درمان و داروی بیماری فیبرومیالژی چیست و آیا کشنده است؟!

فیبرومیالژیا یک بیماری طولانی‌مدت (مزمن) است. این باعث می‌شود فرد درد در عضلات و استخوان‌ها (درد عضلانی اسکلتی)، مناطق مورمور شونده و حساس، خستگی عمومی، خواب و اختلالات شناختی داشته باشد. درک این وضعیت، حتی برای متخصصان پزشکی، دشوار است. علائم آن شبیه علائم سایر شرایط است و هیچ آزمایش واقعی برای تأیید تشخیص وجود ندارد. در نتیجه، فیبرومیالژیا اغلب به اشتباه تشخیص داده می‌شود. در گذشته، برخی از متخصصان مراقبت‌های بهداشتی حتی این سوال را مطرح می‌کردند که آیا بیماری فیبرومیالژی واقعی است یا خیر. امروزه، این بیماری خیلی بهتر درک می‌شود درمان بیماری فیبرومیالژیا هنوز هم می‌تواند چالش برانگیز باشد؛ اما داروها، درمان و تغییرات سبک زندگی می‌تواند به شما در مدیریت علائم و بهبود کیفیت زندگی کمک کند. در این مطلب از غفاری دایت می‌خواهیم در ارتباط با بیماری فیبرومیالژی و داروی بیماری فیبرومیالژی صحبت کنیم؛ پس تا پایان این مطلب با ما همراه باشید تا بدانید آیا بیماری فیبرومیالژیا کشنده است؟! درمان و داروی بیماری فیبرومیالژی چیست و آیا کشنده است؟!

علائم بیماری فیبرومیالژی

 

علائم بیماری فیبرومیالژی

فیبرومیالژی باعث ایجاد چیزی می‌شود که اکنون به آن "مناطق درد" می‌گویند. برخی از این مناطق با آنچه قبلاً به عنوان مناطق حساس به نام "نقاط آغازی" یا "نقاط حساس" نامیده می‌شد، همپوشانی دارند؛ اما برخی از این مناطق که قبلا ذکر شده بودند، الان از بین این موارد حذف شده‌اند. درد در این نواحی مانند یک درد مبهم است. اگر در ۴ ناحیه از ۵ ناحیه درد ذکر شده در معیارهای تشخیصی بیماری فیبرومیالژی، درد عضلانی اسکلتی را تجربه کرده باشید، متخصص مراقبت‌های بهداشتی شما تشخیص فیبرومیالژی را در نظر می‌گیرد.

این پروتکل تشخیصی، به عنوان "درد چند جانبه" نامیده می‌شود. این برخلاف تعریف معیارهای تشخیصی فیبرومیالژیی در سال ۱۹۹۰ برای "درد گسترده مزمن" است. این فرآیند تشخیص بر روی نواحی درد اسکلتی-عضلانی و شدت درد تمرکز دارد، در مقابل معیارهای گذشته که قبلا بر روی مدت درد تاکید و تمرکز داشتند.

سایر علائم فیبرومیالژی عبارتند از:

  • خستگی
  • مشکل خواب
  • خوابیدن برای مدت طولانی بدون احساس استراحت (خواب غیرترمیمی)
  • سردرد
  • افسردگی
  • اضطراب
  • مشکل در تمرکز یا توجه
  • درد یا درد مبهم در قسمت پایین شکم تخت
  • خشکی چشم
  • مشکلات مثانه، مانند سیستیت بینابینی

در افراد مبتلا به بیماری فیبرومیالژی، مغز و اعصاب ممکن است سیگنال‌های درد طبیعی را اشتباه تفسیر کنند یا بیش از حد واکنش نشان دهند. این ممکن است به دلیل عدم تعادل شیمیایی در مغز یا ناهنجاری در گانگلیون ریشه پشتی باشد که بر حساسیت درد مرکزی (مغز) تأثیر می‌گذارد. فیبرومیالژیا همچنین می‌تواند بر احساسات و سطح انرژی شما تأثیر بگذارد.

