کنجد برای چی خوبه؟ خواص کنجد برای سلامتی و زییایی چیست؟

کنجد، دانه‌ای ریز و روغنی است که از دیرباز در آشپزی و طب سنتی جایگاه ویژه‌ای داشته است. این دانه‌های کوچک که در رنگ‌های سفید و سیاه یافت می‌شوند، نه تنها طعم و بافتی دلنشین به غذاها می‌بخشند، بلکه منبعی غنی از ویتامین‌ها، مواد معدنی و آنتی‌اکسیدان‌ها نیز هستند. می‌توان آن را به صورت خام، بوداده، آسیاب شده یا به عنوان روغن مصرف کرد. کنجد در انواع غذاها مانند سالاد، نان، سوپ، سس، دسر و شیرینی کاربرد دارد. گسترگی خواص دانه کنجد باعث شده است تا افراد بسیاری در پی مصرف این دانه باشند. کنجد برای چی خوبه؟ خواص کنجد برای سلامتی و زییایی چیست؟

مهمترین خواص کنجد که شما را از مراجعه به پزشک بی نیاز می کند!

کنجد سرشار از کلسیم، آهن، منیزیم، مس، فسفر، ویتامین E، ویتامین B1 و فیبر است. این مواد مغذی برای سلامتی بدن ضروری بوده و به تقویت سیستم ایمنی، سلامت استخوان‌ها، قلب و عروق، پوست و مو کمک می‌کنند. از کنجد به روش‌های مختلفی می‌توان استفاده کرد. به دلیل ویتامین ها و مواد معدنی غنی که در کنجد و روغن آن وجود دارد، مصرف آن برای گیاهخواران بسیار مناسب است. ۳۱ مورد از مهمترین خواص کنجد برای سلامتی و درمان بیماری ها همچنین پیشگیری از ابتلا به بیماری های مختلف عبارتند از:

  • مبارزه با دیابت
  • بهبود سلامت دستگاه گوارش
  • ضدسرطان
  • سلامت قلب و عروق
  • درمان کم‌خونی
  • کاهش درد مفاصل
  • بهداشت دهان و دندان
  • تقویت استخوان‌ها
  • بهبود سلامت تنفس
  • حفاظت در برابر آسیب‌های تشعشع
  • کاهش فشار خون
  •  تقویت سیستم ایمنی بدن
  • اثرات ضد التهابی
  • خاصیت التیام بخشی
  • کاهش اضطراب
  • کاهش کلسترول
  • محافظت از چشم
  • کاهش وزن
  • سلامت کبد
  • خواص روغن کنجد برای پوست و مو
  • فواید روغن کنجد برای مو
  • پیشگیری از مشکلات پوست سر
  • ضدآفتاب طبیعی مو
  • تیره کننده مو
  • نرم کردن موهای خشک
  • درمان ترک کف پا
  • درمان اگزما و خشکی پوست 
  • محافظت از پوست نوزادان
  • سم زدایی پوست
  • خاصیت التیام بخشی
  • درمان آفتاب سوختگی

 

ارزش غذایی دانه کنجد

هر 100 گرم دانه کنجد دارای ارزش غذایی زیر است:

 

مواد تشکیل دهنده اصلی

ارزش

چربی کل

49.67  گرم

کربوهیدرات

23.45  گرم

پروتئین

17.73 گرم

سدیم

11.00 میلی گرم

روی

7.75 میلی گرم

آب

4.69 گرم

کلسترول

0.00 میلی گرم

قندها

0.30  گرم

کربوهیدرات خالص

-

کلسیم

975.00 میلی گرم

مس

4.08 میلی گرم

آهن

14.55 میلی گرم

منیزیم

351.00 میلی گرم

فسفر

629.00 میلی گرم

پتاسیم

468.00 میلی گرم

سلنیوم

34.40 میکروگرم

 

مصرف کنجد مناسب برای گیاهخواران است

برای کسانی که رژیم گیاهخواری با پروتئین بالا دارند، خبر خوبی داریم! دانه‌های کنجد منبع عالی پروتئین هستند، به طوری که ۲۰ درصد از این دانه‌های ریز از اسیدهای آمینه باکیفیت تشکیل شده است. بنابراین کنجد می‌تواند به راحتی بخشی از رژیم غذایی پر پروتئین شما باشد. کافیست کمی کنجد روی سالاد، سبزیجات و نودل خود بپاشید تا از خواص بی‌نظیر آن برخوردار شوید.

