مزایای باور نکردنی کلروفیل

هنگامی که سخن از کلروفیل به میان می‌آید بسیاری از ما یاد دوران مدرسه و دبستان خود می‌افتیم و تصور می‌کنیم که کلروفیل تنها یک ماده است که درون گیاه نهادینه شده و وظیفه سبز نگه داشتن آن را برعهده دارد. اما باید بدانید که کلروفیل بسیار فراتر از آنچه است که تصور می‌شود. مزایای باور نکردنی کلروفیل

خواص و مزایای درمانی این ماده آن را به یک موضوع مهم و قابل بحث و تحقیق در میان دانشمندان تبدیل کرده است. به گونه‌ای که در سراسر جهان دانشمندان بسیاری به تحقیق و پژوهش در این مورد پرداخته‌اند و تاکنون توانسته‌اند چندین مورد از مزایای باور نکردنی کلروفیل را اثبات کنند. اگر دوست دارید در این باره اطلاعات بیشتری به دست آورید، مطالعه این مطلب از مجله غفاری دایت می‌تواند به شما بسیار کمک کند. آنچه در این مطلب خواهید خواند:

  • کلروفیل چیست؟
  • فواید کلروفیل
  • تقویت سیستم ایمنی
  • افزایش انرژی بدن
  • بهبود سرطان
  • سم زدایی بدن
  • کاهش وزن
  • درمان کم خونی
  • التیام و بهبود مشکلات پوستی
  • کاهش باکتری‌های دهان
  • عوارض جانبی استفاده از کلروفیل
  • نحوه مصرف کلروفیل
  • موارد منع مصرف کلروفیل
  • نتیجه‌گیری

کلروفیل چیست؟

اولین و مهم‌ترین سوالی که در رابطه با کلروفیل پرسیده می‌شود این است که کلروفیل چیست؟ در یک تعریف ساده باید بگوییم که کلروفیل عاملی است که باعث سالم و سبز ماندن گیاهان می‌شود و می‌تواند نقش بسیار زیادی در سلامت شما ایفا کند.

کلروفیل چیست

تحقیقات بسیار انجام شده نشان داده است که شما با مصرف گیاهان و دریافت مستقیم کلروفیل از گیاه با مصرف مکمل‌های کلروفیل می‌توانید این ماده را جذب بدن کرده و از خواص و مزایای درمانی آن برخوردار شوید. البته این نکته را در نظر داشته باشید که بدن معمولا مکمل‌ها را بیشتر جذب می‌کند.

فواید کلروفیل

دانشمندان بر این باورند که خواص و مزایای کلروفیل بسیار بیشتر از آنچه است که تصور می‌شود اما با این وجود نیاز به تحقیقات بیشتری وجود دارد. در ادامه چندین مورد از این مزایا را که دانشمندان طی تحقیقات فراوان توانسته‌اند اثبات کنند، بیان خواهیم کرد. این مزایا به شرح زیر است:

۱- تقویت سیستم ایمنی

اولین و مهم‌ترین مزایای مصرف کلروفیل تقویت سیستم ایمنی است. سیستم ایمنی بدن مهم‌ترین سد دفاعی محسوب می‌شود که در صورت عدم عملکرد صحیح می‌تواند سلامت فرد را به خطر بیاندازد. تحقیقات انجام شده نشان داده است که کلروفیل منبع غنی از ویتامین‌ها و مواد مغذی است. به همین دلیل می‌تواند نقش بسیار زیادی در تقویت سیستم ایمنی افراد داشته باشد.‌

اگر توجه داشته باشید افرادی که سبزیجات را در رژیم غذایی خود به میزان لازم قرار می‌دهند، کمتر از سایر افراد بیمار می‌شوند و بدنی سالم‌تر و تندرست‌تر خواهند داشت.

