تستوسترون و راه طبیعی افزایش تستوسترون !

تستوسترون اصلی‌ترین هورمون جنسی در مردان است که باروری، توده عضلانی، توزیع چربی و تولید گلبول‌های قرمز خون را تنظیم می‌کند. زمانی که میزان تستوسترون کم‌تر از حد عادی در بدن می‌شود، سبب هایپوگنادیسم یا ناباروری می‌شود. با این‌حال منابعی وجود دارند که افراد می‌توانند کمبود تستوسترون خون خود را جبران نمایند. کمبود تستوسترون در بین افراد، در حال افزایش است، به‌طوری که نسخه‌های مربوط به دریافت تستوسترون از سال ۲۰۱۲ افزایش پیدا کرده است. در این مطلب از غفاری دایت می‌خواهیم بگوییم تستوسترون چیست، فواید تستوسترون کدام اند و آیا مردان باید نگران کاهش تستوسترون باشند یا خیر؛ پس تا پایان این مطلب با ما همراه باشید. تستوسترون و راه طبیعی افزایش تستوسترون !

تسترون

 

تستوسترون چیست ؟!

تستوسترون هورمونی است که سبب افزایش ویژگی‌های جنسی مردانه می‌شود. هورمون‌ها همان پیام‌رسان‌های شیمیایی هستند که سبب شروع تغییرات مورد نیاز در بدن می‌شوند. خانم‌ها نیز معمولا هورمون تستوسترون را تولید می‌کنند اما میزان آن کمتر است. تستوسترون نوعی هورمون آندروژن است (یعنی هورمونی که مسئول شکل‌گیری ویژگی‌های مردانه است)، که توسط انواعی از سلول‌ها در بیضه تولید می‌شود که به آن‌ها سلول‌های لیدیگ می‌گویند. این هورمون پس از آن‌که تولید شد وارد گردش خون می‌شود تا عملکرد خود را ایفا کند و میزان آن در بدن توسط مغز و غذه هیپوفیز کنترل می‌شود.

فواید تستوسترون

تستوسترون در مردان تنظیم کردن برخی از اعمال بدن را برعهده دارد که تنها یکی از آن‌ها تولید اسپرم است. سایر فواید تستوسترون شامل موارد زیر است:

  • تحریک میل جنسی
  • تراکم استخوان
  • توزیع چربی
  • اندازه و قوت عضله
  • تولید گلبول قرمز

بدون میزان کافی از تستوسترون مرد‌ها نابارور می‌شوند؛ زیرا تستوسترون به بلوغ اسپرم‌ها کمک می‌کند که همان عمل باروری مردان هستند.

علاوه‌بر هورمون جنسی مردانه بودن، تستوسترون، در زنان نیز به تحریک میل جنسی، تراکم استخوان و قدرت ماهیچه‌ای می‌انجامد. اما بالا بودن میزان آن در زنان سبب ایجاد طاسی و ناباروری می‌شود که به دلیل افزایش خصوصیات مردانه در زنان است.

افزایش اندازه ماهیچه‌ها و همچنین توانایی و قدرت آن‌ها دلیلی است که از این هورمون در بدنسازی و به‌خصوص برای مردان بسیار استفاده می‌شود.

 

تستوسترون در بدنسازی

 

تستوسترون در بدنسازی

بسیاری از افراد از تستوسترون در بدنسازی استفاده می‌کنند تا سریع‌تر به تراکم ماهیچه‌ای دلخواه برسند، با این‌حال فواید درمان با تستوسترون اغلب برای کسانی اتفاق می‌افتد که دچارکمبود آن باشند، در غیر این‌صورت استفاده از تستوسترون می‌تواند عوارضی داشته باشد.

