خواص خشخاش که لازم است بدانید!

خشخاش و یا Opium Popy در واقع تکه‌هایی از پوست یا کپسول استو‌انه‌ای و یا کروی میوخ است که حاوی یک دم برجسته و یک بخش شبیه به تاج که به رنگ زرد روشن است و روی آن محل تیغ خوردگی به شکل خطوط موازی و مورب دیده می‌شود. نام علمی خشخاش Papaver Somniferum L است و نام دیگر گیاه خشخاش کوکنار است. گیاه خشخاش یک گیاه علفی است که ارتفاع آن به دو متر هم می‌رسد. برگهای خشخاش نسبتا بزرگ، نوک تیز و دارای بریدگی و دندانه هستند. گل‌های خشخاش بزرگ و درشت هستند و میوه این گیاه به شکل یک کپسول تخم مرغی شکل یا کروی شکل است.

در این مطلب از غفاری دایت که در ارتباط با خشخاش است به بررسی مواردی از جمله خواص درمانی خشخاش، خواص دانه خشخاش برای پوست، خواص دانه خشخاش برای مو، خواص خشخاش برای دیابت، خواص دانه خشخاش برای ریه، خواص دانه خشخاش برای قلب، خواص خشخاش برای خواب، خواص دانه خشخاشبرای کم خونی، خواص دانه خشخاش برای تقویت استخوان‌ها، خواص خشخاش برای بهبود باروری، خواص خشخاش برای سلامت مغز، خواص خشخاش برای تقویت سیستم ایمنی، خواص خشخاش برای فشار خون، خواص دانه خشخاش برای لاغری، طرز تهیه چای خشخاش، آیا دانه خشخاش اعتیاد آور است و در نهایت عوارض خشخاش می‌‌پردازیم.

خواص خشخاش که لازم است بدانید!

انواع خشخاش

انواع خشخاش

چهار نژاد از خشخاش وجود دارد که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم. آلبوم (سفید) که دارای گل‌های سفید که بیشتر برای تولید مورفین یا تریاک و به طور عمده در هندوستان و افغانستان کاشته می‌شود. نیگروم (سیاه) که دارای گل‌هایی به رنگ بنفش یا بنفش تیره که در اروپا برای تولید روغن از دانه‌ها کاشته می‌شود. ستیگروم که این نراد از خشخاش هم برای تولید روغن کاشته می شود و مرفین کمی دارد.

 

طرز تهیه چای خشخاش

برای تهیه چای خشخاش باید ۵ الی ۱۰ گرم از گیاه خشک شده و یا ۱۵ گرم از گیاه تازه خشخاش را به یک لیوان آب جوش اضافه کرده و برای مدت ۱۰ دقیقه اجازه دهید تا دم بکشد.

خواص خشخاش

خواص درمانی خشخاش

دانه‌های خشخاش دارای خواص و فواید فراوانی برای سلامتی هستند. ازجمله مهم‌ترین خواص خشخاش تاثیر آن در سلامت قلب است زیرا خشخاش حاوی اسید‌چرب امگا۶ است که برای سلامت قلب بسار مفید است. در ادامه به بررسی برخی از خواص خشخاش می‌پردازیم.

 

خواص خشخاش برای پوست

یکی از خواص خشخاش این است که به سلامت پوست کمک می‌کند زیرا خشخاش سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها و مواد مغذی است که در درمان التهاب‌های پوستی موثر و مفید هستند و در عین حال به مرطوب سازی پوست نیز کمک می‌کنند. از دیگر خواص خشخاش برای پوست این است که پاک کننده پوست است. خشخاش حاوی اسید لینولینیک است و به علت داشتن آن درمان مناسبی برای اگزما نیز هست. برای درمان سوختگی‌ها و موضع‌هایی از پوست که خارش دارند خمیری از مخلوط دانه‌های خشخاش خیس شده در آب و یا شیر و آب لیمو تهیه کرده و روی موضع مد نظر بمالید و شاهد نتیجه و اثر فوق‌العاده آن باشید. برای بهره‌مندی از خواص خشخاش در مرطوب سازی پوست باید دانخ‌های خشخاش را به همراه شیر در مخلوط کن بریزید و خمیری به دست آورید و می‌توانید کمی عسل نیز به این ماسک اضافه کنید. ترکیب حاصل را برای مدت زمان ده دقیقه روی پوست قرار دهید و بعد بشویید. هفته‌ای یک‌بار از این ماسک برای پوست صورت خود استفاده کنید.