۲- افزایش انرژی بدن 

افزایش سطح انرژی از دیگر مزایای مصرف کلروفیل است. در واقع می‌توانفت مواد مغذی و معدنی موجود در این ماده گیاهی نیاز بدن شما را به خوبی تامین خواهند کرد. همین موضوع نیز باعث می‌شود تا شما پس از مصرف شاهد افزایش سطح انرژی بدن خود باشید. همین موضوع باعث شده است تا متخصصان مصرف این ماده گیاهی را به ورزشکاران و کسانی که تحرک بالایی دارند، توصیه کنند.

۳- بهبود سرطان

کلروفیل سرشار از آنتی اکسیدان‌هایی است که می‌توانند تاثیری فوق‌العاده بر سرطان داشته باشند. تحقیقات نشان داده است که مصرف کنندگان کلروفیل کمتر در خطر ابتلا به بیماری سرطان قرار می‌گیرند. علاوه بر آن کسانی که از بیماری سرطان رنج می‌برند با مصرف کلروفیل می‌توانند سریع‌تر درمان شوند.

این نکته را در نظر داشته باشید که تحقیقات انجام شده در این زمینه بسیار محدود است و برای نتیجه‌گیری بهتر، نیاز است تحقیقات بیشتری انجام گیرد.

۴- سم زدایی بدن

خواص آنتی باکتریالی، ضد قارچی و ضد ویروسی کلروفیل باعث می‌شود تا از آن بتوان برای سم زدایی بدن استفاده کرد. به همین دلیل است که متخصصان بر این باورند که کلروفیل می‌تواند بر روی سلامت کبد و کلیه نیز اثرگذار باشد. قدرت سم زدایی بالای کلروفیل شانس ابتلا به بیماری‌های فراوانی را کاهش می‌دهد. توجه داشته باشید که مصرف کلروفیل حتی می‌تواند در درمان چربی خون و کلسترول بالا نیز موثر باشد.

۵- کاهش وزن

یکی از مهم‌ترین دلایلی که باعث شده است تا تقاضا برای مصرف کلروفیل بالا باشد کمک به کاهش وزن است. در واقع می‌توان گفت کلروفیل خاصیت چربی سوزی دارد و می‌تواند کمک کند تا بدن شما چربی بیشتری بسوزانید و تناسب اندام حاصل شود. تحقیقات نشان داده است افرادی که کلروفیل بیشتری مصرف می‌کنند معمولا نسبت به دیگر افراد کمتر دچار چاقی و اضافه وزن می‌شوند.  

۶- درمان کم خونی

کلروفیل منبعی غنی از آهن محسوب می‌شود. به همین دلیل می‌تواند در درمان و کنترل کم خونی نیز موثر باشد. احتمالا شما هم شنیده‌اید که سبزیجات بسیار برای کم خونی خوب است. یکی از مهم‌ترین دلایلی که باعث می‌شود تا مصرف سبزیجات برای درمان این عارضه مفید باشد وجود همین کلروفیل است.

مطلب پیشنهادی: مواد غذایی خون ساز

البته توجه داشته باشید که مصرف کلروفیل به تنهایی نمی‌تواند کم خونی‌‌های شدید را درمان کند. به همین دلیل افراد مبتلا به کم خونی شدید، بهتر است با متخصص در این مورد مشورت داشته باشند.

۷- التیام و بهبود مشکلات پوستی

تاثیر فوق‌العاده کلروفیل در التیام و بهبود مشکلات پوستی باعث شده است تا شرکت‌های آرایشی و داروسازی بسیاری در سراسر جهان تصمیم بگیرند از این ماده گیاهی برای ساخت محصولات مراقبت از پوست استفاده کنند.

تحقیقات نشان داده است که کلروفیل می‌تواند مانع از پیری زودرس پوست شود، چین و چروک‌ها را کاهش داده و زخم‌ها و اکنه‌‌ها را بهبود بخشد.

