آیا فکر و خیال باعث لاغری میشود؟

ارتباط بین استرس و کاهش وزن و لاغری رابطه بسیار نزدیکی با هم دارند. استرس می تواند تأثیر مستقیمی روی وزن شما داشته باشد. استرس می تواند باعث کاهش وزن یا افزایش وزن شما شود. در بعضی موارد ، استرس ممکن است منجر به وعده های غذایی از بیشتر و انتخاب نامناسب مواد غذایی یا کم اشتهایی شود.
برای برخی از افراد بسته به نوع شرایط ، استرس ممکن است باعث شود که افراد میل به خوردن را به طور کامل از دست دهند و منجر به لاغری شود. اغلب اوقات ، این لاغری فقط موقتی است.با گذشت موارد استرس زا ممکن است وزن شما به حالت عادی برگردد. وقتی استرس دارید ، ممکن است رفتارهای متفاوتی را نسبت حالت عادی انجام دهید ، مانند کم شدن وعده های غذایی یا بیدار ماندن در شب. حتی افراد خونسرد هم اغلب استرس را تجربه می کنند.
در حالی که استرس گاهی اوقات امری عادی است، اما استرس مکرر ممکن است علامت یک اختلال روانی یا جسمی باشد.استرس چیزی است که از مغز شما سرچشمه می گیرد اما واکنش های جسمی زیادی را به دنبال دارد.

آیا فکر و خیال باعث لاغری میشود؟

ارتباط بین کاهش وزن و استرس

اضطراب چیست؟

استرس نحوه واکنش ماست وقتی که تحت فشار یا تهدید هستیم. معمولا زمانی اتفاق می افتد که در موقعیتی قرار می گیریم که احساس نمی کنیم نمی توانیم آن را مدیریت یا کنترل کنیم.
 
وقتی استرس را تجربه می کنیم، می تواند به صورت زیر باشد:
یک فرد، به عنوان مثال زمانی که مسئولیت های زیادی دارید که در حال مبارزه با آنها هستیدبخشی از یک گروه، به عنوان مثال اگر خانواده شما دوران سختی مانند سوگ یا مشکلات مالی را سپری می کندبخشی از جامعه شما، برای مثال اگر به یک گروه مذهبی تعلق دارید که تبعیض را تجربه می کندعضوی از جامعه، به عنوان مثال در هنگام بلایای طبیعی یا رویدادهایی مانند همه گیری ویروس کرونااگر به عنوان بخشی از یک گروه بزرگتر احساس استرس می کنید، ممکن است همه آن را متفاوت تجربه کنید. حتی اگر علت استرس شما یکسان باشد، ممکن است این اتفاق بیفتد.

اضطراب چیست؟

آیا فکر و خیال باعث لاغری میشود؟

در اینجا راه های مختلفی که استرس مزمن باعث کاهش وزن می شود آورده شده است:
 

1. هورمون استرس تولید می کند

وقتی تحت استرس دائمی هستید، بدن شما دائماً در حالت پرواز یا مبارزه است. این بدان معناست که شما همیشه در حال تولید هورمون های استرس، آدرنالین و کورتیزول هستید. این هورمون ها بر هضم، ایمنی و الگوی خواب شما تأثیر می گذارند.آدرنالین با آماده کردن بدن برای فعالیت بدنی شدید عمل می کند، اما اشتهای شما را نیز کاهش می دهد. کورتیزول با سرکوب برخی از عملکردهای بدن که در موقعیت های استرس زا غیر ضروری هستند، مانند عملکرد تولید مثل، گوارش و ایمنی عمل می کند.
 

2. بر گرسنگی و هضم غذا تأثیر می گذارد

استرس بر گرسنگی و هضم غذا تأثیر می گذاردبه دلیل تأثیر دوگانه هورمونی بر بدن، ممکن است اغلب یا اصلاً احساس گرسنگی نکنید. استرس بر عصب واگ شما تأثیر می گذارد، که عصب مسئول پریستالیس دستگاه گوارش است. به عبارت دیگر، این عصب به حرکت غذای هضم شده از طریق دستگاه گوارش شما کمک می کند. در کنار این حرکت، عصب واگ نیز بر هضم و جذب غذا تأثیر می گذارد. تحت استرس، سیستم گوارشی شما ممکن است بد کار کند و باعث التهاب دستگاه گوارش و علائمی مانند اسهال شود.
 
 

3. کالری می سوزاند

در شرایط استرس، می توانید کالری اضافی را با حرکت عصبی بخشی از بدن خود بسوزانید - مانند ضربه زدن به پاها یا کلیک کردن روی انگشتان. همچنین ممکن است احساس کنید که باید با ورزش کردن از شر استرس خلاص شوید و در نهایت به ورزش بیش از حد برسید، که می تواند منجر به کاهش وزن ناخواسته شود.
 