کنجد چه ویتامین هایی دارد؟

ویتامین‌های تشکیل دهنده

ارزش

ویتامین C

0.00 میلی گرم

ویتامین E

0.25 میلی گرم

ویتامین K

0.00 میکروگرم

ویتامین A

0.00 میکروگرم

ویتامین B1

0.79 میلی گرم

ویتامین B2

0.25  میلی گرم

ویتامین B3

4.52 میلی گرم

ویتامین B6

0.79  میلی گرم

ویتامین B9

97.00 میکروگرم

ویتامین B12

0.00  میکروگرم

 

۱- مبارزه با دیابت

خواص کنجد بسیار فراوان‌تر از آنچه است که تصور می‌شود. دانه‌های کنجد حاوی منیزیم و سایر مواد مغذی هستند که نشان داده شده در مبارزه با دیابت موثرند. بررسی‌های علمی نشان داده است که استفاده از روغن کنجد به عنوان تنها روغن خوراکی، در کاهش فشار خون و قند خون افراد دیابتی حساس شناخته می‌شود.

اگر از بیماری دیابت رنج می‌برید، مصرف کنجد می‌تواند گزینه مناسبی برای شما باشد.

 

۲- بهبود سلامت دستگاه گوارش

از دیگر خواص کنجد برای سلامتی می‌توان به بهبود دستگاه گوارش اشاره کرد. در واقع می‌توان گفت دانه‌های کنجد به دلیل داشتن فیبر بالا از سلامت دستگاه گوارش و روده بزرگ پشتیبانی می‌کنند. این مقدار بالای فیبر به عملکرد روان روده کمک کرده و دفع مواد زائد، هضم غذا و رفع یبوست را آسان می‌کند.

خواص دانه کنجد

۳- ضد سرطان

 دانه‌های کنجد حاوی منیزیم است و به همین دلیل نیز  خاصیت ضدسرطانی دارد. این دانه‌ها همچنین حاوی ماده‌ای ضد سرطان به نام «فیتات» هستند. بررسی‌ها نشان داده است که مصرف کنجد در کاهش خطر تومورهای روده بزرگ و در نتیجه پیشگیری از سرطان روده بزرگ موثر است‌.  «سسامین» موجود در کنجد نیز ممکن است خاصیت ضد سرطانی داشته باشد. این خاصیت را می‌توان به اثرات ضد تکثیری، ضد التهابی، القا کننده مرگ سلولی، ضد متاستاز، ضد رگ زایی و القا کننده اتوفاژی  سسامین نسبت داد.

 

۴- سلامت قلب و عروق

روغن کنجد از ایجاد رسوبات چربی در عروق (آترواسکلروز) جلوگیری می‌کند و به همین دلیل برای سلامت قلب مفید است. همچنین کنجد حاوی ترکیبی به نام «سسامول» است که خاصیت آنتی‌اکسیدانی و ضدالتهابی دارد و با اثرات ضد رسوب چربی، سلامت قلب و عروق را بهبود می‌بخشد.

علاوه بر این، دانه‌های کنجد سرشار از اسید چرب مونوغیر اشباع اولئیک اسید هستند که به کاهش کلسترول بد و افزایش کلسترول خوب در بدن کمک می‌کند. این امر خطر ابتلا به بیماری عروق کرونر و سکته مغزی را کاهش می‌دهد.

 

۵- درمان کم‌خونی با خوردن کنجد

درمان کم‌خونی‌های ناشی از فقر آهن از دیگر خواص مهم دانه کنجد محسوب می‌شود.

دانه‌های کنجد، به خصوص کنجد سیاه، سرشار از آهن هستند. بنابراین مصرف آن‌ها برای افرادی که از کم‌خونی و ضعف رنج می‌برند بسیار توصیه می‌شود. افرادی که از این بیماری رنج می‌برند در کنار عمل به توصیه‌های پزشک خود می‌تواند مصرف دانه کنجد را نیز در رژیم غذایی خود قرار دهد.

 

۶- مصرف کنجد به کاهش درد مفاصل کمک می کند

یکی دیگر از مهم‌ترین خواص کنجد، مربوط به کاهش دردهای مفصلی است. به عبارتی می‌توان گفت دانه‌های کنجد حاوی مس هستند که معدنی حیاتی برای سیستم‌های آنزیمی آنتی‌اکسیدان به شمار می‌رود. مصرف کنجد می‌تواند با کاهش درد و التهاب مرتبط با آرتروز همراه باشد. همچنین، این ماده معدنی به استحکام رگ‌های خونی، استخوان‌ها و مفاصل کمک می‌کند.

