0 تا 100 پر خوری عصبی چیست؟ | 11 نکته برای درمان پرخوری عصبی

پر خوری عصبی چیست؟ پر خوری عصبی که پرخوری هیستریک نیز نامیده می‌شود، یک نوع اختلال در خوردن است. اختلالات خوردن در واقع تحت تأثیر شرایط سلامت روانی محسوب می‌شود که می‌تواند به طور بالقوه تهدید‌کننده زندگی فرد باشد. اگر اختلال خوردن دارید، ممکن است در مورد غذا و وزن خود احساس وسواس داشته باشید. این وسواس می‌تواند به سلامت جسمی و روحی شما آسیب برساند. 0 تا 100 پر خوری عصبی چیست؟ | 11 نکته برای درمان پرخوری عصبی

علائم پر خوری

پر خوری عصبی چیست؟ 

پر خوری عصبی را می‌توان به عنوان یک الگوی غذا خوردن ناصحیح تعریف کرد که با موارد زیر مشخص می‌شود: 
((مصرف مقدار زیادی غذا در مدت زمان کوتاه))
 
خلاص شدن از شر غذا به عنوان نوعی پاکسازی باعث برخی رفتار‌های زننده در فرد خواهد شد. پاکسازی ممکن است شامل وادار کردن خود به (استفراغ) یا مصرف ملین باشد. ملین‌ها دارو‌هایی هستند که حرکت غذا را در بدن شما تسریع می‌کنند. 
 
سایر ویژگی‌ های پر خوری عصبی ممکن است شامل موارد زیر باشد: 
 
استفاده نادرست از قرص‌های (ادرار‌آور) یا قرص‌های لاغری
خوردن وعده‌های غذایی بسیار کم یا پرهیز غذایی کامل (روزه داری). 
ورزش بیش از حد. 
مخفی کردن غذا برای پرخوری و در نهایت پاکسازی. 
 
افراد مبتلا به بولیمیا معمولاً وزن طبیعی و سالمی دارند. اما آن‌ها بر اساس دیدگاهی که از شکل بدن ویا وزنشان دارند، خود را به شدت قضاوت می‌کنند. آن‌ها معمولاً با مسائل مربوط به عزت نفس دست و پنجه نرم می‌کنند که ارتباط نزدیکی با تصورشان از بدن خود دارند. 

پر خوری عصبی چه کسانی را تحت تأثیر قرار می‌ دهد؟ 

پر اشتهایی عصبی در زنان، بیشتر از مردان است. این عادت معمولاً در دوران نوجوانی یا اوایل بزرگسالی ایجاد می‌شود. اما می‌تواند افراد را در هر سنی تحت تأثیر قرار دهد. بین 1 تا 2 درصد از مردم در طول هر سال بولیمیا را تجربه می‌کنند. پر خوری عصبی می‌تواند در افراد با هر جنس، جنسیت، سن، نژاد، قومیت یا نوع بدن رخ دهد. 

تفاوت بین پر خوری عصبی و بی‌ اشتهایی عصبی چیست؟ 

افراد مبتلا به پر خوری عصبی معمولاً وزن طبیعی دارند. این افراد در چرخه‌ای از پرخوری و پاکسازی درگیر هستند. افراد مبتلا به بی‌اشتهایی عصبی معمولاً دچار کمبود وزن هستند. آن‌ها برای کاهش وزن به پرهیز غذایی شدید، رژیم‌های غذایی عجیب و غریب و ورزش شدید می‌پردازند. افراد مبتلا به بی‌اشتهایی عصبی با وجود اینکه بسیار لاغر هستند، اما فکر می‌کنند چاق هستند. حتی ممکن است آنقدر لاغر شوند که بیمار به نظر برسند. 

تفاوت بین پر خوری عصبی و اختلال پرخوری چیست؟ 

افراد مبتلا به پر خوری عصبی غذای زیادی می‌خورند و سپس به عملیات پاکسازی می‌پردازند یا سعی می‌کنند از شر غذا یا وزن زیاد خلاص شوند. افراد مبتلا به اختلال پرخوری غذای زیادی می‌خورند اما چاق نمی‌شوند. همچنین، افراد مبتلا به پر خوری عصبی معمولاً دارای وزن ایده‌آلی هستند که سالم تلقی می‌شود. در حالیکه افراد مبتلا به اختلال پرخوری معمولاً دارای اضافه وزن/چاقی هستند. 
 