۸- کاهش باکتری‌های دهان

وجود باکتری‌های دهان یکی از مهم‌ترین دلایلی است که باعث ایجاد بوی بد می‌شود. تحقیقات نشان داده است افرادی که از این عارضه رنج می‌برند با مصرف کلروفیل می‌توانند نقش موثری در کاهش این باکتری‌ها و در نتیجه کاهش بوی بد دهان خود داشته باشند.

در واقع می‌توان گفت کاهش تری متیل آمین به دلیل مصرف کلروفیلین در افراد مبتلا به تری متیل آمینوری می‌تواند به اثبات بهتر این مزایا کمک کند.‌ به عبارت دیگر می‌توان گفت این ماده گیاهی نقش بسیار زیادی در کنترل بوهای خاص خواهد داشت.

عوارض جانبی احتمالی

کلروفیل نیز مانند هر ماده دیگری ممکن است با یک سری عوارض همراه باشد که نمی‌توان از آن غافل شد. از مهم‌ترین این عوارض احتمالی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • اختلالات گوارشی
  • اسهال و استفراغ
  • تغییر رنگ مدفوع
  • خارش و تغییرات پوستی

اگر داروی خاصی مصرف می‌کنید بهتر است قبل از استفاده از کلروفیل این موضوع را مورد بررسی قرار دهید که آیا مصرف کلروفیل با داروهای مصرفی شما تداخلی ندارد؟

فواید کلروفیل برای پوست

نحوه مصرف 

نحوه مصرف کلروفیل در افراد مختلف متفاوت است. برخی از افراد این ماده را با مصرف سبزیجات دریافت می‌کنند اما برخی دیگر ترجیح می‌دهند قرص، مایع، پماد و اسپری آن را مصرف کنند. بیشتر افراد به خصوص ورزشکاران سعی می‌کنند کلروفیل را به آب میوه یا سایر مایعات اضافه کرده و نوش جان کنند. فرقی ندارد تصمیم داشته باشید کلروفیل را به چه روشی مصرف کنید، در هر صورت ضروری است که قبل از مصرف با متخصصان تغذیه مشورت داشته باشید تا دوز مصرفی برای شما مشخص شود.

موارد منع مصرف کلروفیل

با اینکه تحقیقات کافی بر روی موارد منع مصرف کلروفیل انجام نشده است اما توصیه می‌شود که اگر از بیماری خاصی رنج می‌برید یا به ترکیبات گیاهی حساسیت دارید، حتما قبل از مصرف با متخصصان تغذیه مشورت کنید. البته این نکته را در نظر داشته باشید که این ترکیب گیاهی در بیشتر مواقع بی‌خطر است و افراد بدون هیچ گونه نگرانی می‌توانند آن را مصرف کرده و از مزایای گسترده‌اش برخوردار شوند.

نتیجه‌گیری

در این مطلب در رابطه با کلروفیل و مزایای مصرف آن صحبت کردیم. ممکن است پس از مطالعه این مطلب تصمیم گرفته باشید این ماده گیاهی را به رژیم غذایی خود اضافه کرده و از مزایای درمانی آن برخوردار شوید. ممکن است هم برای کاهش وزن بخواهید کلروفیل مصرف کنید. توجه داشته باشید که شما تنها با مصرف کلروفیل نمی‌توانید لاغر شوید. در کنار مصرف این ماده گیاهی باید یک رژیم غذایی ایده‌آل نیز داشته باشید.

برای تنظیم یک رژیم غذایی متناسب با شرایط بدنی خود می‌توانید روی کمک متخصصان ما در مجموعه غفاری دایت حساب کنید. قطعا اگر طبق برنامه غذایی ما پیش روید می‌توانید در کوتاه مدت به وزن دلخواه خود دست یابید.

 

 


دیدگاه کاربران
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
2 از 5 (5 نظر)

با افزودن دیدگاه خود ما را همراهی کرده و نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

افزودن دیدگاه