 

۷- کمک به بهداشت دهان و دندان

 دانه‌های کنجد و روغن کنجد با از بین بردن پلاک دندان و سفید کردن دندان‌ها به سلامت دهان و دندان کمک می‌کنند. «عصاره گیری با روغن کنجد»، یعنی چرخاندن روغن کنجد در دهان، می‌تواند میزان استرپتوکوک موتانس را در دندان‌ها و بزاق دهان کاهش داده و سلامت کلی دهان را بهبود بخشد.

اارزش غذایی کنجد

۸- خواص کنجد برای تقویت استخوان‌ها

 دانه‌های کنجد حاوی روی هستند که به افزایش تراکم مواد معدنی استخوان و سلامت استخوان‌ها کمک می‌کند. کمبود این ماده معدنی می‌تواند باعث پوکی استخوان در ناحیه لگن و ستون فقرات شود.  علاوه بر این، کنجد منبعی عالی از کلسیم است، یک ماده معدنی کمیاب برای سلامت استخوان‌ها ضروری است.‌ به همین دلیل مصرف کنجد در سنین رشد بسیار توصیه می‌شود.

 

۹- بهبود سلامت تنفس

منیزیم موجود در دانه‌های کنجد ممکن است با جلوگیری از اسپاسم مجاری تنفسی، خطر ابتلا به آسم و سایر اختلالات تنفسی را کاهش دهد. مطالعات همچنین کمبود منیزیم را با اختلالات ریوی مرتبط می‌دانند. بنابراین افرادی که از بیماری‌های تنفسی رنج می‌برند، با مصرف این دانه می‌توانند به سلامت خود دست یابند.‌

 

۱۰- حفاظت در برابر آسیب‌های تشعشع

 حفاظت در برابر آسیب‌های تشعشع از دیگر خواص کنجد است. سسامول موجود در دانه‌ها و روغن کنجد می‌تواند از آسیب DNA ناشی از تشعشع جلوگیری کند. همچنین از آسیب به روده‌ها و طحال پیشگیری می‌نماید.

 

۱۱- کاهش فشار خون

کاهش فشار خون یکی از مهم‌ترین خواص کنجد محسوب می‌شود. جالب است بدانید فشار خون بالا امروزه به یک مشکل رایج سلامتی در بین زنان و مردان از گروه‌های سنی مختلف تبدیل شده است. مطالعات نشان داده‌اند که استفاده از روغن کنجد می‌تواند به کاهش فشار خون بالا کمک کند. منیزیم موجود در این دانه‌ها نقش کاهنده فشار خون دارد.

 

۱۲- تقویت سیستم ایمنی بدن

مجموعه گسترده مواد معدنی و ویتامین‌های موجود در این روغن به تقویت سیستم ایمنی بدن شما کمک می‌کند. آنتی اکسیدان‌ها و این مواد مغذی به بدن کمک می‌کنند تا به طور بهتری با عوامل ایجاد کننده سرطان مبارزه کنند و سیستم ایمنی بدن شما را بهبود بخشد. فیتات‌های موجود در این دانه‌ها نیز دارای قابلیت ضدسرطانی هستند.

 

۱۳- اثرات ضد التهابی کنجد سیاه

استفاده از روغن کنجد سیاه، به صورت موضعی یا مصرف خوراکی، می‌تواند به کاهش بیماری‌ها و شرایط ناشی از التهاب کمک کند. مقدار بالای مس موجود در این روغن به مصرف کنندگان کمک می‌کند تا با شرایط التهابی که روی مفاصل بدن تتثیر می‌گذارد بهتر مقابله کنند. برای اطلاع از سایر خواص کنجد سیاه این مقاله از غفاری دایت را مطالعه فرمائید. 

به همین دلیل کاهش التهاب به عنوان یکی از مهم‌ترین خواص روغن کنجد محسوب می‌شود.

