درباره خواص آش انگور ، این گیاه عجیب، بدانید!

آش انگور که نام علمی آن buckthorn potagevine است، بوته یا درختچه با برگ‌های ریزی است که ارتفاع آن بین ۲ تا ۳ متر است و به ندرت گاهی به ارتفاع ۵ متر هم می‌رسد و رنگ پوست آن مایل به رنگ سیاه است. شاخه‌های گیاه آش انگور به صورت پراکنده و رو به روی هم قرار می‌گیرند و عموما به خار ستبر منتهی می‌شوند. گیاه آش انگور دارای برگ‌های بیضی شکل تا گرد است و حاشیه برگ‌ها دندانه‌های ریز داشته و رگ‌برگ های کناری برجسته هستند و طول برگ‌های این گیاه ۲ تا ۹ سانتی متر است و عرض برگ ۱ تا ۴ سانتی متر است. گل‌های گیاه آش انگور از نظر اندازه کوچک هستند و رنگ این گل‌ها زرد مایل به سبز است و از نظر ظاهر شبیه به سنبل هستند. میوه این گیاه دارویی در ابتدا به رنگ سبز و قرمز است ک وقتی این میوه برسد به رنگ ارغوانی مایل به سیاه است و قطر این میوه ۶ تا ۱۰ میلی‌متر است و ۳ تا ۴ دانه سخت دارد. میوه گیاه آش انگور در شهریور ماه و مهر ماه می‌رسد. عصاره‌ی آش انگور تلخ است و رایحه‌ی نامطبوعی دارد. گیاه آش انگور در آمریکا، اروپا، آسیا رشد می‌کند و در عین حال در ارتفاعات جنگل‌های شمال ایران نیز این گیاه روییده و دیده می‌شود. در این مطلب از غفاری دایت که در ارتباط با خواص آش انگور است به بررسی خواص درمانی آش انگور، خواص درمانی تخم آش انگور، خواص درمانی پوست درخت انگور، ترکیبات آش انگور، طریقه مصرف آش انگور و در نهایت عوارض آش انگور می‌پردازیم. درباره خواص آش انگور ، این گیاه عجیب، بدانید!

خواص آش انگور

 

خواص درمانی آش انگور

از نام‌های دیگر گیاه آش انگور می‌توان به مواردی همچون خوشه انگور، نرپن، اشنگور، شر آلجاره، سیاه درخت، خوشه سیاه، عوسج، کولی کک، خرزل، سیاه آلو، وشر و شوکه‌ی الصباغین اشاره کرد. خواص آش انگور برای سلامت بدن بسیار فراوان است. برخی از خواص آش انگور شامل رفع یبوست، افزایش ادرار، پرخونی، آب آوردن انساج و سایر استفاده‌های درمانی می‌شود.

یکی از خواص آش انگور این است که مسهل بسیار قوی است و در صورتی که دارو‌های مسهل دیگر فایده و تاثیری نداشته باشند، آش انگور می‌تواند تاثیر گذار باشد. کمک به درمان نقرس، زردی، آرتروز از دیگر خواص آش انگور هستند. داشتن خاصیت ضد توموری از دیگر خواص آش آنگور است که این گیاه درمانی را برای کمک به درمان سرطان هوکسی تجویز می‌کنند. علاوه بر این برای تنظیم اختلال در عادت ماهیانه خانم‌ها نیز آش انگور توصیه و تجویز می‌شود. از دیگر خواص آش انگور این است که گال را برطرف می‌کند و کرم‌های بدن را دفع می‌کند. این گیاه دارویی دارای خاصیت آرامش بخش و خواب آور است و می‌تواند به شما کمک کند تا خوابی آرام را تجربه کنید. کاهش فشار خون از دیگر خواص آش انگور است.

 

خواص درمانی تخم آش انگور

نوشیدن جوشانده‌ی تخم آش انگور پیش از هر وعده غذایی به اندازه یک فنجان، مسهل ملایم و مناسبی خواهد بود.

 

خواص درمانی پوست درخت آش انگور

پوست درخت انگور نیز مسهل ملایمی است. برای بهر‌ه‌مندی از این خواص آش انگور باید ابتدا به مقدار یک قاشق مربا خوری از آن را نیم‌کوب کرده و در در مقدار ۶۵۰ گرم آب برای مدت زمان ده دقیقه بجوشانید و سپس صاف کنید. یک قاشق سوپ خوری از این محلول صاف شده پیش از خواب بنوشید.