فواید استفاده از تستوسترون در بدنساری برای افرادی که دچار کمبود آن هستند شامل موارد زیر است:

سلامت قلب و خون

تستوسترون به پمپاژ خون در بدن کمک می‌کند که با پمپاژ بهتر خون به سمت ارگان‌ها، خون رسانی افزایش می‌یابد و در نتیجه آن ارگان‌ها و اندام‌ها عملکرد بهتری خواهند داشت؛ از این فواید تستوسترون در بدنسازی و سایر ورزش‌ها بهره زیادی می‌برند. همچنین با افزایش تولید گلبول‌های قرمز، تستوسترون به کاهش ریسک ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی کمک می‌کند. با این‌حال اینکه آیا از تستوسترون برای درمان بیماری‌های قلبی می‌توان استفاده کرد یا نه، نتایج متفاوتی را به همراه داشته است. برای مثال تحقیقات کوچکی که در اوایل ۲۰۰۰ میلادی انجام شد، نشان داد درمان با تستوسترون برای مردانی که بیماری قلبی داشتند، سبب شد که پیشرفت و بهبودی بسیار کمی داشته باشند و مسافتی که می‌توانستند طی کنند تا ۳۳ درصد افزایش یافت. با این‌حال تحقیقات دیگری نشان داد که تستوسترون تنها بر روی گشاد شدن عروق سالم تاثیر دارد و برای درد آنژین موثر نیست.

چربی کمتر، ماهیچه بیشتر

از دیگر فواید تستوسترون کاهش چربی بدن و کمک به لاغر شدن است که در کنار آن بر تقویت ماهیچه‌ها نیز تاثیر می‌گذارد و مهم‌ترین دلیلی است که از تستوسترون در بدنسازی استفاده می‌کنند. برخی از مردها، گزارش کردند که پس از مصرف تستوسترون لاغر شدند اما وضعیت ماهیچه‌ای آن‌ها تغییری نکرد؛ به همین دلیل به این نتیجه رسیدند که تاثیر تستوسترون بر روی ماهیچه به کمک انجام ورزش تقویت می‌شود.

استخوا‌ن‌های قوی‌تر

از فواید تستوسترون می‌توان به افزایش استحکام و تراکم استخوان اشاره کرد. با افزایش سن مردان، میزان تستوسترون در آن‌ها کاهش می‌یابد و در نتیجه آن تراکم استخوانی آن‌ها کم می‌شود که سبب افزایش احتمال ضعف و پوکی استخوان است. استخوان‌های قوی به حمایت ماهیچه‌ها و ارگان‌های داخلی بدن کمک می‌کند و به همین دلیل کارایی ورزشی افراد را افزایش می‌دهد.

افزایش حافظه لفظی، فضاسازی ذهنی و استدلال ریاضی

جالب است بدانید تحقیقات اثبات کرده‌اند که مردانی با میزان بالاتر تستوسترون احتمال کمتری برای ابتلا به آلزایمر دارند. همچنین مدارکی وجود دارد که ارتباط بین میزان تستوسترون و توانایی‌های ذهنی همچون حافظه کلامی و سرعت تحلیل بیشتر را اثبات می‌کنند. درمان تستوسترون در مردان سنین ۳۴ تا ۷۰ سال، یبب افزایش قدرت فضاسازی ذهنی آن‌ها شده است.

بهبود حالات روحی

کاهش تستوسترون در مردان سبب کاهش کیفیت زندگی می‌شود که به دلیل ایجاد افسردگی، خستگی و حساسیت عصبی است. البته طی مطالعاتی که انجام شده است، این موضوع در مردانی که هیپوگنادیسم دارند، اتفاق می‌افتد و مردانی که به‌طور طبیعی، در اثر افزایش سن دچار کاهش تستوسترون می‌شوند، با افسردگی و اختلالات عصبی دیگر روبه‌رو نمی‌شوند.

