بهترین روش برای تنظیم هورمون زنانه که باید بدانید!

انواع هورمون ویا همان پیک‌های شیمایی در بدن انسان وجود دارند که از برخی از اعضای بدن ویا غدد درون‌ریز ترشح شده و وظایف خاص خود را انجام می‌دهند. هورمون‌های جنسی زنان وظیفه شکل گرفتن ویژگی‌های زنانه مانند پستان، تنظیم چرخه قاعدگی، دستگاه تولید مثل و حتی تنظیم میزان ساخت استخوان‌ها و عضلات را برعهده دارد و در طیدوران زندگی فرد با تغییرات هورمونی تغییراتی در این موارد ایجاد می‌شود. همچنین این هورمون‌ها در رشد مو، توزیع چربی بدن و همچنین تنظیم سطح کلسترول خون نیز نقش‌هایی ایفا می‌کنند. با این‌حال گاهی تغییراتی در سطح هورمون‌های بدن اتفاق می‌افتد و ممکن است تنظیم هورمون زنانه نیز بهم بخورد. به همین دلیل در این مطلب از غفاری دایت می‌خواهیم با درمان اختلالات هورمونی در زنان و دلیل بالا رفتن هورمون مردانه در زنان آشنا شویم؛ پس تا پایان این مطلب با ما همراه باشید. بهترین روش برای تنظیم هورمون زنانه که باید بدانید!

انواع هورمون‌های جنسی زنانه چیست؟

هورمون‌ها از غدد یا اعضای مختلفی ترشح می‌شوند، اما مهم‌ترین تولید کننده‌های هورمون جنسی، غده‌های جنسی (تخمدان و بیضه) هستند. دو هورمون اصلی در  تنظیم و تشکیل ویژگی‌های زنانه استروژن و هورمون پروژسترون هستند. تستوسترون سومین هورمون جنسی است که به ‌نوان هورمون مردانه شناخته می‌شود، اما در بدن خانم‌ها نیز کمی  تولید می‌شود.

دلیل بالا رفتن هورمون مردانه در زنان

معمولاً تستوسترون به مقدار کمی از تخمدان‌ها و غدد فوق کلیوی در زنان تولید و در جریان خون آزاد می‌شود .

تستوسترون در حفظ تراکم استخوان به زنان کمک می‌کند، همچنین در تولید سلول‌های خونی نقش دارد و در کنار آن‌ها میل جنسی و خلق‌وخوی خانم‌ها را تنظیم می‌کند. چنانچه تستوسترون و استروژن با یکدیگر فعالیت کنند در رشد و ترمیم و نگه‌داری بافت‌های تولید مثل خانم‌ها کمک می‌کنند.

دلیل بالا رفتن هورمون مردانه در زنان ممکن است متفاوت باشد؛ به‌عنوان نمونه یک دلیل بالا رفتن هورمون مردانه در زنان ناشی از بیماری‌هایی همچون سندرم تخمدان پلی کیستیک (تنبلی تخمدان) یا هایپرپلازی مادرزادی فوق کلیه است. چنانچه میزان افزایش هورمون مردانه در زنان بسیار زیاد باشد، ممکن است نشانه مشکلات پزشکی جدی‌ همچون وجود تومور در تخمدان‌ها ویا در غدد فوق کلیه باشد. به همین دلیل باید درمان تنظیم هورمون مردانه در زنان به سرعت انجام شود.

تستوسترون بالا در زنان علائمی را ایجاد می‌کند که شامل موارد زیر هستند:

  • ایجاد آکنه
  • افزایش موی صورت ویا بدن در نواحی سینه، پشت یا نواحی دیگر بدن
  • ضخیم شدن مو
  • به‌هم خوردن نظم قاعدگی
  • تغییرات خلقی
  • بزرگ شدن کلیتوریس
  • بزرگ شدن عضلات
  • کاهش سایز سینه
  • کاهش میل جنسی
  • بم شدن صدا

یکی از عوارض افزایش هورمون مردانه در خانم‌ها، چاقی مفرط و نازایی است. همچنین درصورت عدم تنظیم هورمون مردانه در زنان، ریسک ابتلا به سرطان تخمدان افزایش می‌یابد.

 

تنظیم هورمون زنانه

 

افزایش هورمون زنانه

میزان موجود استروژن و هورمون پرژسترون در خون و  نسبت این هورمون‌ها بهم در رویدادهای مهمی مانند چرخه قاعدگی متفاوت و اثرگذار است. همچنین میزان تستسترون کلی موجود در بدن و نسبتش با این دو هورمون زنانه دیگر، می‌تواند علت برخی مشکلات و بیماری‌ها در زمینه زنان باشد. افزایش هورمون زنانه استروژن در بدن سبب افزایش ریسک ابتلا به سرطان سینه و همچنین یائسگی زودرس، اضافه وزن و چاقی می‌شود.

افزایش هورمون زنانه استروژن در بدن می‌تواند به‌صورت طبیعی و یا به دلایلی همچون مصرف برخی از داروها ویا عوامل دیگری مانند چاقی، تومورهای تخمدان و بیماری‌های کبدی باشد. میزان هورمون استروژن در هر فرد، با توجه به سن و جنس متفاوت بوده ویا در زمان‌های مختلفی از دوره قاعدگی کاهش ویا افزایش می‌یابد و می‌تواند متفاوت باشد که با آزمایش خون، این میزان قابل اندازه‌گیری است.