علائم پر خوری چیست

علائم و نشانه‌ های پر خوری عصبی چیست؟ 

تشخیص پر خوری عصبی ممکن است سخت باشد. افراد مبتلا به این عارضه اغلب پرخوری می‌کنند و سپس مخفیانه پاکسازی می‌کنند. اما بسته‌بندی‌های خالی از مواد غذایی و یا بسته‌بندی خالی ملین‌ها در خانه می‌توانند از علائم هشدار‌دهنده پر خوری عصبی باشند. سایر علائم رفتاری و عاطفی پر خوری عصبی عبارتند از: 
 
مراجعه مکرر به حمام، به ویژه بعد از غذا
ورزش بیش از حد
تصویربرداری مداوم از بدن
ترس شدید از افزایش وزن
افسردگی، اضطراب یا سوء مصرف مواد
احساس خارج شدن از کنترل
احساس گناه یا شرم در خوردن غذا
کناره‌گیری اجتماعی از دوستان و خانواده
 
علائم فیزیکی پر خوری عصبی می‌تواند شامل مشکلات دندانی نیز باشد. استفراغ خود القا می‌تواند باعث فرسایش مینای دندان ناشی از اسید معده شود. همچنین ممکن است دندان‌های شما به جای سفید بودن، تنها شفاف به نظر برسند و حساس‌تر باشند. سایر علائم فیزیکی پر خوری عصبی می‌تواند شامل موارد زیر باشد: 
 
گونه‌ها یا خط فک متورم شده
مشکلات گوارشی مانند یبوست و رفلاکس اسید
جای زخم، خراش یا پینه روی بند انگشتان شما
غش کردن
دوره‌های قاعدگی نامنظم
ضعف عضلانی
چشم‌های پرخون
کم آبی بد

چه چیزی باعث پر خوری عصبی می‌ شود؟ 

علت دقیق پر خوری عصبی شناخته نشده است. اما محققان فکر می‌کنند که ممکن است ترکیبی از ژنتیک و رفتار‌های آموخته شده را شامل شود. اگر یکی از خویشاوندان شما مبتلا به اختلال خوردن یا مبتلا به آن است، در خطر ابتلا به این اختلال قرار دارید. فرهنگ عامه و رسانه‌ها افراد را تحت فشار قرار می‌دهند تا تیپ بدنی خاصی داشته باشند. این تأثیرات بیرونی می‌تواند بر تصویر بدن و عزت نفس شما تأثیر بگذارد. همچنین، احساس استرس، ناراحتی یا عدم کنترل همگی می‌تواند منجر به پر خوری عصبی شود. 
چه عوارضی با پر خوری عصبی همراه است؟ پیشنهاد می شود مقاله میان وعده رژیمی را مطالعه کنید.
پر خوری عصبی می‌تواند از دریافت مواد مغذی مورد نیاز بدن شما جلوگیری کند. بسیاری از عوارض مختلف ممکن است به دلیل پر خوری عصبی رخ دهد از جمله: 
 
زخم گلو و معده
پوسیدگی و پوسیدگی دندان
التهاب مری (ازوفاژیت) و پارگی آن
آسیب به روده و آسیب معده
عدم تعادل الکترولیت
ریتم غیر طبیعی قلب (آریتمی)
نارسایی قلبی
افزایش خطر خودکشی

درمان پر خوری

درمان پرخوری عصبی

برای تشخیص پر خوری عصبی و درمان دارویی پرخوری عصبی، پزشک یک معاینه فیزیکی انجام خواهد داد. آن‌ها از شما در مورد سابقه پزشکی و علائم جسمانی اطلاعاتی می‌پرسند. بد نیست هنگام صحبت با ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی و پزشک خود از رفتار‌های خود کاملاً آگاه باشید باشید. پزشک می‌خواهد به شما کمک کنند تا بهتر شوید. بنابراین مهم است که با ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی خود در مورد عادات غذایی‌تان صادق باشید. 
 
ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی و پزشک متخصص، پر خوری عصبی را در صورت داشتن معیار‌های زیر تشخیص می‌دهد: 
 
آیا بخش‌های زیادی در طول روز مشغول تکرار عادت پرخوری هستید؟ 
آیا در طول روز بر روی غذا خوردن خود کنترلی ندارید؟ 
آیا رفتار‌های پاکسازی نامناسب انجام می‌دهید؟ 
آیا حداقل یک بار در هفته به مدت سه ماه پرخوری را تجربه کرده‌اید؟ 
آیا وزن یا شکل بدن شما تأثیر زیادی بر تصویر شما از خود دارد؟ 
 
هیچ آزمایش ویژه‌ای در محیط آزمایشگاهی برای تشخیص خاص بولیمیا وجود ندارد. ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی و بیشتر پزشکان ممکن است آزمایش‌هایی را تجویز کند تا ببیند پر خوری عصبی چگونه بر سلامت شما تأثیر گذاشته است. برخی از این تست‌ها عبارتند از: 
 
آزمایش خون
آزمایش ادرار
تست عملکرد کلیه
الکتروکاردیوگرام EKG))

پر خوری عصبی چگونه درمان می‌ شود؟ 

ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی و بیشتر پزشکان و متخصصان تغذیه ممکن است پر خوری عصبی را با استفاده از تکنیک‌های مختلف درمان کند. آن‌ها ممکن است شما را به تیمی از متخصصان از جمله متخصصان تغذیه و متخصصان سلامت روان ارجاع دهند. درمان‌ها ممکن است شامل موارد زیر باشد: 
 
روان درمانی: درمان شناختی- رفتاری نوعی مشاوره فردی است. بر تغییر تفکر (شناختی) و رفتار (رفتاری) شما تمرکز دارد. درمان شامل تکنیک‌هایی برای ایجاد نگرش سالم نسبت به غذا و وزن است. همچنین شامل رویکرد‌هایی برای تغییر نحوه واکنش شما به شرایط دشوار است. 
مشاوره تغذیه: مشاوره تغذیه شامل یادگیری روش‌های سالم‌تری برای تغذیه است. شما با یک متخصص تغذیه یا مشاور تغذیه خواهید کرد تا به مسیر خود بازگردید. 
دارو: مهارکننده‌های سروتونین نوعی داروی ضد افسردگی هستند. آن‌ها می‌توانند دفعات پرخوری و استفراغ را کاهش می‌دهند. اما اثربخشی طولانی مدت این دارو‌ها مشخص نیست. آن‌ها همچنین در درمان اضطراب و افسردگی مؤثر هستند. این شرایط در میان افراد مبتلا به پر خوری عصبی رایج است. 
گروه‌های حمایتی: گروه‌های حمایتی می‌توانند در صورت استفاده با سایر اشکال درمان مفید باشند. در گروه‌های حمایتی، افراد و خانواده‌هایشان ملاقات می‌کنند و داستان‌هایشان را به اشتراک می‌گذارند. پیشنهاد می شود مقاله آناناس برای لاغری را مطالعه کنید. 

چگونه می‌ توانم از پر خوری عصبی جلوگیری کنم؟ 

اگر بولیمیا در خانواده شما وجود دارد، از علائم هشدار‌دهنده این بیماری باید آگاه باشید تا بتوانید زودتر مشکل را تشخیص دهید. درمان زود هنگام می‌تواند الگو‌های غذایی ناسالم را قبل از اینکه غلبه بر آن‌ها سخت‌تر شود، در هم بشکند. 
 
شما می‌توانید با درمان سایر بیماری‌ها مانند افسردگی و اختلالات اضطرابی، خطر ابتلا به پر خوری عصبی خود را کاهش دهید. مربیان و والدین همچنین می‌توانند به جوانان بیاموزند که تیپ بدنی «ایده‌آل» که رسانه‌ها به تصویر می‌کشند، واقع بینانه نیست. در واقع، این تیپ‌ها می‌تواند ناسالم و حتی ناامن باشد. 

