سریع ترین راه درمان بی اشتهایی را بدانید!

در بیشتر مواقع افراد از افزایش اشتها و پرخوری گلایه‌مند هستند و آن را عامل اضافه وزن می‌دانند. با این‌حال ممکن است در شرایطی بی اشتهایی بروز کند و درنتیجه افراد نتوانند به میزان کافی در روز غذا مصرف کنند و حتی گاهی اشتهایی برای خوردن غذا، به‌طور کامل، نداشته باشند. چنانچه این مسئله برای یک روز ویا چند ساعت اتفاق بیفتد، مشکلی ایجاد نمی‌نماید؛ اما اگر بیشتر از دو یا سه روز ادامه داشته باشد، نگران‌کننده شده و نیازمند پیدا کردن علت کاهش اشتها هستیم. در این مطلب از غفاری دایت، می‌خواهیم به شما بگوییم علت بی اشتهایی چیست و بی اشتهایی عصبی به چه صورت است؛ پس چنانچه شما نیز به دنبال پیدا کردن علت بی اشتهایی و کاهش وزن خود هستید تا پایان این مطلب همراه ما باشید تا راهکار درمان بی اشتهایی را پیدا کنید. سریع ترین راه درمان بی اشتهایی را بدانید!

علت بی اشتهایی و کاهش وزن

 

علت بی اشتهایی و کاهش وزن چیست؟

علت بی اشتهایی و کاهش وزن ممکن است عوامل گوناگونی باشد که مهم‌ترین آن‌ها را می‌توان در دسته‌های عوامل فیزیولوژیک و عوامل دارویی و پزشکی دسته‌بندی کرد. یکی از رایج‌ترین انواع علت بی اشتهایی که اغلب زودگذر است، به دلیل مصرف داروهای خاص اتفاق می‌افتد. این داروها شامل برخی از انواع مسکن‌ها، برخی آنتی‌بیوتیک‌ها، انجام ایمونوتراپی، انجام شیمی درمانی و‌یا رادیو درمانی ناحیه معده است. همچنین ممکن است پس از انجام عمل جراحی، افراد به کاهش اشتها مبتلا شوند. بنابراین چنانچه علت تهوع و بی اشتهایی عوارض جانبی برخی از انواع داروها است، درباره این موضوع با پزشک خود مشورت کرده و نوع داروی خود را تغییر دهید.

علت کاهش اشتها ممکن است پزشکی باشد و به دلیل بیماری‌هایی که اغلب انواعی از عفونت‌های ویروسی و باکتریایی هستند، به وجود آید. رایج‌ترین علت بی اشتهایی و کاهش وزن ناشی از بیماری، شامل سرماخوردگی، آنفولانزا، انواع عفونت‌های تنفسی، عفونت ویروسی و باکتریایی، یبوست، ناراحتی معده، رفلاکس اسیدی، مسمومیت غذایی، آلرژی‌ها، سوء‌هاضمه، گاستروانتریت، عدم تعادل هورمونی، الکل یا استفاده از دارو است. همچنین بی اشتهایی و سرطان نیز ممکن است به یکدیگر مربوط باشند. که افراد در کنار آن علائمی همچون درد معده، احساس سریع سیری، زردی پوست یا چشم، سوزش قلب و خون در مدفوع دارند. اغلب دلایلی که بی اشتهایی و سرطان را به‌هم مربوط می‌کنند به دلیل اثرات جانبی داروها و ایمونوتراپی است.

عوامل فیزیولوژیکی نیز ممکن است علت بی اشتهایی و کاهش وزن باشد؛ برای مثال استرس و فشارهای روحی هم چون افسردگی و حتی شادی و هیجان زیاد، بارداری و اختلالات غذا خوردن همچون بولیمیا یا همان بی اشتهایی عصبی می‌توانند علت کاهش اشتها برای بسیاری از افراد باشند. همچنین افراد با بالا رفتن سن، اغلب دچار بی اشتهایی و می‌شوند که به دلیل تغییرات بدنی در افراد اتفاق می‌افتد.

 

تشخیص علت کاهش اشتها

برای اینکه بتوانیم به درمان بی اشتهایی اقدام کنیم، ابتدا باید علت کاهش اشتها را تشخیص دهیم. به همین منظور پزشکان با انجام معاینه و همچنین استفاده از نتایج برخی از تست‌ها، علت بی اشتهایی را تشخیص می‌دهند. برای مثال لمس شکم با دست برای پیدا کردن نفخ، برآمدگی ویا سفتی غیر عادی به تشخیص کمک می‌نماید و می‌تواند علت بی اشتهایی ناشی از اختلال دستگاه گوارش را پیدا کند. برخی از انواع تست‌ها همچون تست‌های خونی، تصویربرداری از شکم با اشعه ایکس ‌و آندوسکوپی (استفاده از دوربین برای تشخیص بیماری و التهاب درونی) به پزشک کمک می‌کند علت کاهش اشتها را پیدا نموده و برای درمان آن اقدام کنند. ممکن است افراد دچار بی اشتهایی عصبی شده باشند که در آن صورت از نظر وضعیت جسمانی اغلب سلامت هستند و برای تشخیص درمان بی اشتهایی عصبی یا بولیمیا، باید راهکارهای دیگری را امتحان کنند.

