CRP چیست و به چه منظور انجام می‌شود؟!

ممکن است اخیرا به پزشک مراجعه کرده باشید و برای شما آزمایش CRP تجویز کرده باشد. برای انجام این آزمایش باید نمونه خون بدهید و نتیجه آن را به پزشک ارجاع دهید تا بتواند در مورد وضعیت سلامتی شما تصمیم بگیرد. البته در حالت عادی نیز میزان CRP در بدن صفر نیست، با این وجود تنها میزانی از آن قابل قبول است و بالاتر از آن، نشاندهنده وجود بیماری است. در ادامه می‌خواهیم توضیح دهیم CRP چیست و چرا میزان آن را اندازه می‌گیرند؛ پس تا پایان با این مطلب از غفاری دایت همراه باشید. CRP چیست و به چه منظور انجام می‌شود؟!

آزمایش CRP

 

آزمایش CRP چیست ؟!

شایئ براتون سوال پیش آمده که crp مخفف چیست؟

در ابتدا می‌خواهیم توضیح دهیم آزمایش CRP چیست و چه چیزی را در بدن نشان می‌دهد. CRP مخفف C-Reactive Protein یا همان پروتئین واکنشی C است. بیشتر این پروتئین از کبد آزاد می‌شود و چنانچه در بدن التهابی وجود داشته باشد، میزان آن افزایش می‌یابد. به همین دلیل برای تشخیص وجود التهاب در بدن پزشک درخواست اندازه‌گیری CRP می‌دهد. با این وجود همانطور که گفته شد، هیچگاه میزان پروتئین واکنشی C در بدن صفر نیست؛ زیرا سیستم ایمنی ما در همه حال درحال مبارزه با عوامل بیگانه ورودی است و به همین دلیل ما به بیماری مبتلا نمی‌شویم و تنها زمانی بیماری ایجاد می‌شود که سیستم ایمنی قدرت مبارزه با آنتی‌ژن‌ها یا همان عوامل بیگانه را از دست بدهد و این عوامل بر بدن غالب شوند. بنابراین باید در نظر داشته باشیم عدد نرمال آزمایش crp باید کمتر از 1 mg/dL ویا 10 mg/L باشد.

البته به کمک این آزمایش می‌توانند میزان خطر قلبی موجود برای شما را پیش‌بینی کنند. چنانچه میزان CRP در آزمایش شما کمتر از 1 mg/L باشد، خطر قلبی برای شما پایین است و چنانچه میزان آن 1-3 mg/L باشد، خطر متوسطی شما را تهدید می‌کند. افرادی که آزمایش CRP آن‌ها بالاتر از 3 mg/L باشد، با خطر بالای ابتلا به بیماری‌های قلبی روبه‌رو هستند.

 

علت افزایش سطح CRP

 

علل افزایش سطح CRP

وجود هرگونه التهابی در بدن می‌تواند سبب افزایش سطح CRP خون شود، یعنی از بیماری‌های ساده همچون سرماخوردگی تا بیماری‌های سخت مثل بیماری خودایمنی ویا سرطان، ممکن است علت افزایش CRP باشد. نکته‌ای که باید درباره اینکه CRP چیست، بدانیم؛ این است که این آزمایش نمی‌تواند علت افزایش CRP را نشان دهد و تنها به‌صورت غیراختصاصی به ما نشان می‌دهد که فرد دچار شرایط التهابی حاد ویا مزمن شده است.

علل افزایش سطح CRP خون ممکن است به دلیل بیماری‌های زمینه‌ای همچون دیابت باشد ویا به دلیل انواعی از عفونت‌ها همچون پنومونی و... افزایش سطح CRP را داشته باشیم. انواع سرطان CRP به‌خصوص سرطان لنفوم، بیماری‌های خود ایمنی به‌خصوص بیماری بافت همبند ویا لوپوس، آرتریت روماتوئید خودایمن، توبرکلوزیس، بیماری التهاب روده (IBD) و عفونت استخوان و... می‌تواند از عوامل افزایش سطح CRP در خون باشد. به همین دلیل در صورت مشکوک شدن پزشک به هر بیماری، می‌تواند از تست CRP به عنوان یک تست کمک تشخیصی استفاده نماید.

 

تداخلات آزمایش

 

تداخلات آزمایش CRP

تنها بیماری و عفونت سبب التهاب در بدن نمی‌شود و علل طبیعی دیگری نیز ممکن است التهاب ایجاد کرده و درنتیجه سبب افزایش میزان CRP در بدن شوند. به همین دلیل لازم است عوامل مداخله‌گر را بدانید تا هنگام مراجعه به پزشک ویا آزمایشگاه، گزارش دهید. یکی از عوامل مداخله‌گر، بالا بودن توده بدنی است، یعنی BMI بالا می‌تواند سبب بالا بودن CRP شود. همچنین بیماری مزمن مثل دیابت و عفونت‌های مزمن در بافت‌های مختلف که خود از آن‌ها اطلاع دارید همچون ژینژیویت ویا برونشیت نیز سطح CRP را بالا نشان می‌دهد. همچنین چنانچه HDL فردی پایین بوده و تری‌گلسیرید او بالا باشد نیز آزمایش CRP او، وجود پروتئین واکنشی C بیش از حد نرمال را نشان می‌دهد.

