

با افزودن دیدگاه خود ما را همراهی کرده و نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

افزودن دیدگاه