 

درمان بی اشتهایی عصبی

 

درمان بی اشتهایی

برای درمان بی اشتهایی ابتدا باید علت کاهش اشتها تشخیص داده شود. ممکن است پس از یافتن علت تهوع و بی اشتهایی، پزشک استفاده از برخی مواد غذایی ویا داروها را قدغن کند. همچنین همانطور که گفته شد برای درمان بی اشتهایی عصبی، اغلب از داروهای آرامبخش ویا مراجعه به روان درمانگر استفاده می‌کنند. البته راه‌هایی برای درمان خانگی بی اشتهایی نیز وجود دارد؛ برای مثال چنانچه به دلایل فیزیولوژیک و غیر از بیماری،  کاهش اشتها رخ داده باشد؛ می‌توان به جای مصرف یک وعده غذایی سنگین، از دو یا سه وعده غذایی کوچک‌تر استفاده نمود، این موضوع به‌خصوص در کودکانی که به بی‌ اشتهایی مبتلا هستند، روش خوبی است. چنانچه می‌خواهید با تقسیم وعده‌های غذایی، مواد مغذی و کالری مورد نیاز خود را دریافت کنید؛ مطمئن شوید که غذای شما حاوی میزان زیاد پروتئین بوده و همچنین به میزان کافی کالری به بدن شما می‌رساند. می‌توانید از میان‌وعده‌های مغذی همچون انواع اسموتی، مغزها و‌یا انواع دسرهای خانگی و سالم استفاده کنیم.

علت بی اشتهایی برخی از کودکان عدم جذاب بودن رنگ و طعم غذا برای آن‌ها است که برای درمان بی اشتهایی کودکان می‌توان با استفاده از انواع ادویه‌جات و ایجاد طعم در غذا این مشکل را برطرف کرد. همچنین بهتر است در طول روز به میزان کافی سبزیجات و میوه برای رفع مشکلات دستگاه گوارش مصرف کنید. بهتر است غذا را در زمان استراحت و آرامش میل کنید و در طول روز به میزان کافی آب و نوشیدنی‌های هیدراته مصرف نمایید. همچنین در برخی از افراد که دچار کمبود وزن و بی اشتهایی هستند، انجام ورزش به‌صورت روزانه و حتی در حد یک پیاده‌روی ساده می‌تواند در افزایش اشتها و میل به غذا برای درمان بی اشتهایی موثر باشد.

 

درمان بی اشتهایی

 

کمبود وزن و رژیم چاقی

برخی از افراد به بی اشتهایی مبتلا نیستند، یعنی میل به غذاخوردن دارند و در روز وعده‌های غذایی خود را مصرف می‌کنند، اما وزن آن‌ها افزایش نمی‌یابد و نسبت به قد خود، وزن پایینی دارند. این افراد چنانچه در سن رشد هستند، باید صبر کنند تا سن آن‌ها از این محدوده خارج شود و سپس اگر این مسئله حل نشد، برای دریافت رژیم چاقی اقدام کنند. جالب است بدانید، رژیم چاقی مدت زمان بیشتری نسبت به رژیم لاغری زمان می‌خواهد؛ یعنی چنانچه شما بخواهید برای مثال ۵ کیلوگرم وزن کم کنید و بتوانید این کار را در ۱ ماه انجام دهید، برای افزایش همین مقدار به حدود ۳ ماه زمان نیاز دارید. رژیم چاقی نیز همچون رژیم لاغری باید استانداردهایی داشته باشد؛ برای مثال نباید تنها با خوردن هر نوع غذایی برای چاقی تلاش نمود، زیرا در درازمدت به سلامتی افراد لطمه وارد می‌شود.

همچنین نکته دیگر در ارتباط با رژیم چاقی، استفاده از ورزش در کنار آن است که سبب افزایش جذب مواد غذایی، کمک به افزایش حجم عضلات و همچنین ارتقای سلامتی می‌کند. یکی از بهترین رژیم‌های چاقی را بهاره غفاری ارائه می‌دهد که در کنار آن می‌توانید از گزینه دریافت ورزش نیز استفاده کنید‌. برای کسب اطلاعات بیشتر بر روی غفاری دایت و برای دریافت رژیم خود بر روی رژیم آنلاین من کلیک کنید.


دیدگاه کاربران
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
4 از 5 (12 نظر)

با افزودن دیدگاه خود ما را همراهی کرده و نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

افزودن دیدگاه