رژیم مایر چیست و چگونه کار می کند؟

ممکن است تا به حال در بین انواع رژیم های غذایی، رژیم کتوژنیک را بیشتر شنیده باشید اما رژیم مایر یک برنامه غذایی محبوب است که تقریباً ۱۰۰ سال از شروع فعالیت آن می‌گذرد. رژیم غذایی mayr method که اغلب به عنوان یک روش سریع و راحت برای کاهش وزن شناخته می‌شود، در سال‌های اخیر مورد حمایت افراد مشهور و مربیان سلامتی قرار گرفته است. با وجودیکه برخی معتقدند پیروی از رژیم مایر آسان است، دسته‌ی دیگر معتقدند كه این رژیم محدود كننده است، یعنی همه‌ی گروه‌های غذایی در آن وجود ندارد. هدف از این برنامه غذایی بهبود سلامت روده و با کمک آن کاهش وزن و ارتقاء سطح سلامتی است. این رژیم غذایی بر حذف برخی غذاها از برنامه غذایی، تقویت سلامت گوارشی و استفاده از روش‌های غذایی آگاهانه مانند جویدن کامل غذا و جلوگیری از حواس‌پرتی هنگام خوردن غذا تمرکز دارد. اگرچه این رژیم غذایی به گونه‌ای طراحی شده که فقط برای ۱۴ روز دنبال شود؛ اما بسیاری از دستورات آن برای تبدیل شدن به عادات طولانی مدت به‌ منظور حمایت از سلامت کلی در نظر گرفته شده است.

رژیم مایر چیست و چگونه کار می کند؟

 

 

کاهش وزن در رژیم مایر چگونه است؟

هیچ مطالعه‌ای برای ارزیابی اثربخشی روش مایر به طور خاص وجود ندارد. با این حال چندین اصل اساسی رژیم غذایی برای کاهش وزن در آن به کار برده شده است. به عنوان مثال در این برنامه اولویت با مواد مغذی مانند میوه‌ها، سبزیجات، آجیل‌ها و حبوبات است. این غذاها علاوه بر غنی بودن از ویتامین‌ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان‌های مهم سرشار از فیبر هستند که می‌تواند سلامت روده را بهبود ببخشد و کمک کند برای مدت طولانی‌تری سیر بمانید. رژیم مایر همچنین غذاهای فرآوری شده و شکر را محدود می‌کند. این دو گروه غذایی با افزایش وزن، ضعف سلامت روده و چندین اثر سوء دیگر بر سلامت در ارتباط هستند. به علاوه این روش باعث تمرکز حواس شما در خوردن غذا مانند جویدن کامل غذا و کاهش حواس پرتی در طول وعده‌ها‌ می‌شود. یک بررسی انجام شده بر ۱۰ مطالعه به این نتیجه رسید که تمرین غذا خوردن آگاهانه به اندازه‌ی رژیم‌های غذایی معمول در کاهش وزن موثر است. علاوه بر این، جویدن کامل مواد غذایی می‌تواند باعث بهبود هضم و سلامت روده شود. این رژیم 14 روزه به شما دستور می‌دهد

  •  قند و کافئین را حذف کنید.
  • - مقدار زیادی غذای قلیایی بخورید
  •  مصرف گلوتن و لبنیات را محدود کنید.

این رژیم قوانین سختگیرانه‌ای راجع به چگونگی، نوع و زمان خوردن غذاها دارد و به حداقل رساندن حواس پرتی در هنگام غذا خوردن، مانند تماشای تلویزیون یا استفاده از تلفن هوشمند می‌شود. به علاوه این رژیم غذایی شما را تشویق می‌کند:

  •  هر لقمه غذا را حداقل ۴۰ تا ۶۰ بار بجوید
  • بزرگترین وعده غذایی خود را در اوایل روز بخورید
  •  به محض اینکه احساس سیری می‌کنید غذا خوردن را متوقف کنید
  •  فقط بعد از ساعت ۳ عصر غذای پخته بخورید
  •  از خوردن آب همراه با وعده‌های غذایی خودداری کنید
  •  بعد از ساعت ۷ بعد از ظهر غذایی نخورید

 

 

مزایای رژیم مایر

این برنامه علاوه بر افزایش وزن، می‌تواند با مزایای دیگری نیز همراه باشد.

