چرا بعد از کاهش وزن دچار ریزش مو می شویم؟

چاقی و اضافه وزن زیاد برای بسیاری از افراد ناخوشایند است. علاوه بر این افراد دارای وزن بالا معمولا بیشتر در خطر ابتلا به بیماری‌های مختلف قرار می‌گیرند. در بیشتر مواقع چاقی زیاد خود نوعی بیماری تلقی می‌شود. همین موضوع باعث می‌گردد تا افراد چاق به دنبال راهکارهای موثری برای کاهش وزن باشند. چرا بعد از کاهش وزن دچار ریزش مو می شویم؟

رژیم گرفتن یکی از بهترین و مهم‌ترین راهکارها برای رهایی از چاقی و دستیابی به سلامت و تندرستی خواهد بود؛ اما به شرطی که درست و اصولی انجام گیرد. به عبارتی می‌توان گفت رژیم غذایی نامناسب خود یکی از مهم‌ترین دلایل آسیب دیدن بدن است‌. بسیاری از افراد پس از رژیم گرفتن با ریزش مو روبه‌رو می‌شوند. با اینکه در بیشتر مواقع این ریزش مو معمولی و موقت است،  اما همواره این سوال در ذهنشان شکل می‌گیرد که چرا بعد از کاهش وزن ریزش مو انتقال می‌افتد؟ اگر شما نیز دوست دارید از ارتباط بین کاهش وزن و ریزش مو مطلع شوید، مطالعه این مطلب برای شما بسیار مناسب خواهد بود.

۸ دلیل عمده ریزش مو بعد از لاغری و کاهش وزن غیر اصولی

  • کاهش شدید کالری دریافتی بدن 
  • کاهش ویتامین های گروه B، آهن و روی
  • استرس ناشی از رژیم کاهش وزن
  • محدود شدن مصرف کربوهیدرات ها
  • پیروی از رژیم های سخت و محدود کننده 
  • عدم مصرف لبنیات به میزان لازم برای بدن 
  • خواب ناکافی در طول رژیم 
  • تغییرات هورمونی ناشی از لاغری

مطلب پیشنهادی: تاثیر تغذیه بر ریزش مو

ریزش مو بعد کاهش وزن

چرا در طول رژیم لاغری دچار ریزش مو می‌شویم؟

ریزش مو در طول رژیم لاغری یک پدیده رایج است که به عنوان تلوژن افلوویوم شناخته می‌شود. این نوع ریزش مو معمولاً 3 تا 4 ماه پس از شروع رژیم لاغری شروع می‌شود و تا 6 ماه ادامه دارد. علت اصلی ریزش مو در طول رژیم لاغری، کاهش شدید کالری دریافتی بدن است. زمانی که بدن کالری کمتری دریافت می‌کند، انرژی خود را صرف حفظ عملکردهای حیاتی می‌کند و رشد مو را به تعویق می‌اندازد. این امر باعث می‌شود که موها در مرحله استراحت (تلوژن) باقی بمانند و به تدریج از بین بروند.

علاوه بر کاهش کالری دریافتی در طول رژیم لاغری، عوامل دیگری نیز می‌توانند در ریزش مو در طول رژیم لاغری نقش داشته باشند. به عنوان مثال رژیم‌های لاغری سخت و محدودکننده ممکن است باعث کمبود مواد مغذی ضروری برای رشد مو، مانند پروتئین، آهن، روی، ویتامین B6 ویتامین B12 شوند. علاوه بر این استرس ناشی از رژیم لاغری نیز می‌تواند باعث ریزش مو شود.

مطلب پیشنهادی:استرس و عوارض آن برای زنان

ریزش مو در طول رژیم لاغری معمولا یک پدیده موقتی است و پس از تثبیت وزن، موها دوباره رشد می‌کنند. با این حال، اگر ریزش مو شدید باشد یا پس از تثبیت وزن ادامه داشته باشد، باید به پزشک مراجعه کرد. برای جلوگیری از ریزش مو در طول رژیم لاغری، بهتر است از یک رژیم غذایی سالم و متعادل پیروی کنید که تمام مواد مغذی مورد نیاز بدن را تأمین کند. همچنین، استراحت کافی و مدیریت استرس نیز می‌تواند به کاهش خطر ریزش مو کمک کند.

دلایل ریزش موها بعد کاهش وزن

رژیم غذایی کراش موجب ریزش موهای شما می شود

رژیم غذایی کراش یک برنامه غذایی محدودکننده است که به منظور کاهش وزن سریع در مدت زمان کوتاه طراحی شده است. این رژیم غذایی معمولا شامل دریافت کمتر از 800 کالری در روز است. ریزش مو یکی از عوارض جانبی شایع رژیم غذایی کراش است. با کمک گرفتن از متخصصان تغذیه خبره و حرفه‌ای می‌توانید کمبودهای این رژیم را به خوبی جبران کنید و در طول کاهش وزن با عوارض کمتری روبه‌رو شوید. جهت کسب اطلاعات بیشتر و دریافت رژیم لاغری درمانی می توانید از طریق بخش رژیم من در وبسایت غفاری دایت اقدام نمائید. 

