0 تا 100 تنبلی تخمدان چیست + از علائم تا روش های درمان

تنبلی تخمدان یک بیماری زنانه است که شاید نام آن را بسیار شنیده باشید. از آنجایی که یک بیماری نسبتا شایع محسوب می‌شود و می‌تواند برای فرد دشواری‌هایی ایجاد نماید، بهتر است با علائم تنبلی تخمدان و درمان قطعی تنبلی تخمدان آشنا شوید. به همین دلیل در غفاری دایت به شما راه‌های تشخیص تنبلی تخمدان و اینکه برای تنبلی تخمدان چه بخوریم تا بهتر شود را گفته‌ایم؛ پس تا پایان این مطلب با ما همراه باشید. 0 تا 100 تنبلی تخمدان چیست + از علائم تا روش های درمان

تنبلی تخمدان چیست؟

تنبلی تخمدان همان تخمدان پلی کیستیک است که به صورت عامیانه تنبلی تخمدان گفته می‌شود و یک بیماری رایج در بین زنان و دختران نوجوان است که این بیماری به صورت ژنتیکی در فرد ایجاد می‌شود. در هر بار سیکل تخمک‌گذاری به‌صورت ماهانه، حدود ۶ فولیکول رشد می‌کنند؛ اما در نهایت یکی از این فولیکول‌ها کامل شده و پس از رشد کافی، با تولید فاکتورهای مهارکننده رشد، سایر فولیکول‌های اطراف خود را از بین برده و سبب کوچک ماندن آن‌ها می‌شود. در افرادی که به تنبلی تخمدان مبتلا هستند، فولیکول‌ها رشد می‌کنند؛ اما تخمک‌گذاری انجام نمی‌شود و این، دلیل عدم عملکرد درست آن‌ها است. همچنین فولیکول اصلی نمی‌تواند فاکتور مهار کننده را برای از بین بردن رشد سایر فولیکول‌های اطراف خود تولید کند؛ به همین دلیل چندین فولیکول همزمان در یک دوره از سیکل تخمک‌گذاری رشد کرده و نه‌تنها تخمک‌گذاری انجام نمی‌دهند؛ بلکه از بین نیز نمی‌روند، در نتیجه در طول چند سال به دلیل اینکه هر ماه چندین فولیکول رشد کرده و به همان صورت باقی مانده‌اند، روی سطح یا کورتکس تخمدان دسته‌ای از فولیکول‌ها وجود دارند. به همین دلیل تخمدان نسبت به قبل عملکرد خود را بیشتر از دست می‌دهد و در این صورت فرد به دلیل تنبلی تخمدان به پزشک مراجعه می‌کند.

علائم تخمدان پلی کیستیک

علائم تخمدان پلی کیستیک

  • نشانه‌ها و علائم تخمدان پلی کیستیک اغلب در محدوده زمانی اولین قاعدگی در طی بلوغ رخ می‌دهد. گاهی اوقات سندروم تخمدان پلی کیستیک بعدتر، برای مثال در پاسخ به افزایش وزن قابل توجه، اتفاق می‌افتد. نشانه‌ها و علائم تخمدان پلی کیستیک متفاوت هستند و تشخیص تخمدان پلی کیستیک زمانی اتفاق می‌افتد که حداقل دو مورد از این نشانه‌ها را تجربه کنید:
  • قاعدگی‌های نامنظم: شایع‌ترین علامت تخمدان پلی کیستیک، چرخه‌های قاعدگی با تعداد کمتر از حالت طبیعی، نامنظم ویا طولانی‌مدت است. برای مثال ممکن است شما کمتر از ۹ بار در سال قاعده شوید و بیش از ۳۵ روز بین دوره‌های قاعدگی فاصله باشد و میزان خونریزی در قاعدگی بسیار شدید شود‌.
  • آندروژن بیش از حد: افزایش سطوح هورمون‌های مردانه ممکن است سبب ایجاد علائم ظاهری شود؛ همچون موی بدن و موی صورت بیش از حد و گاهی آکنه شدید و همچنین طاسی با الگوی مردانه.
  • تخمدان های پلی کیستیک: ممکن است تخمدان‌های شما بزرگ شده و حاوی فولیکول‌هایی باشد که اطراف تخمک‌ها را فرا گرفته‌اند؛ به همین دلیل تخمدان‌ها نمی‌توانند عملکرد خود را به‌صورت منظم انجام دهند.

تشخیص تنبلی تخمدان

انواع تنبلی تخمدان

در حقیقت یک نوع تنبلی تخمدان وجود دارد و به همین دلیل نمی‌توان انواع تنبلی تخمدان را نام برد؛ اما می‌توان بر اساس علائم تنبلی تخمدان آن را درجه‌بندی کرد. به دلیل افزایش هورمون‌های مردانه، به‌هم خوردن سیکل قاعدگی و همچنین به‌هم خوردن تنظیم هورمون‌ها علائم تنبلی تخمدان به وجود می‌آیند که شامل موارد زیر است:

