شیرین کننده های طبیعی و شکر رژیمی چیست ؟!

همه ما تاثیرات منفی و ضررهایی را که مصرف قند و شکر برای ما به وجود می‌آورد میدانیم؛ با این‌حال طعم شیرین به عنوان یک مزه لذت‌بخش برای همه ما مطرح است و بدون این طعم، خوردن بسیاری از غذاها دشوار می‌شود. جالب است بدانید، تاثیرات روانی شیرین نیز کم نیستند؛ برای مثال زمانی که فردی به افسردگی یا ناراحتی دچار می‌شود؛ خوردن شکلات و یا خوراکی‌های شیرین دیگر می‌تواند سبب آزاد شدن قند در بدن شده و به تحمل شرایط و بهتر شدن حال افراد کمک کند. در این مطلب از غفاری دایت می‌خواهیم درباره شیرین کننده های طبیعی و انواعی شیرین کننده رژیمی توضیح دهیم؛ پس تا پایان این مطلب با ما همراه باشید. شیرین کننده های طبیعی و شکر رژیمی چیست ؟!

شکر رژیمی و شیرین کننده های طبیعی

 

شیرین کننده های طبیعی چه هستند؟!

شاید برای بسیاری از افراد این سوال پیش بیاید که شیرین کننده های طبیعی چه تفاوتی با شکر و قند دارند؟! باید بگوییم در شکر و قند علاوه‌بر گلوکز، فروکتوز نیز وجود دارد که فروکتوز توسط کبد متابولیزه و مصرف می‌شود و میزان زیاد این قندها در خون، به کبد این پیام را می‌دهد تا آن‌ها را به صورت چربی ذخیره نماید. به همین دلیل این قندهای فرآوری شده برای بدن مضر هستند و سبب چاقی می‌شوند.

یکی دیگر از دلایلی که استفاده از قند و شکر می‌تواند به بدن آسیب برساند؛ بالا بردن ناگهانی قند در خون است. به این ترتیب میزان انسولین زیادی به خون آزاد می‌شود تا از بالا رفتن قند خون جلوگیری نماید و در نتیجه آن، قند خون به سرعت پایین می‌آید، به همین دلیل میل افراد برای مصرف غذا، به دلیل کاهش قند خون، افزایش پیدا می‌کند؛ اما شیرین کننده های طبیعی می‌توانند این مکانیسم افزایش ناگهانی قند خون را کنترل کنند و درنتیجه افراد میل کمتری را به خوردن شیرینی و غذا احساس نمایند. در صنایع غذایی اغلب از انواع شیرین کننده های مصنوعی و شکر استفاده می‌شود. در ادامه جایگزین طبیعی قند و شکر را به شما می‌گوییم تا بتوانید رژیم غذایی سالم تری داشته باشید.

 

شیرین کننده های طبیعی استویا

 

شیرین کننده های طبیعی استویا

یکی از انواع شیرین کننده های طبیعی استویا است که تقریباً فاقد کالری بوده و به همین دلیل آن را یکی از شیرین کننده های طبیعی موثر در کاهش وزن می‌دانند. از فوایدی که استویا برای بدن دارد، کمک به کنترل سطح کلسترول است که می‌تواند LDL یا کلسترول بد خون را کاهش داده و ‏HDL یا کلسترول خوب را افزایش دهد. همچنین برای کاهش فشار خون نیز موثر است. برای افرادی که به دیابت مبتلا هستند، مصرف استویا بسیار مناسب ‌تر از مصرف قند و شکر است؛ زیرا سبب افزایش ناگهانی قند خون نمی‌شود و به همین دلیل سطح انسولین خون و همچنین قند خون کنترل شده و در نتیجه‌، میل افراد به غذا کاهش پیدا می‌کند.