 

عوارض آش انگور

 

ترکیبات، طریقه مصرف و عوارض آش انگور

 

ترکیبات آش انگور

میوه‌های گیاه آش انگور دارای مشتقات آنتراکتون هستند که این آنتراکتون دارای خاصیت و اثر مسهلی بسیار قوی علی الخصوص در روده بزرگ دارد. استفاده مقادیر بالای آش انگور موجب استفراغ می‌شود و می‌تواند به اندازه‌ای روده را تحریک کند که سبب بروز خونریزی شود. از دیگر ترکیبات شیمیایی موجود در گیاه آش انگور می‌توان به هتروزید‌های امودین ( هتروزیدی به نام رامنی ژن) اشاره کرد.

 

طریقه مصرف آش انگور

میوه تازه و یا میوه خشک آش انگور را می‌توان به عنوان مسهل جوید. ۱۰ تا ۲۰ عدد از میوه آش انگور را صبح می‌توان همراه با مربای سیب خورد.  توجه کنید که نباید این را به کودکان داد. علاوه بر مصرف جویدنی، خوردن شربت این گیاه نیز بسیار موثر و مفید است. برای استفاده از این گیاه باید ابتدا آن را کاملا خشک کرده و در مرحله بعد خرد کنید و هسته‌های آش انگور را دور بریزید. برای مدت سه تا چهار روز بگذارید بماند تا تخمیر شود و بعد از صافی داروسازی گذرانده و از آن مصرف کنید.

 

عوارض آش انگور

گفتیم یکی از مهم‌ترین خواص آش انگور این است که مسهلی بسیار قوی است و به همین دلیل افرادی که درگیر با گاستریت مزمن، بواسیر و انواع اولسروکولیت هستند از مصرف این گیاه دارویی خوداری کنند. همچنین مادران شیرده، خانم‌های باردار و کسانیکه از مسهل‌های دیگری استفاده می‌کنند از مصرف آش انگور باید پرهیز کنند. استفاده از آش انگور برای مدت زمان طولانی و بیش از دو هفته منجر به سستی امعاء و احشاء شده و موجب تنبلی روده‌ها شده یعنی روده‌ها عادت می‌کنند که بدون تحریک دارو‌های شیمیایی مدفوع را خارج نکنند. نکته‌ای که در مورد مصرف آش انگور باید به آن توجه کنید این است که پوست آن‌ کاملا خشک شود و بعد از آن مصرف کنید و از خواص آش انگور بهره‌مند شوید در غیر این صورت موجب تهوع، آشفتگی و دل درد شدید می‌شود و دچار اسهال می‌شوید. برای بهره‌مندی از خواص آش انگور حتما برای مصرف آن با پزشک مشورت کنید. در صورتی که هنگام مصرف این گیاه دارویی دچار اسپاسم روده ای و یا اسهال شدید شوید می‌بایست مقدار مصرفی خود را کاهش داده و یا مصرف آن را به طور کلی قطع کنید.

 

خواص تخم آش انگور

 

آش انگور و رژیم غذایی

شاید برای شما نیز جالب باشد که بسیاری از گیاهان دارویی را نمی‌شناسیم و به همین دلیل از این گیاهان استفاده کمی می‌کنیم؛ درحالی که فواید آن‌ها بیشتر از برخی داروهای شیمیایی است. با این‌حال بهتر است پیش از نیاز به استفاده از هر گیاه دارویی یا داروی شیمیایی، با رژیم غذایی سالم و اصولی و همچنین تحرک کافی، نه‌تنها تناسب اندام داشته باشیم، بلکه سلامتی خود را ارتقا دهیم. رژیم‌های بهاره غفاری، با هر خصوصیتی که دارید، هماهنگ هستند و به شما کمک می‌کنند به نتیجه دلخواه خود برسید، خواه این نتیجه افزایش وزن باشد، خواه کاهش وزن باشد، شکست استپ وزنی ویا تثبیت وزن شما؛ رژیم‌های بهاره غفاری بدون حذف مواد غذایی از سبد غذایی خانواده، شما را به تناسب اندام می‌رسانند و سطح سلامتی شما را ارتقا می‌دهند. برای کسب اطلاعات بیشتر بر روی غفاری دایت و برای دریافت رژیم لاغری آنلاین بر روی رژیم غفاری دایت کلیک نمایید.

 


دیدگاه کاربران
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

با افزودن دیدگاه خود ما را همراهی کرده و نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

افزودن دیدگاه