از کبودی زیر چشم و راه های رفع آن چه می دانید؟!

شاینرهای آلرژیک که کبودی‌های آلرژیک یا احتقان وریدی دور چشمی نیز نامیده می‌شوند، از علائم آلرژی هستند که سبب کبودی زیر چشم می‌شوند. آن‌ها به صورت حلقه‌های تیره زیر چشم ظاهر می‌شوند و شبیه کبودی یا "چشم های سیاه" هستند. کبودی زیر چشم به دلیل تجمع خون در زیر چشم‌ها به دلیل تورم بافت در حفره بینی ایجاد می‌شوند. کبودی زیر چشم معمولاً یک مشکل جدی در نظر گرفته نمی‌شوند، اگرچه می‌توانند ناخوشایند باشند. با مصرف داروهای آلرژی و اجتناب از محرک‌های آلرژی، می‌توان آن‌ها را درمان و از آن‌ها پیشگیری کرد. در این مطلب از غفاری دایت می‌خواهیم بگوییم علت کبودی زیر چشم در نوجوانان چیست و کبودی زیر چشم نشانه چیست. تا پایان این مطلب با ما همراه باشید تا بدانید کمبود چه ویتامینی باعث کبودی زیر چشم می‌شود. از کبودی زیر چشم و راه های رفع آن چه می دانید؟!

کبودی زیر چشم

 

تفاوت کبودی زیر چشم و سیاهی زیر چشم

اگرچه ممکن است شبیه به نظر برسند، کبودی زیر چشم و سیاهی زیر چشم کاملاً متفاوت هستند. کبودی زیر چشم نشانه چیست؟! به دلیل تورم در آن ناحیه از صورت و سر، خون از سیاهرگ‌های صورت خارج می‌شود. برعکس، سیاهی چشم‌ها به دلیل ضربه است و شامل خونریزی زیر پوستی ناشی از مویرگ‌ها یا وریدهای آسیب دیده است. کبودی زیر چشم نیز معمولاً با سایر علائم آلرژی بینی همراه هستند.

سایر دلایل سیاهی زیر چشم عبارتند از:

  • کمبود خواب
  • کم آبی بدن
  • نمک بیش از حد در رژیم غذایی
  • کمبود آهن
  • پیر شدن و نازک شدن پوست
  • اگزما

برخی از افراد همچنین ممکن است ژن‌هایی را از والدین خود به ارث ببرند که باعث می‌شود پوست زیر چشم آنها تیره‌تر به نظر برسد.

 

علائم کبودی زیر چشم

علائم کبودی زیر چشم شامل رنگ آبی یا بنفش، شبیه کبودی، و سایه‌های تیره زیر چشم است. اکثر افرادی که علائم کبودی زیر چشم دارند، علائم آلرژی دیگری نیز خواهند داشت، مانند:

  • خارش گلو
  • عطسه کردن
  • سرفه کردن
  • آبریزش بینی
  • احتقان سینوس‌ها و بینی
  • خارش، آبریزش یا قرمزی چشم
  • خستگی

بسیاری از افراد علائم آلرژی را با شروع سرماخوردگی، آنفولانزا یا عفونت سینوسی اشتباه می‌گیرند. با این حال، علائم آلرژی معمولاً برای بیش از ۱ یا ۲ هفته باقی می‌مانند که این شرایط دیگر نیز معمولاً باقی می‌مانند. سرماخوردگی و عفونت همچنین باعث بدن درد و تب می‌شود، در حالی که علائم آلرژی اینطور نیست. بسته به زمان سال و قرار گرفتن در معرض آلرژن، علائم آلرژی ممکن است شروع شوند و از بین بروند، یا از نظر شدت متفاوت باشند.

 

علت کبودی زیر چشم

 

علت کبودی زیر چشم در نوجوانان و بزگسالان چیست؟!

کبودی زیر چشم به دلیل احتقان در مجاری بینی و سینوس‌ها ایجاد می‌شوند. این احتقان، تخلیه خون از این نواحی را محدود می‌کند و باعث می‌شود سیاهرگ‌های کوچک زیر چشم گشادتر شده و خون جمع شود. تورم و خون اضافی از طریق پوست نازک زیر چشم قابل مشاهده است و به صورت حلقه‌های تیره ظاهر می‌شود. رینیت آلرژیک که با نام آلرژی بینی نیز شناخته می‌شود، یکی از شایع‌ترین علل احتقان بینی است.

واکنش های آلرژیک زمانی رخ می‌دهد که سیستم ایمنی بدن به یک جسم خارجی مانند گرده یا شوره حیوانات خانگی پاسخ دهد. سیستم ایمنی بدن به اشتباه با این مواد که به عنوان آلرژن شناخته می‌شوند، طوری رفتار می‌کند که گویی مضر هستند.

آلرژن‌های رایج که همگی می‌توانند علت کبودی زیر چشم در نوجوانان و بزرگسالان شوند عبارتند از:

  • غبار
  • شوره حیوانات خانگی
  • کپک و قارچ
  • گرده
  • مدفوع سوسک

همچنین انواع مختلفی از آلرژی‌ها به مواد غذایی مانند لبنیات، تخم مرغ، آجیل یا گندم وجود دارد. علاوه‌بر این، برخی از محرک‌های محیطی می‌توانند احتقان بینی و سایر علائم آلرژی را بدتر کنند، مانند:

  • آلودگی هوا
  • عطرها و عطرهای دیگر
  • دود تنباکو

افرادی که مبتلا به ورم ملتحمه آلرژیک هستند، که باعث علائم آلرژی می‌شود که روی چشم‌ها تأثیر می‌گذارد، بیشتر از سایرین کبودی زیر چشم را تجربه می‌کنند. علائم ورم ملتحمه آلرژیک شامل تورم، آبریزش، خارش و قرمزی چشم است.