گیاه استویا در آمریکای جنوبی رشد می‌کند و اغلب آزمایش‌هایی که انجام شده اس،ت بر روی پودر برگ استویا که به صورت تازه از گیاه استویا به دست می‌آید، انجام گرفته است؛ اما استویا بسته‌بندی که از فروشگاه تهیه می‌کنیم، دارای مواد افزودنی همچون اریتریتول و طعم‌دهنده‌های طبیعی و همچنین اندکی مواد نگهدارنده، برای جلوگیری از فساد، است. برای همین این مواد می‌توانند در ایجاد عوارض استویا موثر باشند؛ به‌خصوص برای افرادی که به الکل قند حساس هستند. به‌طور کلی عوارض استویا بسیار کم است و با اینکه ۲۰۰ برابر بیشتر از قند و شکر، شیرینی ایجاد می‌کند؛ اما باعث افزایش قند خون نمی‌شود. با این حال مصرف زیاد آن در طول روز ممکن است با افزایش میزان کربوهیدرات در بدن، سبب چاقی شود؛ بنابراین بهتر است مصرف استویا نیز کنترل شده باشد.

زیلیتول

زیلیتول نیز یکی از شیرین کننده های طبیعی است که به‌صورت الکل قند وجود دارد. کالری زیلیتول نسبت به کالری قند و شکر کمتر است و سبب افزایش قند خون و انسولین نمی‌شود. همچنین برخلاف قند و شکر، فروکتوز ندارد و به همین دلیل افراد بدون نگرانی از عوارض فروکتوز، می‌توانند آن را مصرف کنند. زیلیتول برای سلامت دندان‌ها مشکلی ایجاد نمی‌کند و همچنین مصرف آن در پوکی استخوان نقش ندارد. با این‌همه به دلیل این که یک الکل قند است، برای افرادی که به الکل قند حساسیت دارند؛ مضر است. همچنین چنانچه بیش از حد مصرف شود، سبب ایجاد مشکلاتی چون گاز معده، نفخ و اسهال می‌شود. لازم به ذکر است زیلیتول برای سگ‌ها سمی است و نباید آن را مصرف کنند.

اریترول

یک نوع دیگر از شیرین کننده های طبیعی که به صورت الکل قند وجود دارد، اریترول است. کالری اریترول نسبت به کالری شکر ۹۴ درصد کمتر است. همچنین اریترول در بدن شکسته و تجزیه نمی‌شود و بدون دخالت در فرآیندهای آنزیمی، در ادرار دفع می‌گردد؛ درنتیجه سبب افزایش قندخون، انسولین، کلسترول ویا تری‌گلیسرید نمی‌شود. با این حال افراد تنها می‌توانند به ازای هر نیم کیلو گرم از وزن بدن خود، یک گرم اریترول مصرف کنند، تا تز بروز مشکلات گوارشی خفیفی که از عوارض اریترول است، جلوگیری نمایند. یعنی یک فرد ۵۰ کیلویی می‌تواند ۱۰۰ گرم اریترول در روز مصرف کند.

شربت یاکون

شربت یاکون نیز یک شیرین کننده طبیعی است که به عنوان مکمل لاغری نیز از آن استفاده می‌شود. یکی از خواص شربت یاکون کاهش هورمون گرلین است، که به آن هورمون گرسنگی نیز می‌گویند و در نتیجه با کاهش آن، اشتهای افراد کمتر می‌شود. همچنین برای تغذیه باکتری‌های مفید روده سودمند است و می‌تواند از چاقی و دیابت جلوگیری نماید و به بهبود سیستم ایمنی و عملکرد مغز کمک کند. البته با اینکه در هر گرم از شربت یاکون فقط ۱.۳ کالری وجود دارد؛ اما مصرف بیش از حد آن مشکلات تخفیف گوارشی همچون گاز و اسهال به وجود می‌آورد. همچنین تنها می‌توانید آن را برای استفاده روزمره، در چای یا قهوه و یا خوراکی‌های دیگر استفاده کنید؛ اما نباید برای پخت کیک یا غذا در دمای بالا استفاده شود، زیرا ساختار فروکتوالیگوساکارید آن را تخریب می‌کند و درنتیجه خواص آن را از بین می‌رود.

