استرس و عوارض استرس در زنان را بشناسید!

این روزها نه‌تنها زندگی در شهرهای بزرگ، بلکه زندگی در شهرهای کوچک نیز، می‌تواند انواع استرس و اضطراب ویژه خود را داشته باشد. اخباری که هر روز دریافت می‌کنیم، وضعیت اقتصادی، کنکور، اضافه وزن و... همه مسائلی هستند که قابلیت ایجاد استرس را برای هر فردی دارند. با توجه به عوارض استرس، باید بتوانیم کنترل این شرایط را در دست بگیریم و اجازه ندهیم که اخبار بد و منفی و استرس، شرایط جسمی و روحی ما را تحت تاثیر قرار دهد. در این مطلب از غفاری دایت، شما را با علائم استرس و درمان خانگی استرس آشنا می‌کنیم؛ پس تا پایان مطلب با ما باشید. استرس و عوارض استرس در زنان را بشناسید!

استرس چیست

 

استرس چیست ؟!

استرس کلمه‌ای انگلیسی است، به معنای تاکید زبان! با این حال تعریف استرس در روانشناسی و علم سلامت متفاوت است و فشاری است که از نظر روانی فرد متحمل می‌شود که این فشار روانی می‌تواند عامل درونی و بیرونی داشته باشد. با اینکه در اغلب مواقع و در تعریف استرس، آن را یک حالت منفی قلمداد می‌کنند؛ با این حال استرس و اضطراب در مقدار کم و کنترل شده، همچون ترس عمل کرده و به عنوان یک محرک برای به انجام رسیدن کارها و یا پاسخگویی سریع عمل می‌کند. چنانچه میزان استرس از کنترل خارج شود و به صورت مزمن دربیاید، فشار روانی زیادی را به فرد وارد می‌کند که عوارض آن به صورت جسمی نیز بروز می‌یابد.

 

علائم استرس

 

علائم استرس چیست ؟!

پس از پاسخ به سوال استرس چیست؟! باید بدانیم علائم استرس چه چیزهایی است. علائم استرس در افراد مختلف به صورت متفاوتی بروز می‌کند و بستگی به شدت استرس، مدت زمان و آمادگی فکری و احساسی فرد دارد. به همین دلیل برخی از علائم استرس مزمن هستند و برخی دیگر تنها به‌صورت گذرا بروز می‌کنند. از علائم استرس که روی قدرت تفکر افراد تاثیر می‌گذارد، می‌توان به ضعف حافظه، به تعویق انداختن دائمی کارها، عدم تمرکز، پیش‌بینی کردن بدترین‌ها، نگرانی بیش از حد برای مسائل و... اشاره کرد. علائم استرس مزمن در جسم فرد، می‌تواند سبب بروز درد جسمانی همچون سردرد، گرفتگی عضلات گردن و شانه، خستگی مزمن، حالت تهوع، حالت خفگی، پرش چشم یا لب، احساس لرزش، عرق کردن یا یخ زدن دست، افزایش ضربان قلب و... شود.

همچنین استرس مزمن می‌تواند سبب بروز علائم احساسی و هیجانی شود که فرد را تحریک‌پذیر، پرخاشگر، بدخلق، بدگمان، افسرده و مضطرب می‌کند و همچنین توانایی برقراری ارتباط و انتقادپذیری را از وی می‌گیرد. استرس مزمن می‌تواند در رفتار فرد به صورت اشکال در مدیریت زمان، پراکنده کار کردن، الگوی متغیر خواب و غذا، بی‌قراری، جویدن ناخن، قطع ارتباط با دوستان و... بروز کند.

 

عوارض استرس

 

عوارض استرس چیست ؟!

عوارض استرس در افراد مختلف، به اشکال متفاوتی بروز می‌کند و می‌تواند به سن، میزان استرس و اضطراب، جنسیت و قدرت مدیریت فرد بستگی داشته باشد. برای مثال، در برخی از افراد استرس می‌تواند سبب ایجاد پرخوری شود که افزایش وزن عصبی را به دنبال دارد و در افراد دیگر اضطراب سبب کاهش اشتها می‌گردد که این بی‌اشتهایی در موارد شدید، منجر به آنورکسیا می‌شود.

عوامل ایجاد کننده استرس نیز بر شدت عوارض استرس تاثیر دارد؛ برای مثال، عوامل بیرونی همچون ترافیک، سر و صدا، از دست دادن عزیز، جدایی والدین، کشمکش با نزدیکان، بیماری و... عوارضی متفاوت از عوامل درونی ایجاد می‌کند. عوامل درونی به سختی قابل شناسایی هستند و به سطح توقع، نگرش، خواسته‌ها و احساسات فرد بازمی‌گردد. برای مثال چنانچه فردی ایده‌آل‌گرا باشد و یا وسواس زیادی برای داشتن عملکرد عالی در زمان محدود به خرج دهد، فشار و استرس زیادی به خود وارد می‌کند. یکی از عوامل بیرونی اضطراب در نوجوانان که درگیر آن هستند، کنکور است که به دلیل حساسیت خانواده و فشارهایی که به آن‌ها وارد می‌کنند، سبب بروز اختلالات اضطرابی در آن‌ها می‌شود.