یک علامت مهم دیگر مه فیبرومیالژیی است که همچنین به عنوان "مه فیبرو" یا "مه مغزی" شناخته می‌شود ؛ اصطلاحی است که برخی از افراد برای توصیف احساس مبهم خود استفاده می‌کنند. علائم مه فیبرو عبارتند از:

  • حافظه از بین می‌رود
  • مشکل در تمرکز
  • مشکل در هوشیاری

بر اساس مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۵، برخی افراد مه‌آلودگی ذهنی ناشی از فیبرومیالژیا را بیشتر از درد آن، ناراحت‌کننده می‌دانند.

 

علائم فیبرومیالژی در زنان

علائم فیبرومیالژیا عموماً در زنان شدیدتر از مردان بوده است. زنان درد، علائم IBS و خستگی صبحگاهی بیشتر از مردان دارند. پریودهای دردناک نیز شایع هستند.

 

علائم فیبرومیالژی در مردان

مردان نیز به فیبرومیالژیا مبتلا می‌شوند. با این حال، ممکن است تشخیص داده نشده باقی بمانند، زیرا به عنوان یک بیماری عمدتاً زنانه دیده می‌شود؛ اما آمارهای کنونی نشان می‌دهد که از آنجایی که پروتکل تشخیصی ۲۰۱۶ با سهولت بیشتری اعمال می‌شود، مردان بیشتری تشخیص داده می‌شوند.

 

علت بیماری فیبرومیالژی

 

علت ایجاد فیبرومیالژی

متخصصان مراقبت‌های بهداشتی و محققان نمی‌دانند چه چیزی باعث بیماری فیبرومیالژی می‌شود. براساس آخرین تحقیقات، به نظر می‌رسد که علت آن نظریه چندعلتی است که شامل تمایل ژنتیکی (ویژگی‌های ارثی) است که با یک محرک یا مجموعه‌ای از محرک‌ها مانند عفونت، ضربه و استرس تکمیل می‌شود. بیایید نگاهی دقیق‌تر به این عوامل بالقوه و چندین عامل دیگر که ممکن است بر علت ابتلای افراد به بیماری فیبرومیالژیی تأثیر بگذارند، بیاندازیم.

 

عفونت‌ها

یک بیماری گذشته می‌تواند باعث ایجاد فیبرومیالژیا یا تشدید علائم آن شود. آنفولانزا، ذات‌الریه، عفونت‌های دستگاه گوارش، مانند عفونت‌های ناشی از باکتری‌های سالمونلا و شیگلا، و ویروس اپشتین بار، همگی پیوندهای احتمالی با فیبرومیالژیا دارند.

 

ژن‌ها

بیماری فیبرومیالژی اغلب در خانواده‌ها ایجاد می‌شود. اگر یکی از اعضای خانواده شما مبتلا به این بیماری است، در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به آن هستید. محققان فکر می‌کنند جهش‌های ژنی خاص ممکن است نقش داشته باشند. آن‌ها چند ژن احتمالی را شناسایی کرده‌اند که بر انتقال سیگنال‌های شیمیایی درد بین سلول‌های عصبی تأثیر می‌گذارد.

 

ضربه روحی یا تروما

افرادی که دچار یک ضربه شدید جسمی یا روحی می‌شوند، ممکن است به بیماری فیبرومیالژیا مبتلا شوند. این وضعیت به اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) مرتبط است.

 

فشار

مانند تروما، استرس نیز می‌تواند اثرات طولانی‌مدت بر بدن شما بگذارد. استرس با تغییرات هورمونی مرتبط است که می‌تواند به بیماری فیبرومیالژیی کمک کند.

