بهترین راهکار درمان خانگی اسپاسم معده

اسپاسم همان گرفتگی عضلات است و زمانی که از اسپاسم معده صحبت می‌کنیم، منظور ما گرفتگی و کشیدگی عضلات معده است که در نتیجه سبب ایجاد درد می‌شود. برخی از علائم اسپاسم معده به‌صورت گذرا بروز می‌کند؛ اما گاهی ممکن است فرد به مدت طولانی و مکرر اسپاسم معده شدید را تجربه کند. در این هنگام فرد باید برای تشخیص دقیق آن به پزشک مراجعه نماید. بهترین راهکار درمان خانگی اسپاسم معده

داروی ضد اسپاسم معده چیست؟ مشکلات معده به هر صورتی که باشد، از علائم رفلاکس معده تا هر دلیل معده درد شدید، می‌تواند بسیار آزاردهنده باشد؛ بنابراین باید با دلیل معده درد شدید و اسپاسم معده و همچنین راهکار درمان اسپاسم معده در طب سنتی آشنا شویم. تا پایان این مطلب از غفاری دایت در ارتباط با علائم مشکلات معده همراه باشید تا درمان خانگی اسپاسم معده را به شما بگوییم.

مطلب پیشنهادی: درمان سوزش معده

علائم مشکلات معده

علائم اسپاسم عصبی معده چیست؟ علائم مشکلات معده اغلب شامل درد شدید معده یا احساس نفخ است و بسته به عوامل بروز اسپاسم یا همان کرامپ معده، ممکن است همراه با درد و گرفتگی معده نیز باشند. علائم معده ضعیف در هضم دشوار و درد گرفتن معده در هنگام غذاخوردن بروز می‌کند. همچنین یکی دیگر از علائم معده ضعیف این است که افراد به‌صورت مکرر و تحت تاثیر عوامل مختلف، به استفراغ دچار می‌شوند. در واقع مهمترین علت گرفتگی معده نیز می تواند مشکل در بلع و هضم برخی از غذاها باشد. 

بررسی مهمترین علل سفت شدن معده

عوامل بروز اسپاسم معده (علت گرفتگی معده ) شامل موارد زیر است:

۱- دهیدراته شدن بدن

چنانچه بدن در اثر عرق کردن، استفراغ و یا اسهال آب زیادی از دست بدهد، الکترولیت‌ها نیز کاهش پیدا می‌کنند و در نتیجه فرد به اسپاسم معده دچار می‌شود. البته این سپاس تنها مربوط به عضلات معده نیست، بلکه می‌توان آن را در عضلات دیگر بدن نیز مشاهده کرد. الکترولیت‌هایی که کاهش آن‌ها سبب بروز اسپاسم می‌شود، شامل کلسیم، پتاسیم و منیزیم هستند. در اثر دهیدراته شدن، علائم دیگری همچون تشنگی مفرط، سردرد، سرگیجه و تیرگی ادرار ایجاد می‌شود‌.

درمان اسپاسم معده در خانه

۲- کم آبی بدن

از دست دادن الکترولیت های ناشی از کم آبی ناشی از تعریق، استفراغ و اسهال می تواند منجر به اسپاسم عضلانی در سراسر بدن شما از جمله معده شود. این به این دلیل اتفاق می افتد که ماهیچه ها برای عملکرد صحیح به الکترولیت هایی مانند کلسیم، پتاسیم و منیزیم نیاز دارند. هنگامی که آنها این الکترولیت ها را ندارند، عضلات شما ممکن است شروع به کار غیر طبیعی کنند و شروع به تشنج کنند. درباره شناسایی و درمان عدم تعادل الکترولیتی بیشتر بدانید.

۳- افزایش گاز

یک دلیل معده درد شدید، می‌تواند انباشتگی گاز در معده باشد. از علائم مشکلات معده ناشی از انباشتگی گاز و اسپاسم معده می‌توان به تورم یا نفخ معده، درد شدید، احساس پر بودن و نیاز فوری به خروج گاز اشاره کرد.

۴- یبوست

به جرات می توان گفت مهمترین علت درد و گرفتگی معده، یبوست و مشکلات ناشی از آن است. یکی از دلایل رایج ایجاد درد و ناراحتی در معده، یبوست است. البته یبوست در اصل در روده اتفاق می‌افتد، اما فشاری که در طی خروج مدفوع از بدن به دستگاه گوارش وارد می‌شود، معده را نیز تحت تاثیر قرار داده و ممکن است سبب ایجاد کرامپ معده شود.

۵- سندروم روده تحریک پذیر و بیماری التهابی روده

عارضه مزمن سندروم روده تحریک‌پذیر و بیماری التهابی روده، با وجود آنکه روده را تحت تاثیر قرار می‌دهد؛ اما می‌تواند به افزایش علائم معده ضعیف و ایجاد درد در معده کمک کند. علائم اسپاسم معده ناشی از مشکلات روده، شامل درد، گرفتگی معده، احساس نفخ و گاز، اسهال و یبوست است.

بیشتر بخوانید: سندروم روده تحریک پذیر و درمان آن!

۶- کشش عضلات

گاهی گرفتگی معده به دلیل انجام فعالیت‌های ورزشی و کشش عضلات شکم اتفاق می‌افتد که ممکن است شما این درد را در عضلات شکم احساس کنید و با حرکت کردن میزان آن افزایش پیدا کند.