یکی دیگر از عوامل خطر برای ایجاد کبودی زیر چشم کودکان و بزرگسالان، زمان سال است. افراد مبتلا به آلرژی فصلی احتمالا متوجه خواهند شد که علائم آن‌ها فقط در یک زمان خاص از سال وجود دارد، که ممکن است به آن‌ها کمک کند تا آلرژن مسئول را مشخص کنند. اگر علائم کبودی زیر چشم کودکان و بزرگسالان در اوایل بهار بدتر شود، نشان دهنده حساسیت به گرده درختان است. علائمی که در اواخر بهار و تابستان ظاهر می‌شوند، نشان دهنده آلرژی به گرده چمن است، در حالی که آلرژی در پاییز ممکن است در اثر واکنش به گیاه ابروسیا ایجاد شود.

از سوی دیگر، آلرژی‌های داخلی ممکن است در تمام طول سال رخ دهند، اما ممکن است در زمستان که جریان هوای کمتری در خانه وجود دارد، بدتر شوند. آلرژن‌های رایج در داخل خانه عبارتند از شوره حیوانات خانگی، کپک و کنه گرد و غبار. کبودی زیر چشم گاهی اوقات می‌تواند به دلیل احتقان بینی به دلیل عفونت سینوسی، سرماخوردگی یا آنفولانزا ایجاد شوند یا کبودی زیر چشم در کرونا باشند، اما این امر کمتر از علل آلرژی است.

 

رفع کبودی زیر چشم

 

رفع کبودی زیر چشم

درمان و رفع کبودی زیر چشم مانند سایر علائم آلرژی است. هدف آن کاهش احتقان در حفره بینی و سینوس است. گزینه های درمانی عبارتند از:

اجتناب از آلرژن: در صورت امکان، فردی باید سعی کند با محرک آلرژی تماس نداشته باشد. این مهم‌ترین مرحله در تسکین علائم است.

داروهای آنتی هیستامین: آنتی هیستامین‌های بدون نسخه مانند دیفن هیدرامین (بنادریل) و لوراتادین (کلاریتین) می‌توانند علائم آلرژی را کاهش دهند.

اسپری‌های ضد احتقان بینی: این اسپری‌ها، ورم و فشار در مجاری هوایی بینی را کاهش می‌دهند و به‌صورت قرص یا اسپری در دسترس هستند. آن‌ها نباید بیش از ۳ روز استفاده شوند، زیرا می‌توانند منجر به بازگشت علائم شوند. نمونه‌هایی از اسپری‌ها عبارتند از اکسی متازولین و نئو سینفرین.

قطره‌های چشمی ضد احتقان: این قطره‌ها مانند نافازولین (چشم شفاف) و تتراهیدروزولین (ویزین) خارش و آبریزش چشم را تسکین می‌دهند. مانند اسپری‌های ضد احتقان بینی، این قطره‌ها در صورت استفاده بیش از ۳ روز می‌توانند باعث بازگشت علائم شوند.

داروهای تجویزی: اگر مراحل بالا جواب نداد، پزشک ممکن است نسخه‌های قوی‌تری از این داروها را تجویز کند. یک مثال مونتلوکاست (Singulair) است که التهاب ناشی از قرار گرفتن در معرض آلرژن‌ها را کاهش می‌دهد. کودکان می‌توانند کابوس‌های شبانه را به عنوان یک عارضه جانبی تجربه کنند، اگرچه این اتفاق نادر است.

با این‌حال درمان‌های رینیت آلرژیک را توصیه نمی‌کنند، مگر اینکه گزینه‌های دیگری برای فرد موثر نباشد یا آن‌ها نتوانند آن را تحمل کنند. این به این دلیل است که گزارش‌هایی از تغییرات جدی رفتاری و خلقی، از جمله افکار و اعمال خودکشی، در افرادی که مونتلوکاست مصرف می‌کنند، گزارش شده است.

بهتر است افراد تلاش کنند با دوری از آلرژن‌ها و ایجاد سبک زندگی سالم، از ایجاد بیماری‌ها و همچنین ایجاد کبودی زیر چشم جلوگیری کنند. برای ایجاد یک سبک زندگی سالم نیاز به غذای رژیمی اصولی و همچنین تحرک و ورزش کافی داریم. برای آن‌که بتوانید سبک زندگی خوبی را پیش بگیرید که نه‌تنها به سلامتی شما کمک کند، بلکه شما را به تناسب اندام برساند؛ پیشنهاد می‌کنیم بر روی غفاری دایت کلیک نمایید و از نتایج ایجاد شده دیدن کنید. برای دریافت رژیم غذایی سالم و اختصاصی و همچنین ورزش مناسب، بر روی رژیم آنلاین من کلیک نمایید.

مترجم: ریحانه ساده طهرانی | ترجمه از medicalnewstoday.com


دیدگاه کاربران
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
4 از 5 (7 نظر)

با افزودن دیدگاه خود ما را همراهی کرده و نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

افزودن دیدگاه