خواص نبات | هر آنچه باید در مورد فواید نبات بدانید!

ما ایرانی ها معمولاً چای خود را با نبات شیرین کرده و سپس آن را می نوشیم. اما جدا از افزایش طعم نوشیدنی ها، نبات خواص درمانی متعددی دارد مثلاً از خواص نبات می توان به کاهش سرفه های خشک مزاحم یا حتی دردهای عضلانی اشاره کرد. برای برخی از افراد، از نبات برای رفع یبوست استفاده می کنند. خواص نبات | هر آنچه باید در مورد فواید نبات بدانید!

نبات از سرد کردن شربت شکر به شکل کریستال های بزرگ، گاهی در اطراف یک چوب یا تکه نخ تهیه می شود و می توان آن را با انواع مختلف شکر از جمله شکر سفید، نیشکر و شکر قهوه ای درست کرد. استفاده از نبات به ویژه در غذاهای آسیایی رایج است و برای شیرین کردن چای، دسر و حتی تهیه غذاهای خوش طعم استفاده می شود. این ماده، شیرینی کمتری نسبت به حجم مشابه شکر گرانول و سفید دارد و از این رو، آن را به یک شیرین کننده ایده آل و ملایم برای بسیاری از نوشیدنی ها و غذاها تبدیل می کند. از نبات در درمان ۱۱ نوع بیماری می توان استفاده کرد:

  • خواص ضد ویروسی و پیشگیری از سرماخوردگی
  • ضد نفخ و کمک به درمان اسهال و مشکلات گوارشی
  • درمان درد های عضلانی
  • برطرف کننده خستگی و افزایش دهنده انرژی
  • کمک به تقویت حافظه 
  • ضد التهاب 
  • آرام بخش طبیعی
  • افزایش دهنده شیر مادران و تسکین درد نوزادان 
  • کمک به تحرکات روده و درمان یبوست
  • کاهش دهنده ترشح بیش ازحد آب دهان ( رفع سردی)
  • بهبود عفونت های دهانی

مطلب پیشنهادی: درمان سردی معده

برخی از مردم بر این باورند که نبات سالم تر از شکر گرانول سفید است. با این حال، هیچ شواهد علمی برای حمایت از این که دارای مزایای سلامتی متمایزی نسبت به شکر دانه‌ای است، وجود ندارد. به‌رغم اینکه نبات به‌عنوان یک شیرینی شناخته می‌شود، در این مطلب از غفاری دایت، به بررسی خواص سلامتی نبات می‌پردازیم. همچنین، در نظر داشته باشید که مصرف نبات نباید بیش از حد صورت گیرد چراکه مصرف زیاد قند می‌تواند منجر به افزایش وزن، خراشیدگی دندان و مشکلات سلامت دیگری شود. همچنین، افراد مبتلا به دیابت یا بیماری‌های مزمن دیگر باید در مورد مصرف نبات یا دیگر شیرینی‌های قندی جانب احتیاط را رعایت کنند.

ارزش غذایی نبات

1 قاشق چایخوری (4 گرم) نبات حاوی:

  • کالری: 25
  • پروتئین: 0 گرم
  • چربی: 0 گرم
  • کربوهیدرات: 6.5 گرم
  • فیبر: 0 گرم
  • شکر: 6.5 گرم

در حالی که شکر منبع سریع تأمین انرژی برای بدن است، اما مقدار قابل توجهی ویتامین یا مواد معدنی را برای بدن تأمین نمی کند.

خواص نبات چیست؟

فواید سلامتی نبات (health benefits of nabat) یا هر قندی محدود است. نبات یک کربوهیدرات ساده است و به سرعت در بدن متابولیزه می شوند. آنها پس از مصرف به سرعت به گلوکز تجزیه شده و باعث افزایش سریع و افت سطح قند خون می شوند. در نتیجه، نبات به عنوان منبع سریع انرژی برای سلول ها، بافت ها و اندام های بدن شما عمل می کند.