  • افزایش رشد مو و پرمویی: برای مثال در صورت، پشت لب و چانه موها رشد بیشتری دارند و همچنین موها ضخیم‌تر می‌شوند. در نواحی خاصی همچون دور سینه‌ها، ناف و زیر ناف نیز افزایش مو مشاهده می‌شود، که به دلیل افزایش هورمون مردانه است.
  • ریزش مو: به دلیل افزایش هورمون مردانه همچنین ممکن است خانم‌ها دچار ریزش مو شوند که حتی ممکن است نمای مردانه داشته باشد و که به آن نمای مردان می‌گویند؛ یعنی ریزش مو در شقیقه‌ها و وسط سر اتفاق می‌افتد که البته تنها در موارد تنبلی تخمدان شدید رخ می‌دهد.
  • آکنه: تاثیر افزایش هورمون‌های مردانه بر روی پوست، سبب افزایش چربی، ایجاد جوش‌های سرسیاه و آکنه است.
  • به‌هم ریختن سیکل قاعدگی: از بارزترین علائم تنبلی تخمدان است که در این حالت مدت زمان فاصله بین دو سیکل قاعدگی طولانی‌تر شده و حتی ممکن است فرد چندین ماه پریود نشود و با وجود آن‌که ممکن است این شرایط برای برخی از افراد راحت‌تر باشد؛ اما عدم قاعدگی به مدت چندین ماه، سبب افزایش ریسک ابتلا به سرطان رحم در خانم‌ها می‌گردد.
  • دیابت: یکی از علائم تنبلی تخمدان ایجاد مقاومت به انسولین است که در نتیجه فرد به بیماری دیابت نوع ۲ دچار می‌شود در کنار افزایش قند، چربی خون فرد نیز افزایش پیدا می‌کند.

درمان قطعی تنبلی تخمدان

درمان قطعی تنبلی تخمدان

برای درمان قطعی تنبلی تخمدان باید از درمان علائم آن کمک گرفت. برای افرادی که سطح هورمون مردانه آن‌ها افزایش پیدا کرده است، باید از داروهای ضد این هورمون استفاده نمود تا مشکل ریزش مو و پرمویی ویا آکنه صورت بهبود پیدا کند. همچنین چنانچه افزایش هورمون مردانه سبب نازایی فرد شده باشد، پس از مصرف دارو، تخمک‌گذاری تحریک شده و فرد می‌تواند باردار شود. برای تنظیم سیکل قاعدگی نیز می‌توان از داروهایی استفاده نمود. همچنین لازم است افراد وزن خود را کنترل کنند؛ تا در صورت درمان قطعی تنبلی تخمدان توسط بهبود علایم، چاقی و اضافه وزن سبب بازگشت بیماری نشود. همچنین ورزش کردن و کاهش استرس سبب از بین رفتن علائم تنبلی تخمدان می‌شود. همچنین به افرادی که به این بیماری مبتلا هستند، پیشنهاد می‌شود در سنین پایین باردار شوند.

برای تنبلی تخمدان چه بخوریم ؟

برای تنبلی تخمدان چه بخوریم ؟

انواع مواد غذایی وجود دارند که در یک رژیم غذایی سالم، برای درمان تنبلی تخمدان کمک‌کننده هستند. چنانچه شما نیز می‌خواهید بدانید که برای تنبلی تخمدان چه بخوریم تا کمتر درگیر این بیماری باشیم؛ لیست زیر را مطالعه نمایید‌

  • غذاهای ضد‌التهاب: از آنجایی‌که تنبلی تخمدان یا سندروم تخمدان پلی کیستیک، التهاب خفیف محسوب می‌شود، خانم‌ها می‌توانند از غذاهای ضد التهاب همچون روغن زیتون، گوجه فرنگی، سبزیجات برگ‌دار، ماهی‌های چرب همچون ماهی تن، آجیل درختی و پیاز قرمز استفاده کنند.
  • صبحانه: از مهمترین وعده‌های غذایی که به تنظیم هورمون‌های بدن کمک می‌کند و سبب بهبود علائم تنبلی تخمدان می‌شود، خوردن صبحانه است. همچنین چنانچه وعده شام را سبک‌تر میل نمایید، برای جلوگیری از ابتلا به اضافه وزن و همچنین تنظیم هورمون‌های بدن کمک کننده است.
  • چربی سالم: برای بهبود تنبلی تخمدان بهتر است از چربی‌های سالم همچون امگا ۳ و سایر چربی‌های سالم استفاده کرد که منابع آن شامل ماهی‌های روغنی، آووکادو، روغن زیتون، آجیل و دانه‌های بدون نمک است.
  • کاهش کربوهیدرات و افزایش پروتئین: برای تنظیم انسولین بدن و همچنین کاهش عوارض تنبلی تخمدان، باید رژیم غذایی خود را طوری تنظیم نمایید که کربوهیدرات کمی مصرف کنید و در عوض مصرف پروتئین خود را افزایش دهید.
  • غذاهای ارگانیک و طبیعی: مواد غذایی طبیعی ضامن سالم بودن آن‌ها و در نتیجه تنظیم سلامتی و هورمون‌های بدن است.
  • وزن خود را کاهش دهید: یکی از دلایل وخیم شدن تنبلی تخمدان اضافه وزن و چاقی است که سبب به‌هم ریختن سطح قند و چربی خون و همچنین سایر هورمون‌های بدن می‌شود و به همین دلیل بهتر است از یک رژیم غذایی اصولی برای کاهش وزن سریع استفاده کنید تا سلامتی خود را تضمین نماید و چنانچه زمینه ابتلا به تنبلی تخمدان را دارید، از بروز آن جلوگیری کنید.

رژیم‌های بهاره غفاری نه‌تنها به شما یک رژیم غذایی سالم را ارائه می‌دهند؛ بلکه شما می‌توانید در کنار رژیم لاغری و  رژیم غذایی از ورزش‌های پیشنهادی این رژیم‌ها نیز استفاده کنید تا با تغییر سبک زندگی خود، از بروز علائم تنبلی تخمدان و ناباروری جلوگیری کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر بر روی غفاری دایت کلیک نمایید ویا با کلیک بر روی رژیم آنلاین من همین حالا رژیم خود را دریافت نمایید.

 

 

دیدگاه کاربران
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
3 از 5 (59 نظر)

با افزودن دیدگاه خود ما را همراهی کرده و نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

افزودن دیدگاه