۷- ورم معده

دو بیماری ورم معده و همچنین ورم معده-روده در دسته التهابات معده قرار می‌گیرند؛ اما در ورم معده-روده التهاب روده نیز اتفاق می‌افتد. علت این مشکلات معده اغلب به دلیل عفونت باکتریایی است؛ در نتیجه با اسهال، درد و اسپاسم معده، نفخ و حالت تهوع و استفراغ همراه هستند.

۸- بارداری

در دوران بارداری نیز ممکن است افراد بدون داشتن علائم مشکلات معده، به کرامپ معده مبتلا شوند که عارضه‌ای بی‌خطر است؛ اما چنانچه چندین بار تکرار شود، فرد باید به پزشک مراجعه کند. ایجاد درد معده در دوران بارداری، ممکن است به دلیل احتباس گاز باشد که به دلیل افزایش پروژسترون در بدن است. همچنین انقباضات براکستون هیکس که اغلب در سه ماه آخر بارداری رخ می‌دهند؛ ممکن است به اسپاسم معده منجر شوند. تکان خوردن کودک به‌خصوص در سه ماهه دوم بارداری، حالتی شبیه به اسپاسم عضله ایجاد می‌کند و همچنین کشش عضلانی در دوران بارداری نیز یک دلیل معده درد شدید و یا بروز علائم معده ضعیف است.

 

درمان اسپاسم معده در طب سنتی

 

درمان اسپاسم معده در طب سنتی

بهترین روش درمان سریع اسپاسم معده چیست؟ برای گرفتگی معده چه بخوریم؟ در طب سنتی راه‌هایی برای درمان اسپاسم معده ذکر شده است که در حقیقت شبیه به درمان اسپاسم عضلات دیگر بدن است؛ برای مثال یکی از راه‌هایی که درمان اسپاسم معده در طب سنتی به ما پیشنهاد می‌کند، گرم کردن عضله معده است که می،توانید آن را به‌صورت خارجی و با قرار دادن کیسه آب گرم بر روی شکم خود انجام دهید. به‌خصوص هنگامی که کشش عضلات شکم دلیل اسپاسم معده باشد، این روش موثر است‌ ماساژ درمانی نیز یکی دیگر از راه‌های درمان اسپاسم معده در طب سنتی است که به افزایش آرامش و شل شدن عضلات معده و حتی سایر نقاط بدن و از بین رفتن اسپاسم کمک می‌کند.

از آنجایی که سفن شدن معده ممکن است به دلایل عصبی اتفاق بیفتد، در نتیجه درمان اسپاسم معده به روش سنتی استفاده از چای بابونه را پیشنهاد می‌دهد که نه‌تنها یک نوشیدنی آرام‌بخش است، بلکه می‌تواند بر روی آرامش همه عضلات بدن تاثیر بگذارد.

درمان خانگی درمان گرفتگی معده

درمان خانگی سفت شدن معده چیست؟ پیش از آنکه به دنبال راهکار درمانی مناسب باشید بهتر است از خود بپرسید که سفت شدن معده نشانه چیست؟ زیرا راه حل های درمانی برای معده دردهای عصبی یا گرفتگی معده بر اثر خوردن برخی غذاها می تواند متفاوت باشد.

برای استفاده از راه‌های درمان خانگی اسپاسم معده، می‌توانیم الکترولیت‌های از دست رفته بدن که در صورت بیماری و ایجاد استفراغ اسهال و عرق کردن از دست رفته‌اند را جبران کنیم و بهتر است با مواد خوراکی همچون موز، سطح پتاسیم خون را به حالت عادی باز گردانیم و چنانچه دهیدراته شدن بدن بسیار شدید بود، باید به مرکز درمانی مراجعه کنید. استفاده از مسکن‌های بدون نسخه نیز یکی دیگر از راه‌های درمان خانگی اسپاسم معده است. مسکن‌ها در حقیقت اسپاسم معده را درمان نمی‌کنند بلکه تنها درد آن را کاهش می‌دهند. استراحت کردن و استفاده از داروهایی که پزشک برای انواع بیماری‌های معده و روده تجویز کرده است، از دیگر راه‌های درمان اسپاسم معده است.

سخن پایانی

چنانچه به مشکلات گوارشی همچون سندروم روده تحریک پذیر ویا اسپاسم معده دچار هستید، باید از یک رژیم اصولی پیروی کنید که مشاور تغذیه شما به‌طور منظم رژیم را پیگیری کرده و در صورت نیاز تغییرات لازم را اجرا کنید. همچنین رژیم‌های اصولی با تامین مواد مغذی مورد نیاز شما در طی روز، سلامت کلی بدن را افزایش می‌دهند و شما را به تناسب اندام می‌رسانند. رژیم‌های بهاره غفاری یکی از انواع رژیم‌های اصولی هستند که برای آشنایی بیشتر با آن‌ها می‌توانید بر روی غفاری دایت کلیک کنید تا به سایت اصلی هدایت شوید و توضیحات این رژیم‌ها و نظرات سایر دریافت‌کنندگان رژیم را مشاهده کنید. همچنین برای دریافت رژیم خود، همین حالا بر روی رژیم آنلاین غفاری کلیک نمایید.

 


دیدگاه کاربران
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
4 از 5 (7 نظر)

با افزودن دیدگاه خود ما را همراهی کرده و نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

افزودن دیدگاه