عوامل دیگر دخیل در بالا بودن سطح CRP نیز شامل سیگار کشیدن، انجام آزمایش پس از ورزش سنگین، خستگی مزمن، افسردگی، آپنه خواب، سندروم متابولیک، فشار خون بالا و بیماری قلبی باشد. بنابراین هریک از این علائم ممکن است سبب شما CRP شما بالا برود؛ در حالی‌که به بیماری خاصی دچار نیستید.

 

کاهش سطح CRP طبیعی

 

کاهش سطح CRP به‌صورت طبیعی

راه‌های طبیعی وجود دارند که به شما کمک می‌کنند کیفیت زندگی خود را ارتقا دهید و از افزایش سطح CRP به دلایل غیراختصاصی ویا در صورت ابتلا به دیابت نوع ۲، پیشگیری کنید.

آرامش ذهن و دوری از استرس

یکی از مهم‌ترین نکات در سبک زندگی سالم افزایش آرامش ذهنی است. با دور شدن استرس و اضطراب نه‌تنها سلامتی خود را به‌طور کلی ارتقا می‌دهید؛ بلکه از آسیب به بافت‌ها و تخریب آن‌ها در اثر استرس بیش از حد جلوگیری می‌نمایید. برای کاهش استرس می‌توانید علاوه‌بر تغییر شرایط زندگی خود، از ورزش‌هایی همچون یوگا کمک بگیرید. رژیم غذایی، تحرک و خواب خوب نیز به بهبود وضعیت سلامتی و کاهش استرس کمک می‌کنند.

آزمایش هورمون

ممکن است به دلیل به‌هم خوردن تعادل هورمون‌های شما، به‌خصوص لپتین و استروژن، میزان CRP در آزمایش خون شما بالا برود؛ بنابراین چنانچه سلامت کامل داشتید، آزمایش هورمون بدهید و اگر هورمون‌های شما متعادل نبود، برای درمان آن اقدام نمایید.

ورزش و خواب کافی

باید سبک زندگی خود را تغییر دهید تا نه‌تنها از بروز بسیاری از بیماری‌ها جلوگیری نمایید، بلکه بتوانید سطح CRP خون خود را که به‌طور غیرطبیعی افزایش پیدا کرده است، متعادل نمایید. به‌همین دلیل خواب کافی را هرگز فراموش نکنید. البته تنها تعداد ساعتی که می‌خوابید اهمیت ندارد، بلکه باید خوابی با کیفیت داشته باشید تا بتوانید بدن خود را بانشاط کرده و از قابلیت‌های خود استفاده نمایید. با افزایش تحرک و انجام‌ ورزش‌ نیز، سطح سلامت خود را ارتقا می‌دهید و چنانچه افزایش وزن داشته‌اید، به تناسب اندام رسیده و سطح CRP شما طبیعی می‌شود.

CRP و رژیم غذایی

یکی از مهم‌ترین نکاتی که در میزان CRP خون تاثیر دارد، رژیم غذایی است. با بهتر کردن رژیم غذایی خود، می‌توانید سطح پروتئین واکنشی CRP را در خون خود به حالت طبیعی برسانید. یکی از نکات مهم در یک رژیم غذایی سالم، پرهیز از مصرف قند زیاد است. مصرف قند، می‌تواند مانع بهبود سریع التهابات و زخم‌های عادی در بدن شود و همچنین ممکن است خود، با کاهش سلامتی بدن، سبب ایجاد التهاب‌های بی‌مورد گردد. همچنین هیچ‌گاه کربوهیدرات‌های تصفیه شده را با چربی مصرف نکنید؛ زیرا هردو برای سلامتی خطر دارند و سبب بالا رفتن سطح چربی و قند در خون می‌شوند و درنتیجه عملکرد کبد افزایش پیدا کرده و در کنار آسیبی که می‌بیند، سطح CRP خون نیز افزایش می‌یابد. ویتامین‌های محلول در چربی را در رژیم غذایی خود بگنجانید و انواع ماهی‌های آزاد و سالم را مصرف کنید.

یکی از راه‌های کاهش سطح CRP خون، کاهش BMI و در حقیقت رسیدن به تناسب اندام است. با اینحال برخی از انواع رژیم‌ها، مصرف بسیاری از ویتامین‌ها و مواد معدنی را محدود می‌کنند و درنتیجه شما میزان کافی از این عوامل ضروری را به بدن خود نرسانده و به آن آسیب می‌زنید. بنابراین پیشنهاد ما به شما استفاده از رژیم‌های اصولی و پرطرفدار بهاره غفاری است که به شما کمک می‌کند با کم کردن اصولی حجم غذای مصرفی، نه‌تنها تنوع غذایی خود را حفظ کنید تا تمام ویتامین‌ها و مواد معدنی را دریافت کنید، بلکه حجم معده خود را کاهش دهید تا در درازمدت، لاغر بمانید. برای آشنایی بیشتر با این رژیم‌ها بر روی غفاری دایت کلیک کنید و چنانچه می‌خواهید رژیم مناسب خود را دریافت کنید، همین حالا بر روی رژیم آنلاین کلیک نمایید.

 

 

دیدگاه کاربران
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
3 از 5 (12 نظر)

با افزودن دیدگاه خود ما را همراهی کرده و نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

افزودن دیدگاه