متخصصان مراقبت‌های بهداشتی به طور کامل نمی‌دانند که چه چیزی باعث ماهیت گسترده مزمن درد فیبرومیالژیا می‌شود. یک نظریه این است که مغز آستانه درد را کاهش می‌دهد. احساساتی که قبلاً دردناک نبودند، به مرور زمان بسیار دردناک می‌شوند. نظریه دیگر این است که اعصاب به سیگنال‌های درد بیش از حد واکنش نشان می‌دهند. آن‌ها حساس‌تر می‌شوند، تا جایی که باعث درد غیرضروری یا اغراق آمیز می‌شوند.

 

تشخیص بیماری فیبرومیالژی

 

تشخیص بیماری فیبرومیالژی

اگر به مدت ۳ ماه یا بیشتر درد گسترده‌ای داشته باشید، متخصص مراقبت‌های بهداشتی شما ممکن است فیبرومیالژیا را تشخیص دهد. "گسترده" به این معنی است که درد در دو طرف بدن شما است و شما آن را در بالا و پایین کمر خود احساس می‌کنید. پس از یک معاینه کامل، متخصص مراقبت‌های بهداشتی شما باید به این نتیجه برسد که هیچ بیماری دیگری باعث درد شما نمی‌شود.

هیچ آزمایش آزمایشگاهی یا اسکن تصویربرداری نمی‌تواند بیماری فیبرومیالژیی را تشخیص دهد. متخصص مراقب‌ های بهداشتی شما ممکن است از این آزمایش‌ها برای کمک به رد سایر علل احتمالی درد مزمن شما استفاده کند.

تشخیص فیبرومیالژیا از بیماری‌های خودایمنی برای متخصصان مراقبت‌های بهداشتی دشوار است؛ زیرا علائم اغلب با هم همپوشانی دارند. برخی تحقیقات به ارتباط بین فیبرومیالژیا و بیماری‌های خودایمنی مانند سندرم شوگرن اشاره کرده‌اند.

 

درمان بیماری فیبرومیالژیا

 

درمان بیماری فیبرومیالژیا

در حال حاضر، درمانی بیماری فیبرومیالژیا وجود ندارد. در عوض، درمان بر کاهش علائم و بهبود کیفیت زندگی با موارد زیر متمرکز است:

  • داروها
  • استراتژی‌های خود مراقبتی
  • تغییر سبک زندگی

داروها می‌توانند درد را تسکین دهند و به خواب بهتر کمک کنند. فیزیوتراپی و کاردرمانی قدرت شما را بهبود می‌بخشد و استرس بدن شما را کاهش می‌دهد. ورزش و تکنیک‌های کاهش استرس می‌تواند به شما کمک کند هم از نظر روحی و هم از نظر جسمی احساس بهتری داشته باشید. علاوه‌بر این، ممکن است بخواهید به دنبال پشتیبانی و راهنمایی باشید. این ممکن است شامل مراجعه به یک درمانگر یا پیوستن به یک گروه پشتیبانی باشد. آیا بیماری فیبرومیالژیا کشنده است؟! خیر!

 

داروی بیماری فیبرومیالژی

هدف از درمان بیماری فیبرومیالژیا، مدیریت درد و بهبود کیفیت زندگی است. این اغلب از طریق یک رویکرد دو جانبه خودمراقبتی و دارو انجام می‌شود. رایج‌ترین داروی بیماری فیبرومیالژی عبارتند از:

 

مسکن‌ها

مسکن‌های بدون نسخه مانند ایبوپروفن (ادویل) یا استامینوفن (تیلنول) می‌توانند به کاهش درد خفیف کمک کنند. مواد مخدر، مانند ترامادول (اولترام)، که یک ماده افیونی است، قبلا برای تسکین درد تجویز می‌شد؛ اما تحقیقات نشان داده است که آ‌نها موثر نیستند. همچنین، دوز مواد مخدر معمولاً به سرعت افزایش می‌یابد، که می‌تواند برای کسانی که این داروها را تجویز می‌کنند، خطری ایجاد کند.

