خواص رژیم آب درمانی چیست، تاثیر آب گرم بر لاغری

رژیم آب یکی از رژیم‌های درمانی است که افزون بر کاهش وزن سریع به جنبه‌های درمانی برای مشکلات بدن نیز تأثیر می‌گذارد؛ یعنی مدعی است می‌تواند با روندی که دارد، در بهبود و کنترل بسیاری از بیماری‌ها مؤثر باشد. ازاین‌رو این رژیم را رژیم پاک‌کننده و همین‌طور رژیم تصفیه‌کننده نیز می‌گویند. درواقع روند این رژیم طوری است که شبیه روزه‌داری عمل می‌کند منتها تنها مواد غذایی مصرفی در آن می‌تواند آب باشد. این یعنی کالری دریافتی در این رژیم صفر است. خواص رژیم آب درمانی چیست، تاثیر آب گرم بر لاغری

خواص رژیم آب‌ درمانی برای سلامتی

این رژیم انواع مختلفی را شامل می‌شود که تنها وجه اشتراک آن‌ها مصرف آب و حذف مابقی مواد غذایی است. بعدازاینکه دوره رژیم به پایان رسید باید روند سابق را کم‌کم با مصرف میوه و سبزی‌ها آغاز کرد. از انواع آن می‌توان به رژیم آب‌درمانی سه‌روزه، رژیم آب‌درمانی چهل‌روزه، رژیم آب و چای، رژیم آب و عسل و بسیاری از موارد دیگر اشاره کرد که هرکدام به نحوی مابقی مواد غذایی را حذف می‌کند. در ادامه به خواص و فواید آب درمانی برای لاغری می پردازیم:

  1. کاهش اشتها به طور طبیعی
  2. افزایش کالری سوزی
  3. دفع سموم و مواد زائد
  4. درمان یبوست و کمک به دفع بهتر
  5. کاهش دریافت کالری مایع
  6. کمک به چربی سوزی
  7. حیاتی برای همه رژیم های لاغری
  8. افزایش سطح انرژی و عدم نیاز به غذا خوردن برای تامین انرژی
  9. کاهش دهنده استرس
  10. تقویت پوست
  11. بهبود عملکرد کلیه ها

۱- آب، ضد اشتهای طبیعی است

 زمانی که معده پر است، به مغز پیام سیری ارسال می‌کند تا از غذا خوردن دست‌ بردارید. آب نه تنها کالری ندارد بلکه می تواند از اشتهای کاذب نیز جلوگیری نماید. بسیاری از مواقع در هنگام احساس گرسنگی با مصرف یک تا دو لیوان آب می توانید اشتهای خود را به طور طبیعی کنترل کنید. 

۲- آب، کالری سوزی را افزایش می‌دهد.

نوشیدن آب به کالری سوزی بیشتر کمک می‌کند. آب مصرف انرژی بدن را به‌صورت موقت افزایش می‌دهد. همچنین نوشیدن آب سرد سرعت کالری سوزی را بالا می‌برد؛ چون بدن برای هضم باید آب را گرم کند. بنابراین هر چه بیشتر آب بنوشید بدن شما به میزان بیشتری کالری خواهد سوزاند.

۳- به حذف سموم و مواد اضافی بدن کمک می‌کند.

 زمانی که بدن دچار کم‌آبی است، مواد اضافی مانند ادرار و مدفوع از بدن دفع نمی‌شوند. وقتی بدن کم آب باشد، کلیه مایعات را در بدن نگه می‌دارد. این امر از دفع سموم و مواد زائد بدن جلوگیری می نماید و باقی ماندن این مواد زائد می تواند زمینه ساز یبوست و چاقی شود. ضمن آنکه سایر بیماری ها را نیز به دنبال خواهد داشت. 

۴- کم‌آبی بدن سبب سفت شدن مدفوع و یبوست می‌شود.

 آب با شل کردن مدفوع  به حرکت دادن آن در طول روده کمک می‌کند. آب برای حل مشکلات گوارشی مانند اسهال و سوء‌هاضمه مفید است. بدن شما هر چه قدر آب یشتری دریافت کند، بهتر مواد زائد را دفع می نماید که این موضوع می تواند به سرعت بیشتر کاهش وزن نیز کمک نماید. 

۵- آب، مقدار دریافت کالری مایع را کاهش می‌دهد.

 نوشیدن مایعات پرکالری مانند نوشابه، آبمیوه، قهوه و چای شیرین شده موجب افزایش کالری دریافتی می­‌شود... نوشیدنی‌های پرکالری را با آب و یا نوشیدنی‌های بدون کالری مانند دم‌نوش‌ها جایگزین کنید.