 

عوارض استرس در زنان

 

عوارض استرس در زنان

در زنان ممکن است استرس، عوارض متفاوتی نسبت به مردان داشته باشد. چند نمونه مهم از عوارض استرس را در زیر به اختصار بیان کرده‌ایم:

  • به هم خوردن نظم قاعدگی: این مسئله به دلیل به هم خوردن تعادل هورمون‌ها ایجاد می‌شود و ممکن است سبب تاخیر ویا قطع آن برای کوتاه مدت یا طولانی مدت شود.
  • کاهش میل جنسی: این موضوع یکی از عوارض استرس در زنان متاهل است که تا حدود زیادی با عوارض استرس در مردان می‌تواند متفاوت باشد.
  • عوارض پوستی: مهم‌ترین عارضه پوستی ناشی از استرس در زنان، ایجاد آکنه در پوست است که به خصوص در نوجوانان بسیار دید‌ه میشود.
  • ریزش مو: ریزش مو یکی از عوارض استرس در زنان است که مشابه آن را می‌توان در مردان نیز مشاهده کرد. البته استرس های شدید و شوک‌کننده ممکن است سبب سفید شدن بخشی از مو نیز بشوند.
  • مشکلات گوارشی: استرس طولانی مدت روی اسید معده تاثیر گذاشته و هضم غذا را برای فرد دشوار می‌کند. سوء‌هاضمه، زخم معده و سندروم روده تحریک پذیر، از مشکلات گوارشی ناشی از استرس هستند.
  • افسردگی و بی خوابی: افسردگی به دلیل به هم خوردن سطح طبیعی کورتیزول در بدن به وجود می‌آید. افزایش سطح این هورمون به خصوص در درازمدت و در استرس مزمن، سبب ایجاد افسردگی می‌شود. همچنین یکی از علل شایع بی خوابی استرس و اضطراب است که می‌تواند عدم تمرکز و بی حوصلگی را به دنبال داشته باشد.
  • افزایش وزن: در بیشتر افراد، استرس سبب تمایل بیشتر به مصرف مواد قندی می‌شود که در نتیجه چاقی و افزایش وزن را به دنبال دارد.
  • مشکل در باروری: که به دلیل افزایش سطح آلفا آمیلاز در خانم‌ها ایجاد می‌شود، سبب تاخیر در بارداری می‌گردد.
  • ریسک سکته مغزی و قلبی: سکته از شایع‌ترین عوارض استرس در زنان و مردان است. افرادی که در محل کار در معرض استرس هستند، به ۴۰ درصد احتمال بیشتری برای سکته قلبی دارند.

 

درمان خانگی استرس

 

درمان خانگی استرس

از آنجایی‌که عوارض استرس می‌تواند تاثیرات منفی بر روی ظاهر و جسم ما داشته باشد و همچنین روح را آزرده کند؛ حتماً باید برای درمان استرس اقدامی انجام دهیم. در درمان خانگی استرس، اولین قدم، تشخیص دلایل استرس است. بیشترین دلایل ما برای داشتن استرس و اضطراب در زندگی روزمره، به عوامل درونی بر می‌گردند، به همین دلیل لازم است برای مقابله با استرس خود را قوی‌تر کند و آرامش را به‌دست آورید. راهکارهای زیر به عنوان درمان خانگی استرس به شما کمک می‌کنند:

  • برای خود تشویق و جایزه در نظر بگیرید.
  • با راه‌های افزایش اعتماد به نفس آشنا شوید و آن را در خود را بهبود ببخشید.
  • وضعیت زندگی معنوی خود را بهتر کنید و ارتباط بیشتری با خدا داشته باشید.
  • ساعت خواب خود را منظم کنید و به مقدار کافی بخوابید.
  • غذای رژیمی سالم برای کم کردن محرک‌های استرس‌زا در بدن به شما کمک می‌ کند.
  • ورزش کردن به مدت حداقل ۳۰ دقیقه و ۳ بار در هفته، می‌تواند به شما در کاهش استرس کمک نماید.
  • برای خود زمان‌های استراحت و تعطیلات در نظر بگیرید و در این مدت به مسائل کاری فکر نکنید.
  • با احساسات خود کنار بیاید و آن‌ها را بیان کنید.
  • برنامه روزانه خود را منظم نمایید و از یک دفترچه برای یادداشت کارهای روزانه استفاده کنید.
  • انعطاف پذیری خود را افزایش دهید و به جای پیش‌بینی کردن مسائل غیر قابل کنترل، سعی کنید خود را با شرایط وفق دهید.
  • بیشتر اهداف کوتاه‌مدت برای خود تعیین کنید و مسیر رسیدن به آن‌ها را با جزئیات برای خود ترسیم کنید.
  • با محدودیت‌های خود آشنا شوید و قدرت نه گفتن را در خود افزایش دهید.

 

استرس و اضطراب

 

رژیم غذایی و کنترل وزن

همانطور که گفته شد یکی از عوارض استرس برای زنان و مردان چاقی است که به دلیل افزایش تمایل به مصرف مواد قندی و شیرین ایجاد می‌شود. به همین دلیل ابتدا برای درمان استرس خود از انواع درمان خانگی استرس استفاده کنید ویا از یک مشاور یا روانشناس کمک بگیرید. سپس اراده خود را برای کاهش وزن و رسیدن به تناسب‌اندام افزایش دهید. برای این‌کار با یک کلیک بر روی رژیم لاغری اختصاصی می‌توانید از بهاره غفاری، که یکی از بهترین مشاوران تغذیه است، رژیم غذایی دریافت کنید. مزیت رژیم بهاره غفاری نسبت به سایر رژیم‌ها، اختصاصی بودن آن با توجه به شرایط، سن، قد، وزن و... شماست. چنانچه فکر می‌کنید کاهش وزن در افزایش اعتماد به نفس شما تاثیر دارد، همین حالا وارد سایت غفاری دایت شوید.

 

 

دیدگاه کاربران
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
3 از 5 (8 نظر)

با افزودن دیدگاه خود ما را همراهی کرده و نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

افزودن دیدگاه