نبات معمولاً دارای سطح شیرینی ملایم تری نسبت به مقدار قابل مقایسه ای از شکر خالص است. از آنجایی که این ماده از محلول آب و شکر تهیه می شود، رقیق تر از شکر تصفیه شده نیز است. جایگزینی شکر تصفیه شده با همان حجم کریستال های نبات می تواند منجر به مصرف قند کمتر و کالری کمتری شود، اما تنها در صورتی که نبات بیشتری برای افزایش سطح شیرینی اضافه نکنید.

خواص نبات قهوه ای

نبات قهوه‌ای یک نوع شکر است که از ملاس و شکر قهوه‌ای تهیه می‌شود. این شیرینی با رنگی تیره و عمدتاً قهوه‌ای شناخته می‌شود و در مقایسه با شکر سفید دارای کمترین میزان کالری است. نبات قهوه‌ای حاوی پتاسیم، منیزیم و کلسیم است که برای سلامت استخوان، پوست و جلوگیری از پوکی استخوان مفید است.

همچنین، برای سلامتی پوست و در پیشگیری از دیابت نیز مفید بوده و استفاده از نبات قهوه‌ای به عنوان جایگزین شکر سفید در رژیم کاهش وزن می‌تواند به کنترل وزن کمک کرده و انرژی بدن را بهبود بخشد. این شیرینی سنتی همچنین می‌تواند در کاهش دردهای قاعدگی و منظم ساختن چرخه قاعدگی (همراه با چای، زعفران و زنجبیل) و بهبود سیستم گوارشی مؤثر باشد. با توجه به خواص سلامتی و ارزش غذایی آن، نبات قهوه‌ای یک انتخاب مناسب برای سلامتی و رژیم غذایی متعادل است.

خواص نبات زعفرانی

نبات زعفرانی دارای خواص ضد باکتریایی است که می‌تواند در جلوگیری از عفونت‌های باکتریایی موثر باشد. همچنین، این شیرینی خواص ملینی و ضد نفخ قوی دارد و می‌تواند در تنظیم حرکات روده و رفع مشکلات مربوط به یبوست کمک کند. از طرف دیگر، زعفران موجود در نبات زعفرانی می‌تواند در تسکین دردهای گلویی و بهبود علائم سرفه و درد قفسه سینه مؤثر باشد. همچنین، خواص ضدالتهابی آن می‌تواند در مقابله با التهاب‌ها و بهبود سیستم ایمنی بدن مفید باشد.

نبات زعفرانی به عنوان یک منبع انرژی مفید و تقویت‌کننده برای بدن عمل می‌کند. همچنین، اثرات مثبت زعفران بر روح و خلق و خو نیز شناخته شده است و می‌تواند در بهبود حالت روحی و کاهش افسردگی تأثیرگذار باشد. نبات زعفرانی همچنین می‌تواند در بهبود عملکرد گوارش، تسکین دردها و رفع خستگی مؤثر باشد.

خواص چای نبات

این نوشیدنی خاص به طعم خوب و طعمی متفاوت از چای ساده دارد و می‌تواند در درمان برخی بیماری‌ها و مشکلات جسمیمؤثر باشد. چای نبات به عنوان یک درمان موثر برای سرفه و عفونت‌های گلویی شناخته شده است. همچنین، خواص ضد نفخ و ملینی آن می‌تواند در درمان اسهال و مشکلات گوارشی مفید باشد.

نوشیدن چای نبات نیز می‌تواند رفع خستگی، خواب آلودگی و افزایش نشاط را به همراه داشته باشد. همچنین، خواص ضد درد و تسکین‌دهنده چای نبات می‌تواند در دردهای داخلی مانند درد دل و معده موثر باشد. علاوه بر این، نوشیدن چای نبات می‌تواند ترشحات دهان را کاهش دهد.

خواص نبات داغ با زنجبیل

افزودن زنجبیل به چای نبات می‌تواند در کاهش درد‌های مفصلی موثر باشد و به تسکین دردها کمک کند. همچنین، مصرف چای نبات و زنجبیل می‌تواند عملکرد سیستم گوارش را بهبود بخشد و به درمان مشکلات گوارشی نظیر اسهال و یبوست کمک کند.