۶- ضروری برای سوزاندن چربی 

بدون آب، بدن، چربی‌ها یا کربوهیدرات‌های ذخیره‌شده را نمی‌سوزاند. نوشیدن آب به‌اندازه برای سوزاندن چربی غذا، نوشیدنی‌ها و چربی‌های ذخیره‌شده ضروری است.  

 ۷- یکی از مهم‌ترین قسمت‌های هر برنامه غذایی کاهش وزن، آب است.

آب به حرکت درست سلول‌ها، بافت‌های همبند و مفاصل کمک می‌کند. یکی دیگر از وظایف آب در بدن کمک به ریه‌ها، قلب و اعضای دیگر هنگام بالا رفتن سرعت عملکرد است. آب به این اعضا کمک می‌کند تا در هنگام ورزش درست‌کار کنند.

۸- افزایش دهنده انرژی

اگر احساس خستگی و بی­حالی دارید یک لیوان آب بنوشید. کم شدن آب بدن باعث می‌­شود احساس خستگی کنید. زیرا خون شما غلیظ می شود و امکان انتقال انرژی به سلول ها را نخواهد داشت. ضمن آنکه کاهش میزان آب بدن می تواند موجب افت قند خون و کاهش سطح انرژی فرد شود. 

۹- کاهش استرس

حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد از مغز را آب تشکیل می‌دهد. کمبود آب در مغز باعث ایجاد استرس می‌شود. برای اینکه سطح استرس را پایین نگه‌دارید، در هر فرصتی آب بنوشید. مصرف آب می تواند بر ترشح هورمون کورتیزول که پدید آورنده حالت اضطراب و استرس است، تاثیر مثبتی داشته باشد. 

۱۰- تقویت کننده پوست و افزایش خاصیت ارتجاعی آن

 وقتی آب بدن کم است خطوط و چین‌وچروک‌های ریز عمیق‌تر می‌شوند. آب برای پوست مانند کرم زیبایی عمل می‌کند. نوشیدن آب سبب سیراب شدن سلول‌های پوست و جوان‌تر نشان دادن آن می‌شود. در نتیجه وقتی سلول های پوستی آب کافی داشته باشند بهتر کلاژن سازی می کنند و خاصیت ارتجاعی خود را حفظ می نمایند. 

۱۱- پیشگیری کننده از ایجاد سنگ کلیه

در کنار فیبر، آب نیز برای کسانی که رژیم دارند مهم است. آب سیستم گوارشی بدن را تصفیه می‌کند. زمانی که بدن کم آب شود، روده بزرگ خشک‌شده و درنتیجه روند تصفیه مشکل می‌شود. آب، ادرار، نمک و مواد معدنی بدن را رقیق کرده و موجب عدم تشکیل سنگ کلیه تشکیل می‌شود؛ پس با خوردن آب کافی این خطر را کاهش دهید.

رژیم آب درمانی

مضرات رژیم آب درمانی

  •  وقتی مواد مغذی و ویتامینی به بدن نرسد، کاهش وزن ایجاد می‌شود؛ این نتیجه مطلوب به قیمت سوخت عضلات حاصل می‌شود و چربی سوزی برای بدن اتفاق نیفتاده است.
  • سرگیجه، سردر و حتی بی‌هوشی از عوارضی است که در این رژیم بروز داده می‌شود.
  • افت فشارخون در این رژیم عوارض جدی را بروز خواهد داد.
  • این رژیم برای مبتلایان به بیماری‌های قلبی، قند خون و دیابت، اختلالات هورمونی و بسیاری از موارد دیگر هیچ نتیجه مؤثری ندارد و حتی می‌تواند سلامت آن‌ها را به خطر بیندازد.
  • این رژیم‌ها فقط بازه زمانی خاصی را در نظر دارند و برای طولانی‌مدت، اصولی درست برای سلامتی را در نظر نمی‌گیرند.
  •  میزان عضلات بدن به دلیل از بین رفتن آب به‌جای چربی‌های اضافی تحلیل می‌رود
  • پس از قطع رژیم آب‌درمانی، برای حفظ وزن خود باید خیلی کم‌غذا بخورید؛ چون سوخت‌وساز بدنتان به‌طور محسوسی کاهش‌یافته است.
  • ضمن اینکه در طول دوران رژیم آب‌ درمانی هم اگر به میزان مصرف مناسب آب توجه نکنید، پیامدهای ناگواری مانند  یبوست، سردرد و… به سراغتان خواهند آمد.
  • نوشیدن بیش‌ازاندازه آب در طول روز، باعث دفع سدیم مفید بدن می‌شود. فقر سدیم عاملی برای ایجاد اسپاسم عضلات و ایجاد ضربان آشفته در قلب می‌شود.
  • این رژیم برای بیماران کلیوی اصلاً توصیه نمی‌شود.