 

خواص تخم خشخاش برای مو

دانه‌های خشخاش غنی از اسید‌های چرب غیر اشباع و مواد معدنی مختلفی از جمله کلسیم، منیزیم و روی است که تقویت مو‌ها و سلامت مو موثر هستند. یکی از خواص خشخاش کمک به درمان شوره سر است. برای درمان شوره سر به کمک خشخاش باید دانه‌های خشخاش خیس شده، یک قاشق چای خوری فلفل و کشک را با هم مخلوط کنید و ترکیب حاصل را روی پوست سر خود بمالید و ماساژ دهید و اجازه دهید برای مدت زمان ۳۰ دقیقه روی پوست سر شما بماند و سپس سر خود  را بشویید. برای کاهش شوره سر باید به صورت منظم از این ماسک خشخاش استفاده کنید. همچنین از دیگر خواص خشخاش تحریک و تقویت رشد مو است. دانه‌های خشخاش را با شیر نارگیل تازه و پیاز خرد شده مخلوط کنید و ترکیب به دست آمده را روی پوست سر خود بگذارید و بعد از مدت زمان یک ساعت با شامپو بشویید. برای تقویت مو‌ها و افزایش رشد موها از این ماسک به صورت منظم استفاده کنید.

 

خواص تخم خشخاش برای دیابت

یکی از خواص خشخاش تاثیر آن در کاهش قند خون است. خشخاش با داشتن مقادیر بالای فیبر می‌تواند برای افراد مبتلا به دیابت مفید باشند. همچنین خشخاش حاوی منگنز است و از این طریق نیز می‌تواند در درمان دیابت موثر و مفید باشد.

 

خواص تخم خشخاش برای ریه

دانه‌های خشخاش برای سیستم تنفسی مفید هستند و می‌توانند به بهبود ظرفیت ریه کمک کنند. از خواص خشخاش این است که سطح اکسیژن دا افزایش داده و به بهبود سیستم متابولیسم بون کمک کند.

 

خواص تخم خشخاش برای قلب

یکی دیگر از خواص خشخاش این است که به دلیل داشتن فیبر می‌تواند موجب کاهش کلسترول شده که این کاهش کلسترول به حفظ سلامت قلب کمک می‌کند. خشخاش حاوی اسید‌های چربی از جمله امگا۳ و امگا۶ است که این اسید‌های چرب برای سلامت قلب بسیار مفید هستند.

 

خواص تخم خشخاش برای خواب

یکی دیگر از خواص خشخاش این است که می‌تواند برای کمک به آرامش ذهن مفید و موثر باشد، به همین علت مصرف خشخاش می‌تواند منجر به خواب بهتر در شب شود. نوشیدن یک نوشیدنی از دانه‌های خشخاش میتواند منجر به کاهش سطح کورتیزول بدن شما شود و از این طریق در درمان بی‌خوابی موثر و کمک کننده باشد. با توجه به اینکه خشخاش می‌تواند موجب کاهش استرس شده و موجب کاهش حس خستگی شما می‌شود که همه‌ این‌ها به داشتن خوابی آرام کمک می‌کند برای بهره مندی از این خواص خشخاش می‌توانید پیش از خواب چای خشخاش بنوشید و خوابی آرام را تجربه کنید. همچنین می‌توانید دانه‌های خشخاش را چند ساعت در آب خیس کرده و سپس و با شیر ترکیب کرده و میل کنید.

 

خواص تخم خشخاش برای کم‌خونی

از جمله مواد معدنی موجود در خشخاش می‌توان به آهن و منیزیم اشاره کرد که در تشکیل سلول‌های خونی بسیار موثر است‌. وجود آهن و منیزیم در خشخاش موجب جلوگیری از کم‌خونی و مشکلات آن می‌شود.