 

کاهش هورمون تستوسترون

 

کاهش هورمون تستوسترون

کاهش هورمون تستوسترون به طور طبیعی با افزایش سن در مردان اتفاق می‌افتد و پس از سن ۳۰ سال، سالی یک درصد از میزان تولید هورمون تستوسترون بدن کم می‌شود. با این‌حال کاهش هورمون تستوسترون ممکن است در مردان کمتر از سی سال نیز اتفاق بی‌افتد که یک وضعیت پزشکی است که نیازمند بررسی است و عوارضی به همراه دارد. علائم کاهش تستوسترون در بدن شامل موارد زیر است:

  • مشکل در نعوظ
  • کاهش میل یا تحریک جنسی
  • ناباروری
  • از دست دادن سریع مو
  • کاهش حجم ماهیچه‌ای
  • افزایش توده چربی بدن
  • بزرگ شدن سینه‌ها
  • اختلالات خواب
  • خستگی دائمی
  • افسردگی
  • ابهام فکری

دلایل کاهش هورمون تستوسترون در مردان نیز شامل موارد زیر است:

  • سطح کلسترول بالا
  • افزایش فشار خون
  • اضافه وزن یا چاقی مفرط
  • مصرف بیش از حد الکل
  • مصرف دخانیات و داروهای غیرقانونی
  • استفاده از هورمون‌های آنابولیک
  • برخی از انواع داروهای پزشکی همچون مشتقات تریاک یا استروئید، به‌خصوص به‌صورت مازاد

همچنین ممکن است کاهش تستوسترون به دلایل پزشکی رخ دهد که شامل موارد زیر است:

  • بیماری یا تومورهای هیپوتالاموس یا هیپوفیز
  • آسیب‌ها، ضربه‌ها و بیماری‌هایی که به بیضه‌ها آسیب رسانده باشد، همچون التهاب یا اوریون در زمان کودکی
  • بیماری‌های ارثی همچون سندروم داون، سندروم کالمان و...
  • دیابت، بیماری کبدی و کبد چرب ویا ایدز
  • درمان‌های سرطان همچون رادیوتراپی یا شیمی درمانی

راه‌های طبیعی برای افزایش تستوسترون

می‌توان به‌جای استفاده از داروها و هورمون‌ها، از راه‌های طبیعی به افزایش تستوسترون کمک نمود. با این‌حال نمی‌توان با دلایل علمی اثبات کرد نسبت به مصرف داروهای شیمیایی چه تاثیری دارد. چنانچه دارویی مصرف می‌کنید ویا تحت نظر پزشک هستید درباره مصرف این غذاها با او مشورت کنید. ویتامین‌هایی که باعث افزایش میزان تستوسترون در بدن می‌شوند شامل ویتامین D، DHEA، ال آرژنین و زینک است. همچنین غذاهایی همچون سیر، ماهی تن، زرده تخم مرغ، صدف، جنسینگ مالزیایی و... به افزایش تستوسترون در بدن کمک می‌کنند.

همچنین با کاهش وزن سریع و کنترل چربی و فشار خون می‌توانید به افزایش سطح تستوسترون خود کمک کنید و چنانچه می‌خواهید ماهیچه‌های بیشتری داشته باشید، ورزش را به سبک زندگی خود اضافه نمایید. به همین دلیل به یک رژیم غذایی اصولی برای لاغری شدن نیاز دارید که نه‌تنها پیشرفت شما پیگیری شود، بلکه در کنار آن قادر باشید یک ورزش مناسب دریافت نمایید. این ویژگی‌ها را می‌توانید در رژیم‌های لاغری بهاره غفاری پیدا کنید و چنانچه دچار استپ وزنی شده‌اید نیز، از رژیم‌های مخصوص آن استفاده نمایید. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره رژیم‌های بهاره غفاری بر روی غفاری دایت کلیک نمایید . چنانچه می خواهید همین حالا رژیم خود را دریافت نمایید، بر روی رژیم لاغری من کلیک کنید.

ترجمه: ریحانه ساده طهرانی | ترجمه شده از healthline.com و medicalnewstoday.com

 

 

دیدگاه کاربران
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
3 از 5 (19 نظر)

با افزودن دیدگاه خود ما را همراهی کرده و نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

افزودن دیدگاه