لاغری با آب

روش صحیح کاهش وزن سریع با رژیم آب درمانی

اگر رژیم آب درمانی را به‌درستی دنبال نکنید نه‌تنها هیچ فایده‌ای نصیبتان نمی‌شود بلکه حتی ممکن است بدنتان هم آسیب ببیند. رژیم آب درمانی  دو مرحله دارد: مرحله آب‌درمانی (24 تا 72 ساعت) و مرحله پس از آب‌درمانی (1 تا 3 روز).

رژیم آب‌ درمانی (24 تا 72 ساعت)

در این مرحله شما فقط مجاز به نوشیدن آب هستید و نوشیدن چای، مشروبات الکلی یا غیرالکلی، آبمیوه و دم‌نوش‌های گیاهی و هر نوع غذا یا مایعاتی به‌جز آب ممنوع است. در طول روز باید به‌اندازه کافی آب بنوشید تا بدنتان دچار کم‌آبی نشود. علاوه بر این رعایت نکات زیر هم ضروری است:

  • اگر اولین بار است که آب‌درمانی را تجربه می‌کنید بهتر است برای بار اول از رژیم کوتاه‌مدت 4 ساعته پیروی کنید. ساعت 8 صبح یک صبحانه مفصل بخورید و ساعت 12 ظهر ناهار میل کنید. در طول این 4 ساعت فقط آب بنوشید.
  • کم‌کم و به‌تدریج مدت‌زمان آب‌درمانی را افزایش بدهید و به 8 ساعت برسانید.
  • درست مثل ماه رمضان روزه‌بگیرید. قبل از طلوع آفتاب از منابع غذایی حاوی پروتئین‌ها، فیبرهای غذایی و چربی‌های سالم استفاده کنید و بعد از غروب خورشید افطار کنید. به‌این‌ترتیب بدنتان کم‌کم آماده رژیم آب می‌شود.
  • وقتی کاملاً آماده شدید آب‌درمانی را به 24 ساعت برسانید و در طول این‌یک روز فقط آب بنوشید. هفته‌ای یک یا دو بار به همین شکل پیش بروید.

پس از رژیم آب‌درمانی (1 تا 3 روز)

این مرحله از اهمیت خاصی برخوردار است چون ممکن است به‌محض پایان یافتن رژیم وسوسه شوید و پرخوری کنید. برای همین باید کاملاً مراقب باشید. توصیه می‌شود بعد از اتمام دوران آب‌درمانی اول با آبمیوه‌های طبیعی، اسموتی و میوه‌های خشک شروع کنید. علاوه بر این نکات زیر را هم به خاطر بسپارید:

  • بعد از پایان رژیم غلات سبوس‌دار و پروتئین بدون چربی را در غذای رژیمی‌تان بگنجانید تا از عضلات ازدست‌رفته‌تان را احیا و انرژی بدنتان را تأمین کنید.
  • برای تأمین اسیدهای چرب امگا 3 موردنیاز بدنتان از میوه‌های خشک و آجیل و مغزها استفاده کنید.
  • از مصرف مواد غذایی چرب و سرخ‌شده طی یکتا سه روز اول بعد از آب‌درمانی خودداری کنید.

آب درمانی

رژیم آب درمانی برای لاغری

مطالعات علمی کمی به طور خاص در مورد آب درمانی ژاپنی انجام شده است و شواهدی مبنی بر کاهش وزن برای الگوهای مصرف آب مشابه مختلط است. گفته شد، جزء هیدراتاسیون آب درمانی ممکن است به کاهش وزن کمک کند. به خاطر داشته باشید که بسیاری از عوامل دیگر مانند کیفیت کلی رژیم غذایی و سطح ورزش شما نقش دارند.

اثر هیدراتاسیون بر کاهش وزن 

نوشیدن آب بیشتر ممکن است اثر پرکنندگی داشته باشد، زیرا آب فضای معده شما را اشغال می کند. به نوبه خود، ممکن است از هوس ها و پرخوری جلوگیری کند که در غیر این صورت ممکن است به افزایش وزن ناخواسته کمک کند.
 یک مطالعه نشان داد که بزرگسالان دارای اضافه وزن که 2.1 فنجان (500 میلی لیتر) آب 30 دقیقه قبل از غذا می نوشند، 13 درصد غذای کمتری نسبت به بزرگسالانی که قبل از غذا مایعات نمی نوشند، می خورند.