 

خواص خشخاش برای تقویت استخوان‌ها

خشخاش با غنی بودن از کلسیم و مس می‌تواند موجب تقویت سلامت استخوان‌ها شود. فسفر و منگنز موجود در خشخاش موجب تولید کلاژن می‌شود که این پروتئین استخوان‌ها را از آسیب شدید محافظت می‌کند.

 

خواص خشخاش برای بهبود باروری

یکی از راه‌های افزایش باروری شست‌ و شو لوله فالوپ با روغن خشخاش است زیرا روغن خشخاش می‌تواند آلودگی یا مخاط موجود در لوله را از بین ببرد و احتنال و شانس باروری را افزایش دهد. خشخاش همچنین حاوی لیگنان که موجب افزایش میل جنسی می‌شود است.

 

خواص خشخاش برای سلامت مغز

خشخاش حاوی آهن، کلسیم و منیزیم است که به تنظیم انتقال دهنده‌های عصبی کمک می‌کند و از این طریق موجب تقویت عملکرد مغز می‌شود.

 

خواص خشخاش برای تقویت سیستم ایمنی

خشخاش حاوی زینک است و با داشتن آن موجب تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود. خشخاش همچنین با افزایش تولید سلول‌های ایمنی موجی تقویت سیستم ایمنی می‌شود.

 

خواص خشخاش برای فشار خون

خشخاش حاوی اسید اولئیک است که موجب کاهش فشار خون و تنظیم فشار خون می‌شود.

طرز تهیه چای خشخاش

آیا دانه خشخاش اعتیاد آور است؟!

خشخاش و دمنوش لاغری خشخاش در کنار اینکه می‌توانند به عنوان یک مسکن عمل کنند ممکن است حاوی مواد افیونی باشند که موجب اعتیاد شود و حتی در صورت مصرف بیش از حد و افراطی موجب مرگ شود. مصرف خشخاش حتما باید تخت نظر پزشک باشد و نباید از آن خودسرانه استفاده کنید.

عوارض خشخاش

عوارض خشخاش

خشخاش در کنار تمام خواص و فوایدی که برای بدن دارد ممکن است عوارض و اثرات جانبی نیز داشته باشد. از جمله عوارض احتمالی خشخاش این است که خشخاش در برخی افراد موجب بروز آلرژی می‌شود. از جمله عوارض خشخاش می‌توان به استفراغ، قرمزی پوست، ورم چشم و مشکلات تنفس اشاره کرد. خانم‌های باردار و مادران شیرده باید از مصرف بی‌رویه از دانه‌های خشخاش خودداری کنند زیرا می‌تواند موجب بروز مشکلاتی برای آن‌ها شود.

خواص خشخاش برای لاغری

خواص خشخاش برای لاغری

خشخاش سرشار از فیبر است که به هضم غذا کمک می‌کند و موجب بهبود هضم شده و دفع مدفوع را افزایش می‌دهد و از یبوست جلوگیری می‌کند. خشخاش همچنین به کمک فیبر خود موجب کاهش اشتها شده و به کاهش وزن سریع و دست‌یابی به تناسب اندام کمک می‌کند.

با وجود خواصی که خشخاش برای لاغری دارد، نمی‌توان تنها با مصرف آن به وزن ایده آل رسید بلکه نیازمند پیروی از یک رژیم اصولی هستیم. رژیم‌های بهاره غفاری، رژیم‌های اصولی هستند که به شما کمک می‌کنند بدون حذف مواد غذایی به وزن مناسب برسید و تناسب اندام و سلامتی را در کنار یکدیگر داشته باشید. برای کسب اطلاعات بیشتر بر روی غفاری دایت و برای دریافت رژیم غذایی خود بر روی رژیم آنلاین من کلیک نمایید.

 

دیدگاه کاربران
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
3 از 5 (44 نظر)

با افزودن دیدگاه خود ما را همراهی کرده و نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

افزودن دیدگاه