رژیم غذایی کتوژنیک و ریزش مو

ریزش مو در رژیم غذایی کتوژنیک یک امر کاملا طبیعی است. در واقع می‌توان گفت که در این نوع رژیم با محدود شدن مصرف کربوهیدرات‌ها بسیاری از مواد مغذی مورد نیاز بدن کاهش می‌یابد. در چنین شرایطی بدن انرژی لازم برای رشد مو و ناخن را کاهش می‌دهد و ریزش رخ می‌دهد. البته توجه داشته باشید که متخصصان قادرند از این ریزش جلوگیری کنند یا میزان ریزش را به طور قابل توجهی کاهش دهند.

مطلب پیشنهادی: لاغری سریع با رژیم کتوژنیک

رژیم های غذایی محدود کننده

رژیم غذایی محدود کننده یکی از رژیم‌های پرطرفدار لاغری است که با محدود کردن یا حذف کامل یک سری مواد غذایی باعث کاهش وزن در کمترین زمان ممکن می‌شوند. ریزش مو در این نوع رژیم نیز بسیار شایع است. البته توجه داشته باشید که رژیم غذایی محدودکننده حتما باید توسط متخصصان خبره تنظیم شود. چرا که در غیر این صورت ممکن است عوارض جبران ناپذیری برای فرد داشته باشد.

درمان ریزش مو در طول رژیم لاغری

درمان ریزش مو در طول رژیم لاغری

همان گونه که پیش‌تر نیز اشاره کردیم ریزش مو در طی رژیم در بیشتر مواقع دیده می‌شود و به خودی خود با گذشت زمان درمان خواهد شد. البته این بدین معنی نیست که باید از کنار این اتفاق به راحتی گذر کرد. یک رژیم درست و اصولی نباید با ریزش موی خیلی شدید و ضعف بنیه و توان فرد همراه باشد. متخصصان و رژیم‌درمانگرها برای درمان ریزش مو در طول رژیم لاغری از افراد می‌خواهند به نکات زیر توجه کنند:

  • مصرف ویتامین‌های گروه B جدی گرفته شود.
  • لبنیات به میزان لازم در رژیم غذایی قرار گیرد.
  • سبزیجات، گوشت و روغن‌های خوراکی به میزان لازم در رژیم غذایی فرد قرار گیرند.
  • مایعات و آب زیاد نوشیده شود.
  • فرد از قرار گرفتن در شرایط استرس‌زا و خواب ناکافی بپرهیزد.
  • انواع ویتامین، پروتئین و مکمل‌های ضروری در رژیم غذایی قرار گیرد.

پیشگیری از کاهش تراکم موها در طول رژیم لاغری

یکی از مهم‌ترین سوالات که برای بسیاری از افراد پیش می‌آید این است که چگونه می‌توان از ریزش مو در رژیم لاغری جلوگیری کرد؟ از مهم‌ترین راهکارها برای جلوگیری از این اتفاق و کاهش ریزش می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • از رژیم‌های لاغری سخت و محدودکننده خودداری کنید.
  • به تدریج وزن کم کنید و به دنبال روش‌هایی که سریع نتیجه می‌دهند، نباشید.
  • از مکمل‌های غذایی حاوی پروتئین، روی، منیزیم آهن، کلسیم، ویتامین B6، ویتامین c ویتامین B12 استفاده کنید.
  • حتما از متخصصان و رژیم درمانگرهای خبره کمک بگیرید.
  • از محصولات مراقبت از مو ملایم که به موها آسیب نمی‌رسانند، استفاده کنید.

ریزش مو پس از رژیم لاغری

سخن پایانی

در این مطلب به بررسی علل و ارتباط کاهش وزن و لاغری پرداختیم و گفتیم که حذف مواد معدنی و مغذی مورد نیاز بدن و رژیم غذایی نامناسب از مهم‌ترین دلایل این رویداد است. همین موضوع باعث می‌شود تا پیشنهاد می‌کنیم از اجرایی هر گونه رژیم خودسر و غیراصولی خودداری کنید. چرا که ممکن است به بدن شما بسیار آسیب وارد کند. برای دریافت رژیم غذایی متناسب با شرایط خود می‌توانید از متخصصان تغذیه در غفاری دایت کمک بگیرید. قطعا متخصصان ما نهایت تلاش خود را به کار می‌گیرند تا در مسیر رسیدن به وزن ایده‌التان بسیار به شما کمک کنند.

مطلب پیشنهادی: انواع آزمایش های ریزش مو و ویتامین های لازم


دیدگاه کاربران
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
5 از 5 (1 نظر)

با افزودن دیدگاه خود ما را همراهی کرده و نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

افزودن دیدگاه