افزایش هورمون زنانه استروژن بیش از حد در خون، می‌تواند سلامتی را به خطر انداخته و باعث افزایش ریسک ابتلا به بیماری‌های زیر شود:

  • بیماری تیروئید
  • لخته شدن خون
  • سکته مغزی
  • سرطان سینه
  • سرطان تخمدان

 

درمان اختلالات هورمونی در زنان

 

درمان اختلالات هورمونی در زنان

راه‌های درمان اختلالات هورمونی در زنان به علت ایجاد آن، بستگی دارد و برای تنظیم هورمون زنانه استروژن می‌توان راهکارهای متفاوتی پیش گرفت که در این بخش می‌خواهیم شما را با انواع قرص تنظیم کننده هورمون زنان آشنا کنیم که شامل موارد زیر هستند:

 

استفاده از قرص‌های استروژن

اگر مشکلاتی نظیر گرگرفتگی یا سایر علائم ناخوشایند یائسگی که ناشی از کاهش استروژن است، داشته باشید می‌توانید از این قرص تنظیم کننده هورمون زنان استفاده کنید.

 

استفاده از قرص‌های ضدبارداری

استفاده از قرص‌های ضدبارداری به تنظیم هورمون زنانه و درنتیجه تنظیم چرخه قاعدگی، کمک می‌کند. این نوع درمان‌های هورمونی را می‌توان به‌صورت قرص و آمپول استفاده نمود. در کنار تنظیم هورمون زنانه، این داروها می‌تواند آکنه ویا رشد موهای زاید را نیز درمان کند.

 

استفاده از داروهای ضدآندروژن

آندروژن‌ها مانند تستوسترون، هورمون‌های جنسی مردانه هستند که در بدن زنان و مردان وجود دارد که افزایش آن موجب ریزش مو، رشد موهای صورت و آکنه می‌شود. با استفاده از داروهای ضدآندروژن، به‌عنوان یک قرص تنظیم کننده هورمون زنان، می‌توان به کاهش علائم بالارفتن هورمون مردانه در زنان کمک نمود.

 

مصرف داروهای تیروئید

ابتلا به کم‌کاری تیروئید مبتلا نیز یک دلیل بهم خوردن تنظیم هورمون زنانه است که برای درمان آن از هورمون مصنوعی به نام تیروئید لووتیروکسین (لووکسیل، سینتروئید، یونیتروئید) استفاده می‌کنند که سطح هورمون‌های این غده را به تعادل برساند. در نتیجه‌ی آن، می‌توان به هدف تنظیم هورمون زنانه دست پیدا کرد.

 

استفاده از متفورمین

متفورمین را به‌عنوان داروی دیابت نوع ۲ می‌شناسند؛ اما در برخی موارد توانسته است در درمان اختلال سندروم پلی کیستیک تخمدان موثر باشد. با این‌حال سازمان غذا و دارو، متفورمین را در تنظیم هورمون زنانه تایید نمی‌کند.

 

مواد غذایی برای تنظیم هورمون های زنانه

 

مواد غذایی برای تنظیم هورمون های زنانه

غذای رژیمی شامل میوه، سبزیجات و غلات کامل برای تنظیم هورمون زنانه مفید است. مهم‌ترین مواد غذایی برای تنظیم هورمون های زنانه شامل مواد غذایی حاوی ویتامین B6 هستند. با این‌حال همانطور که بهم خوردن تنظیم هورمون زنانه می‌تواند سبب ایجاد چاقی شود، مواد غذایی برای تنظیم هورمون زنانه نیز تاثیر دارند.

انواع مواد غذایی تنظیم کننده هورمون زنانه شامل موارد زیر هستند:

  • پروتئین‌ها: گوشت بوقلمون، ماهی و سویا
  • امگا۳: تخم کتان، گردو و تخم مرغ
  • سبزیجات: بروکلی، کلم و گل کلم
  • میوه: انجیر

 

علاوه‌بر تاثیر مواد غذایی برای تنظیم هورمون های زنانه، پرهیز از مصرف برخی خوراکی‌ها نیز می‌تواند به تنظیم این هورمون‌ها کمک کند. به‌طور مثال پرهیز از مصرف خوراکی‌های حاوی کربوهیدارت، مانند انواع شیرینی و شکلات، غذاهای چرب مانند فست فود، سیب‌زمینی سرخ کرده و سایر خوراکی‌های صنعتی مانند کلوچه و مواردی از این دست، در تنظیم هورمون زنانه و سایر هورمون‌ها موثر است.

همچنین از دیگر مواد غذایی برهم زننده‌ی میزان و نسبت هورمون‌های زنانه می‌توان به انواع شکر شامل قهوه‌ای، سفید، شیره و هر نوع دیگری از قند و شکر، اشاره کرد. در میان ادویه‌ها نیز مصرف به اندازه ی همه ادویه‌ها برای بدن فایده دارد؛ اما برای تنظیم هورمون زنانه بهتر است از ادویه‌های تند استفاده نشود.

بنابراین رژیم غذایی سالم بر روی تنظیم هورمون زنانه تاثیر دارد. بنابراین چنانچه دچار اضافه وزن هستید، ابتدا سطح هورمون‌های خود را چک کنید و درصورت طبیعی بودن آن‌ها، می‌توانید از رژیم لاغری اصولی، همچون رژیم‌های بهاره غفاری برای کاهش وزن سریع استفاده کرده و نتیجه بگیرید. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره رژیم‌های لاغری بر روی غفاری دایت و برای دریافت رژیم لاغری خود بر روی رژیم آنلاین من کلیک کنید.


دیدگاه کاربران
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
3 از 5 (22 نظر)

با افزودن دیدگاه خود ما را همراهی کرده و نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

افزودن دیدگاه