  • تشویق به خوردن غذاهای سالم:

روش مایر بر روی غذاهای سالم مانند میوه‌ها و سبزیجات متمرکز است. این غذاها بسیاری از مواد مغذی مهم را تأمین کرده و به محافظت از بدن شما در برابر بیماری‌های خاص کمک می‌کنند. سایر خوراکی‌هایی که مصرف آن‌ها در این رژیم غذایی توصیه می‌شوند شامل آجیل، دانه‌ها، چربی‌های سالم و حبوبات، ویتامین‌ها و مواد معدنی هستند. علاوه بر این، روش مایر، خوردن غذاهای فرآوری شده و حاوی قندهای اضافه شده را محدود می‌کند.

  • تقویت ذهن آگاهی

آگاهانه غذا خوردن با فوایدی فراتر از کاهش وزن همراه است. پیروی از یک برنامه غذایی آگاهانه به کاهش پرخوری و خوردن احساسی کمک می‌کند. ذهن آگاهی همچنین به شما کمک می‌کند که از خوردن غذا در پاسخ به محرک‌های خارجی مانند دیدن یا بوییدن غذا، تماشای غذا خوردن دیگران یا دیدن تبلیغات محصولات غذایی جلوگیری کنید.

  • ساختار ساده و قابل پیگیری

 در حالی که برخی از افراد برنامه‌های غذایی با انعطاف پذیری بیشتر را ترجیح می‌دهند، دیگران از برنامه‌های ساختاریافته با دستورالعمل‌های روشن و ساده مانند روش مایر استقبال می‌کنند. بعلاوه، بر خلاف بسیاری از رژیم‌های دیگر، این برنامه به شمردن کالری‌های دریافتی نیازی ندارد؛ بنابراین، روش مایر برای کسانی که به دنبال کاهش وزن بدون تعهد زمانی هستند، مناسب خواهد بود.

  • پیروی از آن راحت است

درحالی‌که برخی از افراد برنامه‌های غذایی را با انعطاف‌پذیری بیشتر ترجیح می‌دهند، دیگران از برنامه‌های ساختاریافته با دستورالعمل‌های ساده و واضح مانند روش مایر راحت‌تر کنار می‌آیند. در این رژیم غذایی منابع زیادی برای کمک به شما در شروع کار ازجمله لیست خرید، برنامه‌های غذایی دقیق و دستورالعمل‌ها ارائه‌شده است. برخلاف بسیاری از رژیم‌های دیگر در این برنامه شما نیازی به شمارش کالری ندارید بلکه غذای خود را می‌سنجید یا میزان مواد مغذی کلان آن را ارزیابی می‌کنید. این ممکن است برای کسانی که به دنبال کاهش وزن بدون تعهد زمانی هستند قابل‌توجه باشد.

معایب رژیم مایر

اگرچه رژیم غذایی مایر ممکن است مزایای مختلفی داشته باشد اما معایبی نیز به دنبال دارد

  •  بر غذاهای قلیایی تمرکز دارد

این رژیم شمارا به خوردن غذاهای قلیایی مانند میوه‌ها، سبزی‌ها، مغزها و دانه‌ها تشویق می‌کند تا سطح pH بدن را افزایش دهد. اگرچه این غذاها بسیار مغذی هستند، اما خوردن غذاهای قلیایی بعید است بر میزان PH بدن شما تأثیر بگذارد.

  • عادت‌های ناسالم ایجاد می‌کند

 برخی از جنبه‌های رژیم غذایی ممکن است عادت‌های ناسالم را برای افرادی که سابقه‌ی اختلال در غذا خوردن دارند، ایجاد کند. در این رژیم مصرف برخی از غذاهای مغذی مهم مانند محصولات لبنی و غلات حاوی گلوتن محدودیت دارد. درحالی‌که برخی از افراد مانند مبتلایان به بیماری سلیاک، حساسیت به گلوتن، عدم تحمل لاکتوز یا حساسیت به لبنیات ممکن است از محدود کردن مصرف این مواد غذایی سود ببرند، اما بیشتر افراد نیازی به اجتناب از آن‌ها ندارند.