این ترکیب می‌تواند در کاهش وزن و لاغری مؤثر باشد و متابولیسم بدن را افزایش دهد. همچنین، چای نبات و زنجبیل می‌تواند به بهبود سلامت ریه کمک کرده و حالت تهوع را در دوران بارداری کاهش دهد. برای زنان، این ترکیب می‌تواند در کاهش درد‌های دوران قاعدگی و درمان عفونت‌های زنانه مؤثر باشد.

مطلب پیشنهادی: بی نهایت خواص زنجبیل

خواص درمانی نبات

فواید سلامتی نبات

در فرهنگ ایرانی، چای سرو شده با نبات، انواع بیماری‌ها از جمله تب یا مسمومیت غذایی را درمان می‌کند. برای زنانی که از دردهای قاعدگی رنج می برند یا هرکسی که درد معده را تجربه می کند، نوشیدن چای نبات همانند دمنوش نعناع، یک مسکن عالی است. تنها کاری که باید انجام دهید این است که مقداری از نبات را در یک فنجان چای گرم حل کنید.

در فصول سرما، بیشتر افراد مبتلا به سرفه و سرماخوردگی، نبات حل شده در با آب ولرم می تواند به تسکین خارش یا گلودرد کمک کند. همچنین به نرم شدن مخاط چسبنده کمک کرده و دفع آن را برای شما آسان می کند. پس از یک وعده غذایی، بهتر است یک فنجان چای نبات بنوشید. این کار نه تنها به شما در هضم غذا کمک می کند، بلکه می تواند به عنوان تقویت کننده انرژی شما نیز عمل کند. با این کار، شما حتی می توانید یک پایان شیرین برای وعده غذایی خود داشته باشید.

آیا می دانستید: یکی از خواص رازیانه، قاعده آور بودن و کاهش درد قاعدگیاست و این گیاه برای از بین بردن درد آرتروز، تقویت موها و جلوگیری از ریزش آن‌ها دارای خواص بسیار مفیدی است.

خواص درمانی و دارویی نبات

نبات، درمان طبیعی برای بیماری های مختلف به شمار می رود. به خصوص بیماری های گوارشی و سردی معده یا سردی مزاج که با مصرف نبات برطرف می شوند. اما خواص نبات برای سلامتی بسیار گسترده تر است. 

۱- خواص ضد ویروسی نبات

نبات به علت دارا بودن خاصیت ضد ویروسی می‌تواند درمان سرماخوردگی و عفونت‌های ویروسی را تسهیل کند. خواص ضد ویروسی نبات می‌تواند به جلوگیری از عفونت ویروسی کمک کند و علائم سرماخوردگی مانند درد گلو و سرفه‌های خلط دار را کاهش دهد. مکیدن نبات در دهان باعث نرم شدن گلو می‌شود و می‌تواند سرفه شدید را کاهش و در بعضی موارد کاملاً قطع کند.

مطلب پیشنهادی: روش های خانگی درمان سرماخوردگی

۲- ضد نفخ و کمک به درمان اسهال

ساکارز موجود در نبات خاصیت ضد نفخی و ملین کننده دارد و برای درمان نفخ و اسهال مفید است. مصرف سوخته یا کاراملی نبات برای اثرگذاری بیشتر در این زمینه، بسیار توصیه می شود.

۳- درمان دردهای عضلانی

چای نبات در تسکین و درمان درد به خصوص درد انقباض ماهیچه‌ها مانند درد پشت پا و همچنین در تسکین و رفع دل درد، کمردرد و دل پیچه ناشی از پریودی بسیار مفید است.

۴- رفع خستگی و خواب آلودگی، افزایش دهنده انرژی

خواص مقوی و تقویت کننده نبات می‌تواند خستگی و خواب آلودگی را کاهش و انرژی را افزایش دهد. مصرف نبات می‌تواند به افزایش سطح هموگلوبین در خون کمک کند. این خاصیت نبات می‌تواند برای کسانی که به کمبود آهن و کاهش هموگلوبین خون رنج می‌برند، مفید باشد.