4. بر خواب تاثیر می گذارد

استرس همچنین می تواند بر الگوهای خواب شما تأثیر بگذارد. به خواب رفتن و به همان اندازه خواب ماندن زمانی که احساس استرس می کنید سخت است. به نوبه خود، اختلال در خواب می تواند باعث شود همیشه احساس تنبلی و خستگی کنید. ناگفته نماند که از دست دادن خواب در طول زمان می تواند باعث افزایش تولید کورتیزول شود.

چگونه استرس باعث کاهش وزن می شود؟

علائم کاهش وزن به دلیل استرس

  • خستگی
  • مشکل در به خواب رفتن
  • سوء هاضمه
  • بدن درد
  • عضلات گردن منقبض
  • نوسانات خلقی مکرر
  • تپش قلب
  • کاهش میل جنسی
  • کند شدن عملکرد مغز
  • از دست دادن اشتها
  • نیاز به انجام یک کار با وسواس و مکرر
  • جویدن ناخن یا لب
  • ضربه زدن به پا
  • مردمک های گشاد شده

علائم کاهش وزن به دلیل استرس

10 نکته برای کنترل کاهش وزن به دلیل استرس

 

1. پیدا کردن دلیل استرس زا

اولین قدم برای کاهش استرس این است که بپذیرید تحت استرس هستید و عوامل محرک را شناسایی کنید. چه چیزی باعث استرس شما می شود؟ کار؟ رابطه ی شما؟ امور مالی؟ خاطره ای از گذشته؟ هنگامی که تشخیص دادید چه چیزی باعث استرس شما می شود، در موقعیت بهتری برای حل مشکل خواهید بود.
 

2. تنفس کردن!

برای کنترل استرس نفس بکشیدفقط با تمرکز بر تنفس خود در زمان و انرژی زیادی صرفه جویی خواهید کرد. چشمان خود را به آرامی ببندید و به آرامی شروع به تنفس کنید. ورود هوای سرد به سوراخ بینی و نای را احساس کنید. 1-5 بشمارید و به آرامی بازدم کنید. احساس کنید قفسه سینه خود به سمت پایین حرکت می کند و درد قفسه سینه کمی کاهش می یابد. هر بار که متوجه شدید استرس دارید ۱۰ بار این کار را انجام دهید و بلافاصله احساس آرامش خواهید کرد.
 

3. نوشتن احساسات 

قدم بعدی این است که احساسات خود را بپذیرید. آیا احساس آسیب می کنید؟ خشمگین؟ نگران؟ تمام احساسات خود را بنویسید و ذکر کنید چه چیزی یا چه کسی باعث استرس شما شده است. درست مانند صحبت کردن با یک دوست، دفترچه یادداشت شما می تواند به شما کمک کند تا احساسات منفی را از سیستم خود بیرون کنید و احساس سبکی بیشتری داشته باشید.
 

4. به دنبال کمک باشید

برای کنترل استرس به دنبال کمک باشید در صورت نیاز به دنبال کمک مشکلی نیست. قدرت شما در این است که به جسم و روح خود آرامشی بدهید که شایسته آن هستند. با یک متخصص یا یک دوست صحبت کنید. به تدریج، شما شروع به ایجاد یک دیدگاه بیرونی خواهید کرد که به شما در مدیریت استرس کمک می کند.
 

5. در مقادیر کم بخورید

ممکن است هنگام احساس استرس اصلاً احساس گرسنگی نکنید، به همین دلیل است که توصیه می کنیم در این دوره ها مقدار کمی غذا مصرف کنید. حتی یک لقمه هم سخت خواهد بود، اما به این روند اعتماد کنید. خود را تجهیز کنید تا دوباره بلند شوید، جایگاه خود را پیدا کنید و سر جای خود بمانید. برای آن، شما به نیاز اساسی یک انسان نیاز دارید - غذا! فقط کمی بخورید یا آب میوه یا اسموتی درست کنید و بنوشید. به تدریج شروع به بازگشت به عادات غذایی عادی خود خواهید کرد.
 

6. تغذیه بعد از تمرین ضروری است

تغذیه بعد از تمرین برای کنترل کاهش وزن توسط استرساگر به طور منظم ورزش می کنید و حتی بیشتر برای رهایی از استرس ورزش می کنید، باید نوشیدنی اسموتی بعد از تمرین را شروع کنید تا از کاهش وزن ناخواسته جلوگیری کنید. یک نوشیدنی بعد از تمرین کمک می کند تا الکترولیت ها، پروتئین ها و کربوهیدرات هایی را که بدن برای بازیابی از تمرین نیاز دارد، دوباره پر کنید. با مقدار کم شروع کنید و سپس به نوشیدن یک لیوان بلند اسموتی بعد از تمرین بپردازید.
 