  • محدودیت غذایی ایجاد می‌کند

همان‌طور که خواندید رژیم مایر یک برنامه غذایی ۱۴ روزه است که باهدف بهبود سلامت روده و اصلاح برخی رفتارهای غذایی به کاهش وزن کم می‌کند. اگرچه رژیم مایر شمارا به خوردن بسیاری از غذاهای مغذی تشویق می‌کند، اما درعین‌حال چندین گروه غذایی سالم را حذف می‌کند. به همین دلیل است که رژیم مایر برای کسانی که سابقه‌ی اختلال در غذا خوردن دارند مناسب نیست. به یاد داشته باشید که رژیم‌های این‌چنینی پشتوانه علمی موثقی ندارند. گنجاندن برخی از مفاهیم کلیدی این برنامه مانند تمرین هوشیاری، کاهش مصرف غذاهای فرآوری شده و شکر اضافه‌شده به یک رژیم غذایی سالم و کاملاً مناسب می‌تواند روش بهتری برای کاهش وزن پایدار و طولانی‌مدت باشد.

 

 

مواد غذایی مجاز

روش مایر دستورالعمل‌هایی را در مورد اینکه کدام غذاها را باید بخوریم و از چه خوراکی‌هایی باید اجتناب کنیم، تنظیم‌شده است. روش مایر غذاهایی را که قلیایی محسوب می‌شوند در اولویت قرار می‌دهد، به این معنی که این غذاها هنگام هضم دارای pH بالاتری هستند. این شامل غذاهایی مانند میوه‌ها، سبزی‌ها، آجیل‌ها و دانه‌ها است. مصرف چربی‌های مفید برای قلب، غلات فاقد گلوتن و پروتئین‌هایی مانند گوشت قرمز، ماهی تازه و مرغ نیز توصیه می‌شود.

برخی از غذاهای مجاز در رژیم مایر شامل:

  • انواع میوه‌:

سیب، پرتقال، موز، توت، گلابی، هلو، آلو

  • سبزی‌ها:

کلم بروکلی، کلم، گل‌کلم، کلم پیچ، فلفل، قارچ

  • پروتئین‌ها:

ماهی سالمون، قزل‌آلا، توفو، بوقلمون، بره، گوشت گاو، حبوبات، تخم مرغ تازه

  • غلات:

جو دو سر، ریزوتو، گندم‌سیاه، ارزن، پولنتا

  • آجیل:

 بادام، گردو، پسته، آجیل ماکادمیا

  • دانه‌ها:

بذر چیا، کنجد، دانه کنف، بذر کتان

  • چربی‌های سالم:

روغن نارگیل، روغن زیتون فرابکر، روغن‌های پرس سرد

  • نوشیدنی‌ها:

آب، آب انار، چای سبز

  • گیاهان و ادویه‌ها

فلفل سیاه، دارچین، زیره، زردچوبه، گشنیز، جعفری

مواد غذایی غیرمجاز در رژیم مایر

گلوتن، شکر و کافئین باید در رژیم مایر محدود شوند. این برنامه همچنین محصولات لبنی و شیرین‌کننده‌های طبیعی مانند عسل و شربت افرا را محدود می‌کند، اگرچه ممکن است در مقادیر کمی مجاز باشد. در این رژیم غذایی مجاز به مصرف مواد زیر نیستید:

  • گلوتن: محصولات حاوی گندم، جو یا چاودار
  • لبنیات: شیر، ماست، پنیر، کره، بستنی
  • شکر اضافه‌شده: شکر، شربت، آبمیوه، آب‌نبات
  • غذاهای فراوری‌شده: وعده‌های غذایی نیمه آماده، چیپس، کلوچه، فست فود، گوشت‌های فرآوری شده، غلات صبحانه
  • نوشیدنی‌ها: قهوه، نوشابه، نوشیدنی‌های ورزشی و نوشیدنی‌های انرژی‌زا

بایدها و نبایدهای غذایی در رژیم مایر همانند سایر رژیم‌های لاغری زیاد هستند و اصولاً برای عملی کردن هر رژیمی باید تحت نظر یک متخصص تغذیه بود تا زودتر به نتیجه مطلوب رسید. رژیم مایر باوجوداینکه زیاد طاقت‌فرسا نیست اما فرد ملزم به رعایت کلیه اصول آن باید باشد و همراهی متخصص تغذیه در این برنامه غذایی بی‌تأثیر نیست. پس به پیشنهاد ما به سایت غفاری دایت رفته و در قسمت رژیم من از رژیم‌های لاغری این متخصص تغذیه استفاده کنید.

 

 


دیدگاه کاربران
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
5 از 5 (2 نظر)

با افزودن دیدگاه خود ما را همراهی کرده و نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

افزودن دیدگاه