۵- کمک به تقویت حافظه

ترکیبات موجود در نبات می‌تواند به تقویت حافظه کمک کند. مصرف منظم نبات می‌تواند تمرکز و عملکرد شناختی را بهبود بخشد و حافظه را تقویت کند.

۶- نبات ضد التهاب است

نبات به دلیل خاصیت ضد التهابی و ضد اسپاسموتیک خود، برای بهبود عملکرد دستگاه گوارش مفید است. مصرف نبات به علت جلوگیری از دیر هضم شدن غذا می‌تواند در درمان مشکلات معده، مثل سوء هاضمه و تهوع، ترش کردن، و آروغ زدن تسکین بخش باشد. همچنین، این گیاه می‌تواند علائم زخم معده را کاهش داده و به تنظیم ترشح اسید معده و همچنین بهبود عملکرد روده کمک کند.

۷- آرام بخش طبیعی

مصرف نبات می‌تواند بهبود خلق و خوی کلیت بدن را تسهیل کند و آرامش و نشاط را افزایش دهد. یکی از خواص نبات این است که این گیاه می‌تواند تأثیر مثبتی بر روی سیستم عصبی داشته باشد و به کاهش استرس و اضطراب کمک کند.

۸- افزایش دهنده شیر مادر

برخی از تحقیقات نشان داده‌اند که مصرف نبات به خصوص نبات زعفرانی می‌تواند به افزایش ترشح شیر مادر کمک کند. ترکیبات موجود در نبات می‌توانند تأثیر مثبتی بر روی غدد شیری داشته باشند و به تولید و جریان شیر در دستگاه غدد پستان کمک کنند. و جالب است بدانید که افزایش شیر مادر یکی از خواص شوید هم هست. همچنین این خوراکی به دلیل خاصیت ضد التهابی و ضد اسپاسموتیک خود، می‌تواند در تسکین درد نوزادان بالای 6 ماه مفید باشد. مصرف نبات داغ می‌تواند در کاهش درد ختنه، واکسیناسیون، خون‌گیری، هیپوگلیسمی و یبوست نوزادان تأثیرگذار باشد.

۹- کمک به تحرکات روده ها

ترکیبات موجود در نبات می‌توانند به نرم شدن مدفوع و افزایش حرکت روده کمک کنند، که این موارد می‌تواند در پیشگیری و درمان یبوست مؤثر باشد.

۱۰- کاهش دهنده ترشح آب دهان 

مصرف نبات به صورت حل شده در چای یا آب جوش می‌تواند جاری شدن آب دهان را کنترل کند. این خاصیت نبات می‌تواند در کنترل علائم خشکی دهان و تحریک زیاد ترشح آب دهان مفید باشد. همچنین نبات، می‌تواند مانع از خون دماغ شدن در تابستان شود. برای این کار، چند قطره از نبات حل شده در آب گرم را داخل بینی خود بچکانید.

۱۱- کمک به بهبود عفونت های دهانی

خواص ضد باکتریایی و ضد التهابی نبات می‌تواند به بهبود عفونت‌های دهان و لثه و نهایتاً بوی بد دهان کمک کند. یکی دیگر از خواص نبات، برای درمان تکرر ادرار است. مصرف نبات داغ می‌تواند با تقویت مثانه، علائم ناشی از تکرر ادرار مانند سوزش و درد را تسکین داده و به بهبود عملکرد کلیه و مجاری ادراری کمک کند.

برخی از تحقیقات نشان داده‌اند که مصرف نبات می‌تواند در فرایند لاغری و کاهش وزن مؤثر باشد! ساکارز موجود در نبات، زود جذب می شود، در نتیجه ترکیبات موجود در نبات می‌توانند به افزایش سوخت و ساز بدن و تنظیم متابولیسم کمک کنند، که این عوامل می‌توانند در فرایند لاغری و دستیابی به وزن مناسب تأثیرگذار باشند.