 

۱۴- کاهش اضطراب و بیماری های روانی با مواد مغذی کنجد

کاهش اضطراب و بیماری‌های روانی شایع از دیگر خواص کنجد محسوب می‌شود. دانه‌های کنجد حاوی مواد مغذی مفیدی هستند که می‌توانند به کاهش استرس کمک کنند. املاحی مانند منیزیم و کلسیم با تنظیم عملکرد عضلات (یعنی انقباض و استراحت آن‌ها) باعث آرامش آن‌ها می‌شوند.

  • ویتامین B1 (تیامین) به عملکرد درست اعصاب کمک می‌کند و خاصیت آرامش‌بخش دارد. کمبود این ویتامین می‌تواند باعث گرفتگی عضلات، تغییرات خلقی و افسردگی شود.
  • تریپتوفان یک اسید آمینه ضروری است که در تولید سروتونین نقش دارد. سروتونین ماده‌ای شیمیایی در مغز است که به کاهش درد، تنظیم خواب و بهبود حال و هوا کمک می‌کند. کمبود سروتونین می‌تواند منجر به اضطراب و افسردگی شود.

 

۱۵- کاهش سطح کلسترول بد

دانه‌های کنجد سیاه به کاهش کلسترول خون کمک می‌کنند. این دانه‌های ریز حاوی دو ماده مغذی به نام سسامین و سسامولین هستند. این مواد نوعی فیبر به نام «لیگنان» محسوب می‌شوند. لیگنان‌ها به خصوص زمانی که همراه با «استرول‌های گیاهی» مصرف شوند، اثر قابل توجهی در پایین آوردن کلسترول بد خون دارند (استرول‌های گیاهی، مواد طبیعی موجود در برخی گیاهان هستند که به کاهش کلسترول بد خون کمک می‌کنند. علاوه بر این، کنجد سیاه حاوی ترکیباتی به نام «فیتوسترول» است. فیتوسترول‌ها ساختاری شبیه کلسترول دارند. مصرف فیتوسترول نه تنها باعث کاهش کلسترول خون می‌شود، بلکه خطر ابتلا به برخی سرطان‌ها را نیز کاهش می‌دهد. جالب است بدانید که کنجد سیاه در بین تمام دانه‌ها و مغزها، بیشترین فیتوسترول را دارا است.

 

۱۶- کنجد از سلامت چشمان شما محافظت می کند

محافظت و حفظ سلامت چشم یکی از مهم‌ترین خواص کنجد محسوب می‌شود که نمی‌توان از آن غافل شد.

طب سنتی چین بر ارتباط قوی بین اعضای داخلی بدن و بخش‌های خارجی مانند چشم‌ها تاکید می‌کند. کبد خون را در بدن ذخیره می‌کند و از طریق یک مسیر خاص، خون را به چشم‌ها می‌رساند تا به عملکرد آن‌ها کمک کند. دانه‌های کنجد سیاه به دلیل اینکه سلامت کبد را تقویت می‌کنند، می‌توانند به سلامت چشم نیز کمک کنند. مصرف منظم کنجد سیاه به خون‌رسانی بهتر به چشم‌ها و در نتیجه، تقویت آن‌ها کمک می‌کند. این دانه‌های مغذی می‌توانند در رفع تاری دید، خستگی چشم و خشکی چشم موثر باشند.

 

۱۷- کاهش وزن با گنجاندن دانه کنجد در رژیم غذایی

یکی از مهم‌ترین خواص کنجد که آن را به یک دانه محبوب در طب سنتی تبدیل می‌کند دارا بودن فیبر زیاد و احساس سیری پس از مصرف است. این احساس سیری باعث می‌شود که فرد از مصرف غذای زیاد خودداری کنید و وزن خود را کاهش دهد.

اگر در حال تلاش برای چربی‌سوزی هستید، نوش جان کردن این دانه می‌تواند به شما در حفظ سلامت و چربی‌سوزی کمک شایانی کند.

 

۱۸- سلامت کبد با پاکسازی سموم 

دانه‌های کنجد به کبد در تجزیه اثرات مضر الکل و سایر مواد سمی که می‌توانند باعث مسمومیت بدن شوند، کمک می‌کنند. کنجد با تقویت کبد، به این عضو حیاتی در انجام وظایف خود، به خصوص در خنثی کردن سموم و پاکسازی بدن، یاری می‌رساند. بنابراین، اگر به دنبال راهی طبیعی برای کاهش اثرات منفی الکل و سایر مواد سمی بر بدن خود هستید، مصرف کنجد را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

 