 

7. شروع به یادگیری یک مهارت جدید کنید

یادگیری یک مهارت جدید می تواند به کاهش استرس کمک کند. آنچه را که همیشه می خواستید انجام دهید بیاموزید زیرا هیچ زمانی بهتر از اکنون وجود ندارد. یادگیری مغز را تحریک می کند و آن را مشغول نگه می دارد. شما همچنین با افراد جدیدی ملاقات خواهید کرد و دیدگاه متفاوتی نسبت به زندگی ایجاد خواهید کرد.
 

8. داشتن ارتباط

ارتباطات حرفه ای جدیدی برای کنترل استرس ایجاد کنیدکار و زندگی حرفه ای می تواند استرس زا باشد. ارتباطات حرفه ای جدیدی ایجاد کنید، اما نه لزوماً از همان رشته. گاهی اوقات، از انواع مختلف بحث است که ممکن است به یک ایده عالی برخورد کنید که واقعاً می توانید آن را اجرا کنید و نتایج عالی را نشان می دهد. صحبت کردن در مورد چیزی کاملاً متفاوت از حرفه شما می تواند به شما کمک کند تا شبکه حرفه ای خود را گسترش دهید و همچنین توانایی خود را برای فکر کردن فراتر از آنچه قبلاً می دانید.
 

9. هیدراته کنید

آب و آبمیوه های تازه فشرده بنوشید. آبرسانی به اندازه غذا مهم است. نوشیدن آب یا آبمیوه به دفع سموم و بازیابی عملکردهای بدن و مغز کمک می کند. مقداری برگ نعناع و برش های خیار اضافه کنید تا یک پانچ به آب اضافه کنید. قطعا در کمترین زمان احساس بهتری خواهید داشت.
 

10. تقسیم بندی کنید

تقسیم بندی برای کنترل استرسیکی از مهمترین نکات برای مقابله با استرس، یادگیری نحوه تقسیم بندی است. این به معنای جدا کردن مشکلات کاری از زندگی خانوادگی و بالعکس است. این به این دلیل است که اگر در محل کار خود مشکل مسکن داشته باشید و با فکر کردن به آن به خانه بیایید، نمی توانید از وقت خود با خانواده یا خودتان لذت ببرید. بله، انجام آن می تواند دشوار باشد و نیاز به تمرین دارد. سعی کنید کارهایی را که باید در آن روز انجام دهید را یادداشت کنید و وقتی آن کارها را به پایان رساندید آن کادرها را علامت بزنید. به این ترتیب، تمرکز خود را روی کار یا گذراندن وقت با خانواده حفظ خواهید کرد.

10 نکته برای کنترل کاهش وزن به دلیل استرس

ورزش و کاهش استرس

تمرینات ورزشی منظم و روزانه می تواند سلامت روحی و جسمی شما را هنگام استرس بهبود بخشد. می هر روز صبحگاه کمی نرمش یا ورزش صبحگاهی آرام کنید تا بتوانید استرس های روز را کنار بگذارید و روی وظایف روزانه خود متمرکز شوید. ورزش منظم همچنین می تواند اعتماد به نفس شما را افزایش دهد. مطالعات نشان داده است که تمرینات ورزشی منظم می تواند احساس اضطراب و استرس را کاهش دهد. فعالیت های بدنی مانند دویدن ، ورزش پیلاتس، یوگا و مدیتیشن می تواند به کاهش سطح استرس کمک کند.

ورزش و کاهش استرس

کاهش استرس و رژیم غذایی

استرس، به ویژه استرس مزمن، به دلیل تأثیرات آن بر فرآیندهای بدن، می تواند باعث کاهش وزن یا افزایش وزن شود.استرس بر تولید هورمون های استرس و سیستم گوارش تأثیر می گذارد که می تواند منجر به تغییر در اشتها و متابولیسم شود.فرد می تواند از انواع تکنیک های خودیاری برای کاهش استرس استفاده کند.اگر فردی نمی تواند استرس را تحت کنترل داشته باشد یا کاهش وزن ناخواسته مداوم را تجربه می کند، باید با پزشک خود تماس بگیرد همچنین میتوانید  با داشتن یک رژیم غذایی متناسب با اندام خودتون میتوانید آن را کنترل کنید پس همین حالا به سایت غفاری دایت بروید و این برنامه غذایی اصولی را از رژیم‌های من دریافت کنیدو از اندام زیبای خود لذت ببرید
 

دیدگاه کاربران
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
3 از 5 (7 نظر)

با افزودن دیدگاه خود ما را همراهی کرده و نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

افزودن دیدگاه