چشم انداز افراد مبتلا به پر خوری عصبی چیست؟ 

بسیاری از افراد مبتلا به پر خوری عصبی با درمان بهبود می‌یابند و به زندگی سالم ادامه می‌دهند. برخی از افراد، ابتدا بهبود می‌یابند اما بعد مشکلشان مجدد عود می‌کنند و دوباره نیاز به درمان دارند. آمار نشان می‌دهد که حدود نیمی از افراد مبتلا به پر خوری عصبی با درمان مناسب به طور کامل بهبود می‌یابند. در صورت عدم درمان، افراد مبتلا به پر خوری عصبی ممکن است دچار عوارض جدی شوند. برخی از افراد ممکن است نیاز به دریافت مراقبت‌های پزشکی اضافی در بیمارستان یا مرکز درمانی داشته باشند.  پیشنهاد می شود مقاله رژیم لاغری را مطالعه کنید.
 
چه زمانی باید به دنبال کمک باشم؟ 
 
اگر رابطه شما با غذا باعث استرس شما می‌شود یا زندگی روزمره شما را مختل می‌کند، ممکن است دچار اختلال خوردن شده باشید. در صورت داشتن هر یک از علائم زیر باید فوراً به دنبال درمان باشید: 
 
درد قفسه سینه
تنگی نفس (تنگی نفس)
تپش قلب
سرگیجه
غش کردن
گلو درد شدید
رفلکس اسید
 
علائم پر خوری
 
نتیجه‌ گیری
 
پر خوری عصبی یک اختلال خوردن است. که علائم آن شامل خوردن غذای بیش از حد به مدت کمتر از ۲ ساعت و بدون داشتن کنترل روی خود است، که پرخوری نامیده می‌شود و به دنبال آن فرد برای پاکسازی با روش‌هایی مانند استفراغ یا استفاده نادرست از ملین‌ها را انجام می‌دهد. ممکن است احساس کنید نمی‌توانید این قسمت‌های پرخوری را متوقف یا کنترل کنید. از جمله مهمترین علائم اختلال پرخوری می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:
 
  • خوردن در مدت زمان مجزا (مثلاً ظرف هر دوره دو ساعته) با مقدار غذایی که قطعاً بیشتر از آن است که اغلب افراد در مدت زمان مشابه تحت شرایط مشابه می‌خورند.
  • احساس نداشتن کنترل بر خوردن در طول هر دوره (مثلاً شخص احساس می‌کند که نمی‌تواند خوردن را متوقف کند یا آنچه که می‌خورد و این که چقدر می‌خورد را کنترل کند).
  • رفتار‌های نامناسب جبرانی مکرر به منظور پیشگیری از افزایش وزن. _پرخوری و رفتار‌های جبرانی نامناسب هر دو به طور متوسط حداقل هفته‌ای یک بار به مدت 3 ماه روی می‌دهند.
  • ارزیابی اندام خود به شکل منفی و افراطی.
  • تورم در دست، پا، صورت و گونه‌ ها
 
برای جلوگیری از پر خوری عصبی می‌ توانید:
 
۱- ورزش کنید
۲-برنامه غذایی مناسب داشته باشید
۳- یک رژیم غذایی سالم را مورد استفاده قرار دهید
۴-به حجم غذاییتون توجه کنید
۵- مدیتیشن کنید
 
بسیاری از مردم نگران وزن خود هستند. اما افراد مبتلا به پر خوری عصبی وسواس زیادی به غذا و وزن خویش دارند. پر خوری عصبی یک بیماری جدی است که می‌تواند بر سلامت روحی و جسمی شما تأثیر بگذارد. اگر فکر می‌‎کنید به پر خوری عصبی مبتلا هستید، از کمک گرفتن خجالت نکشید. با مراقبت‎‌های پزشکی مناسب و مشاوره سلامت روان، می‌‎توانید بهتر شوید. اولین قدم را برای محافظت از رفاه خود با صحبت و مشورت گرفتن از ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی و پزشک خود بردارید. 
 
 

دیدگاه کاربران
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
2 از 5 (4 نظر)

با افزودن دیدگاه خود ما را همراهی کرده و نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

افزودن دیدگاه