۱۹- خواص روغن کنجد برای پوست و مو چیست؟

حالا که در رابطه با خواص کنجد اطلاعات مفیدی به دست آوردید، خوب است بدانید که روغن استخراج شده از این دانه‌ها نیز می‌تواند خواص بسیار زیادی داشته باشد. از این روغن بیشتر برای حفظ سلامت پوست و مو و مصرف خوراکی استفاده می‌شود. در ادامه مهم‌ترین خواص روغن کنجد را بیان خواهیم کرد.‌

 

۲۰- فواید روغن کنجد برای مو

روغن دانه کنجد با دارا بودن اسیدهای چرب ضروری مانند امگا 3، امگا 6 و امگا 9 ممکن است به رشد مو کمک کند. روغن با تغذیه، حالت دهی و تقویت سلامت پوست سر، رشد مو را تحریک می کند. ماساژ منظم روغن این دانه گرم به پوست سر نفوذ کرده و باعث افزایش گردش خون می شود. این روغن شبیه یک ویتامین مایع است که ریشه و ساقه مو را تغذیه می کند. با این حال، تحقیقات بیشتری در این زمینه لازم است.

مطلب پیشنهادی: درمان شوره سر در منزل

۲۱- پیشگیری از مشکلات پوست سر

دانه‌های کنجد سرشار از ویتامین‌ها، مواد معدنی و مواد مغذی برای داشتن پوست سر سالم هستند. ماساژ پوست سر با روغن آن می‌تواند خشکی، پوسته پوسته شدن و انسداد منافذ که باعث نازک شدن و ریزش مو می‌شوند را برطرف کند. علاوه بر این، خواص ضد قارچی، ضد باکتریایی و ضد التهابی این روغن به درمان عفونت‌های پوست سر، شوره سر و تسکین پوست سر تحریک شده کمک می‌کند.

میزان کالری کنجد

۲۲- ضد آفتاب طبیعی برای مو

نور خورشید می‌توانید آسیب جبران ناپذیری به موی شما وارد کند. به همین دلیل متخصصان توصیه می‌کنند اگر برای مدت زمانی طولانی در آفتاب مشغول کار و فعالیت هستید، استفاده از ضدآفتاب مو را فراموش نکنید.

روغن کنجد با محافظت از مو در برابر اثرات مخرب اشعه ماوراء بنفش خورشید و آلودگی به عنوان یک ضد آفتاب طبیعی برای مو عمل می‌کند.

 

۲۳- تیره کننده مو

از دیگر خواص کنجد یا بهتر است بگوییم روغن استخراج شده از این دانه می‌توان به رفع سفیدی مو اشاره کرد.

در واقع می‌توان گفت روغن دانه کنجد به دلیل خاصیت تیره کنندگی مو برای افرادی که از موهای سفید زودرس رنج می برند، موثر است. می‌توان این روغن را با روغن‌های حامل مانند زیتون یا بادام برای بهره‌مندی از حداکثر مزایا استفاده کرد.

 

۲۴- نرم کردن موهای خشک

یکی از مهم‌ترین خواص روغن کنجد، کمک به درمان خشکی مو است.

روغن کنجد به عنوان یک درمان نرم کننده عمیق برای موهای خشک، آسیب دیده، موخوره یا موهای تحت درمان شیمیایی عمل می‌کند. رطوبت از دست رفته را بازیابی کرده و ساقه مو را تقویت می‌کند و به موهای کدر و شکننده اجازه می‌دهد تا درخشش، جهش، خاصیت ارتجاعی و نرمی خود را بازیابند.

 

۲۵- درمان ترک کف پا

اگر دچار ترک کف پا یا درد پا هستید، می‌توانید هر شب قبل از خواب روغن کنجد را به کف پای خود ماساژ دهید و سپس با جوراب نخی بپوشانید. این کار را باید به مدت چند روز انجام دهید تا پاهایی نرم و لطیف داشته باشید.

 

۲۶- کمک به درخشندگی پوست

درخشندگی پوست یکی از مهم‌ترین خواص کنجد محسوب می‌شود. روغن استخراج شده از دانه‌هاثد کنجد می‌تواند درخشندگی را برای پوست شما به ارمغان بیاورد. این روغن با نرم و لطیف نگه داشتن پوست، انعطاف پذیری آن را حفظ کرده و به بهبود نواحی دارای بریدگی، خراشیدگی و ساییدگی‌های خفیف کمک می‌کند.