آیا نبات می‌تواند به درمان التهاب‌های مختلف کمک کند؟

نبات دارای ترکیباتی است که خاصیت ضد التهابی دارند و می‌تواند به کاهش التهاب‌ها و تسکین علائم مربوط به آنها کمک کند. این خواص می‌توانند در درمان التهاب‌های مفصلی، التهاب ریوی، التهاب مجاری ادراری و سایر التهابات داخلی و خارجی مؤثر باشند.

نبات، گیاهی با خواص ضد اضطراب و استرس: چگونه می‌تواند به بهبود روحی کمک کند؟

ترکیبات موجود در نبات، مانند فیتوکیمیکال‌ها و آنتی‌اکسیدان‌ها، به مغز کمک می‌کنند تا سطح سروتونین را افزایش دهد و همچنین فعالیت گیرنده‌های آنتی‌اضطرابی در سیستم عصبی را تنظیم کند. این اثرات می‌توانند باعث کاهش نشانه‌های اضطراب، استرس و تنش شود و بهبود روحی و روانی فرد را به همراه داشته باشد.

نبات ضد سرطان است یا سرطان زا؟

برخی تحقیقات نشان داده است که ترکیبات موجود در نبات، مانند فلاوونوئیدها، کورکومینوئیدها و کارکومین، قدرت ضد سرطانی دارند. این ترکیبات می‌توانند به مهار رشد سلول‌های سرطانی، تثبیت سیستم ایمنی بدن و کاهش التهاب‌ها کمک کنند. علاوه بر این، نبات می‌تواند به تثبیت آنتی‌اکسیدان‌ها در بدن کمک کرده و از آسیب‌های اکسیداتیو جلوگیری کند. البته در نبات های کارخانه ای که حاوی بلانکیت می باشند ( به جهت شفاف تر و زیبا تر شدن ظاهر نبات ) این ترکیب می تواند خود عامل ابتلا به برخی سرطان ها به ویژه سرطان کبد باشد. بنابراین اگر می خواهید از فواید نبات برای سلامتی بهره مند شوید، نوع خانگی آن را مصرف کنید. 

دوست دارید در مورد گیاه زنیان، اطلاعات مفیدی داشته باشید! برای کسب اطلاعات بیشتر درباره خواص زنیان، روی لینک مورد نظر، کلیک نمایید.

مضرات نبات

در حالی که شکر جای خود را در رژیم غذایی ما دارد، فواید آن برای سلامتی محدود است. به گفته متخصصان، مصرف روزانه قند باید به دقت تنظیم شود. در واقع، توصیه می شود که کمتر از 10٪ از کل کالری روزانه شما، از قندها، تأمین شده باشد. انجمن قلب آمریکا کمتر از شش قاشق چای‌خوری شکر در روز را برای زنان و ۹ قاشق چای‌خوری شکر در روز را برای مردان توصیه می‌کند.

شواهد زیادی وجود دارد که نشان می دهد مصرف بیش از حد قند به افزایش وزن کمک می کند که در نهایت می تواند منجر به چاقی شود. چاقی با تعدادی از شرایط سلامتی مانند دیابت نوع 2، بیماری قلبی، فشار خون بالا و غیره مرتبط است. اضافه وزن و رژیم های پر کربوهیدرات، هر دو خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را افزایش می دهند.

تحقیقات نشان داده است که بین رژیم های غذایی با قند بالا و افزایش خطر مرگ ناشی از بیماری قلبی ارتباط تنگاتنگی وجود دارد. نتایج یک مطالعه طولانی مدت نشان داد افرادی که 17 تا 21 درصد از کالری دریافتی روزانه خود را از قند افزوده تأمین می کنند، 38 درصد بیشتر در معرض خطر مرگ ناشی از بیماری های قلبی عروقی قرار دارند.

در حالی که شکر مستقیماً به دندان آسیب نمی رساند، باکتری هایی را که از قند چسبیده به دندان تغذیه می کنند، دعوت می کند و لایه ای از پلاک را تشکیل می دهد. این پلاک باعث می شود که باکتری ها برای مدت طولانی تری روی دندان شما باقی بمانند. این باکتری ها اسیدهایی تولید می کند که مینای دندان را به مرور زمان پوسیده ساخته و باعث ایجاد حفره های دندانی می شود.