مطالعه دیگری در مردان با وزن متوسط ​​نتایج مشابهی داشت.

علاوه بر این، یک بررسی نشان داد که آب آشامیدنی به طور قابل توجهی مصرف انرژی در حالت استراحت را در بزرگسالان افزایش می دهد. REE به تعداد پایه کالری هایی که بدن شما در حالت استراحت می سوزاند اشاره دارد. علاوه بر این، تحقیقات نشان می دهد که جایگزینی نوشیدنی های شیرین شده با شکر با آب می تواند کالری دریافتی را کاهش دهد که در غیر این صورت ممکن است باعث افزایش وزن شود. در نهایت، 15 دقیقه استراحت بین وعده های غذایی و میان وعده ها ممکن است باعث کاهش بیشتر کالری دریافتی شود.
 

آب درمانی برای کاهش وزن

رژیم آب‌ درمانی در طب سنتی

روش صحیح نوشیدن آب در آموزه‌های طب سنتی از اهمیت زیادی برخوردار است و متأسفانه درباره میزان مصرف آب و کم‌ و کیف آن، باورهای غلطی بین مردم رایج است که در اینجا به چند نکته اشاره می‌کنیم:

  • تا تشنگی غالب نشود، نوشیدن آب زیان‌بخش خواهد بود.
  • رژیم‌های غیراصولیِ آب‌درمانی به‌سلامت بدن آسیب می‌رساند. (مانند نوشیدن بیش از ۸ لیوان آب در روز)
  • از نوشیدن زیاد آب بپرهیزید
  • ناشتا آب سرد ننوشید زیرا آب ماده غذایی نداشته و معده آن را نگه نمی‌دارد و مستقیم به اعضا می‌رسد؛ اگر به قلب برسد عامل سکته‌، به مغز برسد سستی اعضا، به دستگاه تنفسی و صوتی نیز باعث اختلال در عملکرد آن‌ها می‌شود.
  • بین غذا آب ننوشید؛ اگر در آرامش و با جویدن بسیار، غذا میل شود نیاز به نوشیدن آب پیدا نشده و غذا به‌خوبی با بزاق مخلوط شده هضم و جذب کامل صورت می‌گیرد و یبوست نیز پیش نخواهد آمد.
  • در مواردی چون پس از فعالیت سنگین و ورزش، پس از حمام و سونا،، پس از خوردن میوه، پس از غذاهای شور، ترش و چرب نباید آب خورد چراکه نوشیدن آب زیان‌بخش است.
  • بهترین آب، آب سبک است که شیرینی و صفای آب نشان‌دهنده سبکی آب است؛ معیار دیگر سبکی آب، پذیرش سریع گرما و سرما توسط آب است؛ آبی که سریع‌تر به جوش می‌آید سبک‌تر است.
  • آب نجوشیده سنگین است و موجب بیماری می‌شود، سردی و رطوبت آن خلط بلغم تولید کرده که در اعصاب نفوذ می‌کند، با جوشاندن، آب را لطیف و سبک گردانید.

لاغری با آب گرم

طبق تحقیقات دانشمندان و متخصصین تغذیه، افرادی که صبح و به صورت ناشتا آب گرم می نوشند، بهبود نسبی در افزایش روند لاغری خود را در طول یک ماه تجربه کرده اند. زیرا نوشیدن آب گرم در ابتدای روز یا به همراه وعده های غذایی به طول قابل توجهی متابولیسم را افزایش می دهد. نوشیدن یک یا چند لیوان آب گرم می تواند عملکرد سیستم گوارشی را بهبود بخشد و سرعت گردش خون در بدن را نیز افزایش دهد. همچنین به بهبود فرآیند هضم غذا و لاغری نیز کمک شایانی می نماید. 

تصمیم‌گیری و اجرای هر نوع رژیم لاغری باید تحت نظر متخصص تغذیه باشد تا هم زودتر به نتیجه رسید و هم اینکه روش‌ها و برنامه‌های صحیح تغذیه را مراعات کرد. بدین منظور ما به شما سایت غفاری دایت را پیشنهاد می‌دهیم تا هم از مطالب و مقالات خوب و مفید آن استفاده کنید وهم در قسمت رژیم من با ارائه اطلاعات موردنیاز متخصص تغذیه، رژیم لاغری خودتان را دریافت کنید.ما تلاش کردیم در این مقاله به سوال رژیم آب درمانی چیست پاسخ دهیم و فواید و عوارض آن را مورد بررسی قرار دهیم.

 


دیدگاه کاربران
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
3 از 5 (16 نظر)

با افزودن دیدگاه خود ما را همراهی کرده و نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

افزودن دیدگاه