روغن کنجد همچنین به سفت شدن پوست صورت، به ویژه ناحیه اطراف بینی کمک می‌کند و از بزرگ شدن منافذ جلوگیری می‌نماید. این روغن جوش‌های صورت را کنترل کرده و سمومی را که روی سطح و داخل منافذ ایجاد می‌شوند، خنثی می‌کند.

 می‌توانید برای داشتن پوستی درخشان، ماساژ صورت با این روغن را امتحان کنید. صورت خود را به طور کامل با روغن کنجد ماساژ دهید و قبل از شستن با آب گرم، صورت خود را با پودر برنج یا نخود هندی اسکراب کنید. سپس برای بستن منافذ، صورت را با آب سرد بشویید.

 

۲۷- محافظت از پوست بدن نوزاد

پوست بدن نوزاد، به ویژه ناحیه پوشک شده، به دلیل اسیدی بودن مواد دفعی بدن دچار سوختگی می‌شود. شواهد غیرعلمی نشان می‌دهد که روغن کنجد ممکن است از پوست لطیف آنها در برابر این بثورات محافظت کند. استفاده از آن روی بینی و گوش محافظت در برابر عوامل بیماری زای پوستی شایع را فراهم کرده‌ و با خشکی پوست مقابله می‌کند.

 

۲۸- سم زدایی پوست

برخی بر این باورند که آنتی اکسیدان‌های موجود در روغن کنجد ممکن است به سم زدایی پوست شما کمک کنند. این روغن در صورت استفاده روی پوست، مولکول‌های سموم محلول در چربی را جذب می‌کند و از بین می‌برد.

برای تهیه یک اسکراب فوق‌العاده با استفاده از این روغن کافی است نصف فنجان روغن کنجد را با نصف فنجان سرکه سیب و یک چهارم فنجان آب مخلوط کنید. این مخلوط را باید هر شب بعد از شستن صورت با آب روی پوست ماساژ دهید و سپس با آب ولرم بشویید.

خواص دارویی ودرمانی کنجد

۲۹- خاصیت التیام بخشی

روغن کنجد یک ضد التهاب طبیعی است و خاصیت التیام بخشی عالی دارد. خواص ضد باکتریایی این روغن به خلاص شدن از شر عوامل بیماریزای پوستی مانند استافیلوکوکوس و استرپتوکوکوس و همچنین قارچ‌های پوستی رایج مانند قارچ پای ورزشکار کمک می‌کند. روغن کنجد مخلوط با آب گرم می‌تواند عفونت‌های قارچی واژن را نیز کنترل کند.

 

۳۰- درمان آفتاب سوختگی

روغن کنجد در صورت استفاده پس از قرار گرفتن در معرض باد یا آفتاب می‌تواند اثرات آفتاب را درمان کند. این روغن از آسیب رساندن اشعه ماوراء بنفش مضر خورشید به پوست شما جلوگیری می‌کند و در نتیجه از ظهور چین و چروک و لک جلوگیری می‌نماید. برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که روغن کنجد ممکن است حاوی فیلترهای UV باشد.‌

 

بهترین نحوه مصرف کنجد

فراوان بودن خواص دارویی کنجد باعث می‌شود تا افراد بسیاری تصمیم بگیرند این دانه را به شیوه‌های مختلف مصرف کنند.

دانه کنجد را می‌توانید به شیوه‌های مختلفی استفاده کنید.‌ از این دانه می‌توان یک روغن فوق‌العاده به نام روغن کنجد استخراج و به صورت موضعی و خوراکی استفاده کرد. علاوه بر این دانه را می‌توان به مواد غذایی، سالاد و دسر اضافه و نوش جان کرد.‌

مطلب پیشنهادی: برای چاقی صورت چی بخوریم؟

سخن پایانی

در این مطلب به بررسی خواص کنجد و روغن استخراج شده از آن پرداختیم و گفتیم که مصرف خوراکی یا موضعی این دانه و روغن آن چه فوایدی برای بدن داشت. اگر فردی هستید که به سلامت جسم و روح خود بسیار اهمیت می‌دهید، قرار دادن دانه‌ها و روغن کنجد در رژیم غذایی می‌تواند برای شما یک انتخاب مناسب باشد.

 


دیدگاه کاربران
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
2 از 5 (1 نظر)

با افزودن دیدگاه خود ما را همراهی کرده و نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

افزودن دیدگاه