 

شیرین کننده های طبیعی و لاغری

 

انواع دیگر شیرین کننده های طبیعی با ضرر کم

شیرین کننده‌های طبیعی که در قسمت قبل گفته شد، با این‌که مواد مغذی ندارند؛ اما کالری بسیار کمی دارند و تقریباً بی‌خطر هستند، به همین دلیل می‌توانید به راحتی از آن‌ها استفاده کنید. در ادامه انواعی از شیرین کننده های طبیعی را به شما معرفی می‌کنیم که می‌توانند جایگزین شکر باشند و از آن در شیرین کردن چای یا قهوه خود استفاده کنید، اما با اینکه مواد مغذی و خواصی دارند که برای بدن اهمیت دارد، از نظر آسیب‌رسانی تنها کمی بهتر از قند و شکر هستند و در صورت مصرف زیاد می‌‌توانند به بدن آسیب برسانند.

  • شکر نارگیل: دارای آهن، روی، کلسیم، آنتی‌اکسیدان و پتاسیم است اما کالری بالا و دربرداشتن فروکتوز سبب می‌شود مصرف آن محدود گردد.
  • عسل: یکی از پر خاصیت‌ترین شیرین کننده های طبیعی است که سرشار از آنتی‌اکسیدان بوده و در کنترل کلسترول و همچنین افزایش فشار خون تاثیر دارد؛ اما فروکتوز بالای آن باعث افزایش قند خون می‌شود.
  • شیره افرا: یک شیرین کننده غلیظ و طبیعی است که دارای خواص ضدسرطانی و مواد معدنی همچون پتاسیم، آهن، منگنز و کلسیم است. قند شیره افرا بالا است ولی برخلاف شکر، قند خون را به سرعت بالا نمی‌برد.
  • شیره: از چغندر قند و یا نیشکر به دست می‌آید که هر چه بهتر باشد، آنتی‌اکسیدان بیشتری دارد و سرشار از پتاسیم و کلسیم برای قلب و استخوان است.

 

شکر رژیمی

 

شکر رژیمی چیست  ؟

در پاسخ به سوال شکر رژیمی چیست؛ باید بگوییم انواعی از شکرها در بازار به فروش می‌رسند که مصرف آن‌ها سبب افزایش وزن می‌شود اما نسبت به قند و شکر ضرر کمتری برای سلامتی دارند. این شکرها در بدن شکسته نمی‌شوند و درنتیجه برای بدن کالری ندارند و برخلاف شکر سفید برای افرادی که به نارسایی قلبی، دیابت و یا مشکلات کبدی دچار هستند، ضرری ندارد.

البته با اینکه هنوز مضرات شکر رژیمی به طور دقیق مشخص نیست؛ اما بهتر است این شکر را نیز به میزان کم و تنها برای اضافه کردن طعم شیرین به چای، قهوه و... استفاده کرد. با این‌حال مسلم است که مضرات شکر رژیمی از شکر سفید بسیار کمتر است.

 

رژیم لاغری

 

شکر رژیمی و رژیم لاغری

برای لاغر شدن، فاکتورهای زیادی مطرح است و نمی‌توان تنها با کم کردن میزان قند مصرفی، به کاهش وزن زیادی دست پیدا کرد. به همین دلیل در کنار پیروی از یک رژیم غذایی سالم، باید یا رژیم لاغری دریافت نمایید تا با استفاده از آن و همچنین افزایش تحرک، یک سبک زندگی سالم ایجاد نمایید. این سبک زندگی، به شما کمک می‌کند تا نه‌تنها به وزن دلخواه برسید، بلکه آن را حفظ نمایید و به سلامتی شما نیز آسیبی وارد نشود. بهاره غفاری برای رسیدن به این سبک زندگی به شما کمک می‌کند. همین حالا بر روی رژیم من کلیک کنید تا سبک زندگی خود را تغییر دهید. برای کسب اطلاعات بیشتر بر روی غفاری دایت کلیک نمایید.

 


دیدگاه کاربران
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
2 از 5 (2 نظر)

با افزودن دیدگاه خود ما را همراهی کرده و نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

افزودن دیدگاه