اکثر متخصصان مراقبت های بهداشتی توصیه می کنند برای درمان فیبرومیالژیا از مصرف مواد مخدر اجتناب کنید.

 

داروهای ضد افسردگی

داروهای ضد افسردگی مانند دولوکستین (Cymbalta) و میلناسیپران HCL (Savella) گاهی اوقات برای درمان درد و خستگی ناشی از فیبرومیالژیا استفاده می‌شوند. این داروها همچنین ممکن است به بهبود کیفیت خواب و ایجاد تعادل مجدد در انتقال دهنده‌های عصبی کمک کنند.

 

داروهای ضد تشنج

گاباپنتین (Neurontin) برای درمان صرع طراحی شده است، اما ممکن است به کاهش علائم در افراد مبتلا به فیبرومیالژیا نیز کمک کند. پرگابالین (Lyrica)، یکی دیگر از داروهای ضد تشنج، اولین دارویی بود که توسط FDA برای فیبرومیالژیا تایید شد. سلول‌های عصبی را از ارسال سیگنال های درد مسدود می‌کند. برخی از داروهایی که توسط FDA برای درمان بیماری فیبرومیالژیا تایید نشده‌اند، از جمله داروهای ضد افسردگی و داروهای خواب، می‌توانند به علائم کمک کنند. شل کننده‌های عضلانی که زمانی مورد استفاده قرار می‌گرفتند، دیگر توصیه نمی‌شوند.

محققان همچنین در حال بررسی چند درمان تجربی هستند که ممکن است در آینده به افراد مبتلا به فیبرومیالژیا کمک کند.

 

برای بیماری فیبرومیالژیا چه بخوریم

 

برای بیماری فیبرومیالژیا چه بخوریم ؟!

برخی از افراد گزارش می‌دهند که وقتی از یک برنامه غذایی خاص پیروی می‌کنند یا از غذاهای خاصی اجتناب می‌کنند، احساس بهتری دارند؛ اما تحقیقات ثابت نکرده است که هر غذای رژیمی علائم فیبرومیالژیا را بهبود می‌بخشد. اگر بیماری فیبرومیالژی برای شما تشخیص داده شده است، سعی کنید به‌طور کلی یک رژیم غذایی متعادل داشته باشید. تغذیه برای کمک به شما در حفظ سلامت بدن، جلوگیری از بدتر شدن علائم و تامین انرژی دائمی برای شما مهم است.

برای بیماری فیبرومیالژیا چه بخوریم؟! به موارد زیر دقت کنید:

  • میوه‌ها و سبزیجات را همراه با غلات کامل، لبنیات کم چرب و پروتئین بدون چربی مصرف کنید.
  • نوشیدن مقدار زیادی آب.
  • بیشتر از گوشت گیاه بخورید.
  • مقدار شکر را در رژیم لاغری خود کاهش دهید.
  • تا جایی که می‌توانید ورزش کنید.
  • برای دستیابی و حفظ وزن سالم خود تلاش کنید.

از آن‌جایی که یک رژیم غذایی سالم و اصولی و حفظ وزن سالم، اهمیت زیادی دارد؛ باید از یک رژیم غذایی اصولی، همچون رژیم‌های بهاره غفاری پیروی کنید تا سلامت خود را در هر شرایطی حفظ نمایید. این رژیم‌ها به شما کمک می‌کنند کالری مورد نیاز و مواد مغذی کافی را از رژیم غذایی خود دریافت نمایید. برای کسب اطلاعات بیشتر بر روی غفاری دایت و برای دریافت رژیم اختصاصی خود بر روی رژیم آنلاین من کلیک نمایید.

مترجم: ریحانه ساده طهرانی | ترجمه از healthline.com

 

 

دیدگاه کاربران
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
3 از 5 (10 نظر)

با افزودن دیدگاه خود ما را همراهی کرده و نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

افزودن دیدگاه