سایر مواد سمی منتشر شده توسط باکتری ها می توانند به بافت لثه شما نفوذ کرده و باعث التهاب لثه شوند. در صورت عدم درمان، ژنژیویت (gingivitis) می تواند به بیماری جدی تری به نام پریودنتیت (periodontitis) تبدیل شود که ممکن است منجر به از دست دادن استخوان و بافت اطراف دندان شما شود.

بلانکیت نبات چیست و آیا عامل ایجاد سرطان است؟

اخیرا مطالبی منتشر شده است که بیان می نماید که مصرف نبات می تواند عامل ایجاد سرطان باشد. بلانکیت نوعی ترکیب گوگردی است که در صنایع مختلف نظیر ساخت آبنبات و شکلات همچنین نبات ها به کار گرفته می شود. این ماده موجب شفاف و درخشان شدن نبات می شود. اما تحقیقات جدید ثابت کرده اند که بلانکیت موجود در نبات سفید یا زرد عامل ایجاد سرطان کبد می باشد. بنابراین بهتر است نبات را از عطاری های معتبر تهیه کنید و نبات کارخانه ای را حتی المقدور استفاده نکنید. همچنین می توانید از طریق فرآیند تبلور، نبات را به صورت کاملا سالم و بهداشتی در منزل تهیه و مصرف کنید. 

سخن پایانی

نبات یک شیرینی معمولی نیست. جدا از اینکه می توانید دم نوش ها و نوشیدنی‌هایتان را با آن خوش طعم کنید، استفاده از آن می‌تواند برای سلامتی شما نیز معجزه کند. نبات با داشتن خواص ضد سرطانی، ضد اضطراب و استرس، ضد التهابی و سایر خواص مفید، یک ماده قدرتمند در حفظ سلامتی و بهبود روحی است. با این حال، همچنان نیاز به تحقیقات بیشتر و مطالعات علمی دقیق تر درباره خواص و فواید نبات وجود دارد.

نبات می‌تواند به عنوان یک مکمل طبیعی و مفید در رژیم غذایی استفاده شود. با توجه به خواص آن، اضافه کردن نبات به رژیم غذایی می‌تواند به بهبود سلامت عمومی و بهبود وضعیت بدن کمک کند. می‌توان نبات را به صورت تازه، نبات داغ یا به صورت چای و همراه با سایر دم نوش ها مصرف کرد.

برای استفاده از رژیم‌های بهاره غفاری که یکی از بهترین و حرفه‌ای‌ترین مشاوران تغذیه است، می‌توانید با کلیک بر روی رژیم آنلاین من، نه‌تنها رژیم لاغری شخصی خود را دریافت کنید، بلکه ورزش مناسب را نیز در صورت تمایل، دریافت نمایید. برای کسب اطلاعات بیشتر و آشنایی با تجربه سایر افراد، بر روی غفاری دایت کلیک کنید.

سوالات متداول

طبع نبات گرم است یا سرد؟

نبات طبع گرمی دارد و بنابراین مصرف آن برای افراد سرد مزاج بسیار مفید خواهد بود.

آیا نبات داغ، چاق کننده است؟

مصرف بیش از حد هر ماده غذایی، از جمله نبات، می‌تواند منجر به افزایش وزن شود، زیرا نبات حاوی قند و کالری است. اما باید توجه داشت که تنها مصرف نبات به تنهایی به چاقی نمی‌انجامد. افرادی که به دنبال کاهش وزن هستند، باید کلیت رژیم غذایی و فعالیت بدنی خود را در نظر بگیرند. مهمترین عامل در کاهش وزن، توازن بین مصرف کالری و انجام فعالیت های بدنی است.


دیدگاه کاربران
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
3 از 5 (38 نظر)

با افزودن دیدگاه خود ما را همراهی کرده و نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

افزودن دیدگاه